Testpilot: Överklockning med MSI X99A Xpower Gaming Titanium

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Överklockning med MSI X99A Xpower Gaming Titanium

Testpiloten och den rutinerade överklockaren Marcus Heinemo tar sig an MSI:s svulstiga moderkort X99A Xpower Gaming Titanium, som riktas mot entusiaster som vill ha extra allt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag tycker det är mer manual/specifikation sida än manual. Att han inte försöker maximera sin överklockning mot sitt gamla moderkort eller något x99 moderkort utan allt extra. Får man extra överklockningspotential?

Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu. Den tilltalar inget mot mig att köpa moderkortet för just det det är till för. Jag ser varken han gå in mer på att man just får mer val till överklockningen , kan man få ner volten jämfört med annat moderkort utan detta osv. Varför ska jag köpa detta moderkort med alla dessa extra volt inställningar om de gör 0 skillnad mot ett moderkort för runt 2000kr? WIFI AC för 1500kr? Samma ljudkort som överallt annars?

Medel överklockning, medel recension..... gör om gör rätt om ni ska ha ett extrem moderkort för överklockare då vill jag veta vad det ger mig för fördelar inom just överklockning non LN2

@Calathea

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94
Går inte riktigt att rättvist jämföra olika moderkorts överklockning pga LLC nivåer är icke standardiserade. Isf får man köra utan LLC vilket ger en liten galen jämförelse. Det går att göra rättvisa jämförelser men kräver hög precisions mätinstrument vilket jag tvekar att dem flesta testpiloter har.
(Dem flesta oc jämförelser mellan moderkort på internet är felaktigt gjorda.)

Säger ingenting rörande resten utav ditt inlägg, men oc jämförelser mellan moderkort är inget lätt att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag tycker det är mer manual/specifikation sida än manual. Att han inte försöker maximera sin överklockning mot sitt gamla moderkort eller något x99 moderkort utan allt extra. Får man extra överklockningspotential?

Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu. Den tilltalar inget mot mig att köpa moderkortet för just det det är till för. Jag ser varken han gå in mer på att man just får mer val till överklockningen , kan man få ner volten jämfört med annat moderkort utan detta osv. Varför ska jag köpa detta moderkort med alla dessa extra volt inställningar om de gör 0 skillnad mot ett moderkort för runt 2000kr? WIFI AC för 1500kr? Samma ljudkort som överallt annars?

Medel överklockning, medel recension..... gör om gör rätt om ni ska ha ett extrem moderkort för överklockare då vill jag veta vad det ger mig för fördelar inom just överklockning non LN2

@Calathea

Kan du göra det bättre om du får möjlighet så kan väl du bli testpilot??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan du göra det bättre om du får möjlighet så kan väl du bli testpilot??

Hur vågar du kritisera ZLATAN? Kan du spela bättre fotboll än zlatan eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hur vågar du kritisera ZLATAN? Kan du spela bättre fotboll än zlatan eller?

Ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vet inte om du missade min poäng där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vet inte om du missade min poäng där

Ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag tycker det är mer manual/specifikation sida än manual. Att han inte försöker maximera sin överklockning mot sitt gamla moderkort eller något x99 moderkort utan allt extra. Får man extra överklockningspotential?

Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu. Den tilltalar inget mot mig att köpa moderkortet för just det det är till för. Jag ser varken han gå in mer på att man just får mer val till överklockningen , kan man få ner volten jämfört med annat moderkort utan detta osv. Varför ska jag köpa detta moderkort med alla dessa extra volt inställningar om de gör 0 skillnad mot ett moderkort för runt 2000kr? WIFI AC för 1500kr? Samma ljudkort som överallt annars?

Medel överklockning, medel recension..... gör om gör rätt om ni ska ha ett extrem moderkort för överklockare då vill jag veta vad det ger mig för fördelar inom just överklockning non LN2

@Calathea

Detta är en test av en testpilot, vad vill du (?) att han ska fixa ett prestandaindex av alla sina tidigare moderkort?
Alla tillverkare har värstingkort med en mängd extra inställningar, och många betalar extra för just det plus lite extra hårdvara som du redan nämnt.

Rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andra94:

Jag tycker det är mer manual/specifikation sida än manual. Att han inte försöker maximera sin överklockning mot sitt gamla moderkort eller något x99 moderkort utan allt extra. Får man extra överklockningspotential?

@Calathea

Hej. Jag förstår kritiken, men bland annat hade jag inte tid att gå in i detalj på BIOS inställningar. Att jämföra med ett annat X99 moderkort hade varit kul, men som enkel testpilot finns inte de resurserna.

Överklockningen är bra nära max, Broadwell-E når inga imponerarande frekvenser, fast det är lätt att glömma bort att det är 10 kärnor det gäller. Jämför med Anandtech http://www.anandtech.com/show/10337/the-intel-broadwell-e-rev...

Det blev förhållandevis enkla överklockningtester denna gång. Om det finns intresse för mer djuplodande artiklar är jag säker på att det går att ordna i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är du för ödmjuk Calathea,du gör ett mycket gediget jobb inget att klaga på.

Som nybliven pensionär har ja fått mer tid att trula med ambient överklockning , luft vatten och kunna gämföra med Chiller ner till strax över daggpunkten ex
Har deliddat 4 CPUs lagt på liquid metall mellan chip och IHS.
Bl.a. en 4670k den gamla trotjänaren , 4770k och 2st 6700k

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Bra jobbat som test pilot Calathea.

Inte ofta jag är inne på Sweclockers nu för tiden, Pga av omgna personer/kommentarer

@ andra94 Kan inte hitta dig på topp 10 eller 20 på hwbot av svenskar, Så är rätt tveksam att du har belägg att döma denna artikel för hårt då den är riktad till den stora massan av överklockare(gamers), Och med största sannolikhet tillhör nog du också den stora massan vad det gäller kunskaper om överklockning (om jag ska vara ärlig).

Gillar att Swe clockers har börjat med testpiloter som går djupare in på överklockning och bättre kylning då det finns mycket att hämta med kyla och volt vad det gäller frekvenser och prestanda.

Ser gärna en djupgående recention med Ln2 eller kompressor kylning,dice,kall vatten av dig i framtiden Calathea.

Mvh

Visa signatur

5960x@SS quad 290x Subzero chiller, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan du göra det bättre om du får möjlighet så kan väl du bli testpilot??

Om man inte är testpilot då får man inte kritisera en annan testpilot, eller ??

Man måste väl som testpilot räkna med/kunna ta kritik, eller hur ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Om man inte är testpilot då får man inte kritisera en annan testpilot, eller ??

Man måste väl som testpilot räkna med/kunna ta kritik, eller hur ?

Nej. Det får man inte. Så är reglerna om du läser §1.5 i Sweclockers användaravtal.
Vilken urbota dum fråga av dig haha

Läs vad jag skrev igen. "Kan du göra det bättre om du får möjlighet så kan väl du bli testpilot??"
Det var väl en rimlig fråga? KAN han göra det bättre OM han får möjlighet att bli testpilot?
Kan han det så kan han ju bli testpilot och göra en bättre. Det vore ju bra.
Om någon skriver "gör om gör rätt" så förväntar iaf jag att personen kan leverera.

Saklig och rimlig kritik, ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Om man inte är testpilot då får man inte kritisera en annan testpilot, eller ??

Man måste väl som testpilot räkna med/kunna ta kritik, eller hur ?

"Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu"
Kallar inte ovan för kritik, snarare ren förolämpning. Om en person har lagt ner en massa tid på ett arbete som presenteras såhär öppet så kan man inte som läsare sitta och slänga ur sig sån dynga. Det kan man göra på flashback.

Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu. Bara jag som anar någon form av avundsjuka..?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av YamahaDGX630:

"Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu"
Kallar inte ovan för kritik, snarare ren förolämpning. Om en person har lagt ner en massa tid på ett arbete som presenteras såhär öppet så kan man inte som läsare sitta och slänga ur sig sån dynga. Det kan man göra på flashback.

Jag själv som överklockare tycker denna recension är verkligen helt bu. Bara jag som anar någon form av avundsjuka..?

Avundsjuka på vad? Att jag inte sitter på en 6950X? Kan meddela att jag kört allt ifrån 3930k till nuvarande 5960X så njaee inte direkt.

@Calathea syftar mer på att det inte finns någon riktig linje på varför jag ska köpa detta moderkort vad gör det så mycket bättre än alla andra? Ska finnas en bra röd tråd som säger åt mig släng 2000kr extra på ett moderkort, ett wifi ac kort räcker inte för att göra det.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Avundsjuka på vad? Att jag inte sitter på en 6950X? Kan meddela att jag kört allt ifrån 3930k till nuvarande 5960X så njaee inte direkt.

@Calathea syftar mer på att det inte finns någon riktig linje på varför jag ska köpa detta moderkort vad gör det så mycket bättre än alla andra? Ska finnas en bra röd tråd som säger åt mig släng 2000kr extra på ett moderkort, ett wifi ac kort räcker inte för att göra det.

Enda anledningen att köpa ett kort av denna rang är om man håller på med ln2-överklockning där det börjar bli extrema strömmar och där komponenterna måste vara överspecade nå så in i drulen för att inte säga *poff*.

Nu gick iofs inte testpiloten in på hur mycket extra komponenterna på detta moderkort klarar men man kan väl anta att det är mycket. På tok för överdrivet för vad en simpel vattenkylning kan klara av att stressa det minsta. Det är ju även i dessa fallen som man faktiskt har nytta av mätpunkter och annat. Ligger man på 1,3 V på CPU'n så är det inte precis så att man måste kontrollmäta för vad kan hända?

Jag tycker han gick in på det som man faktiskt får, vilket är en cool bild i bios, en app på telefonen som är sjukt viktig (/i), ac-wifi, den bästa realtek-kretsen som finns (iaf som jag vet om) samt en massa knappar, lcd-display och mätpunkter som redan nämnts.

Summa summarum: Tycker du inte detta är viktigt och håller du inte på med flytande kväve när du överklockar, spara 2000 kr.

...sen var det ju det här med e-penisen också...

Kan väl tillägga att även jag saknade en maxpunkt. Där det helt enkelt inte gick att överklocka mer, trots lite LLC-trix och annat man kan göra. Så jag förstår din synpunkt på det sättet. Man fick som aldrig se taket.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Hej. Jag förstår kritiken, men bland annat hade jag inte tid att gå in i detalj på BIOS inställningar. Att jämföra med ett annat X99 moderkort hade varit kul, men som enkel testpilot finns inte de resurserna.

Överklockningen är bra nära max, Broadwell-E når inga imponerarande frekvenser, fast det är lätt att glömma bort att det är 10 kärnor det gäller. Jämför med Anandtech http://www.anandtech.com/show/10337/the-intel-broadwell-e-rev...

Det blev förhållandevis enkla överklockningtester denna gång. Om det finns intresse för mer djuplodande artiklar är jag säker på att det går att ordna i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du gjorde ett kanonjobb mannen! RESPECT!!!

Mvh Tom

Permalänk
Avstängd

Ni beter er som skitungar allihopa. Speciellt ni som ska hoppa in och försvara andra pga att de får kritik.

Ang överklock... det är så enkelt på den här generationen att man inte ens behöver ha en hjärna för vanliga nivåer, klart man då gärna ser sakerna svettas rejält. Med tanke på att de flesta superhighend grejer är gjorda för extrem precision. Avänder nog knappt en tredjedel av alla inställningar på mitt Rampage.

Hade kunnat köpa ett för att det är snyggt - om inte den groteska msi loggan satt på.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av andra94:

Jag tycker det är mer manual/specifikation sida än manual.
@Calathea

Kritik ger man av olika anledningar, ibland för att ge mottagaren möjlighet till att förbättra det man kritiserar, eller så är det ett sätt att kanalisera sin egna frustration.. är inte helt på det klara vad @calathea vill uppnå?

Sen kan jag tycka att man kan ge kritik i proportion till det man kritiserar. Om jag missnöjd med något jag fått gratis kommer jag inte "låta" lika mycket som om jag hade betalat en massa för vad det nu var..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Vissa saker kritiserar man inte på Sweclocker. Typ Inet... Eller recensioner av testpiloter.

Konstruktiv kritik! (Med lite rablande)
Jag kan väldigt lite om överklockning. Extremt lite. Men även jag tyckte du borde gått mer in i detalj angående dessa aspekterna. Hur agerar moderkortet vid olika volt lägen. Hur aggressiv är des auto. Speciellt när starten av artikeln gjorde att vi fick blodad tand!
Sedan som nästa punkt så förstår jag inte vad som gör moderkortet så extremt. Som det sägs så är både nätverk och ljud ganska standard inom detta segmentet?
Som avslutning skulle jag gärna sett en (papers)-jämförelse mot andra moderkort inom samma segmentet men av andra tillverkare. Vad har de för ljud, nätverk etcetc. Vad använder de som säljargument. Sätta olika kort i relation till varandra, om än bara på pappret, gör oss till bättre och mer informerade konsumenter. Detta skulle givit mig mer förståelse om varför detta kort rekommenderas. Nu känner jag att man inte ser vad fördelarna mot andra liknande artiklar är... Men det är rekommenderat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010