Vad gäller med ersättning då grannens son förstörde min tv

Permalänk
Medlem

Vad gäller med ersättning då grannens son förstörde min tv

Hej grannens son var över hos oss igår och råkade förstöra min tv och undrar lite om vad som gäller gällande ersättning från grannen. Det är så att när jag köpte tvn för mindre än ett år sedan så gjorde jag ett riktigt kap och fick en Samsung 55 tum 4k TV för 6990kr men en snarlik modell skulle idag kosta ungefär 12-14000kr.

Är då grannen ersättningskyldig för en motsvarande modell, med andra ord byta ut den eller kommer jag vara tvungen att få betala mellanskillnaden för att jag tidigare gjort ett väldigt bra köp?

Permalänk
Medlem

Får väl kolla med försäkringsbolaget för att få bästa svar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns väl inte något sådant reglerat. Ni får väl välja uppgörelse, dvs diskutera er fram till något. Är du inte nöjd med uppgörelsen har du teoretiskt möjligheten att stämma honom, fast exakt vilket belopp det sker på tror jag inte finns helt reglerat på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jo vi har pratat lite med vårt försäkringsbolag och det verkar som de kommer få ut vad jag betalade för tvn via dem men det jag undrade var kommer jag vara tvungen att lägga mellanskillnaden själv eller får han stå för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklason:

Hej grannens son var över hos oss igår och råkade förstöra min tv och undrar lite om vad som gäller gällande ersättning från grannen. Det är så att när jag köpte tvn för mindre än ett år sedan så gjorde jag ett riktigt kap och fick en Samsung 55 tum 4k TV för 6990kr men en snarlik modell skulle idag kosta ungefär 12-14000kr.

Är då grannen ersättningskyldig för en motsvarande modell, med andra ord byta ut den eller kommer jag vara tvungen att få betala mellanskillnaden för att jag tidigare gjort ett väldigt bra köp?

Du har väll försäkring på grejerna? Be han betala självrisken och ta resten med ditt försäkringsbolag.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklason:

Jo vi har pratat lite med vårt försäkringsbolag och det verkar som de kommer få ut vad jag betalade för tvn via dem men det jag undrade var kommer jag vara tvungen att lägga mellanskillnaden själv eller får han stå för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får alltså ut vad du betalt via försäkringen men vill ha mer pengar från din granne än vad du betalat? Vilka människor det finns alltså.

Om något borde du ju få ut mindre än vad du betalat eftersom TVn nu har använts och åldrats lite.

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll att du fick ett bra pris? Försäkringsbolaget betalar väl ut vad du köpte tvn för, sen får väl han som kasta den i backen betala självrisken.

Vad du gör sen spelar nog ingen roll. Tycker jag känns som den rätta lösningen.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Är oerhört intresserad över vilke modell det var. Att hitta en 6990krs tv för ett år sedan som hade funktionerna som en tv för 55" i 12-14k klassen har är oerhört osannolikt.

Jag köpte min 55" 4k för 8k före sommaren och då fick man ge ca 12k+ för de enstaka apparaterna med HDR som fanns hos webbutikerna.

Rätt övertygad om att du övervärderar din TV. Låt grannen stå för självrisken och lämna frågan efter det.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7-6700K 4.0ghz l Kylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC l Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000mhz l Lagring: Samsung SSD 750 EVO 500GB, WD Green 3TB l Chassi: Fractal Design R3
Skärm: Acer 27" XB270H 144hz Nätagg: Seasonic s12ii 620w

Permalänk
Medlem

bör inte försäkringsbolaget betala ut vad TV'n är värd i handeln idag?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Näst senaste gången jag fick cyklar stulna så räknades cykelns värde upp på en av dem en hel del, eftersom motsvarande modell i årets modellprogram ökat i pris. Varken jag eller skaderegleraren hittade nåt annat motsvarande heller. Om jag inte minns fel så vägde detta upp i princip hela värdeminskningen på en två år gammal hoj (förvisso sparsamt använd..).

Iaf., är det verkligen så att motsvarande tv är dyrare idag så bör du kunna argumentera för att ersättningsbeloppet (innan självrisk) ska upp en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Du får alltså ut vad du betalt via försäkringen men vill ha mer pengar från din granne än vad du betalat? Vilka människor det finns alltså.

Om något borde du ju få ut mindre än vad du betalat eftersom TVn nu har använts och åldrats lite.

Inte om man har rätt försäkring. Jag får ingen värdeminskning de fyra första åren på elektronik.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att värdet inte får stiga på en vara, tycker ni att det inte får sjunka heller?

Om det var tvärtom, han köpte TVn för 12 000kr men nu kostar den 6000kr ny. Skulle han få 12 000kr då eller 6000kr (minus avdrag för att den är använd)?

Varför skulle man bara justera värdet åt ena hållet?

Permalänk
Medlem

Haha vilken sniken en du verkar vara då. Framgår förvisso inte hur TV:n gick i sönder, men är det en olyckshändelse hade jag personligen inte begärt några pengar alls. Skulle det på något sätt vara med avsikt så ska grannen maximalt betala din självrisk.

Bara att jämföra om någon vållar en skada på ens bil, t.ex. backar på den eller så. Inte går man och begär den faktiska kostnaden av att lackera om osv...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niklason:

Jo vi har pratat lite med vårt försäkringsbolag och det verkar som de kommer få ut vad jag betalade för tvn via dem men det jag undrade var kommer jag vara tvungen att lägga mellanskillnaden själv eller får han stå för det?

Tror inte jag förstår, vad ska du lägga för mellanskillnad? Var det inte din grannes son som hade sönder TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklason:

Hej grannens son var över hos oss igår och råkade förstöra min tv och undrar lite om vad som gäller gällande ersättning från grannen. Det är så att när jag köpte tvn för mindre än ett år sedan så gjorde jag ett riktigt kap och fick en Samsung 55 tum 4k TV för 6990kr men en snarlik modell skulle idag kosta ungefär 12-14000kr.

Är då grannen ersättningskyldig för en motsvarande modell, med andra ord byta ut den eller kommer jag vara tvungen att få betala mellanskillnaden för att jag tidigare gjort ett väldigt bra köp?

Vad är det för modell på TVn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inte om man har rätt försäkring. Jag får ingen värdeminskning de fyra första åren på elektronik.

Jag har något liknande så visst kan det vara normalt att få vad man betalat om man har en sådan försäkring. Det sjuka var ju att han ville ha vad han betalat via försäkringen sen extra pengar från grannen så han går plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ni som tycker att värdet inte får stiga på en vara, tycker ni att det inte får sjunka heller?

Om det var tvärtom, han köpte TVn för 12 000kr men nu kostar den 6000kr ny. Skulle han få 12 000kr då eller 6000kr (minus avdrag för att den är använd)?

Varför skulle man bara justera värdet åt ena hållet?

Det beror på försäkring. På min försäkring har jag nyprisgaranti på elektronik. Dvs att om mina prylar går sönder inom 4år så får jag HELA värdet tillbaka. Värdet är det jag köpte skiten för.

OT: Som alla andra skriver. Snacka med grannen. Han borde stå för din självrisk. Om du däremot vill ha mer pengar än vad du köpte för tvn får du punga ut själv..
Vill han inte stå för din självrisk kan du dra det rättsligt.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns ett ansvarsskydd utifall ens barn gör sönder något hos någon annan. Grannen får väl ringa sitt försäkringsbolag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Tror vissa missuppfattat OP.

Om han skulle gå och köpa en TV med samma teknik som den som förstördes, så kommer den att kosta mer än 6990 kr då han fick detta i en bättre deal.

Men om han bara får ut 6990 kr utav försäkringsbolaget kommer han aldrig att kunna köpa en TV som är likvärdig den som gick isönder.

Varför skulle han få en sämre TV än den han hade för att någon annan tagit i sönder den, det är inte så att han tänker gå och köpa en TV där tekniken är 5 ggr bättre än den han hade?

Han ber om en likvärdig TV, inte sämre men iheller inte mycket bättre än den som gick sönder.

Det handlar inte om att få mer pengar.

Jag hade en laptop som jag fick betala ett lägre pris för då det var en fyndvara, tror den kostade runt 6999 kr men egentligen var fullpris 10999 kr.

Iallafall efter ett par år gick den sönder, vi hade tecknat en extra teknikförsäkring genom vårat försäkringsbolag som gällde även efter att den vanliga garantin på själva elektroniken gått ut och de gick INTE efter priset utan letade upp en laptop med liknande prestanda och den nya laptopen gick på 7999 kr alltså fick vi ut 1000 kr mer än vad vi betalade för den som gick sönder.

Den billigaste Samsung 55" med 4K jag hittar på prisjakt går för 7990 kr, eftersom OP inte skrivit ner modell kan jag inte jämföra den gamla TVn med den som idag kostar 7990 kr.

Men om han då får ut 6990 kr av försäkringsbolaget så tycker jag grannen bör betala resterande 1000 kr för att kunna köpa ut en Samsung 55" med 4K som idag går för 1000 kr mer än vad OP betalade för sitt "kap" om denna TVn nu rent prestanda/tekniskt är snarlik den förra.

EDIT: @Niklason Vore bra om vi fick reda på modellen på TVn så man kan jämföra med TV apparaterna som finns på marknaden nu för att få tyst på trollen som tror du är ute efter att plocka grannen på pengar eller att du överdriver din TVs värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Tror inte jag förstår, vad ska du lägga för mellanskillnad? Var det inte din grannes son som hade sönder TVn?

Han gjorde enligt egen utsago ett bra kap när han köpte den nu trasiga TV:n, och det är endast denna "kapsumma" han kommer få. Vill han köpa en ny TV i samma klass som den trasiga måste han därför lägga mellanskillnaden själv, istället för om han skulle ersättas med vad en likvärdig produkt kostar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tror vissa missuppfattat OP.

Om han skulle gå och köpa en TV med samma teknik som den som förstördes, så kommer den att kosta mer än 6990 kr då han fick detta i en bättre deal.

Men om han bara får ut 6990 kr utav försäkringsbolaget kommer han aldrig att kunna köpa en TV som är likvärdig den som gick isönder.

Varför skulle han få en sämre TV än den han hade för att någon annan tagit i sönder den, det är inte så att han tänker gå och köpa en TV där tekniken är 5 ggr bättre än den han hade?

Han ber om en likvärdig TV, inte sämre men iheller inte mycket bättre än den som gick sönder.

Det handlar inte om att få mer pengar.

Håller med helt här. Det handlar om att få en likvärdig produkt.

Nu den stora fråga, hur hände det?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Håller med helt här. Det handlar om att få en likvärdig produkt.

Nu den stora fråga, hur hände det?

Ja om mina barn hade förstört någon annans egendom hade jag inte accepterat att de skulle få någonting sämre tillbaka.

Hade aldrig kunnat se grannen i ögonen igen om jag inte gjort rätt för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niklason:

Hej grannens son var över hos oss igår och råkade förstöra min tv och undrar lite om vad som gäller gällande ersättning från grannen. Det är så att när jag köpte tvn för mindre än ett år sedan så gjorde jag ett riktigt kap och fick en Samsung 55 tum 4k TV för 6990kr men en snarlik modell skulle idag kosta ungefär 12-14000kr.

Är då grannen ersättningskyldig för en motsvarande modell, med andra ord byta ut den eller kommer jag vara tvungen att få betala mellanskillnaden för att jag tidigare gjort ett väldigt bra köp?

Kan du säga vilken modell det var? skulle gärna vilja veta hur 1år gammal teknik är värd det dubbla idag.

Och vart handla du den?

Permalänk
Medlem

Var barnets föräldrar närvarande när olyckan skedde? Annars har de nog inget skadeståndsansvar så länge barnet inte gjorde någon brottslig handling (typ inbrott?) och förstörde TVn.

Permalänk
Medlem

Alla hemförsäkringar har ett ansvarsskydd. Förutsätter såklart att man har en sådan.

Skrivet av Mauk:

Var barnets föräldrar närvarande när olyckan skedde? Annars har de nog inget skadeståndsansvar så länge barnet inte gjorde någon brottslig handling (typ inbrott?) och förstörde TVn.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Alla hemförsäkringar har ett ansvarsskydd. Förutsätter såklart att man har en sådan.

Absolut, menade bara att man förmodligen inte juridiskt kan kräva någon mervärdeskostnad.

Permalänk
Medlem

Då är jag med.

Skrivet av Mauk:

Absolut, menade bara att man förmodligen inte juridiskt kan kräva någon mervärdeskostnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ett tips till TS black friday är här snart, kanske hittar en lika bra deal igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Du får alltså ut vad du betalt via försäkringen men vill ha mer pengar från din granne än vad du betalat? Vilka människor det finns alltså.

Om något borde du ju få ut mindre än vad du betalat eftersom TVn nu har använts och åldrats lite.

Jag skulle vilja att du funderar över vad du skrev.

Som exempl: Du köper en bil som råkade bli samlarobjekt och värdet ökat. Du betalade 200 000kr men idag kostar de 400 000kr.

Du får 200 000kr av försäkringsbolaget och då är du nöjd och glad?
Jag tog denna exempel för TV exemplet förstod du inte dig på. Och ja TV är ej samlarobjekt, det är inte poängen.

Tar ett till exempel för säkerhets skull.

Du gå och hittar på blackfriday en laptop med GTX80 kort med dubbla SSD och 32gb minne, 4k skärm osv.
Normalpriset är 30 000kr men för att locka till Blackfriday eventet så säljer de ut 2st sådana datorer för 15 000kr. Nu ger dig grannen 15 000kr som ersättning. Men du behöver och vill ha en lika bra dator och går och köper för 30 000kr.

Du är alltså helt happy?

Jag hade blivit besviken och ledsen.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Ett barn förstörde något, vill man absolut undvika det så skall man inte bjuda in folk i sitt hem. Rimligt i mina ögon är att ansvariga föräldrar kontaktar sitt försäkringsbolag som får hantera saken.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide