Permalänk
Medlem

Rök från dator, vad kan felet ha vart?

Hej,
Det är så att jag satt och spelade lite Battlefield 1 när jag helt plötsligt kände en kraftig röklukt. Jag började genast leta efter källan och såg sedan att skärmen helt plötsligt blev svart och datorn dog. Snabbt drar jag ut elkabeln och springer ut hulkandes ur rummet. Efter att ha vädrat ur rummet i 3 timmar så började jag öppna upp datorn och kolla vad som hade börjat brunnit. Nu kommer problemet, jag ser absolut inget som verkar fel, inga mörka fläckar eller brända kablar. Jag lyser med lampa in i nätaggregatet samt grafikkortet och ser inget som ser bränt ut. Jag vågar inte slå på datorn igen pga mer rökutveckling.

Vad kan ha hänt?

Skärmen blev svart på en gång och jag såg inga konstiga mönster som det brukar bli när grafikkortet glappar/strular. Detta får mig att tro att det trots allt är nätaggregatet som gav upp.

Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av detta? Är det säkert att endast byta ut nätaggregatet och eventuellt grafikkortet eller riskerar jag att förstöra även dom om det är något fel på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Luktat in i nätagget ?
Kolla i ordentligt ljus om du inte kan lukta till dig felet, men troligen nätagget som gav upp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

nätagget eller moderkortet kolla om du kan se nåt på moderkortet Råkade ut för detta på ett abit kort för 20 år sen shit (sorry ) kommer ej ihåg om det är kondensatorer eller annat men det som det finns många av på mk (om du ser någon som verkar läcka)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag känner inget ur nätaggregatet men det luktar "kraftigast" vid hårddiskarna.

Brukar man se om det är moderkortet som drabbades? Jag har lyst med ficklampa och kollat varje centimeter av moderkortet men ser inget som verkar onormalt...

Permalänk
Medlem

@Eqric:
framförallt lukta dig fram det brukar hjälpa Med vänlig hälsning Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Lite lätt illamående nu men ska lukta runt lite imorgon igen....

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Känns det som plast, damm eller typ elbrand lukt (eller ad det kallas)
Troligast är felet där det luktar starkast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Luktar det vid hårddiskarna är min gissning att det blivit en kortis där eller nåt, så att kanske strömkablarna brunnit.. Vad vet jag, svårt att säga utan att se allt framför sig.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Grafikkortet luktar ganska starkt samt nätagget känner jag nu.
Kan nätaggregatet ha förstört hela datorn eftersom det blev en riktigt kraftig lukt(känner fortfarande av lukten i rummet fast det har gått snart 4 timmar med vädring)?

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar? Bilder?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqric:

Grafikkortet luktar ganska starkt samt nätagget känner jag nu.
Kan nätaggregatet ha förstört hela datorn eftersom det blev en riktigt kraftig lukt(känner fortfarande av lukten i rummet fast det har gått snart 4 timmar med vädring)?

På beskrivningen av vad du gav i första inlägget, skulle jag säga nätagget...

Om nätagget kan förstöra andra komponenter om det går sönder.. ja. En jag känner fick både grafikkort och hårddiskar utslagna.
En av anledningarna till varför man inte bör köpa skitagg..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Eqric: Ta isär datorn. Det är lättare att lukta dig till vad som bränts om det är ett större avstånd mellan delarna/kablarna. Väntar du för länge eller vädrar för mycket så hinner lukten försvinna och då blir det svårare att hitta vilket det är.

Det underlättar om vi visste hela namnet och åldern på nätagget och vilket grafikkort som används med nätagget.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är ett sketet Corsair CS/CX agg som är runt eller över 2år gammalt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Update:
Det var nätaggregatet som gjorde sitt sista jobb. Det var inget dåligt nätaggregat men just den delen var nära 7 år gammal nu och jag antar att Battlefield 1 fick alla komponenter att jobba på max så det blev helt enkelt för mycket för den...