Uppdatera en trött burk, men behöver råd om vad som skall prioriteras

Permalänk

Uppdatera en trött burk, men behöver råd om vad som skall prioriteras

Tjo!

Sitter på en burk som har blivit uppdaterad i flera omgångar men just nu innehåller följande:

AMD Phenom II X6 1055T
CROSSHAIR IV FORMULA
8 GB Ram
NVIDIA GeForce GTX 770
samt en SSD med Win 10 på

Nu är det så att jag har fått 4000-5000 kr över som jag hade tänkt att lägga på lite datorprylar men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på...

Jag spelar en del, typ Elite Dangerous, EVE Online, Cities Skylines etc, mest strategi och det flyter på hyfsat och jag gör en hel del utveckling (mitt yrke) i Visual Studio, Visual Code, samt gör en del jobb med npm, gulp, men ingen grafikbehandling överhuvudtaget.

Det jag märkt av är att VS har blivit slött.. (japp, har ominstallerat Win 10 och VS ett otal gånger), kan inte köra ovanstånde spel på max (men nästan)

Jag vore väldigt tacksam för förslag på uppgradering! Antar att det står mellan [CPU,Moderkort, Minne ] vs Grafikkort eller kanske rent av en ny SSD...

Så vad tror ni? Vilket kommer göra min burk lite piggare?

Permalänk
Medlem

en 1055T kan du skrämma upp rätt så bra. jag körde min förra i 4.2GHz utan några problem. Det är ju det bästa att börja med att klocka CPUn för att se om du kan få lite extra prestanda utan att köpa grejer!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Maxa ram ger mycket prestanda, VS älskar ram (på min maskin kan jag lätt komma upp i 9 GB+ i VS), Annars så skulle jag spara pengarna och börja spara till en Zen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag lånar lite av tråden då jag hade tänkt att skapa en exakt likadan fast för min dator som är ännu äldre,

Sitter på en
Processor: Intel core i7-2600k
moderkort : ASUS P8Z68
RAM: 8GB, 1066MHz
SSD
GeForce GTX 570

Jag vill uppdatera inför BF1. Antar att grafikkortet ryker först, men klarar sig resten eller är det en ny processor också?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

en 1055T kan du skrämma upp rätt så bra. jag körde min förra i 4.2GHz utan några problem. Det är ju det bästa att börja med att klocka CPUn för att se om du kan få lite extra prestanda utan att köpa grejer!

Ah överklocka alltså... har inte en susning om det eller hur jag ens ska börja...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så en uppdatering av processor till en i5 eller i7 inkl. moderkort o minne skulle inte ge någon större effekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@D3athSpank: Antar att det moderkortet har något för en automatisk överklockning, mitt har det iaf. Men någon annan som kan bekräfta kanske?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocken90:

Jag lånar lite av tråden då jag hade tänkt att skapa en exakt likadan fast för min dator som är ännu äldre,

Sitter på en
Processor: Intel core i7-2600k
moderkort : ASUS P8Z68
RAM: 8GB, 1066MHz
SSD
GeForce GTX 570

Jag vill uppdatera inför BF1. Antar att grafikkortet ryker först, men klarar sig resten eller är det en ny processor också?

Tacksam för hjälp.

Grafikkort och 8gb ram till så är du ready to go.

Kanske en cpu kylare också och överklocka processorn lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3athSpank:

Så en uppdatering av processor till en i5 eller i7 inkl. moderkort o minne skulle inte ge någon större effekt?

Antagligen, men drar programmet RAM (Speciellt VS så behöver du ändå mer än 8GB. Eftersom AMD:s Zen kommer ut ganska snart så skulle jag vänta och se. Deras senaste presentation som dom själva berättade om var den blender-test dom jämförde med en intel-CPU (Intel Broadwell-E (Core i7-6900K)) där intel:s processor har ett pris på 11 500 kr (webhallen / inet).

Jag skulle avvakta och se, beroende på hur det går för AMD kan det om inte annat bli priskrig. Vilket vi behöver.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Dags o handla men vad ska man välja?

Hej!
Har äntligen skrapat ihop lite pengar till nya prylar, men jag är fortfarande tveksam på processorn....

Följande har jag på min lista nu men har lite frågor:
MSI Z170-A Pro
Intel Core i7-6700 Skylake
Crucial DDR4 2133Mhz 16Gb

Men nu till mina frågor

Jag är inte intresserad av överklockning så jag antar att en Skylake K inte är aktuellt då jag tolkar det som att K varianten är till för överklockning?

Moderkortet Z170-A, är det lite i överkant om jag inte ska ha en K processor eller hålla på med överklockning?

Antar att i7 6700 är bättre för mig som pysslar med utveckling(ingen bildredigering) än en i5 6600 ?

Min budget är 6000ish kr och jag har tänkte behålla mitt nätagg o grafikkort..

Glömde lite text
Permalänk
Skrivet av D3athSpank:

Hej!
Har äntligen skrapat ihop lite pengar till nya prylar, men jag är fortfarande tveksam på processorn....

Följande har jag på min lista nu men har lite frågor:
MSI Z170-A Pro
Intel Core i7-6700 Skylake
Crucial DDR4 2133Mhz 16Gb

Men nu till mina frågor

Jag är inte intresserad av överklockning så jag antar att en Skylake K inte är aktuellt då jag tolkar det som att K varianten är till för överklockning?

Moderkortet Z170-A, är det lite i överkant om jag inte ska ha en K processor eller hålla på med överklockning?

Antar att i7 6700 är bättre för mig som pysslar med utveckling(ingen bildredigering) än en i5 6600 ?

1. K varianten betyder inte att den är till för att överklocka utan är upplåst, så om du vill kan du. K varianten är även snabbare än vanliga utan att du ens behöver överklocka. MEN du måste köpa en egen kylare som t.ex.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

2. Z170 är det chipset som stödjer överklockning men fungerar även bra om du inte ska överklocka.

3. Ja, I7 är bättre för tyngre program jämfört med I5.

Mitt tips:
Alt.1 Går att överklocka
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9821889/

Alt.2 Går ej att överklocka:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9821895/

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil: Blev ju helt klart sugen på Alt1 men går det pytsa in en extra minnesticka av samma modell? O tack för ett snabbt svar!

Permalänk

@D3athSpank: Så du vill ha 16 GB? Absolut!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9821979/

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil: Finns det någon anledning till att man väljer en sticka på 16Gb istället för 2x8Gb?

Oh fasiken vad kul detta är, synd att man e totalt lost när det gäller hårdvara, mjukvara är mycket enklare

Förresten du kanske kan svara på en annan fråga ang SSD... Kan den bli "sliten" likt en "vanlig" hårddisk eller är det mer som att om den funkar så funkar den 100% eller inte alls?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av D3athSpank:

@Daniel.Lil: Finns det någon anledning till att man väljer en sticka på 16Gb istället för 2x8Gb?

Oh fasiken vad kul detta är, synd att man e totalt lost när det gäller hårdvara, mjukvara är mycket enklare

Förresten du kanske kan svara på en annan fråga ang SSD... Kan den bli "sliten" likt en "vanlig" hårddisk eller är det mer som att om den funkar så funkar den 100% eller inte alls?

Dual Channel brukar kunna ge en prestand buff över single channel, dock är det knappt någon skillnad på Dual och Quad channel.
I ditt fall skulle jag hellre köra på 2x8Gb som håller på med program där RAM hastighet är av vikt.

SSD's har kunnat degraderats över tid, men det är ett minne blott idag. Var endast ett par enstaka fall där det varit produktionsfel (tex. Samsung 840 serien). Du kan ju testa hastigheten i tex. CrystalMark och se om hastigheten stämmer överens med vad som lovats på förpackningen (iaf nära), men rent generallt är det att disken antingen fungerar eller inte alls.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

@Daniel.Lil: Så här tror jag det blir Spräckte budgeten lite, men va fasiken....

Listan

Om jag i framtiden vill köpa mer minne är det väl bara att köpa en sticka till av samma model?

Permalänk

@D3athSpank: Japp! Ditt moderkort stödjer att du har upp till 64 GB i RAM så du är säker för framtiden! Lycka till!

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3athSpank:

@Daniel.Lil: Så här tror jag det blir Spräckte budgeten lite, men va fasiken....

Listan

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823292/

Om jag i framtiden vill köpa mer minne är det väl bara att köpa en sticka till av samma model?

Japp, planerar du att lägga till mer minne i framtiden, kör på en sticka då man helst ska ha 2st ram minnen, pga dual channel.

Permalänk

@Daniel.Lil: Tack för all hjälp! Ordern är nu lagd

O tack alla andra som svarat!

Kanske återkommer om det blir problem vid installationen....

Permalänk
Skrivet av D3athSpank:

@Daniel.Lil: Tack för all hjälp! Ordern är nu lagd

O tack alla andra som svarat!

Kanske återkommer om det blir problem vid installationen....

Ingen fara!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil: Woohoo nu har pryttlarna kommit!

Sitter på jobbet nu o fixar till lite mjukvara som behövs o kikade in på hemsidan för moderkortet...

Alltså vad ska man dra ner därifrån? Finns ju hur mycket som helst men inga förklaringar på vad som faktiskt behövs så jag tänkte kolla om du vet vad som är ett måste...

Drivers: (Länk)
- Antar jag ska dra ner o installera allt här

Bios : (Länk)
- Gulp! har aldrig bytt BIOS, är det något krav? I så fall vad ska jag välja

Utility: (Länk)
- Har ingen aning om vad som behövs o vad som kan vara bra att ha....

Vore mycket tacksam för hjälp i denna djungel! Vill ju inte bloata datorn med massa skräp

Annars ser jag fram emot en mycket rolig fredagskväll med montering o installation!

Felstavat
Permalänk

@D3athSpank:
Ditt moderkort är så nytt så det finns ingen anledning att uppdatera BIOS då du antagligen inte kommer kunna då du troligtvis kör på den senaste versionen. Det du behöver är Drivers. Utility är antagligen ett program där du kan t.ex. se hur snabbt fläktarna som är inkopplade i moderkortet snurrar eller vilken temp CPU'n har. Egentligen inte så viktigt men vill man ha det så kan man ladda ned det. Viktigast är Drivers så allt funkar som det ska!

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil: Tjoho! Ok allt gick finemang igår, datorn ihopsatt o funkar!

Men, jag försökte installera drivers från gigabyte igår men det gick mindre bra....

Intel Management Engine Interface installationen avslutades men ett fatal error
Intel INF installation vet jag inte ens hur jag ska installera....

men om jag tittar i DEvice Manager ser allt ok ut tror jag

(bild)

Så jag antar att det bara är att köra på!?

Förresten finns det något bra sätt att övervaka temperaturen på CPU o GPU ??

Permalänk
Skrivet av D3athSpank:

@Daniel.Lil: Tjoho! Ok allt gick finemang igår, datorn ihopsatt o funkar!

Men, jag försökte installera drivers från gigabyte igår men det gick mindre bra....

Intel Management Engine Interface installationen avslutades men ett fatal error
Intel INF installation vet jag inte ens hur jag ska installera....

men om jag tittar i DEvice Manager ser allt ok ut tror jag http://imgur.com/n5ErOWx (bild)

Så jag antar att det bara är att köra på!?

Förresten finns det något bra sätt att övervaka temperaturen på CPU o GPU ??

Hmm, strunta i det. Ja! HWmonitor är ett väldigt bra och extremt lite krävande program som ger dig info om T.ex. Temp kolla upp det!

http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.30.exe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |