Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

De säger att de vill följa deras rekommendation men vill dra av på summan så...

Seriöst, har du kontaktat HallåKonsument? (http://www.hallakonsument.se/) Har du kontaktat ARN igen? Just nu upprepar du bara samma saker utan att ge någon ytterligare info, ge ärendenummer eller iaf skriv exakt vad ARN skrivit om du vill ha mer hjälp, ingen här kan svara på exakt vad som är eller inte är utan informationen även påpeka vilket företag det gäller vore ju bra så andra vet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@griid:
Fast om du gör så, då kan ju företagen lika gärna säga vad som helst och påstå att de följer ARN vilket de inte gör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

De säger att de vill följa deras rekommendation men vill dra av på summan så...

Fast då vill de ju per definition inte följa rekommendationen. De vill ju inte betala tillbaka det fulla beloppet så som ARN rekommenderar. ARN brukar annars kommentera när man anser att nyttjandeavdrag eller liknande bör föreligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@griid:
Fast om du gör så, då kan ju företagen lika gärna säga vad som helst och påstå att de följer ARN vilket de inte gör.

Jo, men om kund hållit på att reklamera i 1½ kanske personen vill få ett slut på det. Personligen hade jag som sagt tagit det jag fick.
Sedan kanske TS lär sig att fråga om en dator är gjord för spel på sweclockers forum nästa gång
~6k för en speldator kallar inte jag speldator tyvärr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om ARN säger en sak och bolaget en annan så kan man ju självklart ta det vidare, men jag hade nog tagit värdeminskningen och varit nöjd. Det är bara min synpunkt. Om det är rätt eller fel behöver ju inte betyda något.

Jo visst, men du säger det som att ARN har rekommenderat nyttjandeavdraget och att man således bör vara nöjd. ARN har rekommenderat att hela beloppet återbetalas, företaget vill dra av mer än halva beloppet. Varför skulle man vara nöjd med det? TS har haft en dator som inte lever upp till vad som utlovats i nästan ett och ett halvt år.

Permalänk
Medlem

@griid:
Beror ju på hur man ser det, om jag var tvungen att dra det till ARN skulle jag sedan inte ge upp och säga ok, ni bestämmer villkoren, att han varit tvungen att vänta 1½ år är ju inte ok.
Sedan "fråga på SWEC" argumentet är ju inget illa menat dumheter, det är ju en fråga om att företaget inte ska påstå saker m.m. kunden kan inte förväntas "hänga" på forum anpassat till varje köp och fråga om råd.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Seriöst, har du kontaktat HallåKonsument? (http://www.hallakonsument.se/) Har du kontaktat ARN igen? Just nu upprepar du bara samma saker utan att ge någon ytterligare info, ge ärendenummer eller iaf skriv exakt vad ARN skrivit om du vill ha mer hjälp, ingen här kan svara på exakt vad som är eller inte är utan informationen även påpeka vilket företag det gäller vore ju bra så andra vet.

Arn och hallåkonsument säger att de kan har rätt till det men kan inte yttra sig föräns de har fått en skrivelse från det företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

Arn och hallåkonsument säger att de kan har rätt till det men kan inte yttra sig föräns de har fått en skrivelse från det företaget

Nu får du nog förtydliga lite.
Sure, det finns en paragraf i Konsumentköplagen som ger möjlighet till nyttjandeavdrag. Så självklart kommer Hallåkonsument svara så på frågan om det teoretiskt sett kan göra ett nyttjandeavdrag.

Frågan gällande nyttjandeavdrag är ju någon som ARN också utreder, föreligger skäl för avdrag eller inte, vilken storlek är rimlig, etc.
Har du varit i kontakt med ARN igen gällande ditt specifika ärende? Nämner ARN något alls om nyttjandeavdrag i sitt beslut (till exempel, företag x har rätt till nyttjandeavdrag...)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu får du nog förtydliga lite.
Sure, det finns en paragraf i Konsumentköplagen som ger möjlighet till nyttjandeavdrag. Så självklart kommer Hallåkonsument svara så på frågan om det teoretiskt sett kan göra ett nyttjandeavdrag.

Frågan gällande nyttjandeavdrag är ju någon som ARN också utreder, föreligger skäl för avdrag eller inte, vilken storlek är rimlig, etc.
Har du varit i kontakt med ARN igen gällande ditt specifika ärende? Nämner ARN något alls om nyttjandeavdrag i sitt beslut (till exempel, företag x har rätt till nyttjandeavdrag...)?

ARN säger att om de ska faställa eller ändra beslutet måste företaget in med omprövning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

Företaget menar att det inte har funnits nåt fel på datorn att det laggar anses inte som fel, vi lämnade in den på ett annat företag och de har ej hittat nåt fel där heller. Därför menar företaget att dator har kunnat användas, och att när jag var nere i butiken med den och provspelade så laggade den inte så de menar att jag hittar på.

var detta något som hände eller påstår de att du varit nere i butiken och provspelat och det var inget lagg?

För övrigt som många andra nämnt så är det intressant att du fick rätt... nånstans efter 1,5 år borde nån / någon ha insett att komponenterna inte är gjorda för att spela GTA 5 med bra flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

var detta något som hände eller påstår de att du varit nere i butiken och provspelat och det var inget lagg?

För övrigt som många andra nämnt så är det intressant att du fick rätt... nånstans efter 1,5 år borde nån / någon ha insett att komponenterna inte är gjorda för att spela GTA 5 med bra flyt

Jag var nere i butiken och provspelade och de funkade just då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

ARN säger att om de ska faställa eller ändra beslutet måste företaget in med omprövning

Då är det helt klart vad du ska säga till företaget. Att om de inte vill att du går vidare så får de skyndsamt skicka in detta. För det stående beslutet just nu är ju att hela beloppet bör återbetalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då är det helt klart vad du ska säga till företaget. Att om de inte vill att du går vidare så får de skyndsamt skicka in detta. För det stående beslutet just nu är ju att hela beloppet bör återbetalas.

bra tack så mycket

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är Greattech vi snackar om här...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

Jag var nere i butiken och provspelade och de funkade just då

ehh, det funkar inte bara ibland... men om du säger det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ehh, det funkar inte bara ibland... men om du säger det så

va menar du med det?

Permalänk
Medlem

låter ju rätt skumt att spelet bara skulle vara spelbart i deras butik, men så fort du kommer hem så laggar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

låter ju rätt skumt att spelet bara skulle vara spelbart i deras butik, men så fort du kommer hem så laggar det?

Ja, hela tråden börjar kännas rätt skum...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

låter ju rätt skumt att spelet bara skulle vara spelbart i deras butik, men så fort du kommer hem så laggar det?

jag har fått rätt från ARN så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

Jasså? kan man inte gå vidare med detta ? till Domstol eller liknande?

Jo det kan du göra om du vill. Men det är knappast värt att gå till domstol för 5500kr.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Jo det kan du göra om du vill. Men det är knappast värt att gå till domstol för 5500kr.

jasså varför inte om de inte tänker betala så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

jasså varför inte om de inte tänker betala så

Är det värt att riskera flera tusentals lappar för en mindre peng i domstol? Hade vi pratat 10 - 20 lök är det en sak. Detta handlar om cirkus 2 - 2500kr.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Laggar det på datorn så har du för dålig uppkoppling..hackar det så är datorn för klen...sen förstår jag inte hur man kan tro att en sån dålig dator ska klara av GTA, fattar inte hur att ARN kan ge dig rätt i detta ärende...men men det sitter ju spån i regeringen också.

Somliga har för mycket fritid och tar sånt här skit i rätten m.m...läs på lite själv istället så förstår du att datorn bör inte klara av GTA så bra.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

jasså varför inte om de inte tänker betala så

För att det kommer kosta dig mer än 5500kr även om du vinner.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Laggar det på datorn så har du för dålig uppkoppling..hackar det så är datorn för klen...sen förstår jag inte hur man kan tro att en sån dålig dator ska klara av GTA, fattar inte hur att ARN kan ge dig rätt i detta ärende...men men det sitter ju spån i regeringen också.

Somliga har för mycket fritid och tar sånt här skit i rätten m.m...läs på lite själv istället så förstår du att datorn bör inte klara av GTA så bra.

förstår inte varför alla tycker att det är så konstigt att ARN ger mig rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

För att det kommer kosta dig mer än 5500kr även om du vinner.

men iom att ARN har dömt till min fördel så lär de oxå göra det hoppas jag

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Bilo:

men iom att ARN har dömt till min fördel så lär de oxå göra det hoppas jag

Absolut, men du får stå för omkostnader för advokat om de inte gör det, vilket kostar dig MINST 10 tusen. Troligtvis 20-30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Absolut, men du får stå för omkostnader för advokat om de inte gör det, vilket kostar dig MINST 10 tusen. Troligtvis 20-30.

men är det inte så om jag vinner så får de betala mina kostnader med?

Permalänk
Rekordmedlem

ARN lägger troligen stor vikt vid vad försäljaren har sagt i marknadsföringen snarare än att de själva värderar datorns prestanda, dvs de reagerar på vilseledande marknadsföring och rekommenderar därför ett återköp.
Det vore intressant att få läsa deras svar.

Skrivet av Bilo:

men är det inte så om jag vinner så får de betala mina kostnader med?

Jo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ARN lägger troligen stor vikt vid vad försäljaren har sagt i marknadsföringen snarare än att de själva värderar datorns prestanda, dvs de reagerar på vilseledande marknadsföring och rekommenderar därför ett återköp.
Det vore intressant att få läsa deras svar.

Jo.

så skriver

I ärendet är konsumentköplagen tillämplig. En vara ska anses felaktig bland annat om den i
något avseende avviker från vad köparen med fog har kunnat förutsätta(16 § tredje stycket
konsumentköplagen).
Det är ******, som påstått att datorn är felaktig, som också har bevisbördan för sitt
påstående. ****** har i ärendet gett in ett utlåtande avseende datorn. Enligt
nämndens bedömning har hon genom den utredning som presenterats visat att datorn avvikit
från vad hon med fog har kunnat förutsätta. Mot bakgrund av det antal avhjälpandeförsök och
den tid som har förflutit sedan datorn först uppvisade fel kan avhjälpande inte längre ske utan
väsentlig olägenhet för *******, som därför har rätt att få häva köpet (se 26 och 29 §
konsumentköplagen). butiken bör därför rekommenderas att återbetala 5 500 kr
till ******* mot att hon lämnar tillbaka datorn.