Elektronikbranschen tar upp förhandlingarna med Copyswede på nytt

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen tar upp förhandlingarna med Copyswede på nytt

Privatkopieringsavgiften är återigen på tapeten när förhandlingarna kring denna tas upp igen. Ambitionen är att komma fram till en kompromiss som fungerar bättre än nuvarande system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att systemet avskaffas betyder på samma gång att alla anställda på CopySwede förlorar sina jobb och därmed sin födkrok. De kommer kämpa med näbbar och klor för att bevara ett gammalt och uttjänt system mot all logik oavsett vilka konsekvenser det har på konsumenter och bransch. Det handlar om deras existensberättigande.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Dom komer säkert kämpa med näbbar och klor för att få ha kvar ersättningen, då det är gratis pengar eller ja såklart konsumenten betalar ju. Men dom ska nog få vara glada att dom har fått bli kvar så länge som dom faktiskt vart.
Är förvånad att dom stora drakarna Samsung/Sony/Apple etc inte lyckats stämma och stänga ned copyswede

Permalänk
Medlem

Mycket vettigt. Det är inte rimligt att alla skall betala ersättning för en rättighet som ingen utnyttjar.

INB4: Artikeln gäller PRIVATKOPIERING, inte PIRATKOPIERING!!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Finns det fler länder som håller på med dem här idiotin? hur många miljoner/miljarder skickas till usa varje år genom det här systemet?

Permalänk
Medlem

Att ta ut avgiften direkt på musiken, filmen eller vad det nu är, är såklart inte att tänka på. Då får ju inte Copyswede pengar för att sitta och rulla tummarna. Eller i alla fall inte lika mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Grrr, ordet "kompromiss" får det att sticka i ögonen. "Kompromissar man med rånare också? Man kanske ska inleda förhandlingar med dem på samma sätt i stil med: "så om du istället bara tar hälften av mina pengar så blir det ju en slags win/win situation!" Fanskapen ska inte ha några pengar alls.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför de pratar med Copyswede? Det är ju en fråga för regeringen och lagstadgarna och inte parasiterna på Copyswede.

Sen tycker man att branchen kanske borde vara ännu mera oroade för den nya kemikalie skatten, undras vad den kommer att kosta i förlorade inkomster och arbetstillfällen?

Detta land styrs av idioter.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Att systemet avskaffas betyder på samma gång att alla anställda på CopySwede förlorar sina jobb och därmed sin födkrok. De kommer kämpa med näbbar och klor för att bevara ett gammalt och uttjänt system mot all logik oavsett vilka konsekvenser det har på konsumenter och bransch. Det handlar om deras existensberättigande.

Nu är privatkopieringsavgifter endast en del av vad copyswede hanterar så alla kommer inte att bli arbetslösa där, men oavsett det så är det knappast troligt att de kommer att gå med på att lägga ner den delen av verksamheten rakt av. Om inte annat så ligger det inte i deras uppdragsgivares intressen, dvs upphovsmännen via sina intresseorganisationer som SAMI och STIM mfl.

Men att elektronikbranschen nu är villiga att förhandla är ett gott tecken, de generella privatkopieringsavgifternas existens kan ju definitivt ifrågasättas i och med att allt färre privatkopieriar. Sedan finns det fortfarande apparater som definitivt bör omfattas av avgifterna (som det är utformade i dagsläget), tänker då huvudsakligen på inspelningsbara TV-boxar och liknande.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Bort med skiten. Jag kan fortfarande inte fatta att alla vi i Sverige betalar denna avgift till en privat organisation som inte ger något tillbaka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Finns det fler länder som håller på med dem här idiotin? hur många miljoner/miljarder skickas till usa varje år genom det här systemet?

Då jag själv inte orkar leta så rekommenderar jag att läsa detta
http://t66131p8hc831dovf2vtvsy736.wpengine.netdna-cdn.com/wp-...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fram med högafflarna, nu blir det uppror i kommentarerna igen!

... Samt de obligatoriska kommentarerna av dom som inte förstår skillnaden mellan pirat- och privatkopiering.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fram med högafflarna, nu blir det uppror i kommentarerna igen!

... Samt de obligatoriska kommentarerna av dom som inte förstår skillnaden mellan pirat- och privatkopiering.

*LOL* Ja det brukar bli livat i dessa trådar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket vettigt. Det är inte rimligt att alla skall betala ersättning för en rättighet som ingen utnyttjar.

INB4: Artikeln gäller PRIVATKOPIERING, inte PIRATKOPIERING!!!

Och en rättighet som du inte ens kan använda eftersom fysiska skivor är kopieringsskyddade. Dat logic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och en rättighet som du inte ens kan använda eftersom fysiska skivor är kopieringsskyddade. Dat logic.

Nja, CD skivor får inte ha kopieringsskydd, då är dom inte CD skivor längre utan "media skivor"
Sedan får du faktiskt gå runt kopieringsskydd, men bara för att spela upp det på egen utrustning, inte för att kopiera mediet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och en rättighet som du inte ens kan använda eftersom fysiska skivor är kopieringsskyddade. Dat logic.

Det stämmer icke, CD skivor är med några undantag (typ pressade tidigt 2000 tal) ej DRM skyddade. Har dem "Audio CD" loggan på sig kan dem ej innehålla DRM då det ej ingår i standarden. Min personliga FLAC samling består av långt över 100 skivor, har haft problem med ett fåtal, dem flesta pga kass CD läsare. Du får dessutom bryta skyddet i Sverige (men verktygen är inte lagliga överallt) om det är för eget bruk på enhet du ej kan använda om du inte bryter skyddet. För backup är dock ej OK (av någon anledning)

Kopiera DVD filmer till mobil lagligt - PC för alla

Dock som övriga säger, hoppas den skrotas helt! Det sticker lite i ögonen att jag betalade nästan 800kr extra för mina HHDs i NASen som mest innehåller mina bilder....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alucius:

Att systemet avskaffas betyder på samma gång att alla anställda på CopySwede förlorar sina jobb och därmed sin födkrok. De kommer kämpa med näbbar och klor för att bevara ett gammalt och uttjänt system mot all logik oavsett vilka konsekvenser det har på konsumenter och bransch. Det handlar om deras existensberättigande.

Synd att SVTs public service inte kunde avskaffas i samma veva. Förlegat och långt ifrån "politisk oberoende", samt dessutom är det en häxjakt på människor som inte betalar TV-licens för att de faktiskt inte ÄGER en pryl som går under TV-licenser regler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Elm förklarar att målsättningen i första hand är att avskaffa systemet, men i väntan på det vill de genom förhandlingar komma fram till en lösning som, inom ramen för befintlig lagstiftning, har en mindre negativ påverkan på alla involverade parter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, CD skivor får inte ha kopieringsskydd, då är dom inte CD skivor längre utan "media skivor"
Sedan får du faktiskt gå runt kopieringsskydd, men bara för att spela upp det på egen utrustning, inte för att kopiera mediet.

Nu sa jag skivor, inte specifikt CD-skiva. Och jo, alla skivor som jag har (förutom vissa äldre) är kopieringskyddade.

Skrivet av cheben:

Det stämmer icke, CD skivor är med några undantag (typ pressade tidigt 2000 tal) ej DRM skyddade. Har dem "Audio CD" loggan på sig kan dem ej innehålla DRM då det ej ingår i standarden. Min personliga FLAC samling består av långt över 100 skivor, har haft problem med ett fåtal, dem flesta pga kass CD läsare. Du får dessutom bryta skyddet i Sverige (men verktygen är inte lagliga överallt) om det är för eget bruk på enhet du ej kan använda om du inte bryter skyddet. För backup är dock ej OK (av någon anledning)

Kopiera DVD filmer till mobil lagligt - PC för alla

Dock som övriga säger, hoppas den skrotas helt! Det sticker lite i ögonen att jag betalade nästan 800kr extra för mina HHDs i NASen som mest innehåller mina bilder....

Om det inte skulle stämma undrar jag varför i princip alla (speciellt nyare) skivor är skyddade? Det ska inte krävas att man betalar för programvara för att gå runt ett koperingsskydd när man betalar för att kunna kopiera för privat bruk redan.

Permalänk
Medlem

Läste det här på NHW förut, trodde inte mina ögon när de skrev att en 256GB telefon får en avgift på 1120:-
Det var ju ett tak?
Så kollade copyswedes hemsida och det gäller inte mobiler!

För datorer, surfplattor mm är det 100:- och för mp3-spelare, tv-boxar med inspelning och liknande prylar som man faktiskt kan hålla med om är till för kopiering är det 400:- som tak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om man har betalat avgiften borde man få starta en FTP med några vänner och privatkopiera mellan oss.

Har man några tusen vänner...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g146:

Om man har betalat avgiften borde man få starta en FTP med några vänner och privatkopiera mellan oss.

Har man några tusen vänner...

Ja, jag ser inget konstigt med det. Avgiften är betald, så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu sa jag skivor, inte specifikt CD-skiva. Och jo, alla skivor som jag har (förutom vissa äldre) är kopieringskyddade.

Och jag sa "nja"
Audio CD standarden tillåter inte blandat material på samma media.

För enkelhetens skull kollade jag på wiki, du kan säkert lusläsa redbook om du vill.

Citat:

Format variations

Recording publishers have created CDs that violate the Red Book standard. Some do so for the purpose of copy prevention, using systems like Copy Control. Some do so for extra features such as DualDisc, which includes both a CD layer and a DVD layer whereby the CD layer is much thinner, 0.9 mm, than required by the Red Book, which stipulates a nominal 1.2 mm, but at least 1.1 mm. Philips and many other companies have stated that including the Compact Disc Digital Audio logo on such non-conforming discs may constitute trademark infringement. Either in anticipation or in response, recent[when?] copy-protected CDs bear stickers and warnings that the CD is not standard and may not play in all CD players, and no longer display the long-familiar logo.[citation needed]

Super Audio CD was a standard published in 1999 that aimed to provide better audio quality in CDs, but it never became very popular. DVD Audio, an advanced version of the audio CD, emerged in 1999.[20] The format was designed to feature audio of higher fidelity. It applies a higher sampling rate and used 650 nm lasers.
Copyright issues
Main article: Compact Disc and DVD copy protection

There have been moves by the recording industry to make audio CDs (Compact Disc Digital Audio) unplayable on computer CD-ROM drives, to prevent the copying of music. This is done by intentionally introducing errors onto the disc that the embedded circuits on most stand-alone audio players can automatically compensate for, but which may confuse CD-ROM drives. Consumer rights advocates as of October 2001 pushed to require warning labels on compact discs that do not conform to the official Compact Disc Digital Audio standard (often called the Red Book) to inform consumers which discs do not permit full fair use of their content.

In 2005, Sony BMG Music Entertainment was criticised when a copy protection mechanism known as Extended Copy Protection (XCP) used on some of their audio CDs automatically and surreptitiously installed copy-prevention software on computers (see 2005 Sony BMG CD copy protection scandal). Such discs are not legally allowed to be called CDs or Compact Discs because they break the Red Book standard governing CDs, and Amazon.com for example describes them as "copy protected discs" rather than "compact discs" or "CDs".

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio#Form...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vem f-n köper film och serier och överför dessa till ett lagringsmedia egentligen? Det måste ju vara under en halv procent av köparna. Finns väl för i hela friden ingen mening med att gå ut o köpa en Blu-Ray-skiva med en film på och sedan avkoda den till en mediafil på datorn!

Permalänk
Medlem

Vi måste genast börja ta ut en avgift för alla verktyg - och betala den till Byggnads eftersom deras medlemmar får mindre jobb...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Om man har betalat avgiften borde man få starta en FTP med några vänner och privatkopiera mellan oss.

Har man några tusen vänner...

Det är svårt att säga du har 1000 vänner. Men ja du får slänga upp en privat FTP.

Vad är privatkopieringsersättning?

Privatkopieringsersättningen är en kompensation för den möjlighet som privatpersoner ges i upphovsrättslagen att från en laglig förlaga kopiera musik, film och tv för privat bruk. På så sätt möjliggörs att vem som helst har rätt göra en kopia av exempelvis en cd eller föra över den till en mp3-spelare till någon i sin familj eller i den nära vänkretsen, samtidigt som upphovsmannen får viss kompensation för det inkomstbortfall mångfaldigandet medför.

Bestämmelserna om privatkopieringsersättning finns i upphovsrättslagen, 26 k-m §§ Upphovsrättslagen (1960:729).

http://www.copyswede.se/2010/07/fragor-svar-privatkopieringse...

Skrivet av Mortac:

Vem f-n köper film och serier och överför dessa till ett lagringsmedia egentligen? Det måste ju vara under en halv procent av köparna. Finns väl för i hela friden ingen mening med att gå ut o köpa en Blu-Ray-skiva med en film på och sedan avkoda den till en mediafil på datorn!

Det första jag gör när en film är köpt. Stoppar den i datorn och rippar med MakeMKV och startar filmerna via PLEX.
Det är så låg bitrate på Netflix, HBO och andra streamingtjänster. Inte ens Itunes Store och deras filmer är bra nog när man vant sig vid blu-ray.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Vem är dessa "brancher" och "industrier" som vi ser mer och mer nu för tiden? Spel"industrin" var det i går som skulle uttala sig om SD, och i dag är det Elektronik"branschen" som komfronterar copyswede.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Vem är dessa "brancher" och "industrier" som vi ser mer och mer nu för tiden? Spel"industrin" var det i går som skulle uttala sig om SD, och i dag är det Elektronik"branschen" som komfronterar copyswede.

Uppenbarligen så är det företag inom en industri/bransch som man menar.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Vem är dessa "brancher" och "industrier" som vi ser mer och mer nu för tiden? Spel"industrin" var det i går som skulle uttala sig om SD, och i dag är det Elektronik"branschen" som komfronterar copyswede.

Antagligen branschorganisationen eller kanske arbetsgivarföreningen om dom är skilda åt.

Branschorganisationer är som standarder, det finns några att välja på

http://www.elektronikbranschen.se säger

Citat:

ElektronikBranschen är en branschorganisation för leverantörer och handlare inom konsumentelektronik, foto och service.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lägger fram frågan här. Spela av strömmad media ... Är ju inte olagligt. Från Youtube och Spotify exempelvis. Det är väldans likt att spela in film från canal + eller en låt från radio. Detta bör vara täckt av privatkopieringsrätten. Jag ser inte vad som skulle skilja juridiskt i upphovsrätten här, men jag kanske har missat något?
Tar man in den här delen så privatkopieras det kanske en del idag ändå?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled