ASUS RT-N56U router tappar nätverket konstant

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N56U router tappar nätverket konstant

Hej!

Jag köpte för två månader sen en RT-N56U router från ASUS, köpt på mediaoch den funkar lite sådär. Allt för ofta så förlorar den nätverket, men den verkar bara förlora det i en dryg sekund, och sen funkar det igen ett kort tag.

En sekund kan man ju tycka inte bör påverka så mycket, men när det händer så dör Skype / Discord och behöver återansluta.
WoW, Battle.net och Steam tappar alla helt nätverket och ger mig en disconnect, vilket inte är alltför optimalt i något scenario.
Battle.net och Steam är båda rätt sega med att förstå vad som hänt med så det är t.o.m. snabbare att starta om programmen.

Jag har testat att uppdatera routerns firmware via sidan som är länkad i namnet ovanför, jag har en kabel kopplad till datorn (stationär) från routern, och har utöver det en ipad och iphone kopplad till nätverket. Routern ligger för närvarande på bordet bakom skärmarna, och har testat detta i två lägenheter. Har inga som helst problem när jag kopplar från vägguttaget till datorn direkt.

Är det någon som vet hur jag kan lösa detta eller är det kanske bäst att byta ut den?

Tack på förhand,
Har ni några tankar eller frågor så ska jag ge så bra svar jag kan.

Med vänlig hälsning, JDybeck

Permalänk
Entusiast

@JDybeck
Om du har testat routern i en annan lägenhet med en annan dator så är verkar routern vara den felande länken, jag skulle rekommendera dig att göra en fabriksåterställning på routern. Det finns en "RESET"-knapp bak på enheten, håll den intryckt i ~5-8 sekunder.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown:
Har för mig att jag testade det innan, utan något bra resultat, men jag tar och gör ett till försök här och nu!

Permalänk

Hade samma router förut, det som hände va att den inte klarade av att hålla IP-adressen från internetleverantören. Den kopplade då ifrån internet varje halvtimme då den bad/fick en ny. Löste sig med att flasha in en custom firmware (Padavan), då klarade den av att hålla sin ip adress tills man valde att refresha den.

Gör inte detta om du känner dig osäker, det kan göra din router oanvändbar om något går fel

https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u <- Se till att du tar rätt version för din router, finns två olika beroende på vilket chip som sitter i din router.
https://www.youtube.com/watch?v=P_XHIcawvOA

Dold text
Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har samma router som dig och hade samma problem förut. Den tappade nätverket med jämna mellanrum och ibland kunde man inte ens koppla upp sig efter det hänt. Det jag gjorde för att fixa den var att dra in Padavan, en custom firmware, och i dagsläget har jag en uptime på några månader.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag kör asus-wrt merlin på min router och den funkar kanon efter jag bytte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusronnback:

Hade samma router förut, det som hände va att den inte klarade av att hålla IP-adressen från internetleverantören. Den kopplade då ifrån internet varje halvtimme då den bad/fick en ny. Löste sig med att flasha in en custom firmware (Padavan), då klarade den av att hålla sin ip adress tills man valde att refresha den.

Gör inte detta om du känner dig osäker, det kan göra din router oanvändbar om något går fel

https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u <- Se till att du tar rätt version för din router, finns två olika beroende på vilket chip som sitter i din router.
https://www.youtube.com/watch?v=P_XHIcawvOA

Dold text
Skrivet av Wifi:

Jag har samma router som dig och hade samma problem förut. Den tappade nätverket med jämna mellanrum och ibland kunde man inte ens koppla upp sig efter det hänt. Det jag gjorde för att fixa den var att dra in Padavan, en custom firmware, och i dagsläget har jag en uptime på några månader.

Jag har testat att resetta routern nu, om jag märker att problemet kvarstår ska jag läsa upp lite mer om era alternativ och testa det.

Fler tips och tricks är absolut välkomna!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du kör senaste firmware från Asus? Jag har samma router, och den har inte strulat en enda gång på över tre år.

Permalänk
Medlem

@widL: Jajamän!
https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U_B1/HelpDesk_Downloa... från denna sida hittade jag den jag har nu.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min N56U förut, flashade in padavan firmware och efter det har den varit mycket stabilare.

Permalänk
Medlem

Som många redan har nämnt så hade även jag detta problem och löste det med just Padavan. Trevligt UI och allt fungerar perfekt nu igen

Lycka till

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Haha känner att det är Padawan är det som gäller med detta problem.
Problemen är kvar just nu, så jag ska ta och ta en titt på padawan

Tack för tipsen allihopa!

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en riktig skitrouter. Är Asus original frimware verkligen så kass att man inte kan använda den? Alla prisar ju Asusroutrar hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Verkar ju vara en riktig skitrouter. Är Asus original frimware verkligen så kass att man inte kan använda den? Alla prisar ju Asusroutrar hela tiden

Själva routern är jättebra, men Asus egna firmware är ungefär exakt så usel som den framstår här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hade liknande problem med samma router.
Vete sjuttsingen om det är överhettning från sändarna eller om det bara är dålig hantering med det är rätt normalt att enheten tappar koppling i någon sekund eller två.
Jag upplever det sker mer vid belastning.

Samtidigt vet jag att AC66U har vissa överhettningsbekymmer som man kan undvika genom att köra en AP istället och stänga av Wifi-delen. Där mitigeras även problemet om man sänker sändstyrkan men inte helt.

Min AC55U har inga problem med down-time eller att wifi lägger av faktiskt.

Asus prisas nog för det mesta pga ett bra och smidigt interface och att de har en rätt stor del av konsumentmarknaden. Personligen skulle jag aldrig köpa deras dyrare routrar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDybeck:

Haha känner att det är Padawan är det som gäller med detta problem.
Problemen är kvar just nu, så jag ska ta och ta en titt på padawan

Tack för tipsen allihopa!

Om någon söker på liknande problem, så vill jag tillägga att det här var lösningen för mitt problem och det funkar felfritt nu.

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag inte en ASUS RT-N56U men du kunde fått köpa en utav mina 2 st asus rt68u med merlin firmware på. Jag sålde ena förra veckan till en på blocket för 400 kr. Nu har jag bytt till en gammal "garderobsdator med pfSense" som klarar av över 100 mbit/s OpenVPN med 256-aes-cbc kryptering. Strömåtgången på den gamla datorn är inget större bekymmer för oss då strömmen ingår i hyran för bostadsrätten vi bor i Min kvarvarande gamla Asus rt 68u agerar som ap i vår lägenhet