Permalänk
Medlem

Klarar Geforce gtx 1060 3gb krävande spel?

Jag kan inte det här med grafikkort så bra och jag undrar vad händer om vramen i kortet överskrids? Slutar spelet fungera?
Sen undrar jag också om kortet klarar bf1 med fps högre än ca 60. Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

@blofeld Dem mäter inte med 3gb versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

@blofeld Dem mäter inte med 3gb versionen

Ah, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Jag kan inte det här med grafikkort så bra och jag undrar vad händer om vramen i kortet överskrids? Slutar spelet fungera?
Sen undrar jag också om kortet klarar bf1 med fps högre än ca 60. Tack på förhand

om vram går över det som kortet har så blir det jäkla laggigt med extrema frame drops typ 60-1.

sen hade jag hellre köpt 6gb kortet det är lite snabbare men har du absolut inte råd så 3gb kortet kanske du får sänka några inställningar för att hålla dig på 60.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Jag kan inte det här med grafikkort så bra och jag undrar vad händer om vramen i kortet överskrids? Slutar spelet fungera?

Om VRAM tar slut så måste grafikkortet börja lagra saker som för tillfället inte används i RAM istället, och eftersom PCIe-bussen är relativt långsam så betyder att prestandan kommer dyka rejält. Så spelet kommer troligtvis fungera, men eftersom situationer som kräver mer än 3GB minne redan är rejält krävande för grafikkortet så kommer prestandan troligtvis vara så dålig att det ändå inte är spelbart.

Har du kollar på Sweclockers recension av GTX 1060 3GB? Battlefield 1 är tyvärr inte med där, men alla andra spel som de testas fungerar bra i 1080p@60Hz. Så om du bara ska spela i 1080p@60Hz så duger ett GTX 1060 3GB troligtvis bra, men för högre upplösning eller bildfrekvens så vill du nog ha ett bättre grafikkort.

Permalänk

@astromzZ:
Kolla på den här.
När de kör i ultra verkar det som att vram lägger sig strax under 3GB, men så fort de vrider ner inställningarna så lägger det sig runt 2Gb.
Du kommer nog klara dig fin fint med ett 1060

Permalänk
Medlem

Tack nu vet jag lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om VRAM tar slut så måste grafikkortet börja lagra saker som för tillfället inte används i RAM istället, och eftersom PCIe-bussen är relativt långsam så betyder att prestandan kommer dyka rejält. Så spelet kommer troligtvis fungera, men eftersom situationer som kräver mer än 3GB minne redan är rejält krävande för grafikkortet så kommer prestandan troligtvis vara så dålig att det ändå inte är spelbart.

Har du kollar på Sweclockers recension av GTX 1060 3GB? Battlefield 1 är tyvärr inte med där, men alla andra spel som de testas fungerar bra i 1080p@60Hz. Så om du bara ska spela i 1080p@60Hz så duger ett GTX 1060 3GB troligtvis bra, men för högre upplösning eller bildfrekvens så vill du nog ha ett bättre grafikkort.

Skrivet av macke0010:

@astromzZ:
Kolla på den här.
När de kör i ultra verkar det som att vram lägger sig strax under 3GB, men så fort de vrider ner inställningarna så lägger det sig runt 2Gb.
Du kommer nog klara dig fin fint med ett 1060
https://www.youtube.com/watch?v=RSTB2Y4IH60

Jag kommer nog bara köra 1080 och 60Hz. Videon som @macke0010 postade ser det ju att kortet klarar spelet bra

Permalänk
Medlem

Polaren köpte ett 1060 3GB och kör det ihop med en i5 6600K och får ut spelbar FPS (kanske inte riktigt 144fps+ om du tänkt köra 144hz skärm, men det duger och högre FPS än Xbone/PS4 ) på bra grafik utan problem i 1920x1080. Så länge du inte tänkt köra 4K så bör du klara dig fint.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Polaren köpte ett 1060 3GB och kör det ihop med en i5 6600K och får ut spelbar FPS (kanske inte riktigt 144fps+ om du tänkt köra 144hz skärm, men det duger och högre FPS än Xbone/PS4 ) på bra grafik utan problem i 1920x1080. Så länge du inte tänkt köra 4K så bör du klara dig fint.

Jag har inte tänk 4k så det låter ju bra Det blir nog det kortet