TL-SG105E Switch, kommer ej åt 192.168.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darmadia:

Switchen går att administrera ett få antal saker, även se information om data som skickats osv.
Även på routern står det: 192.168.0.1 med user och lösen, om inget går att administera, varför står detta på routern och även i manualen står det klart o tydligt att man kommer åt den. För exempelvis frimware uppdatering.

Du kan bara administrera switchen om du sitter på samma nät, vilket du inte gör.

På routern står det så ja, men inte på switchen. Den har inget admin-interface. Det funkar bara med programvaran och för att få den att fungera måste du återigen sitta på samma nät.

Det kan du omöjligen göra med den switchen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Från manualen:

To log in to the switch
, the IP address of your PC should be set in the same subnet addresses of
the
switch
. The IP address is 192.168.0.x ("x" is any number from 2 to 254), Subnet Mask is
255.255.255.0.

Har du satt din dator på samma subnet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Från manualen:

To log in to the switch
, the IP address of your PC should be set in the same subnet addresses of
the
switch
. The IP address is 192.168.0.x ("x" is any number from 2 to 254), Subnet Mask is
255.255.255.0.

Har du satt din dator på samma subnet?

Men Switchen har ju ingen DHCP-server? Hur skulle detta fungera?

Beskrivningen förutsätter en simpel nätverkstruktur som är Router -> Switch

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du kan bara administrera switchen om du sitter på samma nät, vilket du inte gör.

På routern står det så ja, men inte på switchen. Den har inget admin-interface. Det funkar bara med programvaran och för att få den att fungera måste du återigen sitta på samma nät.

Det kan du omöjligen göra med den switchen.

Menade på switchen.

Men då har jag fått svar på frågan. Internet funkar på de enheter jag har inkopplat och det funkar för mig. Tills jag hittar en router som är värd pengarna som inte blir samma skräp som 655.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Bara att sätta ip manuellt på datorn.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Darmadia:

Fiber Uttag->Dir655->Dator ------ FUNKAR EJ, Slutar funka vid högre belastning
Fiber Uttag->Telias router -> ------- Funkar ej, helt random, flertal gånger per timma lägger routern ner

Fiber Uttag-> Switch -> Dir655
Och från switchen till dator, funkar dock kommer jag inte åt switchens inställningar m.m
^Kör på detta nu, routern är ENDAST till för wifi.

Om det du skriver verkligen stämmer (du har inget mer inkopplat på lansidan ?) så är det kanske så att switchen filtrerar bort nått kabelproblem. Har du provat att koppla datorn direkt mot inkommande internat med samma kabel som sitter på routrarnas wansida, om så, vad får du för länkhastighet ? Om inte prova att göra det och läs av länkhatigheten i nätverkskortets egenskaper.
Du kan även prova att koppla upp dig via en router men med en annan kabel på wansidan.
Det bästa är om du använder Teliasmarten vid felsökning för om det är nått fel på fiberanslutningen eller konvertern så är det den som måste användas om du ska få support av dem.
Du bör även stänga av wifi och endast ansluta en dator via kabel för annars försvårar du felsökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

@SeF.Typh00n: Bara att sätta ip manuellt på datorn.

Men då skulle det betyda att switchen har fast IP, vilket gör det till den absolut sämsta switchen som någonsin skapats.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Många switchar som man kommer åt på detta sätt, har jobbat på flera stycken.
Vanligtvis har man bara dator inkopplad och ingen "WAN".

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Switchen går att administrera ett få antal saker, även se information om data som skickats osv.
Även på routern står det: 192.168.0.1 med user och lösen, om inget går att administera, varför står detta på routern och även i manualen står det klart o tydligt att man kommer åt den. För exempelvis frimware uppdatering.

Du måste konfigurera din PC så att PC och switch sitter på samma nät.

Läs manualen kap 3.1
http://static.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG105E_V2_UG.pdf

Permalänk
Rekordmedlem

Om man placerar switchen på routerns wansida och dess admininterface tillsynes har en adress på lanet så finns den trotts allt inte på routerns lansida, routern kommer inte att routa trafik till "samma nät" och eftersom det är egentligen är helt fel att ha samma nät på wan och lansidan så kommer paketen bara att kastas.

Det är dessutom totalt fel att placera en switch på wansidan eftersom Telia bara ger ut en publik ip så man måste ha en router närmast inkommande anslutning, det enda switchen möjligtvis gör är att agera buffert och kanske kan den tvätta bort fel som uppstår pga dåligt kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det du skriver verkligen stämmer (du har inget mer inkopplat på lansidan ?) så är det kanske så att switchen filtrerar bort nått kabelproblem. Har du provat att koppla datorn direkt mot inkommande internat med samma kabel som sitter på routrarnas wansida, om så, vad får du för länkhastighet ? Om inte prova att göra det och läs av länkhatigheten i nätverkskortets egenskaper.
Du kan även prova att koppla upp dig via en router men med en annan kabel på wansidan.
Det bästa är om du använder Teliasmarten vid felsökning för om det är nått fel på fiberanslutningen eller konvertern så är det den som måste användas om du ska få support av dem.
Du bör även stänga av wifi och endast ansluta en dator via kabel för annars försvårar du felsökning.

Har testat olika kablar, även tagit telias router med deras kablar som är färgade för portarna och samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Menade på switchen.

Men då har jag fått svar på frågan. Internet funkar på de enheter jag har inkopplat och det funkar för mig. Tills jag hittar en router som är värd pengarna som inte blir samma skräp som 655.

tyvärr så är det väldigt vanligt med den typ av problem du har med konsumentprylar ala dlink, netgear osv. De fungerar ett tag, eller så länge man bara använder lan eller wifi och inte belastar dem för mycket. Man kan rädda några av dem genom att byta ut firmwaren på dem till ex dd-wrt/tomato. Om det inte fungerar så är det bara kasta den och köpa sig riktiga grejer. Kostar mellan 1k-hur mycket som helst gäller bara att köpa rätt saker. köp inte sådant de säljer på elgiganten eller några andra liknande butikskedjor. Den erfarenheten jag har haft med ubiquiti så skulle jag rekommendera en edgerouter lite/x. Som du kopplar in efter din bryggade router/modem. Dock har de routrarna inte någon wifi, av en orsak. Asus har en RT-AC66U eller liknande, modell som verkar vara populär här på swec och som verkar fungera bra. Den har wlan också.
Sedankan du använda/komplettera med din(a) befintliga routrar som APs. Även om det inte är optimalt så bör det fungera. så kan du sedan sätta switchen på LAN-sidan av nätverket.

Jag har själv haft några dlinks i början av min karriär. Köpte dem på siba etc kostade inte mycket. Men de fungerade ca 1 år sen fick man ny på garantin. Efter den 3e enheten så bytte jag taktik. Pfense eller företagsprylar.

Edit: om ditt internet fungerar sporadiskt så är det fel på din router från telia. Förutsatt det fungerar felfritt när du kopplar din dator direkt. Då ringer du deras support och förklarar läget så ska du få en ny router av dem Alternativt så ber du dem brygga den, o du inte kan det själva via routerns gui, så kompletterar du själv med en router av modell bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragwolf:

tyvärr så är det väldigt vanligt med den typ av problem du har med konsumentprylar ala dlink, netgear osv. De fungerar ett tag, eller så länge man bara använder lan eller wifi och inte belastar dem för mycket. Man kan rädda några av dem genom att byta ut firmwaren på dem till ex dd-wrt/tomato. Om det inte fungerar så är det bara kasta den och köpa sig riktiga grejer. Kostar mellan 1k-hur mycket som helst gäller bara att köpa rätt saker. köp inte sådant de säljer på elgiganten eller några andra liknande butikskedjor. Den erfarenheten jag har haft med ubiquiti så skulle jag rekommendera en edgerouter lite/x. Som du kopplar in efter din bryggade router/modem. Dock har de routrarna inte någon wifi, av en orsak. Asus har en AC66U eller liknande, modell som verkar vara populär här på swec och som verkar fungera bra. Den har wlan också.
Sedankan du använda/komplettera med din(a) befintliga routrar som APs. Även om det inte är optimalt så bör det fungera. så kan du sedan sätta switchen på LAN-sidan av nätverket.

Jag har själv haft några dlinks i början av min karriär. Köpte dem på siba etc kostade inte mycket. Men de fungerade ca 1 år sen fick man ny på garantin. Efter den 3e enheten så bytte jag taktik. Pfense eller företagsprylar.

Men enligt beskrivningen så fungerar det ju med en switch som buffert på wansidan i så fall måste det bero på annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men enligt beskrivningen så fungerar det ju med en switch som buffert på wansidan i så fall måste det bero på annat.

Jag svarade på hans internetproblem gällande bristfällig utrustning läses dlink dir655 etc och föreslog en annan lösning.

Gällande varför switchen gör så det fungerar, inget rakt svar. Skulle gissa att det kanske har något med mac-adress att göra? Eller att den döljer något problem längre bak i kedjan. NÄr det fungerar felfritt direkt i uttaget till datorn men inte med routern så låter det som att det är något fel med den. Problemen med dlink var ju bara när han belastade den, vilket är typiskt problem för dem.
Medans med teliaroutern så fungerade det ju sporadiskt.

@Darmadia:
Funkar det med vilken switch som helst?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Edit: om ditt internet fungerar sporadiskt så är det fel på din router från telia. Förutsatt det fungerar felfritt när du kopplar din dator direkt. Då ringer du deras support och förklarar läget så ska du få en ny router av dem Alternativt så ber du dem brygga den, o du inte kan det själva via routerns gui, så kompletterar du själv med en router av modell bättre.

Fast felet kan ju även bero på andra saker än routern. Att t.ex koppla in TS switch (med ip 192.168.0.1) bakom en router som har 192.168.0.1 medför lite problem...

Att TS får problem med flera routrar tyder nog på att problemet inte är routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast felet kan ju även bero på andra saker än routern. Att t.ex koppla in TS switch (med ip 192.168.0.1) bakom en router som har 192.168.0.1 medför lite problem...

Att TS får problem med flera routrar tyder nog på att problemet inte är routern.

Nä nat efter nat gör man inte när man vet vad man gör. Alla problem beror ju inte på skräprouter givitvis. Men det blir ju olika fel beroende på hur TS kopplade. Jag menade att just kombon med dlinkarna och så han kopplat när det fungerade, men bara vid ingen belastning så är det routern.

Edit: Eftersom inte TS verkar riktigt veta vad han gör så skapar han andra fel som han egentligen inte skulle haft. Men som nämnts innan så är det bättre om man börjar med att koppla som leveranten ber en göra, sedan felsöker man därifrån för att undvika nya problem som egentligen inte finns. Så man kan lokaliera problem till leverantörens prylar eller TS prylar i hemmet. Sedan när det fungera som det är tänkt så kan man börja köpa nya prylar och koppla in. Nu låter det som att det bara är rörigt och TS fokuserat på varför ju switchen verkar lösa hans problem. Vilket är en frågaställning/problem som egentligen inte skulle finnas för man kopplar inte in en switch sådär när man bara har ett WAN ip (vilket vi antar stämmer eftersom det inte handlar om fast ip)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast felet kan ju även bero på andra saker än routern. Att t.ex koppla in TS switch (med ip 192.168.0.1) bakom en router som har 192.168.0.1 medför lite problem...

Att TS får problem med flera routrar tyder nog på att problemet inte är routern.

Switchens ip går att byta(iaf på den jag har) utan att komma åt den riktigt, görs via deras program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä nat efter nat gör man inte när man vet vad man gör. Alla problem beror ju inte på skräprouter givitvis. Men det blir ju olika fel beroende på hur TS kopplade. Jag menade att just kombon med dlinkarna och så han kopplat när det fungerade, men bara vid ingen belastning så är det routern.

Edit: Eftersom inte TS verkar riktigt veta vad han gör så skapar han andra fel som han egentligen inte skulle haft.

Så vad för problem har jag just nu som jag inte skulle ha med EN router som jag använder DMZ på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Edit: Eftersom inte TS verkar riktigt veta vad han gör så skapar han andra fel som han egentligen inte skulle haft.

Det är vi rörande överens om.

Skrivet av Darmadia:

Switchens ip går att byta(iaf på den jag har) utan att komma åt den riktigt, görs via deras program.

Fast du ska byta din PC's adress till 192.168.0.2/24. Sedan kommer du åt din switch. Men inte internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Så vad för problem har jag just nu som jag inte skulle ha med EN router som jag använder DMZ på?

Som jag skrev ovan (kompletterade) så koppla in det som det ska vara enligt din leverantör, använd sladdarna som följer med, sedan ringer du supporten och förklarar att det bara fungerar 10 minuter av 60. Så hjälper de dig. Det är bättre för dig än att du ska behöva köpa nya prylar själv och fortfarande ha problem. Det är inte roligt.

Edit: jag vet inte hur det fungerar från leverantören, men just nu verkar switchen dölja/skapa ett problem för dig som inte finns. Det SKA fungera med deras router, om inte så är det något fel antingen på deras router eller något bakom. Börja där, det är min rekommendation.
Du skrev att det fungerade med din dir655 istället för leverantörens router, om jag inte läste fel? Så länge du inte belastar den för mycket. Det tyder på att det är fel på lev. router. Men att du pga bristande hårdvara får ett annat fel: dör vid belastning som är dir655 fel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Koppla ihop datorn och switchen. Sätt 192.168.0.2 som IP på datorn. Logga in i switchen och sätt den på dhcp. Koppla som du vill ha det och kör det där finder-vertyget och se vilken ny IP den fått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Koppla ihop datorn och switchen. Sätt 192.168.0.2 som IP på datorn. Logga in i switchen och sätt den på dhcp. Koppla som du vill ha det och kör det där finder-vertyget och se vilken ny IP den fått

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då tar ju switchen en publik ip - och det kanske inte är så bra. Speciellt med tanke på att lösenordet inte är så hemligt samt att TS bara får en (eller möjligen) två adresser.