Behöver hjälp - Överclockning i5 4690k (msi z97gaming 3) (gtx 970)

Permalänk

Behöver hjälp - Överclockning i5 4690k (msi z97gaming 3) (gtx 970)

Tjenare det är så här att jag behöver hjälp att överclocka min processor för att försöka få ut lite prestanda.
Allting började med att jag får konstig fps dropp i bf1...

Just nu ligger jag på 4,2 ghz med vcore 1,25
Specs:
i5 4690K
Gtx 970
msi z97gaming 3
Noctua NH-U9B SE2 (kylare)
16gb ram.

Det känns som min dator underpresterar när jag spelar specifikt bf1. Vill så gärna köra det nu när det har kommit ut.

Min temp i idle 28-30
Full load 65-70 max

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer information för att kunna hjälpa.

På vilket sätt upplever du att din dator underpresterar i BF1?
Hur många FPS får du normalt när du spelar BF1?
Hur många % load ligger CPU och ditt grafikkort på när du spelar? (Går lätt att se i tex Afterburner)

Jag sitter själv på följande dator:
i5 4690k @4,3Ghz - vattenkyld
2x 780 TI SLI - vattenkylda
12GB Ram
256GB SSD

Normalt får jag ca 60-80 FPS när jag spelar på 64-spelar-server och har allt på Ultra i 150% upplösning. Det som flaskhalsar är definitivt min CPU vilket jag kan se i Afterburner där CPU:n ligger på 100% load medan grafikkorten ligger på ~85% load. Det syns också genom att skriva perfoverlay.drawgraph 1.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure"

Permalänk

jag använde mig av sweclockers guide vid överklockning och drog upp min 4690k yill 4.6 på samma vcore som du har. Dock är det inte säkert att du har lika tur med din cpu. Men om du följer guiden så förmodar jag att du kan iaf klämma ut minst 200 mhz extra utan att höja din vcore över 1.3.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Skrivet av Davidow:

Vi behöver mer information för att kunna hjälpa.

På vilket sätt upplever du att din dator underpresterar i BF1?
Hur många FPS får du normalt när du spelar BF1?
Hur många % load ligger CPU och ditt grafikkort på när du spelar? (Går lätt att se i tex Afterburner)

Jag sitter själv på följande dator:
i5 4690k @4,3Ghz - vattenkyld
2x 780 TI SLI - vattenkylda
12GB Ram
256GB SSD

Normalt får jag ca 60-80 FPS när jag spelar på 64-spelar-server och har allt på Ultra i 150% upplösning. Det som flaskhalsar är definitivt min CPU vilket jag kan se i Afterburner där CPU:n ligger på 100% load medan grafikkorten ligger på ~85% load. Det syns också genom att skriva perfoverlay.drawgraph 1.

Det som händer när jag spelar är att jag får fps drop, och typ stuttering när väl spelar. Jag måste just nu spela spelet på low på allt för att ens kunna spela utan nästan några lagg. Jag har kollat upp på andra sidor angående min cpu och det är tydligen jättemånga som har samma problem, Att spelet har fps drop och stuttering/hackar. Tycker det är jättekonstigt att detta kan hända. Med denna setup som jag har så tycker man ju att jag ska kunna spela på en ganska decent setting, typ ultra......
Tack på förhand

Min fps just nu på low ligger runt 80-100 fps. Min cpu underpresterar.
Cpu ligger på 100% när jag spelar
Kommer inte direkt ihåg hur mycket mitt grafikkort ligger på men det ska inte vara några problem med grafiken. Då jag stöter på samma fel även om jag kör ultra eller low.....

Mvh Jonte Areklew

Permalänk
Medlem

Även jag har en 4690K som alltid ligger på 100% i BF1 oavsett inställningar, och ett 1060 6GB som knappt används. Med allt på low i 1080 får jag cirka 25 - 40 % användning och 50 - 80 FPS, allt på max så får jag samma FPS men högre användning ( 60-80%) Har testat det mesta. Någon som har löst sina problem? Annars får man hoppas att den påstådda patchen som kommer imorgon löser några av alla prestandaproblem bf1 dras med.

@CaelumMan Har du länk till denna överclockningsguide?

Permalänk
Skrivet av VG.:

@CaelumMan Har du länk till denna överclockningsguide?

Det är den 5e pinnade tråden i överklockningsforumet

Visa signatur

5600x, Rtx 3070