Vad tycker ni (Framtida PC Build)?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni (Framtida PC Build)?

Så jag funderar på att köpa en stationär gaming PC och har under de senaste dagarna gått runt i prisjakten och kollat vad jag kunde få för ett bra pris. Detta är vad jag har hittat atm:

CPU - Intel Core i5 6400 - 1889 kr (Inet, Komplett)
GPU - MSI GeForce GTX 1050 Ti Gaming X - 1890 kr (Inet, Komplett, NetonNet, Webhallen)
RAM - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz CL13 2x4GB - 549 kr (Webhallen)
Moderkort - Gigabyte GA-Z170-HD3 - 999 kr (Net2World)
PSU - Corsair VS550M 550W - 499 kr (Webhallen, Net2World)
SSD - Kingston SSDNow UV400 SUV400S37 240GB - 749 kr (Inet, Webhallen)
Chassi - Corsair Carbide SPEC-01 - 499 kr (Inet, Komplett)
Keyboard - Roccat Ryos MK Pro (MX Cherry Red) - 999 kr (Webhallen)
Monitor - Benq GL2460HM - 1490 kr (Webhallen)
OS - Windows 10 Home 64-bit OEM - 249 kr (Kinguin)

Total: 9812 kr

En sak jag har problem med dock är att jag tycker att de är överdrivet att slösa 2500 kr på monitorn + tangentbordet. Det jag undrar är om jag kan få tag på en bättre tangentbord + monitor för samma/lägre pris. För tangentbordet vill jag helst att den ska vara mekanisk (mx cherry red) och se bra ut (bryr mig inte för led och lightning effect).

P.S

Jag ska köpa den under julen (mellandagsrea) så att jag ska spara lite cash och kanske lägga till mer ram eller en hdd.

EDIT: Om ni röstar på "Det kan bli bättre" skriv också vad i kommentarerna

Permalänk
Medlem

Först och främst vad har du för absolut MAX budget?

Vad ska få plats i budget? Bara dator? med eller utan OS? SKärm? KRingutrustning?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Jag tror min maxbudget är omkring 10 000 kr för allting

Permalänk

Det är svårt att ge tankar om ditt bygge utan att veta din budget.

Hade jag varit i din situation så hade jag hellre sparat ca 5k till och satsat på ett 1060, 16gb ram, en 144hz skärm och i5 6600k, alternativt fyndat en begagnad burk för 10k.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7-6700K 4.0ghz l Kylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC l Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000mhz l Lagring: Samsung SSD 750 EVO 500GB, WD Green 3TB l Chassi: Fractal Design R3
Skärm: Acer 27" XB270H 144hz Nätagg: Seasonic s12ii 620w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoiRoy:

@daskedennis: Jag tror min maxbudget är omkring 10 000 kr för allting

Då kan du få en bättre datorn för de pengarna.

Satsa t ex på en Intel core i5 6600K processor för att göra den lite mer framtidssäker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Med allting menade jag datorn + monitorn + tangentbord + os

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoiRoy:

@Stoff3th3m4n: Med allting menade jag datorn + monitorn + tangentbord + os

Det är ju en annan femma. Då förstår jag att det blir lite svårare.

Dock hade jag hellre satsat på en i5 6600K än ett tangentbord för 1000-lappen. Du kan alltid köpa till ett bättre tangentbord senare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dock hade jag hellre satsat på en i5 6600K än ett tangentbord för 1000-lappen. Du kan alltid köpa till ett bättre tangentbord senare.

Men då måste jag också köpa en kylare för 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoiRoy:

Men då måste jag också köpa en kylare för 500kr

Nej det måste du inte. Kör på stockkylaren så länge.

Du kan alltid byta upp dig vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej det måste du inte. Kör på stockkylaren så länge.

Du kan alltid byta upp dig vid ett senare tillfälle.

En hint: det ingår inte kylare med 6600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

En hint: det ingår inte kylare med 6600k

Ofan, hade jag helt missat. Då föll ju det alternativet.

Går dock att hitta vettiga kylare för runt 300kr.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

En fråga ?, vad ska du göra med datorn?

Se film?, youtube/netflix?
Skolarbete ?
Programera eller grafiska program?
Spela spel?

Lite sånna punkter är bra att veta så balansen på datorn blir rätt.

För spel så är 6600k och gtx 1060 ett bra val.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Antar att det är tänkt att spela i 1080p. Då är ett Radeon 480 ett bra alternativ.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Du lägger rätt stor del av din budget på kringutrustning. Tusen spänn på ett tangentbord är rätt mycket, https://www.inet.se/produkt/6100097/gamdias-hermes-ultimate-mx-red?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs är tex ett med samma brytare men halva priset. Är skillnaden värd det för dig? Den femhundringen är skillnaden mellan ett 1050 Ti och ett 1060/480. Samma fråga kan ställas kring skärmen?

Jag hade kört på en sticka med 8 gig istället för 2x4. Väldigt liten prestandaförlust och det är med allra största sannolikhet något du kommer vilja uppgradera inom inte allt för stor framtid.

Gillar att du valt ett z170, helt klart värt det även om CPUn du valt är låst. Ger dig åtminstone möjligheten till framtida uppgraderingar.

SSD och PSU är så klart budgetlösningar, kanske inte det mest prisvärda du kommer hitta, men samtidigt långt ifrån det sämta du kan hitta, så helt ok. Det är bara en tydlig kontrast mot tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Vænta till Black Friday.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Du lägger rätt stor del av din budget på kringutrustning. Tusen spänn på ett tangentbord är rätt mycket, https://www.inet.se/produkt/6100097/gamdias-hermes-ultimate-mx-red?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs är tex ett med samma brytare men halva priset. Är skillnaden värd det för dig? Den femhundringen är skillnaden mellan ett 1050 Ti och ett 1060/480. Samma fråga kan ställas kring skärmen?

Jag hade kört på en sticka med 8 gig istället för 2x4. Väldigt liten prestandaförlust och det är med allra största sannolikhet något du kommer vilja uppgradera inom inte allt för stor framtid.

Gillar att du valt ett z170, helt klart värt det även om CPUn du valt är låst. Ger dig åtminstone möjligheten till framtida uppgraderingar.

SSD och PSU är så klart budgetlösningar, kanske inte det mest prisvärda du kommer hitta, men samtidigt långt ifrån det sämta du kan hitta, så helt ok. Det är bara en tydlig kontrast mot tangentbord och skärm.

Jag tror att jag får skippa Roccat o gå för CM Storm Devastator II (ca 600 kr o ja får mus på köpet), men jag vet inte dock om jag ska köpa en billigare monitor och jag vet inte ens var jag kan hitta några budget monitorer, har du några tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoiRoy:

Jag tror att jag får skippa Roccat o gå för CM Storm Devastator II (ca 600 kr o ja får mus på köpet), men jag vet inte dock om jag ska köpa en billigare monitor och jag vet inte ens var jag kan hitta några budget monitorer, har du några tips

Det beror helt på vad du har för kriterier. Behöver färgerna vara korrekta? Behöver den vara 24 tum? Behöver den vara snabb i responstider och utan skuggor? Behöver den vesa fästen? Vill du köpa den av en tillförlitlig handlare eller chansa på en mindre?

Du är ju redan bekväm med prisjakt, så vad fick dig att fastna för just den här? Jag säger inte att det är ett dåligt val, men om varje hundralapp är viktig kanske det är värt att kunna motivera dem.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat...

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: För att vara ärlig är detta min första dator jag ska bygga och har mest fokuserat på själva datorn och mindre på monitorn, så jag vet inte så mycket om exakt vilken monitor jag borde köpa. En par saker jag vet dock är att jag vill helst ha en 24-tums monitor med riktigt kort responstid och den ska vara en TN-Panel.

Permalänk
Medlem

@RoiRoy: Tror att du borde ta ett 1060 3gb istället då det är skillnad och priset är bara några hundringar ifrån varandra.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO