Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Just nu sitter USB minnet i det inre uttaget.
Jag har startat om men det kommer inte upp i listan.

Jag tänkte installera Windows 7 för att göra jämförande tester som jag redan gjort på andra enheter.
Efter det skall jag installera Solaris.

Permalänk
Medlem

@mikst: På andra HP servrar var man tvungen att aktivera det uttaget ifrån Bios.
Har du kollat där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tror du menar AHCI istället för RAID, ja det går utmärkt. Diskarna kopplas då "direkt" till OS:et. Se bara upp för att man inte kan boota via optiska enheten då... Detta kan man komma runt genom att koppla om första hot swapen och dra den upp till platsen för optiska enheten och sedan koppla in disken i första hot swapen manuellt. Nåde den på HP som designade detta..

Suveränt! Bara så att jag förstod dig rätt, så om jag kör en SSD för OS så ansluter jag den till en hot swap istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alfsvåg:

Suveränt! Bara så att jag förstod dig rätt, så om jag kör en SSD för OS så ansluter jag den till en hot swap istället?

Ja alltså, du kan göra det men då slösar du ju en 3.5" plats. Så det du kan göra om du inte vill trixa är att koppla los en hot swap och koppla SSDn till den invändigt. Sen kopplar du SATA-kabeln som är dedikerad till optiska enheten manuellt till en disk där hot swapen var. På så sätt kan du använda alla 4 3.5" platser och ändå boota från SSDn.. Lite omständigt men fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

@mikst: På andra HP servrar var man tvungen att aktivera det uttaget ifrån Bios.
Har du kollat där ?

Jag skall gå igenom BIOSinställningen en gång till.
Men, det hittas inte om det sitter i de yttre uttagen jag testade heller.
USB minnet är ett SANDISK Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

Jag skall gå igenom BIOSinställningen en gång till.
Men, det hittas inte om det sitter i de yttre uttagen jag testade heller.
USB minnet är ett SANDISK Ultra.

Aha...då är det nog något annat som strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

På mina HP servrar på jobbet så finns HP smart Array programvara där man kan se status på alla fysiska diskar. Får dock inte till det på Win10 på min Gen 8 server.
Hur har ni andra gjort, det är ju trevligt att kunna se om nån disk gått sönder eller mår dåligt.

Var det ingen som har koll på detta ?

Permalänk

Skulle precis uppdatera mina hp maskiner, både micron och mina rack.
Nu ser jag att mitt konto på HPE har precis blivit av med min garanti på micron 10/10....

Finns det någon vänlig själ som har SPP 2016.04.0 som skulle tänka sig att dela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Skulle precis uppdatera mina hp maskiner, både micron och mina rack.
Nu ser jag att mitt konto på HPE har precis blivit av med min garanti på micron 10/10....

Finns det någon vänlig själ som har SPP 2016.04.0 som skulle tänka sig att dela?

Varsegod: HP SPP 2016.04

Dock skall 2016.10 släppas på måndag enligt uppgift.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer in på hpe.com och sedan
HPE Servers, Storage and Networking ?
Det funkade idag, men nu verkar sidan ligga nere.

Permalänk
Skrivet av Deejay_Alive:

Varsegod: HP SPP 2016.04

Dock skall 2016.10 släppas på måndag enligt uppgift.

Kanon, aha det är såpass. Har beställt nya cpuer och mer ram till en av mina rack maskiner, dock inte fått grejerna än så jag väntar och ser om den nya SPP hinner släppas 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@davidodbro: Ok, inga problem.
Plockar fram 2016.10 så fort den blir tillgänglig

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har någon här köpt sin microserver från webhallen? Tänkte om de också ful-importerar sina.

Permalänk
Medlem

HP SPP 2016.10: SPP 2016.10

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Kanon, aha det är såpass. Har beställt nya cpuer och mer ram till en av mina rack maskiner, dock inte fått grejerna än så jag väntar och ser om den nya SPP hinner släppas 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag lagt upp 2016.10

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Alfsvåg:

Jag köpte min Gen8 Entry ifrån Webhallen, varför undrar du?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive: Du råkar inte kunna få tag i jättegamla SPP ?
Som den senaste från 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

@Henke779:

Jag köpte min Gen8 Entry ifrån Webhallen, varför undrar du?

Jag läste lite tidigare inlägg om att man skulle registrera den på HPs hemsida för garantin och att man då skulle ange landet som den köptes från.

Permalänk

@Deejay_Alive: Jag tackar och bugar

Permalänk
Medlem

@theailer: Går väl att ordna

HP Service Pack for ProLiant 2013.09.0 (C): 2013.09

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Alfsvåg:

Det gick inte att registera min Gen8 på HPE's hemsida först då Sverige inte funkade då min Gen8 från Webhallen var importerad.
Jag använde Czech Republic som land på HPE's hemsida när jag registerade min så funkade det.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@theailer: Går väl att ordna

HP Service Pack for ProLiant 2013.09.0 (C): 2013.09

Grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som testat köra server 2016 på den ännu?

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att registrera sin HP server för garantin ?

Permalänk
Medlem

Fundera på att skaffa denna och ha som NAS.
Ersätta den optiska enheten med en 2.5" hdd för OS och resterande 4 platser för lagring.
Tänkte köra 4st 3tb eller 4tb i raid 5 men om jag har fattat det rätt så stödjer den inte raid5 på hårdvarunivå.
Så var är eran rekommendation gällande OS och RAID, eller finns det något mer jag inte tänkt på ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Fundera på att skaffa denna och ha som NAS.
Ersätta den optiska enheten med en 2.5" hdd för OS och resterande 4 platser för lagring.
Tänkte köra 4st 3tb eller 4tb i raid 5 men om jag har fattat det rätt så stödjer den inte raid5 på hårdvarunivå.
Så var är eran rekommendation gällande OS och RAID, eller finns det något mer jag inte tänkt på ?

Jag kör 4 st 4TB diskar i Raid 10 då får du både feltolerans samt bättre fart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Jag kör 4 st 4TB diskar i Raid 10 då får du både feltolerans samt bättre fart

Om jag har fattat det rätt så får du då ut 8tb användbar lagring.
Vilket OS kör du ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Hur gör man för att registrera sin HP server för garantin ?

Titta på detta inlägg jag skrev för ett tag sedan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Fundera på att skaffa denna och ha som NAS.
Ersätta den optiska enheten med en 2.5" hdd för OS och resterande 4 platser för lagring.
Tänkte köra 4st 3tb eller 4tb i raid 5 men om jag har fattat det rätt så stödjer den inte raid5 på hårdvarunivå.
Så var är eran rekommendation gällande OS och RAID, eller finns det något mer jag inte tänkt på ?

Enligt specsen på dustin så fungerar raid 1,0 och 10. Behöver du ha fart så kör 10, annars 1. Beroende på hur mycket disk du har. Men det är bättre med raid 10 än att köra 2 st pooler med raid 1 vilket ger dig samma mängd data men 10 är snabbare än 2 separata. Jag körde ahci-mode och freenas med zfs för att komma runt "raid 5" och zfs-kombo är bättre för långtidslagring.
Freenas är installerat på ett SDkort på moderkortet. Så går det inte åt någon plats i hotswapen. Och du får utrymme för ev en SSD för cache eller annat smaskigt.

Edit: stavfel

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Om jag har fattat det rätt så får du då ut 8tb användbar lagring.
Vilket OS kör du ?

Japp 8TB
Jag kör Windows 10PRO