Ringde efter bärgare idag. Vad kan fakturan landa på (starthjälp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Ja, som kan ev. vara en visare på vad kostnaden för faktura kan bli, vilket sannolikt kommer att vara större. Men om du kan bidra med någon information eller erfarenhet som kan vara av vikt i diskussionen så är det ju fritt att posta.
Annars är ditt inlägg ganska tomt på värde.

Det var precis vad jag gjorde om du nu råkade missa det.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad får du din statistik ifrån, från din egen erfarenhet som du generaliserar över hela befolkningen? Jag fick 3 stopp på en månad, de flesta får 3 stopp på en månad.

Kvalificerat skitsnack. Var får du din statistik ifrån? Argumentera om du vill men bli inte osaklig, annars är ditt inlägg ganska tomt på värde.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jobbade med bärgning i fem år, var inte ute och körde utan satt på centralen och skickade ut bärgare åt alla håll och kanter i europa.
Det jag minns att vi räknade på är att en ny bil har ca ett driftstopp under sina första sju år, sen blir det lite vanligare. Men försäkringsbolagen sitter för det mesta inte och jämför vilka modeller som har aningen mer eller mindre driftstopp. Har man en vanlig bil i vanlig ålder är det same-same för dem. Däremot så uppleve jag det som att nyare peugeot var mindre startbenägna än andra nya när det blev rejäl vinter i hela landet 2009-10.

Men som det sagts ovan i tråden så brukar en starthjälp gå på 1000-1500 om det inte är så att man är på en plats långt från närmaste bärgare, då kan de behöva lite kilometerersättning också - det är ganska dyrt att bara starta bärgningsbilen.

Mina tre tips är (förutom att alltid vara trevlig mot räddningspersonal av alla sorter)
1. Ha koll på vart du är någonstans när ni är ute och åker. Avfartsnummer är överkurs, men typ närmaste större ort och så.
2. Stannar bilen på motorvägen försök få ut varningstriangeln! Går det inte pga mitt i natten eller dylikt - behåll bältena på.
3. Om du närmar dig någon som arbetar på vägen - sänk hastigheten.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var precis vad jag gjorde om du nu råkade missa det.
Kvalificerat skitsnack. Var får du din statistik ifrån? Argumentera om du vill men bli inte osaklig, annars är ditt inlägg ganska tomt på värde.

Ta ett djupt andetag. Om du inte förstår poängen läs två gånger (min erfarenhet kan jag inte generalisera över hela befolkningen). Det som hände mig kan jag inte säga att det kommer eller inte kommer att hända alla andra. Det var själva argumentet.

Men istället för att bara kommentera vad jag skriver, har DU själv någon erfarenhet av att ha anlitat en bärgare eller vet du vad fakturan kan landa på?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Ta ett djupt andetag. Om du inte förstår poängen läs två gånger (min erfarenhet kan jag inte generalisera över hela befolkningen). Det som hände mig kan jag inte säga att det kommer eller inte kommer att hända alla andra. Det var själva argumentet.

Men istället för att bara kommentera vad jag skriver, har DU själv någon erfarenhet av att ha anlitat en bärgare eller vet du vad fakturan kan landa på?

Du hävdade att "de flesta får 3 stopp på en månad". Jag ser ingen poäng här. Jag ser ett konkret påstående som jag kan ta gift på är taget direkt ur luften.

Och nej, man kan inte generalisera men ändå var det precis vad du gjorde när hävdade att det var "väl investerade pengar" för TS. Ett sådan påstående bygger på antaganden, oredovisade sådana. Det var mitt motargument om du inte förstår min poäng.
Om nu övriga medlemmars inlägg inte duger som underlag för en enkel överslagsräkning kan jag informera att den senaste kostnaden som presenterades för mig av Falck (?) runt 2010 var 1 200kr för dikeskörning i STHLM. Det blir alltså 1 200 kr jämfört med en försäkring som fram tills idag hade kostat mig 7 150 kr baserat på vad jag tidigare skrivit.
Starthjälp är vanligen betydligt billigare så i TS fall med mina intervaller av tillkallade bogserare hade förlusten varit ännu högre. Detta sagt som motvikt till "väl investerade pengar".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du hävdade att "de flesta får 3 stopp på en månad". Jag ser ingen poäng här. Jag ser ett konkret påstående som jag kan ta gift på är taget direkt ur luften.

Och nej, man kan inte generalisera men ändå var det precis vad du gjorde när hävdade att det var "väl investerade pengar" för TS. Ett sådan påstående bygger på antaganden, oredovisade sådana. Det var mitt motargument om du inte förstår min poäng.
Om nu övriga medlemmars inlägg inte duger som underlag för en enkel överslagsräkning kan jag informera att den senaste kostnaden som presenterades för mig av Falck (?) runt 2010 var 1 200kr för dikeskörning i STHLM. Det blir alltså 1 200 kr jämfört med en försäkring som fram tills idag hade kostat mig 7 150 kr baserat på vad jag tidigare skrivit.
Starthjälp är vanligen betydligt billigare så i TS fall med mina intervaller av tillkallade bogserare hade förlusten varit ännu högre. Detta sagt som motvikt till "väl investerade pengar".

Nej "tre stopp på en månad" var menat som ett exempel på hur generalisering inte fungerar, en jämförelse som som du intellektuellt uppenbart inte kunde omfamna. Ta gift du, inte mig emot

Det är lätt att vara klok i efterhand vad som är bra och inte bra men att nämna falcks försäkring var inte menat som ett tips utan mest att kontrastera och eventuellt gissa vad hens faktura kommer att landa på. Men nu vet jag och även han vad din faktura gick på 2010 så det ser jag som ett större bidrag till tråden istället för att koncentrera dig och anmärka på ord.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad får du din statistik ifrån, från din egen erfarenhet som du generaliserar över hela befolkningen? Jag fick 3 stopp på en månad, de flesta får 3 stopp på en månad.

Står klart och tydligt vart ja "fick" den ifrån och jag skrev det i KLARTEXT.

Om du inte håller med är det självklart upp till dig, tyvärr verkar dina inlägg inte vara något annat än i syfte att bråka och jag ser inte mycket till bidrag från dig sida till tråden.

Permalänk
Medlem

ett tips är ju att fråga bärgaren?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."