Windows 7 i större tillväxt än Windows 10 under hösten

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 i större tillväxt än Windows 10 under hösten

Microsofts senaste operativsystem fortsätter att växa, men inte i samma takt som fortsatt populära Windows 7 som under hösten åtnjöt större tillväxt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Microsofts nästa försök till att få folk att "uppgradera" till windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Vi har bytt till W10 på jobbet och det har inte varit helt problemfritt. Så jag kan förstå att många är lite försiktiga med att byta om de inte måste.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Jaså? Då blir det ju intressant för de företagen när 14:e Januari 2020 kommer och knackar på.
Det går fortare än man tror.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

"stationära" datorer benämns det som. Hur är det med bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jaså? Då blir det ju intressant för de företagen när 14:e Januari 2020 kommer och knackar på.
Det går fortare än man tror.

Men om systemet inte är redo att köras in på företagen så är det ju inget alternativ oavsett. Man kan inte köra ett OS bara för att det är senaste. Det ska fungera för det man behöver det till också. Och Windows 10 är inte helt problemfritt i alla lägen. Det är för osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi har bytt till W10 på jobbet och det har inte varit helt problemfritt. Så jag kan förstå att många är lite försiktiga med att byta om de inte måste.

Precis! Mitt företag är rädda för att vissa gamla mjukvaror de har inte kommer funka med Windows 10. Därför kör vi Windows 7.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Windows XP still going strong!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av epaaj:

Men om systemet inte är redo att köras in på företagen så är det ju inget alternativ oavsett. Man kan inte köra ett OS bara för att det är senaste. Det ska fungera för det man behöver det till också. Och Windows 10 är inte helt problemfritt i alla lägen. Det är för osäkert.

Skrivet av Cooling23:

Precis! Mitt företag är rädda för att vissa gamla mjukvaror de har inte kommer funka med Windows 10. Därför kör vi Windows 7.

Förståeligt, men om nu Microsoft inte förlänger Windows 7-stödet så blir det ju ganska dyrt när 14:e Januari 2020 kommer och allt måste (borde) bytas ut igen.
Då är ju frågan om det inte hade varit lönsamt att överge de äldre mjukvarorna man använde nu istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det här KAN inte komma som en överraskning för särskilt många(Annat än de som är direkt eller indirekt betalda av microsoft). Jag inser att vi har en ovanligt stor andel Win10-fans på det här forumet, men ändå?

Permalänk

Trots tvingande uppdateringar? Det är inte dåligt.

Släpp en Win10-uppdatering som ger ett Win7-läge där man slipper grejerna som bara är gjorda för touch, så blir siffrorna bättre. Det är ju inget fel på själv operativet, förutom att de måstat gömma grejer på hover istf ha det användbart. Och så den där fullskärmsblaffan som täcker allt bara för att man vill sök-köra ett program.

Touch-operativ ska köras på tablets och telefoner. De försöker tvinga det på desktop och det blir bara kack. Det är väl grejen, och det är inget OS som kommer lyckas tvinga ihop dem. Touch kräver stor skärm-real-estate för blaffiga fingrar och fler steg för att göra samma sak. Sitta i ett musik- eller videoredigeringsprogram, eller för den delen Photshop, och hålla på med touch. Brr.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Även fast windows 7 har slutat sälja så lär det ändå fortsätta att växa på.

Sedan tycker jag många företagare är konstiga, bara för att de programvaror som de anställda använder inte är kompatibla i windows 10, så förstår jag inte varför de ändå uppgraderar? Liksom de anställda kan väl hänga på Aftonbladet och facebook istället i ett år eller så tills nya fungerade versioner för windows 10 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Trots tvingande uppdateringar? Det är inte dåligt.

Som sagt, många företag har Windows 7 fortfarande. Det är ingen lätt grej att byta OS på flera tusen datorer (om det är ett större företag) och få det att lira med alla system.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Två saker: Dels tycker jag Microsoft slutade med gratisuppgraderingen för tidigt. De borde fortsatt med den tills Windows 10 gått om 7:an.

En annan sak jag funderat på är att Microsoft skulle kunna slänga ut en ny antipiratuppdatering. Många av de Windows 7-licenser som körs är ju pirat, och bakar de då in det i en "vanlig" uppdatering så sätter de ju åt folk, för då får man välja mellan att byta till W10 eller att åka på en WGA-notifiering. Det tror jag vore smart av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Förståeligt, men om nu Microsoft inte förlänger Windows 7-stödet så blir det ju ganska dyrt när 14:e Januari 2020 kommer och allt måste (borde) bytas ut igen.
Då är ju frågan om det inte hade varit lönsamt att överge de äldre mjukvarorna man använde nu istället.

Man kan inte bara överge mjukvaror. Det finns kanske inga alternativ. Många gamla system har hängt med sen de började med datorsystem. Det går inte bara att byta ut hur som helst.

Jag har varit med två olika företag/organisationer som migrerat till Windows 7. Det var inte heller helt smärtfritt och tog lång tid att få klart.

Permalänk
Medlem

Lite lurigt att skriva stationära datorer. Antar att det hade sett helt annorlunda ut om bärbara hade inkluderats då de flesta(alla?) ny bärbara skeppas med win10.
Har ingen åsikt om 10:an egentligen då jag bara använt det i ca 2 timmar totalt.
Kommer väl ta över tronen med tiden givetvis, krävs ju att vitala mjukvaror får stöd och support dock innan företagen hakar på.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Man kan inte bara överge mjukvaror. Det finns kanske inga alternativ. Många gamla system har hängt med sen de började med datorsystem. Det går inte bara att byta ut hur som helst.

Jag har varit med två olika företag/organisationer som migrerat till Windows 7. Det var inte heller helt smärtfritt och tog lång tid att få klart.

Samma här, det var 3st datorer som skulle uppgraderas från winXp till Windows 7 förra året, det gick på i runda slängar 10 miljoner.
Det folk inte tänker på är att man på företagsnivå har betydligt mycket mer saker som man ska kommunicera med än en privatperson, där hårdvarorna inte bara är såna att man kan gå in i närmsta elkejda och köpa en ny för säg 5000kr. Utan ofta är de helt skräddarskydda för ens lösning, där alternativet är att göra en ny skräddarsy lösning.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Siffrorna från NetMarketShare hänvisar till "desktop", men av allt att döma innefattar det även bärbara datorer. Ändrat i nyheten!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ingen ville ju ha Windows 10 när det var gratis. Så varför skulle folk vilja ha det nu?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ett Windows 10 med klassisk startmeny om än bara i form av ett skin skulle tilltala många hemanvändare, men för företag (små/mellanstora) är det Windows Update som är det stora problemet. En mindre andel har drivrutinsproblem, men sällan värre än att en gammal skrivare eller liknande kringutrustning kan bytas ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kommunerna i landet kör windows 7 32bit.

Vilket är helt efterblivet då dem köper in datorer med 4-8gb ram som dem inte ens kan nyttja

Och vad jag vet så har dem inga planer på att byta fören microsoft slutar att stödja windows 7.

Permalänk
Medlem

Det här är samma statistik som säger att den totala Mängden MacOS X har minskat med ca en halv procent från 6.91 till 6.42 (2.74 är endast för Mac OS x 10.11).

Så om man nu ska tolka statistiken så benhårt som det görs här på sweclockers så kanske rubriken borde varit "Windows tar marknadsandelar från MacOSX".

Jag tvivlar dock på att både något av påståendena är sanna.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är mycket lättare att vänja sig vid och många är vana vid det redan antagligen så det förvånar inte en om "företag" osv fortfarande vill hålla sig till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ingen ville ju ha Windows 10 när det var gratis. Så varför skulle folk vilja ha det nu?

Nä, bara över 400 miljoner installationer än så länge... Ingen alls!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Kommunerna i landet kör windows 7 32bit.

Vilket är helt efterblivet då dem köper in datorer med 4-8gb ram som dem inte ens kan nyttja

Och vad jag vet så har dem inga planer på att byta fören microsoft slutar att stödja windows 7.

Som det borde vara alltså.

Blev själv förvånad när jag kom tillbaka till Malmö högskola nu i höstas, de hade uppgraderat alla maskiner som körde Windows 8.0 till Windows 10. Kändes ganska tidigt i mina ögon.

Själv är jag inte så sugen på Windows 10, mest pga all spionering. Dock ska det mesta ju ha backportats till 7 och 8 så det kanske kvittar ändå.(kör 8.1) Har bara inte ork att installera om 100 program och fixa alla deras inställningar när man gör en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Nä, bara över 400 miljoner installationer än så länge... Ingen alls!

Varav 200 miljoner var ninja installationer ifrån windows update*

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl ganska väntat att win 10 skulle växa väldigt trögt när det inte längre tvingas på folk.
MS får väl lyssna på sina användare och försöka ge dem det de vill ha istället för att hela tiden bara pressa ut saker som bara ett litet fåtal vill använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Nä, bara över 400 miljoner installationer än så länge... Ingen alls!

Ingen i jämförelse med vad Microsoft själva trodde. Du får lära dig att ta saker med en nypa salt. Allt är relativt och relativt till deras mål så har det ju gått käpprätt åt helsike, tvångsinstallationer och uppgraderingsangrepp till trots

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jaså? Då blir det ju intressant för de företagen när 14:e Januari 2020 kommer och knackar på.
Det går fortare än man tror.

Säg det till alla XP-maskiner som än går idag. (8% på tabellen).
Det är totalt irrellevant när supporten slutar för ett OS, det som är relevant är när supporten för din 100 000kr 3:e part mjukvaras support slutar. Det är när du kan uppgradera dem, eller måste som du gör bytet.

Vår frankeringsmaskin, XP-Win Vista. Officiellt finns inget Win 7 stöd, men det går att trixa igång i 32-bit version. Win 8/10 blockerar drivarna, så no go.

Kort systemet... 16-bitars, måste köra på XP maskiner.

Gamla faktura programmet, också bara XP stöd, och det måste vi ha kvar pga 7 års bokföringslag.

Så oavsett vad MS gör... så måste man sitta på dessa OS, om man inte kan få den mjukvaran som är hela poängen att man ens kör en dator med ett OS, att fungera. Vem i tusan köper en dator bara för att sitta i titta och använda OSet, och inget annat? OSet ska bara vara där.. och göra det som behövs för att få ditt 3:e part program att fungera. Inget mer. Inget mindre.

Idag är problemen att OSet börjar göra för mycket skit det inte ska, så istället för att focusera sig på att stöda dessa program som företagen behöver, så ska de uppfinna hjulet varje ny version istället.

Skrivet av Ozzed:

Två saker: Dels tycker jag Microsoft slutade med gratisuppgraderingen för tidigt. De borde fortsatt med den tills Windows 10 gått om 7:an.

En annan sak jag funderat på är att Microsoft skulle kunna slänga ut en ny antipiratuppdatering. Många av de Windows 7-licenser som körs är ju pirat, och bakar de då in det i en "vanlig" uppdatering så sätter de ju åt folk, för då får man välja mellan att byta till W10 eller att åka på en WGA-notifiering. Det tror jag vore smart av dem.

Win 7 tog tom tillbaka en hel del mark på Steam under september, och Win 10s "ångande fart" har minskat avsevärt. Mao... det enda sättet någon ens ville ha Windows 10 var om de fick det gratis, tryckt ner i halsen, utan att ha ett alternativ att säga nej.

Och vad gör du... jo du föreslår att man åter ska trycka ner allt i halsen på folk igen.

Varför inte bara lyssna på vad folk säger... du ser artikeln, och det är vad folk vill ha.