Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast i värmningssiffran ingår så vitt jag vet att värma batteriet också.

Kan inte säga jag har stenkoll på värmingen av batterier men har svårt att tänka mig dom värms annat än när dom laddas eller får upp värmen själv under belastning och skulle vara intressant att se riktiga grafer hur dom klarar 20-25 minus vilket inte är så ovanligt och inte så extrem kyla och scenariot jag ser i huvudet är att man gör några stop så det blir varmt kallt varmt kallt så borde det bli rätt stor påverkan då batterier oftast inte gillar dom tempraturerna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed:

Jag har inte läst mer än 3 sidor av diskussionen, men vad jag sett lämnade man snart huvudfrågan därhän, så här är resultatet från när mina 2 grå slogs om saken:

Nu står inte jag i begrepp att köpa en ny bil i närtid, utan kanske om 2-3 år, så det påverkar ju min analys något, men i huvudsak ställer jag mig frågan hur jag tror marknaden kommer att se ut 5 år efter att jag köper bilen när jag är påväg att sälja den? I huvudsak blir frågeställningen: Tror jag att en fossilbil eller en elbil kommer tappa mest i värde?
Med ökande efterfrågan på fossila bränslen, samtidigt som vi i västvärlden allt mer jagar CO²-utsläpp kommer priset på bränsle, genom efterfrågan och genom ökade skatter, att öka och samtidigt kommer fossilbränslet (och därigenom fossilbilen) att svartmålas allt mer, vilket båda kommer att verka för att driva ner andrahandsvärdet på en fossilbil.

Lägg därtill att elbilen är mer driftsäker då det är färre rörliga delar så tror jag att fler snart kommer att få upp ögonen för fördelarna, vilket ytterligare kommer öka efterfrågan. Och när det är dags att byta batterier så är det möjligt att nästa generations batterier har hunnit ut på marknaden och i så fall kommer den operativa räckvidden öka ytterligare med nya batterier. Det blir alltså inte bara en fråga om ett utbyte, utan om att faktiskt förbättra bilens prestanda.

Så för min del blir svaret att jag vill inte äga en (nyare) fossilbil år 2025, så därför kommer min nästa bil bli en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan inte säga jag har stenkoll på värmingen av batterier men har svårt att tänka mig dom värms annat än när dom laddas eller får upp värmen själv under belastning och skulle vara intressant att se riktiga grafer hur dom klarar 20-25 minus vilket inte är så ovanligt och inte så extrem kyla och scenariot jag ser i huvudet är att man gör några stop så det blir varmt kallt varmt kallt så borde det bli rätt stor påverkan då batterier oftast inte gillar dom tempraturerna

Det är därför Tesla har vätska som kan både kyla och värma batteriet.

Bilder och text från en som plockar isär Teslas batteri:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pics-info-inside-the-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

3,7 Kw uttag hjälper iaf att hålla bilen och batteriet varmt på vintern.

Tesla kan laddas med CHAdeMO-adapter. Ingår inte i bilen, men kan köpas separat om man känner behov. Finns väldigt många Tesla ägare som har adapter.
När jag gjorde min långresa till fjällen ficka jag låna en adapter av en annan tesla ägare och funderar nu på att köpa en själv.
CHAdeMO är inte lika snabb som Teslas Supercharger men det var inget som påverkade min resa negativt. Fick ut ca 42-44 kW när jag laddade. Och dom jag provade var dessutom gratis.

Standard Tesla har 11kW laddare och man kan köpa en större laddare som tillval på 16,5 kW. 22kW dubbelladdare har tyvärr utgått.

Så pass. Då är väl antingen CHAdeMO-adapter det som gäller, alternativt att man får hoppas på att det byggts nya superchargers tills bilen levererats om man ska köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Exakt var i Sverige har du strömavbrott ofta? Det var lätt det mest korkade argument jag hört någonsin.

Jag har vänner i bl.a. västernorrland, de är utan el stup i kvarten. "Kul" om du behöver ladda bilen för att kunna åka dina 10 mil till jobbet i -28 nästa morgon.
Det är du som är korkad som tror att allt fungerar som det gör hemma hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Jag har vänner i bl.a. västernorrland, de är utan el stup i kvarten. "Kul" om du behöver ladda bilen för att kunna åka dina 10 mil till jobbet i -28 nästa morgon.
Det är du som är korkad som tror att allt fungerar som det gör hemma hos dig.

Är det faktum att det möjligen kan finnas problem i Västernorrland,
ett relevant argument mot användbarheten av elbilar i övriga Sverige?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Är det faktum att det möjligen kan finnas problem i Västernorrland,
ett relevant argument mot användbarheten av elbilar i övriga Sverige?

Ha frågade vart det var elavbrott ofta, det fick han svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Jag har vänner i bl.a. västernorrland, de är utan el stup i kvarten. "Kul" om du behöver ladda bilen för att kunna åka dina 10 mil till jobbet i -28 nästa morgon.
Det är du som är korkad som tror att allt fungerar som det gör hemma hos dig.

För det första vill jag bara påpeka att jag inte är helsåld på elbilar själv.
Men jag undrar vad elavbrott har med någonting at göra?
Har du energi i tanken för dina 10mil, så kan du göra resan, fastän det är elavbrott.
Har du INTE energi i tanken för 10 mil, så får du stanna hemma, oavsett om du kör elbil, eller bensin/diesel-bil, för du kan inte tanka någon av dem vid strömavbrott, möjligen undantaget att du kan hälla i soppan från gräsklippar-dunken i bensinaren då.
Bara att inse hur beroende vi blivit av elektricitet. Du får inte upp en deciliter soppa av någon sort, från cisternen under bensinstationen utan el som driver pumpen. Och har du kontanter att betala med? För kortläsaren fungerar inte heller utan ström.

Så vad spelar det för roll om du har en fosildriven bil, eller en eldriven bil på garage uppfarten?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

För det första vill jag bara påpeka att jag inte är helsåld på elbilar själv.
Men jag undrar vad elavbrott har med någonting at göra?
Har du energi i tanken för dina 10mil, så kan du göra resan, fastän det är elavbrott.
Har du INTE energi i tanken för 10 mil, så får du stanna hemma, oavsett om du kör elbil, eller bensin/diesel-bil, för du kan inte tanka någon av dem vid strömavbrott, möjligen undantaget att du kan hälla i soppan från gräsklippar-dunken i bensinaren då.
Bara att inse hur beroende vi blivit av elektricitet. Du får inte upp en deciliter soppa av någon sort, från cisternen under bensinstationen utan el som driver pumpen. Och har du kontanter att betala med? För kortläsaren fungerar inte heller utan ström.

Så vad spelar det för roll om du har en fosildriven bil, eller en eldriven bil på garage uppfarten?

Reservdunk är väl standard? I vissa delar av Väster- och Norrbotten är det säkert vanligt att ha en farmartank eller en tunna fylld med bränsle för den delen. Det finns möjlighet att pumpa från dem utan el, har du ingen sådant pump får du väl slanga :). Mindre lösningar kan även drivas av 12V. Men sånt folk kan för den delen troligen även ha en egen generator (som backup) och då får de väl gå och dra igång generatorn på natten för att ha någon el i bilen på morgonen. En mindre generator kanske inte är så bra lösning, men det handlar inte om många tusenlappar på byggvaruhuset för att skaffa sig en även om de flesta där är lite för små för syftet, då man behöver kunna mata 16A 230V minst.

Att man blir fast hemma är nog minsta problemet. Man får väl ta taxi till närmsta stället man kan hyra en bil på i värsta fall, och slipper ju iaf att bärga bilen. Mobiltelefonin bör hålla sig uppe ett tag utan el om det nu är strömavbrott i hela samhället inkl där alla mackar finns, vilket det sällan är. Eller så kanske man kan komma fram med bussen så småning om. Sen är det ju ett icke-problem för en laddhybrid i vilket fall som helst så länge du kan få fram bränsle. Tror det mer handlar om att de inte är särskilt prisvärda nödvändigtvis. De kostar ju lite mer än en Dacia Sandero. Så det handlar nog mer om inköp än annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Jag kan ha fel men är inte pumparna på mackarna eldrivna? I sånna fall blir ju alla strandsatta....

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Roligt att läsa om överproduktion av el, ni vet väl att det inte riktigt fungerar så? Det går inte att producera mer ut i nätet än vad som krävs, gör man det händer det saker.

Vet inte om jag skulle kalla det överproduktion tänk dig att du har ett vattenkraftverk där du släpper på en viss mängd vatten. Den mängden räcker för att förse Sverige med el. Skulle du sedan dubbla tillförseln av mängden vatten och oförändrad förbrukning kommer du fortfarande producera samma mängd el. Vad som händer med resterande produktion? Gör man ingenting med den går massa energi till spillo men vanligast är att man säljer elen till något annat land. Sverige säljer inte så mycket men tyskland är ett land som är bra på detta.

Problemet med elbilar idag är att de är för dyra i inköp och många osäkra frågor.
Hur länge håller ett batteri?
Tillgängligheten på reservdelar vid reparation och hur står sig reparationskostnader för elbil jämfört med andra bilar?
Tillgängligheten av laddstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@JohnnyGreed:

Jag har inte läst mer än 3 sidor av diskussionen, men vad jag sett lämnade man snart huvudfrågan därhän, så här är resultatet från när mina 2 grå slogs om saken:

Nu står inte jag i begrepp att köpa en ny bil i närtid, utan kanske om 2-3 år, så det påverkar ju min analys något, men i huvudsak ställer jag mig frågan hur jag tror marknaden kommer att se ut 5 år efter att jag köper bilen när jag är påväg att sälja den? I huvudsak blir frågeställningen: Tror jag att en fossilbil eller en elbil kommer tappa mest i värde?
Med ökande efterfrågan på fossila bränslen, samtidigt som vi i västvärlden allt mer jagar CO²-utsläpp kommer priset på bränsle, genom efterfrågan och genom ökade skatter, att öka och samtidigt kommer fossilbränslet (och därigenom fossilbilen) att svartmålas allt mer, vilket båda kommer att verka för att driva ner andrahandsvärdet på en fossilbil.

Lägg därtill att elbilen är mer driftsäker då det är färre rörliga delar så tror jag att fler snart kommer att få upp ögonen för fördelarna, vilket ytterligare kommer öka efterfrågan. Och när det är dags att byta batterier så är det möjligt att nästa generations batterier har hunnit ut på marknaden och i så fall kommer den operativa räckvidden öka ytterligare med nya batterier. Det blir alltså inte bara en fråga om ett utbyte, utan om att faktiskt förbättra bilens prestanda.

Så för min del blir svaret att jag vill inte äga en (nyare) fossilbil år 2025, så därför kommer min nästa bil bli en elbil.

Lite såhär känner jag också!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Vet inte om jag skulle kalla det överproduktion tänk dig att du har ett vattenkraftverk där du släpper på en viss mängd vatten. Den mängden räcker för att förse Sverige med el. Skulle du sedan dubbla tillförseln av mängden vatten och oförändrad förbrukning kommer du fortfarande producera samma mängd el. Vad som händer med resterande produktion? Gör man ingenting med den går massa energi till spillo men vanligast är att man säljer elen till något annat land. Sverige säljer inte så mycket men tyskland är ett land som är bra på detta.

Problemet med elbilar idag är att de är för dyra i inköp och många osäkra frågor.
Hur länge håller ett batteri?
Tillgängligheten på reservdelar vid reparation och hur står sig reparationskostnader för elbil jämfört med andra bilar?
Tillgängligheten av laddstationer.

Vad det gäller batteri så verkar det ju vara försumbart. Tesla Model S hade tydligen tappat 7% av kapaciteten efter 10000mil. Med andra ord inga större problem såsom jag ser det. Vad det gäller "ren" el såg jag nu att man kan via Fortum teckna sig på ett avtal med 100% vattenkraft!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

problemen idag är batterierna som är rätt dåliga PGA dom kan få kraftigt begränsad livslängd av kyla samt värme MEN har man tillgång till el överallt där man har bilen stående längre perioder(hemma, på jobbet) så är det nog ingen större fara.

De första bilarna som byggdes var elbilar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tittar man på VW och deras E-Golf så kan man ju där byta individuella celler som blivit dåliga och då kommer man ju ner i servicekostnader.
Sen får man nog fråga sig hur lång livslängd dagens fossilbilar har, tror det är få av dagens moderna bilar som vi kommer se passera 15000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Tittar man på VW och deras E-Golf så kan man ju där byta individuella celler som blivit dåliga och då kommer man ju ner i servicekostnader.
Sen får man nog fråga sig hur lång livslängd dagens fossilbilar har, tror det är få av dagens moderna bilar som vi kommer se passera 15000.

Om min Renault Megane -07 1,6L 16v klarat 18 500 mil utan besvär (Med alla hästar i stallet ännu ) så tror jag säkert att flere nya bilar ska klara betydligt mer!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Kan inte säga jag har stenkoll på värmingen av batterier men har svårt att tänka mig dom värms annat än när dom laddas eller får upp värmen själv under belastning och skulle vara intressant att se riktiga grafer hur dom klarar 20-25 minus vilket inte är så ovanligt och inte så extrem kyla och scenariot jag ser i huvudet är att man gör några stop så det blir varmt kallt varmt kallt så borde det bli rätt stor påverkan då batterier oftast inte gillar dom tempraturerna

Nästan alla elbilar har i dagsläget värmeregleringssystem för batterierna, och i regel så tar de inte skada av kallare temperaturer! Utan tvärtom så ökar deras livslängd men kapacitet och urladdningsströmmen blir mindre temporärt. Vad det gäller värme så klarar dom runt 60 grader, men dom kyls oftast länge före de :).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Reservdunk är väl standard? I vissa delar av Väster- och Norrbotten är det säkert vanligt att ha en farmartank eller en tunna fylld med bränsle för den delen. Det finns möjlighet att pumpa från dem utan el, har du ingen sådant pump får du väl slanga :). Mindre lösningar kan även drivas av 12V. Men sånt folk kan för den delen troligen även ha en egen generator (som backup) och då får de väl gå och dra igång generatorn på natten för att ha någon el i bilen på morgonen. En mindre generator kanske inte är så bra lösning, men det handlar inte om många tusenlappar på byggvaruhuset för att skaffa sig en även om de flesta där är lite för små för syftet, då man behöver kunna mata 16A 230V minst.

Att man blir fast hemma är nog minsta problemet. Man får väl ta taxi till närmsta stället man kan hyra en bil på i värsta fall, och slipper ju iaf att bärga bilen. Mobiltelefonin bör hålla sig uppe ett tag utan el om det nu är strömavbrott i hela samhället inkl där alla mackar finns, vilket det sällan är. Eller så kanske man kan komma fram med bussen så småning om. Sen är det ju ett icke-problem för en laddhybrid i vilket fall som helst så länge du kan få fram bränsle. Tror det mer handlar om att de inte är särskilt prisvärda nödvändigtvis. De kostar ju lite mer än en Dacia Sandero. Så det handlar nog mer om inköp än annat.

Och bor man på sådana eländiga ställen kan man överväga att införskaffa en generator till huset Med en 1000 liters tank räcker det till ca 3000Kwh.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

@NodCommander:

Jasså, min bil startar inte utan motorvärmare ?

Bra du förklarar det så jag kan skaffa det efter 5 år med den bilen, så jag får igång den till vintern.

Fyi så startar den alldeles utmärkt utan motorvärmare även dagar då temperaturen går med marginal under -20C .

Dessutom kör jag nästan hundra mil i den kylan med god värme i kupén, på en tankning.

Det är inte så att jag sågar el-bilar eller vill bli indragen i en ytterst meningslös diskussion mellan bränsleförespråkare och el-fanatiker.

De olika teknikerna har sina sidor.
Elbilen har sidor som gör att den inte passar mitt personliga behov alls bra, i dagsläget.

Frågan kvarstår dock: hur är komforten i en elbil när det är svinkallt och man behöver köra en bit ? Tänk nu på att jag kanske parkerat den över natten hos bekanta utan laddmöjligheter och det smäller på med -28, hur långt kommer jag utan att frysa fingrarna av mig ?
Detta är något som händer mig och som min bränsledrivna bil klarar galant. Dessutom tankar jag diesel med en andel gjord på skog. Är ett enklare alternativ att göra befintliga beprövade konstruktioner grönare.

Med en Tesla S P100D kommer du ca 30mil, så har du mindre än 14-15mil till dina bekanta slipper du hem igen Och Teslan har en app som du kan sätta på värmen i förväg Så du behöver inte all frysa överhuvudtaget!Och är du riktigt Hardcore köper du en liten generator för 5-6kkr och laddar bilen under natten med den

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Vad det gäller batteri så verkar det ju vara försumbart. Tesla Model S hade tydligen tappat 7% av kapaciteten efter 10000mil. Med andra ord inga större problem såsom jag ser det. Vad det gäller "ren" el såg jag nu att man kan via Fortum teckna sig på ett avtal med 100% vattenkraft!

Vattenkraft är skitbra bra, men det är svårt att använda köp av det som ett miljöargument. Anledningen är att den är så utbyggd som den kan bli (med hänsyn till djurliv etc.) och ger redan väldigt billig el. Med andra ord så kommer den alltid att användas fullt ut oavsett om du betalar för "ren" el eller inte.

Sveriges produktion av el 2016:
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2016/2015-var-ett...

Kostnad per energislag:
http://www.nada.kth.se/~jjalap/termoprojekt/Kostnad%20f%C3%B6...

Att inhandla andra former av förnyelsebar energi kommer dock att hjälpa utbyggnaden av förnyelsebara källor = minska import av kolkraft.

Som jag misstänker att folk redan har skrivit i tråden så är ju problemet att bastillverkningen av förnybar energi inte är tillräcklig hög, samtidigt som problemen med att balansera fluktuationerna i produktionen fortfarande finns. OM basproduktionen ökade skulle dock lösningar antagligen uppkomma, även om de kanske inte är helt optimala.

Detta för diskussionen vidare gällande om elbilar är miljövänliga eller inte: Förutsatt att alla resurser som finns idag är fullt använda, hur kommer elproduktionen att byggas ut för att klara det ökade kraven? Utan att veta så misstänker jag att om svaret är kolkraft så kan man lika gärna köra fossil-bil.

Förtydligane av länkar
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tittar man på VW och deras E-Golf så kan man ju där byta individuella celler som blivit dåliga och då kommer man ju ner i servicekostnader.
Sen får man nog fråga sig hur lång livslängd dagens fossilbilar har, tror det är få av dagens moderna bilar som vi kommer se passera 15000.

Tror inte någon bil som säljs idag i Sverige har problem att passera 15000 mil? Inte om de sköts som de ska.
En modern bil av ok kvalitet går ju 40 000 eller mer med en ägare som sköter om den och inte snålar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Vad det gäller batteri så verkar det ju vara försumbart. Tesla Model S hade tydligen tappat 7% av kapaciteten efter 10000mil. Med andra ord inga större problem såsom jag ser det. Vad det gäller "ren" el såg jag nu att man kan via Fortum teckna sig på ett avtal med 100% vattenkraft!

Här är en som kört långt.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/

GM har inte behövt byta ut ett enda batteri på deras Gen1 Volt.
Opel Ampera i Europa.
http://insideevs.com/zero-first-generation-chevrolet-volt-bat...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Det är därför Tesla har vätska som kan både kyla och värma batteriet.

Bilder och text från en som plockar isär Teslas batteri:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pics-info-inside-the-...

Är intressant teknik och bra batterier och just teslas batterier verkar vara bättre när det är så stor kapacitet blir förlusten av e.v mil inte lika kännbar heller och med uppvärmning samt kylning bör dom klara sig rätt bra helst om det inte är väldigt kallt men säger inte så mycket om väldigt låga temraturer och e.v förluster men är den elbil jag skulle säga är mest intressant ... O.T så 1-2st sånna batterier till en off the grid stuga hade faktiskt med varit tilltalande

Skrivet av Esseboy:

Nästan alla elbilar har i dagsläget värmeregleringssystem för batterierna, och i regel så tar de inte skada av kallare temperaturer! Utan tvärtom så ökar deras livslängd men kapacitet och urladdningsströmmen blir mindre temporärt. Vad det gäller värme så klarar dom runt 60 grader, men dom kyls oftast länge före de :).

Att dom ökar tror jag inte men håller bättre absolut och enda jag sett är nissan leaf test i canada som är en äldre elbil där har dom ganska rejält drop med värming och kylan på vintern och vist äldre tech men fortfarande värming av batteri + kupe äter stor mängd batteri på vintern och runt 30% drop om jag inte minns fel vid runt 20 minus vilket säkert kan öka mer om man åker och hälsar på någon sen handlar så det blir ett par stop i den tempraturen och kan bli tråkiga mil även om planering kan lösa dom ..men beror på batterier och bil och vart man bor hur stort problem det är då det skiljer mycket på norrland och malmö

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Är intressant teknik och bra batterier och just teslas batterier verkar vara bättre när det är så stor kapacitet blir förlusten av e.v mil inte lika kännbar heller och med uppvärmning samt kylning bör dom klara sig rätt bra helst om det inte är väldigt kallt men säger inte så mycket om väldigt låga temraturer och e.v förluster men är den elbil jag skulle säga är mest intressant ... O.T så 1-2st sånna batterier till en off the grid stuga hade faktiskt med varit tilltalande
Att dom ökar tror jag inte men håller bättre absolut och enda jag sett är nissan leaf test i canada som är en äldre elbil där har dom ganska rejält drop med värming och kylan på vintern och vist äldre tech men fortfarande värming av batteri + kupe äter stor mängd batteri på vintern och runt 30% drop om jag inte minns fel vid runt 20 minus vilket säkert kan öka mer om man åker och hälsar på någon sen handlar så det blir ett par stop i den tempraturen och kan bli tråkiga mil även om planering kan lösa dom ..men beror på batterier och bil och vart man bor hur stort problem det är då det skiljer mycket på norrland och malmö

I regel så ju större batteri desto mindre del av räckvidden som går åt till att värma kupén. Och har du som du bör i åtminstone 230v laddkabeln där du satt bilen så räcker det mer än väl för att värma kupèn samt batterier före start Sen är det väl runt en 5-10% som går åt att fortsätta värma kupén till du når målet, beroende på hur varmt du vill ha det ofc!

Snackar vi om en bil med ett mycket litet batteri och som inte har batterivärmare så kan nog som du sa 30% av kapaciteten lätt försvinna så då svider 5-10% mindre i kupèvärmning väldigt mycket! Börjar det slira då och du måste köra aggressivt så kan du lätt hamna fast Men vem kör en Leaf i Norrland mitt i vintern med mer än 50km dit du ska? xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om min Renault Megane -07 1,6L 16v klarat 18 500 mil utan besvär (Med alla hästar i stallet ännu ) så tror jag säkert att flere nya bilar ska klara betydligt mer!

Fast din Megane är ju just från 2007, inga infotainmentsystem som behöver patchas, wifi eller 3G kopplingar att prata om från fabrik.
Samma gäller alla system som finns på dagens bilar, dessa måste underhållas och jag har ännu inte sett några "vanliga" tillverkare erbjuda serviceavtal liknande IT-leverantörer gör.

Visst håller bilen om man servar den, men dagens bilar åldras snabbare än gårdagens just för att dom är dyrare att reparera.

Nu är vi lite OT iofs, men hade helst sett att man leasar bilar från biltillverkarna så att det fanns ett incitament att göra saker som håller, kalla det Car as a Service eller vad som helst.
Om biltillverkarna tjänar pengar på beggade bilar så finns ett intresse att bygga bilar som håller.
Samma gäller ju med det mesta, mobiler, glödlampor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte någon bil som säljs idag i Sverige har problem att passera 15000 mil? Inte om de sköts som de ska.
En modern bil av ok kvalitet går ju 40 000 eller mer med en ägare som sköter om den och inte snålar.

Du som dom magiska orden där....ok kvalitet, ägare som sköter och inte snålar.

Men om en bil blir slit och släng som t.ex. en mobiltelefon och kraven på teknik ökar så blir bilarna omoderna fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Vad det gäller batteri så verkar det ju vara försumbart. Tesla Model S hade tydligen tappat 7% av kapaciteten efter 10000mil. Med andra ord inga större problem såsom jag ser det. Vad det gäller "ren" el såg jag nu att man kan via Fortum teckna sig på ett avtal med 100% vattenkraft!

Ifall du har missat det.
Elbolaget ansluter dej till samma elnät som dina grannar är anslutna till. Samma elnät som jag är ansluten till här i Göteborg. Vi är ALLA brukare, anslutna till samma nät.
I andra änden sitter producenterna och säljer elen till samma nät.
Finns det en producent som levererar el, tillverkad i ett Tyskt kolkraftverk, ansluten till nätet, så köper du den elen också!
Om INTE Fortum har ett HELT EGET NÄT, där de producerar sin el själva, så är ALLA som köper "el speciellt framställd av vind och vatten lurade!
Jag skulle tro att de är anslutna till samma nät som resten av oss konsumenter och producenter och därmed kränger de på dej el från ALLA producenter. Kol, gas, kärnkraft, så väl som vind och vatten.
Jag vet inte hur många gånger under de senaste 20 åren jag fått frågan från försäljare. "för bara en liten extra peng får du vindkraft" De kan inte lova det, för det fungerar inte så med mindre än att de klipper alla kablar till huset och sätter upp en snurra brevid.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Ifall du har missat det.
Elbolaget ansluter dej till samma elnät som dina grannar är anslutna till. Samma elnät som jag är ansluten till här i Göteborg. Vi är ALLA brukare, anslutna till samma nät.
I andra änden sitter producenterna och säljer elen till samma nät.
Finns det en producent som levererar el, tillverkad i ett Tyskt kolkraftverk, ansluten till nätet, så köper du den elen också!
Om INTE Fortum har ett HELT EGET NÄT, där de producerar sin el själva, så är ALLA som köper "el speciellt framställd av vind och vatten lurade!
Jag skulle tro att de är anslutna till samma nät som resten av oss konsumenter och producenter och därmed kränger de på dej el från ALLA producenter. Kol, gas, kärnkraft, så väl som vind och vatten.
Jag vet inte hur många gånger under de senaste 20 åren jag fått frågan från försäljare. "för bara en liten extra peng får du vindkraft" De kan inte lova det, för det fungerar inte så med mindre än att de klipper alla kablar till huset och sätter upp en snurra brevid.

Du har helt missförstått hur elnätet fungerar. Att du köper t.ex. vindkraft innebär inte att du får just de elektronerna som vindsnurran satte sprätt på, det innebär att vindkraftverket har stoppat in en viss mängd energi nätet och att du sedan köper av den energi. Du skall se det som en marknadsplats, inte bara ett distributionsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du har helt missförstått hur elnätet fungerar. Att du köper t.ex. vindkraft innebär inte att du får just de elektronerna som vindsnurran satte sprätt på, det innebär att vindkraftverket har stoppat in en viss mängd energi nätet och att du sedan köper av den energi. Du skall se det som en marknadsplats, inte bara ett distributionsnät.

Alltså. Det är du som missförstår. För att det ska spela någon roll vad man väljer för energislag så måste de som vill ha ett visst energislag utgöra ett förbrukningsunderlag på, säg 60-70-80% (när tillräckligt många vill ha just det energislaget skulle elbolaget kunna få problem att köpa just sådan energi från producenterna vilket driver upp priserna) innan det spelar någon som helst roll för vilken el som produceras. Den sammantagna elmixen påverkas inte av ditt val, alltså är det primärt ett sätt för energibolaget att ta mer betalt.

Undantaget är förstås om det i priset för vindkraftsel ingår x antal procent för direkt återinvestering i vindkraftselproduktion. Då har det en effekt, på sikt.

tl;dr Momentant är det ett nollsummespel, inte en marknadsplats. Den billigaste elen är den el som produceras

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

I regel så ju större batteri desto mindre del av räckvidden som går åt till att värma kupén. Och har du som du bör i åtminstone 230v laddkabeln där du satt bilen så räcker det mer än väl för att värma kupèn samt batterier före start Sen är det väl runt en 5-10% som går åt att fortsätta värma kupén till du når målet, beroende på hur varmt du vill ha det ofc!

Snackar vi om en bil med ett mycket litet batteri och som inte har batterivärmare så kan nog som du sa 30% av kapaciteten lätt försvinna så då svider 5-10% mindre i kupèvärmning väldigt mycket! Börjar det slira då och du måste köra aggressivt så kan du lätt hamna fast Men vem kör en Leaf i Norrland mitt i vintern med mer än 50km dit du ska? xD

Haha nä är nog inte optimalt om man inte är survivalist ...menade såklart att det gör skillnad vart man bor med vad som funkar och nedre delen av vårat land är mer skonat för kyla så lite mindre batteri inte blir lika påverkat

Men tror ändå jag är lite på rätt spår med att vänta innan elbilköp för 2017 kommer bli året då många elbilar kommer och en del till bra pris och väntar man lite så nästa gen kommer ett par år efter så är det nog flera med mognare batterier till bra pris men är såklart beronde om man är besatt av bang for the buck vilket brukar vara min melodi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w