Permalänk
Medlem

One + 3 sprucken skärm

Min brorsa har lyckats spräcka skärmen på sin 1+3:a och vi måste hitta något sätt att laga den på.
Jag har hört om mardröms scenarios då det tar ett halv år att skicka den till kina för att laga. jag undrar då om man kan laga den själv eller om det finns något ställe som har reservdelar till 1+3an eller om man helt enkelt får skicka den till kina?

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

@John15:
MyTrendyPhone har reparations service Reparation
Om de kan laga just denna telefon, kan jag inte svara på. Kontakta dem för att höra om de kan det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Den lagas i Europa och brukar ta max 14 dagar, och kostar ~€120 med frakt, iaf vad jag har läst på OnePlus forum. UPS hämtar och lämnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

Min brorsa har lyckats spräcka skärmen på sin 1+3:a och vi måste hitta något sätt att laga den på.
Jag har hört om mardröms scenarios då det tar ett halv år att skicka den till kina för att laga. jag undrar då om man kan laga den själv eller om det finns något ställe som har reservdelar till 1+3an eller om man helt enkelt får skicka den till kina?

Laga själv! Billigare är det! Du kanske kan titta på en tutorial och vara lite försiktig. Jag har bytt skärm själv två gånger på min förra mobil och en gång på min brors surfplatta. Inte så jättesvårt när man väl har fixat den!

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att laga en oneplus one skärm tillsammans med en kompis (ebay skärm kit för 400kr) som tog många timmar, mycket tålamod och ett youtube tutorial. Det gick bra fram tills vi skulle sätta fast den nya skärmen men använde för tjock dubbelsidigt tejp och min kompis försökte försiktigt dra bort den. Man kan nog säga att han inte var försiktigt nog och vi kunde slänga mobilen efter ytligare en del krångel. Den nya skärmen blev förstörd och mobilen verkade inte riktigt fungera als längre.

Det jag bestämde mig från den erfarenheten är att jag aldrig kommer försöka på nåt sånt igen (förmodligen) för att det är verkligen ingen kul, speciellt när man inte har råd att slösa 400kr hur som helst. Bland annat för att man måste (iaf på 1+1) skruva ut varje pytte liten komponent i mobilen och värma upp skärmen för att få loss limmet (som vi gjorde i en brödrost ) och sen finns det ingen garanti att det kommer ens fungera i slutet för att man kan när som helst och hur lätt som helst förstöra nåt medan man håller på och man märket det inte ens ibland förrän när man startar mobilen.

Jag vet inte riktigt om jag svarade på nåt här men ville bara berätta hur själv lagning kan gå utifrån egen erfarenhet och kan därmed avråda det (om det inte är mycket lättare på en 1+3, för det vet jag inte).

Sen vad som är bäst, lokalt reparation eller oneplus själv vet jag inte. Vet inte heller hur garantin fungerar. Om jag skulle gissa så tror inte det faller under garantin med tanken på att de har en sån där extra försäkran som de försöker sälja till folk för att ta hand om liknande skador.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

@John15:

Min 1+3 är på lagning just nu, den skickades till Nürnberg i Tyskland, och sedan skickade de den vidare till Tjeckien tror jag. Det tar lite längre tid än vad man kan önska, mycket på grund av det är många steg, först skall den inspekteras, sedan skall de ta fram en offert som du skall godkänna. När du godkänt offerten så får du betalningsinstruktionen, och den betalningen skall skickas till en bank i Tyskland. Efter någon bankdag där så släpps betalningen till Arvato (som rep. firman heter) och som då kan påbörja betalningen.

Jag skickade min telefon med UPS den 29/9, och den faktiska lagningen skall precis påbörjas - hoppas ha den i min hand i slutet av nästa vecka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Ny telefon på hemförsäkringen kanske?
Självrisk 1500 eller sånt gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Ny telefon på hemförsäkringen kanske?
Självrisk 1500 eller sånt gissar jag?

så allvarligt är det inte telefonen funkar fortfarande briljant även skärmen fast den är sprucken

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack för svaren allihopa! ska kolla upp allt !

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har bytt skärm på ett flertal telefoner. Är supersmidigt. Bara att följa nån guide på Youtube samt se till att man har lämpliga verktyg (som för övrigt är superbilligt på Ebay). Att köpa färdigklippt dubbelsidig tejp (adhesive) när man ska montera den nya skärmen underlättar massor.