Z170 PRO GAMING: vilka PCIe slots för GPU?

Permalänk
Medlem

Z170 PRO GAMING: vilka PCIe slots för GPU?

Hej, jag har precis köpt en setup med Z170 PG + i7 och 1080,

Dock får jag problem in Bf1 (LÅG FPS varning i spelet) - så nu undrar jag om jag satt GPU:n i fel PCI slot.

Kunde inte sätta den i den översta "vanliga" pci slot då kylfläkten var lite i vägen, - så då återstår två portar, varav den enda ska vara snabb, den andra slö.Har satt den i den mittersta.
Se bild nedan:

,
Har Googlat och kan inte läsa mig till vilken av dessa pci slots jag ska sätta GPU;n i
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

vad är det för galen kylare du har som blockar första x16 slotten?

mitten ser jag inte om det är x16 eller vad det är.. men översta x16 alltid om man får plats annars nästa x16 slot som finns.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du satt kylaren åt rätt håll?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Borde inte spela någon roll om du sätter den i mitten eller överst, så länge det bara är en kortplats aktiv så får du ut x16, båda dessa kortplatser delar på samma pci-e lanes.

Undvik dem små PCIe 3.0x1 platserna dock

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Noctua NH-D15 CPU Kylare

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197951-noctua...

Den är STOR!

Permalänk
Medlem

@Persikan: OK, tack. Då får jag dra om Windows och se om det är några gamla drivrutiner som ligger och spökar.

Permalänk
Inaktiv

Du får ju kolla vilken kylare som är kompatibel med moderkortet så den inte blockar översta Pci-e platsen.

Jag har ett m-itx kort och den kylaren utan problem, kollade på noctuas sida så den passade.
Du har en lista där med alla moderkort.
Moderkortet är ett m-itx gigabyte z97n gaming 5

Köp en annan kylare eller ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har samma mobo och kylare som dig. Använder den översta slotten.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk

Hur är din kylare orienterad?

Permalänk

Skulle precis som de andra gissa på att du satt den på fel håll.
Så här ska det se ut.

Permalänk
Medlem

ja den ska få plats utan problem på det moderkortet jag har noctua nh-d15S på samma moderkort.

du har nästan 100% satt den åt fel håll.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Som redan sagt, vänd kylaren - har samma o det funkar - precist

Du kan även i typ CPU-Z se om GPU är länkad på 8x eller 16x PCI-e hastighet. Ibland så är det beroende på inställningar i BIOS

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d1cer:

Hej, jag har precis köpt en setup med Z170 PG + i7 och 1080,

Dock får jag problem in Bf1 (LÅG FPS varning i spelet) - så nu undrar jag om jag satt GPU:n i fel PCI slot.

Kunde inte sätta den i den översta "vanliga" pci slot då kylfläkten var lite i vägen, - så då återstår två portar, varav den enda ska vara snabb, den andra slö.Har satt den i den mittersta.
Se bild nedan:
http://images.anandtech.com/doci/9485/Z170%20Pro%20Gaming_01.jpg,
Har Googlat och kan inte läsa mig till vilken av dessa pci slots jag ska sätta GPU;n i
Någon som vet?

Om du tittar i sloten så ser du att bara den översta är fullkopplad elektriskt, vilket innebär att de undre "bara" är 8 inte 16.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)