Permalänk

Ny tv. 55" 4k (oled?)

Tjenaa, ute efter en ny TV och tänkte höra ifall någon mer insatt än jag kan rekommendera en bra & prisvärd 55" smart TV med 4k Oled eller inte? fördelar? Pris mellan 10-20 papp. Alt en tv över 20k om den nu är värd dom extra slantarna. Ej intresserad av 3d då priset genast sticker iväg..
Är det värt att köpa en tv nu eller är det något nytt som är på väg ut som alla kanske sitter å väntar på? Så man inte går å köper nått som är gammal teknik om en månad typ... fast så är det ju nästan oavsett dessa tider xD
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kliffen30:

Tjenaa, ute efter en ny TV och tänkte höra ifall någon mer insatt än jag kan rekommendera en bra & prisvärd 55" smart TV med 4k Oled eller inte? fördelar? Pris mellan 10-20 papp. Alt en tv över 20k om den nu är värd dom extra slantarna. Ej intresserad av 3d då priset genast sticker iväg..
Är det värt att köpa en tv nu eller är det något nytt som är på väg ut som alla kanske sitter å väntar på? Så man inte går å köper nått som är gammal teknik om en månad typ... fast så är det ju nästan oavsett dessa tider xD
Tack på förhand

Eftersom att Samsung inte har tänkt satsa på OLED så är det nog ett säkert kort att köpa LGs OLED.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kliffen30: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3266846

jag kollar sj tv fast 65" och 4k skiter ´jag i det har ändå inte kommit något matrial föräns jag byter om 7år igen ;D så jag säger oled+HDR ska det vara för den budgeten du har

här har du lite mer info om HDR
http://www.howtogeek.com/260962/hdr-format-wars-whats-the-dif...

jag är inget proffs men som sakt 4k har inte kommit än och lär inte göra på ett bra tag HDR vad jag har förstått är lättare att få in i filmerna utan att den blir för stor

en liten fråga med vad har du för krav är du kräsen när det kommer till bilden?

Permalänk
Avstängd

Samsungs KS serie kan vara värt att kolla på. 20ms responstid i Gamemode, runt 30ms i Gamemode med HDR.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@GzXboom Tack för tipset. kraven är att det ska vara bra kvalla å inge skräp. Bra bildkvalité och att man eventuellt ska kunna lira lite spel. Mest filmtittande dock.

Hur är kvalitén på typ 1080p videor på en 4k tv? bättre eller sämre än en vanlig?

Permalänk
Medlem

@kliffen30: då tycker jag du ska köpa en oled svärtan gå inte att få bättre och det vill man ju ha bra om man kollar mycket film men även bra ljud jag brukar säga att ljudet är 50% av bilden jag sitter här i vårat hus nu med 5m till tv en gammal 42" lg tv och har inte haft råd att köpa någon ny teknik efter den stora total renoveringen vi har gjort så nu köpte jag lite beg hemmabio och oj vad bra det blev på den gammla tv ;D så ha det i åtanke med att lägga lite pengar på gå bra att köpa beg

och på fråga om en 1080p kan bli bättre så är det simpla svaret nej men visst något bättre hittade denna tråden då jag sj inte är någon expert http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=315082

men mitt ända stora krav på min nya tv är som sakt HDR sen om det är Dolby Vision eller HDR10 spelar inte så stor roll

jag köpte dessa för 1500kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15083 och är supernöjd

hoppas detta hjälper dig i beslutet

Mvh Pontus

Permalänk
Medlem

Hur bred får TV:n vara? Kan ibland vara lättare att gå på ett sådant mått istället för bildstorlek, eftersom man oftast vill ha så stor TV som möjligt. Jag har förresten en Samsung KS7005 (49") som jag är nöjd med, så om du vill fråga något om den så kör på bara!

Edit: OLED är nästan dubbelt så dyrt som en bra LCD i dagläget, du får pynta ca 25000 kr om du ska ha en med 4K och HDR10/Dolby Vision (vilket man såklart ska ha).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: LG 55EG920V kostar 19k det är den jag länkade till tidigare den är en oled 4k med hdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

@alex5555: LG 55EG920V kostar 19k det är den jag länkade till tidigare den är en oled 4k med hdr

Ah, jag kollade bara på TV:s från i år. Jo, om man kan tänka sig en kurvad TV så är den nog ett alternativ helt klart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är själv också ute efter en ny 55-65" OLED tv.
Lutar åt LG OLED55B6V, då den har fått väldigt bra recensioner. Den enda nackdelen är att input-lag är högre på OLED jämfört med andra paneler.

Är väldigt nyfiken på hur LG B6 (OLED55B6V) serien är att spela på med input-lag på ca 50ms. Någon här som testat?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616498

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kolla in detta artikel: http://www.ljudochbild.se/test/tv/grupptest_6-tv-apparater-me...

KS7005 fick bäst i test. "Summan av allt detta gör att Samsung 55KS7005 är vår referens i prisklassen under 15 000 kronor!"

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

En 4K OLED på 55 tum kostar ca 20 000 från LG. Med tanke på att varken Samsung eller någon annan tillverkade tänker hoppa på trenden än så kan man väl lugnt säga att det är en bra investering för framtiden. Priserna kommer inte dala förrän det blir mainstream, vilket det inte blir förrän samtliga märken kör på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Samsung UE55KS7005
2. LG 55EG920V
3. LG OLED55B6V

Beror på vad man är villig att betala.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Kolla in detta artikel: http://www.ljudochbild.se/test/tv/grupptest_6-tv-apparater-me...
KS7005 fick bäst i test. "Summan av allt detta gör att Samsung 55KS7005 är vår referens i prisklassen under 15 000 kronor!"

Spännande grej det där.
Jag köpte precis den TVn i fredags och monterade upp i helgen, orkade inte göra någon speciell undersökning inför TVn denna gången.
Gick på speccs och funktioner samt att jag gillar Samsung i allmänhet när det gäller skärmar.
Jag blev toknöjd med den, nu förstår jag varför

Enda nackdelen jag kan se med den är att jag inte fullt ut lyckats få en bra allround-setting på TVn.
Vissa snabba element blir det tearing på (t.ex. träd som flyger förbi i bakgrunden vid snabb panorering) men jag vet inte om det hälper att justera Motion Plus eller vad det heter för att få det bra.

Bildkvalitén däremot går nästan ut i rymden enligt mig

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Spännande grej det där.
Jag köpte precis den TVn i fredags och monterade upp i helgen, orkade inte göra någon speciell undersökning inför TVn denna gången.
Gick på speccs och funktioner samt att jag gillar Samsung i allmänhet när det gäller skärmar.
Jag blev toknöjd med den, nu förstår jag varför

Enda nackdelen jag kan se med den är att jag inte fullt ut lyckats få en bra allround-setting på TVn.
Vissa snabba element blir det tearing på (t.ex. träd som flyger förbi i bakgrunden vid snabb panorering) men jag vet inte om det hälper att justera Motion Plus eller vad det heter för att få det bra.

Bildkvalitén däremot går nästan ut i rymden enligt mig

Jag är också mycket nöjd med min. Däremot har jag lite döda pixlar och smuts under glaset, så jag kommer nog att byta ut min mot en ny (det syns dock inte från normalt avstånd). Vi kan diskutera inställningar i PM om du vill, eller en separat tråd kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vill du ha en TV med riktigt bra svärta (oled alltså) så köp inte en Samsung. Även de dyrare av deras kantbelysta led paneler har stora problem med clouding (ips sitter idag i ks7005 och uppåt). Endast deras dyraste ks9505 har backlight som då har grym svärta istället. Köp hellre oled, dock upplever jag att de har lite problem med rörelsehanteringen. Deras Dejudder mjukvara har sina brister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Vill du ha en TV med riktigt bra svärta (oled alltså) så köp inte en Samsung. Även de dyrare av deras kantbelysta led paneler har stora problem med clouding (ips sitter idag i ks7005 och uppåt). Endast deras dyraste ks9505 har backlight som då har grym svärta istället. Köp hellre oled, dock upplever jag att de har lite problem med rörelsehanteringen. Deras Dejudder mjukvara har sina brister

Samsung använder VA-paneler (med quantum dot) i KS-serien. Enligt mig, och många andra recensenter, har de panelerna riktigt bra svarta. Jag har inte alls problem med clouding. Såklart så är inte svärtan på OLED-nivå, men för priset så är de det bästa som går att få tag på i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

@kliffen30: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3266846

jag kollar sj tv fast 65" och 4k skiter ´jag i det har ändå inte kommit något matrial föräns jag byter om 7år igen ;D så jag säger oled+HDR ska det vara för den budgeten du har

här har du lite mer info om HDR
http://www.howtogeek.com/260962/hdr-format-wars-whats-the-dif...

jag är inget proffs men som sakt 4k har inte kommit än och lär inte göra på ett bra tag HDR vad jag har förstått är lättare att få in i filmerna utan att den blir för stor

en liten fråga med vad har du för krav är du kräsen när det kommer till bilden?

Nja, det det med 4K-material är ju helt felaktigt eller i bästa fall, grovt överdrivet. Det kommer definitivt inte att dröja några 7 år!

För att ge några exempel:

  • Netflix kör redan sen i våras sina största serier i 4K-material.

  • Viasat lanserar sin första sportkanal med 4K nu i höst.

  • Spelkonsoler stödjer redan nu, eller kommer få stöd för 4K det nästa år.

Så även om det kommer dröja innan allt material vi konsumerar kommer vara 4K, så har vi tagit stora kliv däråt bara i år, och material finns att tillgå för den som vill. Mitt nästa TV-köp (någon gång till våren) kommer definitivt vara en 4K-TV!

Permalänk
Medlem

4k med en bitrate under 720p nivå gör inte riktigt 4k rättvisa. Om man köper filmer kanske 4k blir aktuellt inom en snar framtid (dock väldigt dyrt). Streama 4k i bra bitrate kommer inte gå inom 7år, förmodligen inte 17 heller.

Så nej det finns inget lättilgängligt material i 4k inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Samsung UE55KS7005
2. LG 55EG920V
3. LG OLED55B6V

Beror på vad man är villig att betala.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3614459

Denna är inte att glömma! Samsung UE55KS8005, skiljer bara några hundringar i pris. Lite snyggare, lite nyare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Tack för alla svar!
Okej att det här med OLED som LG har ser bra ut och så men... Funderar varför inte alla andra större märken som Sony, Samsung osv inte hoppar på detta?
LG är ju egentligen inte ett märke som är känt för dess kvalitét som jag har förstått. Det är ju väl ett mindre koreanskt budgetmärke, som kanske försöker hitta på något för att hänga med dom andra känns det som. rätta mig om jag har fel men dom är väl hästlängder ifrån lika stort som Samsung å gänget? eller hur?
Och eftersom att inte dom stora jättarna vill hänga på detta med OLED så känns det som att det kan vara ngt lurt med det? Rackel? just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kliffen30:

Tack för alla svar!
Okej att det här med OLED som LG har ser bra ut och så men... Funderar varför inte alla andra större märken som Sony, Samsung osv inte hoppar på detta?
LG är ju egentligen inte ett märke som är känt för dess kvalitét som jag har förstått. Det är ju väl ett mindre koreanskt budgetmärke, som kanske försöker hitta på något för att hänga med dom andra känns det som. rätta mig om jag har fel men dom är väl hästlängder ifrån lika stort som Samsung å gänget? eller hur?
Och eftersom att inte dom stora jättarna vill hänga på detta med OLED så känns det som att det kan vara ngt lurt med det? Rackel? just sayin.

Anledningen att det bara finns LG apparater är för att LG är den enda paneltillverkaren och de äger patentet.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3614459

Denna är inte att glömma! Samsung UE55KS8005, skiljer bara några hundringar i pris. Lite snyggare, lite nyare.

Nyare är den inte, den lanserade samtidigt. Samma panel vad jag läst. Snyggare är den däremot

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Nyare är den inte, den lanserade samtidigt. Samma panel vad jag läst. Snyggare är den däremot

7 serien ligger väl på 60hz medans 8 och 9 ligger på 120? Om man ska tro displaylag och div forum.
Samt bättre svärta på 8 och 9.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

7 serien ligger väl på 60hz medans 8 och 9 ligger på 120? Om man ska tro displaylag och div forum.
Samt bättre svärta på 8 och 9.

Det är lite oklart vad som skiljer modellerna åt egentligen.

Båda stödjer bara 60Hz input som högst, sedan finns interpoleringsfunktionen "Motion Plus". Vad jag har kunnat Googla fram så har båda en "Motion Rate" på ~200 Hz , men 8:an har "Suprem Motion Rate" medans 7:an bara har "Motion Rate". Angående svärtan så använder de ordet "Suprem" igen för att särskilja modellerna. Båda har local dimming (micro dimming), men 8:an har "Supreme UHD Dimming" och 7:an "UHD Dimming". Här handlar det nog om några fler dimmbara zoner i "Supreme"-varienten

Skillnaden verkar vara ganska liten hur som helst. Om det bara skiljer lite i pris mellan modellerna hade jag nog valt KS8005, men annars är KS7005 mer prisvärd.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kliffen30:

Tack för alla svar!
Okej att det här med OLED som LG har ser bra ut och så men... Funderar varför inte alla andra större märken som Sony, Samsung osv inte hoppar på detta?
LG är ju egentligen inte ett märke som är känt för dess kvalitét som jag har förstått. Det är ju väl ett mindre koreanskt budgetmärke, som kanske försöker hitta på något för att hänga med dom andra känns det som. rätta mig om jag har fel men dom är väl hästlängder ifrån lika stort som Samsung å gänget? eller hur?
Och eftersom att inte dom stora jättarna vill hänga på detta med OLED så känns det som att det kan vara ngt lurt med det? Rackel? just sayin.

Skrivet av Enity:

Anledningen att det bara finns LG apparater är för att LG är den enda paneltillverkaren och de äger patentet.

Precis! LG är dom enda som lyckats massproducera stora OLED-paneler.
Det är verkligen inte lätt att dra igång en större produktionskapacitet med helt ny teknik, speciellt inte om den också behöver vara lönsam inom några års sikt.
Jag tror inte det var ett lätt beslut för LG att storsatsa på OLED, men de såg väl möjligheterna att få ett rejält försprång på konkurrenterna när/om den stora massan börjar inse hur fantastiskt OLED är jämfört med dagens LCD för TV-apparater.

Även bland LCD-skärmar och TV-apparater är det ganska vanligt att samma paneler finns i många modeller från olika tillverkare. Antalet paneltillverkare är ganska få, trots att tekniken funnits ett bra tag. Det kostar att ligga i fas med teknikutvecklingen.

Pengar, mer än bildkvalitet, är det som styr bolagen. Plasma-TV-tillverkningen t.ex. lades inte ner för att det var sämre än LCD utan för att det var dyrt att tillverka och bl.a. svårt att öka upplösningen på (minska pixelstorleken). Det blev helt enkelt svårt att få lönsamhet med för liten köpmarknad (kunniga entusiaster) och OLED var på ingång.
För film är de bästa plasmorna fortfarande mycket bättre än de bästa LCD-panelerna för filmtittande och jämförbara med OLED i mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Samsung använder VA-paneler (med quantum dot) i KS-serien. Enligt mig, och många andra recensenter, har de panelerna riktigt bra svarta. Jag har inte alls problem med clouding. Såklart så är inte svärtan på OLED-nivå, men för priset så är de det bästa som går att få tag på i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt fel, VA paneler stämmer helt riktigt. Svärtan är bättre i dessa, men som du säger så får man inte vara känslig mot clouding. Jag har själv köpt och återlämnat deras Js7005 (alltså fjolårets modell) för att den hade sån massiv bleeding. I mörka scener var tvn mer ljusblå än svart speciellt runt kanterna. Du betalar en hel del för design och tunnhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

4k med en bitrate under 720p nivå gör inte riktigt 4k rättvisa. Om man köper filmer kanske 4k blir aktuellt inom en snar framtid (dock väldigt dyrt). Streama 4k i bra bitrate kommer inte gå inom 7år, förmodligen inte 17 heller.

Så nej det finns inget lättilgängligt material i 4k inom en överskådlig framtid.

Det du får fråga dig är ju ifall bildupplevelsen blir bättre eller inte. Även om du nu inte får lika bra bildkvalité som med en 4K-Bluray, så skulle jag definitivt säga att Netflix 4K ser bättre ut än någon vanlig 1080p video. Visst finns det några tillfällen när man märker att datan inte riktigt räcker till och man kan få någon liten släpning. Men komprimeringar förbättras ständigt, samtidigt som den tillgängliga bandbredden ökar.

Men du tror alltså att denna utveckling kommer ta längre än 17 år? För 17 år sedan var det väldigt vanligt med 56Kbit-modem, man fick bara surfa efter 18 eller på helger, eftersom det var billigare. Man körde 2G-nät för mobiltelefoni och man kunde i bästa fall wappa. Idag har man 100 Mbit/s eller till och med mer, telefonerna når också upp i hastigheter över 100 Mbit/s (dock räcker inte den bandbredden till att alla streamer 4K-material).

Viasat lanserar sin första UHD-kanal senare i höst, blu-rays i UHD går att köpa för några hundralappar. Hur man man säga att material inte är lättillgängligt och att det kommer dröja 7 år (eller till och med 17 år) innan 4K blir aktuellt?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker att upplevelsen blir mycket bättre av en bra bild med djup svärta och utan massor med kompressionsartefakter. Jag tittar betydligt hellre på en BD i 1080p än Netflix i 4K. Allt som streamas idag har synbara problem pga kompression.

H.265 ska vara betydligt bättre på komprimering, men det jag sett kommer ändå inte upp i samma nivå som en BD.

De LCD-TV:s jag sett är inte lika bra som varken en bra plasma eller en OLED. I ett upplyst rum funkar LCD kanon, men så tittar sällan jag på film och serier iaf.

Nu planerar inte jag att köpa en ny tv, men då jag har plasma nu kan jag inte tänka mig att byta till något annat än OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det du får fråga dig är ju ifall bildupplevelsen blir bättre eller inte. Även om du nu inte får lika bra bildkvalité som med en 4K-Bluray, så skulle jag definitivt säga att Netflix 4K ser bättre ut än någon vanlig 1080p video. Visst finns det några tillfällen när man märker att datan inte riktigt räcker till och man kan få någon liten släpning. Men komprimeringar förbättras ständigt, samtidigt som den tillgängliga bandbredden ökar.

Men du tror alltså att denna utveckling kommer ta längre än 17 år? För 17 år sedan var det väldigt vanligt med 56Kbit-modem, man fick bara surfa efter 18 eller på helger, eftersom det var billigare. Man körde 2G-nät för mobiltelefoni och man kunde i bästa fall wappa. Idag har man 100 Mbit/s eller till och med mer, telefonerna når också upp i hastigheter över 100 Mbit/s (dock räcker inte den bandbredden till att alla streamer 4K-material).

Viasat lanserar sin första UHD-kanal senare i höst, blu-rays i UHD går att köpa för några hundralappar. Hur man man säga att material inte är lättillgängligt och att det kommer dröja 7 år (eller till och med 17 år) innan 4K blir aktuellt?

Jag har frågat mig om jag får bättre bildupplevelse på bra 1080 film eller nån av dom tillgängliga 4k streaming tjänsterna, svaret är ja 100 ggr av 100.
Jag tror det tar 17 år innan det streamas 4k i högre bitrate and bluray 1080 ja, utvecklingen går inte lika fort längre. Börjar bli trångt i luften för signalerna och vårt fibernät skulle haverera direkt om man började streama 4k i riktig bitrate. Att du och många andra sen hoppar på hype tåget det må så vara. Men att 1080p har spelat ur sin roll köper jag inte.

Jag skrev att köper man filmer (dyrt) så är 4k såklart bättre inget snack om det. Och om netflix skulle streama i säg 50mbit bitrate tillsammans med alla andra kanaler vad tror du då den egentliga bitraten ligger på då ALLA använder den vid säg 21.00? 5mbit?1mbit?

Varken mobilnätet eller fibernätet klarar av steget till 4k då gemene man hoppar på, dom är inte ens på 1080p nivå än utan allt är kraftigt komprimerat. Håller med om att teknikerna går framåt men det gör dom för alla komprimeringar. Hade hellre haft bra 1080 än Superduper4kamaghad sönderkomprimerat.

Får man 4k "på köpet" av en tv utan eller med liten merkostnad är det såklart ingen nackdel att ha, jag är inte anti 4k. Att dock gå in med det som ett av dom viktigaste sakerna tycker jag är fel då det finns 1080p tvs som är fullt dugliga till de flesta som inte köper sin film på skiva.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.