Dörrupslag i bil, skulle ni sagt till?

Permalänk
Medlem

Låter inte troligt, men det är klart det finns idioter överallt. Men som ägare till en alltid ny bil så finner jag ingen mening att ens nudda en bil, oavsett ålder. Varför skulle jag vilja att min fina lack ska nudda en annan bil?

Skrivet av Nexim:

Många fördomar i tråden om folk med skruttiga bilar. Jag har aldrig orsakat ett dörruppslag i någon annans bil Min bil är garanterat en sådan som ser ganska avskräckande ut att ställa sig jämte om man har lite vett i skallen samt en lite dyrare och finare bil

Å andra sidan har jag upptäckt att de med "dyrare" och "finare" bil än min egen gärna ger mig dörruppslag!
Det verkar vara lite, "äsch, den bilen är så rutten och jag har råd att sabba min egen dörr *blam*" Jag tycker om min bil, innan jag tog in den till stan fanns det inte ett enda dörruppslag i den. Nu är det fan fler än vad det finns jämn yta känns det som. Härligt när man stöter på folk, i regel söker jag upp min bil med blicken så fort det går och jag har konfronterat två idioter som har slagit upp sin dörr i min bil. Gemensamt är att båda hade högst 2 år gamla bilar

Och jag brukar ändå ställa mig långt bort från andra för jag hatar att trängas och hatar att få dörruppslag.

Man borde ha någon form av rullgardiner/gummimattor som fälldes ner när bilen parkeras bland andra bilar
Om man bara kunde göra den uppfinningen snyggt så att den inte syns :/

Mitt tips är annars att ställa sig långt bort där det inte finns några bilar alls.
Men det är inte sällan som jag har ställt min bil där det finns 20 lediga platser åt varje håll(tänk stor ica maxi parkering) och när jag kommer ut så har någon jävel ställt sig skitnära. Jag kommer aldrig köra en riktigt fin bil i staden, det går inte. Man måste fan hata sin bil för att stå ut med andras klåpande

Grundproblemet är i regel folk som antingen hatar sin egen bil, kanske även hatar andras bilar eller en avsaknad av respekt för andras ägodelar. Mina bröder har aldrig låtit sina ungar (2 och 3st) skapa dörruppslag för någon, de har respekt. Ungarna sitter snällt kvar tills de har klivit ur själva och öppnat dörren åt ungarna om det är tight på parkeringen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Jag har klarat mig i snart 10år och 4 bilar utan ett enda dörruppslag el skrapmärke genom att parkera snett på 2rutor i slutet av någon av ändarna i en rad, efter väggar el helt enkelt göra en egen på tex gräsmattan.

Gräsmattan och snedda över 2 rutor är inte helt optimalt, har fått folk som ropar skällsord efter mig mer än en gång så den varianten kör jag inte när familjen är med, då blir det efter någon husvägg som regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

Parkerade jämte en svart cheva för några veckor sen, och reagerade på hur nära jag parkerade (kunde inte se högra strecket pga att det var mörkt. När jag klev ut märkte jag att chevan hade parkerat 2-3 dm in på "min" ruta och var nästan säker på att personen i fråga skulle buckla min bil. Såpass att jag stod framför och funderade på om jag skulle flytta bilen, men eftersom jag bara skulle in en snabbis memorerade jag registreringsnumret i huvudet. I dörren in möter jag personen som jag är 90% är ägaren till bilen.

När jag sedan kommer ut igen 2 minuter senare är högra sidospegeln av och en buckla i dörren och självklart, ingen lapp eller någonting. Så jävla sur blev jag och självklart hade jag glömt reg numret. Sedan dess gör jag precis likadant som du.

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen en ny Audi A4... röd så är livrädd för dörruppslag eller att någon ska repa den medvetet någon drog en kniv längs sidan på min förra bil gick visserligen på försäkringen men är ett jävla bök oftast och drygt att vara utan sin egna bil under reperationen. Oavsett så hade jag absolut lämnat en lapp med mitt nummer om jag skulle råka göra det på någons bil.

Permalänk
Entusiast

19% skulle inte sagt till?! Herregud.
Varför är det så få som har ett samvete nu för tiden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Parkerade jämte en svart cheva för några veckor sen, och reagerade på hur nära jag parkerade (kunde inte se högra strecket pga att det var mörkt. När jag klev ut märkte jag att chevan hade parkerat 2-3 dm in på "min" ruta och var nästan säker på att personen i fråga skulle buckla min bil. Såpass att jag stod framför och funderade på om jag skulle flytta bilen, men eftersom jag bara skulle in en snabbis memorerade jag registreringsnumret i huvudet. I dörren in möter jag personen som jag är 90% är ägaren till bilen.

När jag sedan kommer ut igen 2 minuter senare är högra sidospegeln av och en buckla i dörren och självklart, ingen lapp eller någonting. Så jävla sur blev jag och självklart hade jag glömt reg numret. Sedan dess gör jag precis likadant som du.

Totalt meningslöst då det inte hjälper dig, du måste se vem som gör det för att ha en möjlighet att få rätt.

Var hos polisen i torsdags för att få min skada besiktigad och då var där en annan som hade gjort som du, polisens svar bara att det hjälper inte pga att du vet inte om det verkligen är han, det kan ju kommit en bil efter han lämnade och gjort det.
Spelade ingen roll hur påstridig ägaren var, polisen tog upp hans anmälan som okänt fordon hade gjort skadan.

I mitt fall tog de inte heller upp anmälan trotts jag sett vem som gjorde det, anledningen var att det inte är något brott att slå upp dörren i sidan på en annan bil då det klassas som olycka, det blir försäkringsbolagens sak att utreda vems försäkring det skall gå på.
Nekar dom sedan blir det ord mot ord och då vet man inte heller hur det slutar, troligen får den som fått bucklan ta det på sin egen försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

19% skulle inte sagt till?! Herregud.
Varför är det så få som har ett samvete nu för tiden?

Ja och det värsta är att inte många av dom 81% hade gjort det heller när det väl kommer till kritan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

...för att du jobbar med billackering eller är det bara något som du gissar?

Jag har jobbat inom fordonsindustrin men det är liksom bredvid poängen. En bil är en komplex produkt bestående av många olika delar från olika leverantörer så hur hade det exempelvis sett ut om dörren hade en nyans, dörrhandtagen en annan, dörrlisterna en tredje och backspegelkåpan en fjärde? För det är snarare regel än undantag att dessa delar kommer från olika leverantörer eller i alla fall olika fabriker och de levereras målade. JiT-produktion gör att de inte har så stora lager på delar men fortfarande kan vissa komponenter vara veckor äldre än andra liksom. Och det händer ibland olyckor i fabriken, bilar kan repas, bucklas eller gå sönder och då lackas delen i fråga om eller byts ut till en del med samma nyans.

Äldre bilar som har blivit solblekta och liknande är en annan sak dock, men även där brukar man undvika att försöka blanda till (bryta) lacken till exakt samma nyans som bilen har nu och istället utgå från tillverkarens färgkod. Annars hade man ju fått väldiga nyansskillnader när den nylackade delen inte var ny längre utan också blivit solblekt eller så. Istället brukar man (om kunden ser skillnaden och bryr sig om den) lacka en hel sida eller så för då ser man bara en nyans när man tittar på den från ett håll liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har jobbat inom fordonsindustrin men det är liksom bredvid poängen. En bil är en komplex produkt bestående av många olika delar från olika leverantörer så hur hade det exempelvis sett ut om dörren hade en nyans, dörrhandtagen en annan, dörrlisterna en tredje och backspegelkåpan en fjärde? För det är snarare regel än undantag att dessa delar kommer från olika leverantörer eller i alla fall olika fabriker och de levereras målade. JiT-produktion gör att de inte har så stora lager på delar men fortfarande kan vissa komponenter vara veckor äldre än andra liksom. Och det händer ibland olyckor i fabriken, bilar kan repas, bucklas eller gå sönder och då lackas delen i fråga om eller byts ut till en del med samma nyans.

Äldre bilar som har blivit solblekta och liknande är en annan sak dock, men även där brukar man undvika att försöka blanda till (bryta) lacken till exakt samma nyans som bilen har nu och istället utgå från tillverkarens färgkod. Annars hade man ju fått väldiga nyansskillnader när den nylackade delen inte var ny längre utan också blivit solblekt eller så. Istället brukar man (om kunden ser skillnaden och bryr sig om den) lacka en hel sida eller så för då ser man bara en nyans när man tittar på den från ett håll liksom.

Stämmer jag har princip lackerat om hela min bil pö om pö p.g.a garantiärende och skador, jag ser ingen nyansskillnad mellan gamla och nya delar och bilen är 10år gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

ok så du tycker det låter orimligt att saker flyttar på sig när det blåser?

Kanske någon annan med erfarenhet av väder kan kommentera.

Nej, självklart är det inte orimligt men man märker väl om det är blåsigt ute då håller man i dörren just för att den inte ska blåsa upp och smälla i bilen som står bredvid. Så gör jag iallafall. Det är ju både enkelt och självklart bara man använder det man har mellan öronen.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Ja lapp på rutan, men är det tvingad slag så skiter jag i det.. alltså om personen parkerat idiotiskt så blir det ingen lapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@quattro-2.6: Det är väl du som parkerar idiotiskt om du slår i nån annans bil?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noob:

@quattro-2.6: Det är väl du som parkerar idiotiskt om du slår i nån annans bil?

Han kanske slog i den när han skulle in i sin bil för att någon hade parkerat för nära.

Permalänk
Medlem

Självklart skall man säga till. Man har ju försäkring så kostnaden är inte skyhög heller. Värre är det för stackaren vars dörr blivit skadad om försäkringsbolaget vägrar ersätta.
Ta kort gör jag också. Men inte alltid utan endast om det är trångt mellan bilarna eller någon bil står konstigt. Man får ju dock tänka på att en annan bil mycket väl kan hinna ställa sig bredvid en under tiden man är parkerad. Har man tagit kort, den bilen lämnar och en annan med samma färg parkerar bredvid slår upp dörren och åker, då är det inte så roligt för den oskyldiga personen i den första bilen.

En idé för att försöka undvika sådant kan vara kamera i bilen som reagerar på stöter och börjar filma.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Är det bara jag som sätter handen mellan dörren och andra bilen när jag stiger ut?
Däremot när jag parkerar leksaksbilen på allmänna parkeringar så parkerar jag vart det inte finns andra bilar, just för att jag vet att det är så mycket dörruppslag.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Självklart skall man säga till. Man har ju försäkring så kostnaden är inte skyhög heller. Värre är det för stackaren vars dörr blivit skadad om försäkringsbolaget vägrar ersätta.
Ta kort gör jag också. Men inte alltid utan endast om det är trångt mellan bilarna eller någon bil står konstigt. Man får ju dock tänka på att en annan bil mycket väl kan hinna ställa sig bredvid en under tiden man är parkerad. Har man tagit kort, den bilen lämnar och en annan med samma färg parkerar bredvid slår upp dörren och åker, då är det inte så roligt för den oskyldiga personen i den första bilen.

En idé för att försöka undvika sådant kan vara kamera i bilen som reagerar på stöter och börjar filma.

Försäkringsbolagen vägrar inte ersätta, men om man som drabbad skall ta det på sin försäkring går det på vagnskadeförsäkring/garantin och den har högre självrisk. Om den som orsakat det tar det på sin försäkring hamnar det på trafikförsäkringen som har lägre själv risk.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Han kanske slog i den när han skulle in i sin bil för att någon hade parkerat för nära.

Stämmer mycket väl, jag parkerade först på rutan längst bort och inga andra bilar i närheten.
Men när jag skulle in i bilen så var det 40cm mellan bilarna och dörren på min bil är 20cm tjockt, jag var inte direkt smal heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av noob:

@quattro-2.6: Det är väl du som parkerar idiotiskt om du slår i nån annans bil?

Nja, om jag parkerar först och rätt så är det knappast mitt fel.
Viken idiot som helst vet att en bil som är 220cm bred så är det svårt att kliva in om man parkera väldigt dumt och fel bredvid

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Annars kan en innåtriktad dashcam vara att föredra, så ser du vem som drämmer upp dörren mot din bil och om du också parar ihop det med en vanlig dashcam så kan du få reg. nr också, allt helt automatiskt och utan krångel.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Annars kan en innåtriktad dashcam vara att föredra, så ser du vem som drämmer upp dörren mot din bil och om du också parar ihop det med en vanlig dashcam så kan du få reg. nr också, allt helt automatiskt och utan krångel.

Även om det blivit lagligt att använda sig av vindrutekameror när man kör, så är det fortfarande inte lagligt att ha en kamera i bilen som filmar när man inte är där. Det är ett värre brott (med böter och fängelse på straffskalan) än att smita från att ha slagit i bildörren mot någon annans bil (1200 kr i böter). Alltså helt möjligt att den du skulle få fast med dina kameror anmäler dig för brott mot kameraövervakningslagen, enda sättet för att du skall kunna bevisa att personen har skadat din bil är ju genom att ge denne bevis för att du brutit mot den lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Även om det blivit lagligt att använda sig av vindrutekameror när man kör, så är det fortfarande inte lagligt att ha en kamera i bilen som filmar när man inte är där. Det är ett värre brott (med böter och fängelse på straffskalan) än att smita från att ha slagit i bildörren mot någon annans bil (1200 kr i böter). Alltså helt möjligt att den du skulle få fast med dina kameror anmäler dig för brott mot kameraövervakningslagen, enda sättet för att du skall kunna bevisa att personen har skadat din bil är ju genom att ge denne bevis för att du brutit mot den lagen.

I såna fall är väl enda sättet för personen som blir filmad att bevisa att ägaren till fordonet med kameran inte själv befann sig i bilen när kameran filmade dörruppslaget. Det enda som kommer finnas konkret bevisat är dörruppslaget, resten kommer omöjligen gå att styrka åt vare sig det ena eller andra hållet, såvida den som slog upp dörren inte själv filmade hela händelseförloppet och avsaknaden av personer i bilen som skadades.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Oriel FeldmanHall (filosofie doktor i neurovetenskap och filosofie kandidatexamen i
neurobiologi) forskar om människans sociala beteenden, med fokus på moral, altruism och
socioemotionella beslutsfattanden. I hennes studie What we say and what we do: The relationship
between real and hypothetical moral choices
så visar hon på skillnaderna mellan våra beslut när de är
hypotetiska och faktiska. När människor ställs inför kniviga moraliska dilemman så är det en
stor skillnad på vad människor säger att de skulle göra, och vad de faktiskt gör.

I FeldmanHalls studie fick ett utvalt antal människor svara på en hypotetiskt fråga.
Nämligen om de skulle ge en annan människa smärtsamma elchocker, och själva tjäna pengar
på det, om de fick möjligheten. Inte oväntat svarade majoriteten (64%) att detta skulle för
dem vara helt otänkbart att göra. Den andra gruppen av människor fick samma fråga, men fick
även möjligheten att ge någon (vad de trodde) var riktiga elstötar. Hela 96% av alla försökspersoner
som fick valet att göra det på "riktigt" valde att ge personen i det andra rummet elstötar och tjäna pengar på det.

Med detta i åtanke så vill ha dock fortfarande tro att jag skulle lämna en lapp med mitt namn och nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Även om det blivit lagligt att använda sig av vindrutekameror när man kör, så är det fortfarande inte lagligt att ha en kamera i bilen som filmar när man inte är där. Det är ett värre brott (med böter och fängelse på straffskalan) än att smita från att ha slagit i bildörren mot någon annans bil (1200 kr i böter). Alltså helt möjligt att den du skulle få fast med dina kameror anmäler dig för brott mot kameraövervakningslagen, enda sättet för att du skall kunna bevisa att personen har skadat din bil är ju genom att ge denne bevis för att du brutit mot den lagen.

.... just det, glömde visst den biten =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

I såna fall är väl enda sättet för personen som blir filmad att bevisa att ägaren till fordonet med kameran inte själv befann sig i bilen när kameran filmade dörruppslaget. Det enda som kommer finnas konkret bevisat är dörruppslaget, resten kommer omöjligen gå att styrka åt vare sig det ena eller andra hållet, såvida den som slog upp dörren inte själv filmade hela händelseförloppet och avsaknaden av personer i bilen som skadades.

Filmen visar att bilen med skadan stod stilla på en parkering, hur skulle du förklara att personen i bilen inte gick ut direkt när den andra bilens dörr slog i? Denne var rädd och gömde sig under en pläd i baksätet? Hur skulle du svara om hela videon begärs ut, som, återigen, skulle visa att bilen stod parkerad ett längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I mitt fall tog de inte heller upp anmälan trotts jag sett vem som gjorde det, anledningen var att det inte är något brott att slå upp dörren i sidan på en annan bil då det klassas som olycka, det blir försäkringsbolagens sak att utreda vems försäkring det skall gå på.
Nekar dom sedan blir det ord mot ord och då vet man inte heller hur det slutar, troligen får den som fått bucklan ta det på sin egen försäkring.

Visst det klassas som en olycka, men att inte ge sig till känna utan bara dra är smitning och det är olagligt.

Har man vittnen på att när någon skadar en annan bil och drar så kan den personen mycket väl hållas ansvarig. Dessvärre har man ju sällan det...

Själv har jag fått så jäkla många parkeringsskador genom åren att jag har lovat mig själv att den gången jag ser nån skada en annan bil så ska jag både lämna information till den som blev drabbad och ställa upp som vittne.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Försäkringsbolagen vägrar inte ersätta, men om man som drabbad skall ta det på sin försäkring går det på vagnskadeförsäkring/garantin och den har högre självrisk. Om den som orsakat det tar det på sin försäkring hamnar det på trafikförsäkringen som har lägre själv risk.

Precis, och har man en ny bil med halvförsäkring för att man har garanti så ska man ha klart för sig att garantin i det fallet bara är en försäkring den med, fast med den skillnaden att självrisken är satt högt som F_N för att hålla kostnaden så låg som möjligt för importören/tillverkaren.

Många får nog en överraskning när dom upptäcker att självrisken för att fixa repan eller dörruppslaget är typ 8-10 tusen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dörruppslag och P-skador har jag råkat ut för många gånger, men bara orsakat dom själv ett fåtal och då har jag varit ärlig och antingen lämnat en lapp eller sökt upp ägaren.

Min förr-förra bil blev påkörd två gånger när den var parkerad. Ingen lämnade lapp eller hörde av sig, men av ren tur fick jag fatt i den ena förövaren. Han påstod att han inte märkt nåt, men en kollega hade sett honom köra på min bil, gå ut och titta och sen köra iväg. Ångrar än idag att jag inte gjorde en anmälan om smitning då.

Nuvarande bil fick när den var ny 4-5 dörruppslag på ena sidan och andra sidan skrapad av en backspegel inom typ en vecka, ingen lämnade en lapp. Några år senare skrapade nån hela andra sidan och samma vecka som jag hämtat ut den efter reparation så backade nån jävel in i den. Numera suckar jag mest när jag ser en ny buckla.

Nuförtiden skulle jag inte tveka en sekund att dokumentera och göra en anmäla om smitning om jag såg någon göra ett dörruppslag eller skada en annan bil och sen bara dra, även om min bil inte är involverad.

Liknande hände mig med skillnaden att det var en främling som såg att jag blev påkörd. Killen kör efter mig och stoppar mig på vägen, (jag är i tron om att jag blir stoppad av en civilpolis), och så berättar han att han har tagit reg-plåt och allt på personen som körde på min bil. Jag polisanmälde personen och hon åkte dit för smitning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Filmen visar att bilen med skadan stod stilla på en parkering, hur skulle du förklara att personen i bilen inte gick ut direkt när den andra bilens dörr slog i? Denne var rädd och gömde sig under en pläd i baksätet? Hur skulle du svara om hela videon begärs ut, som, återigen, skulle visa att bilen stod parkerad ett längre tid?

Det enda som faktiskt är konkret bevisat är det som finns på film. Ansvaret och påföljden för kameraövervakningen i sig kan dömas åt ena eller andra hållet beroende på hur viktigt rättsväsendet anser faktiska bevis vara kontra vad man tror möjligen kan vara sanningen. Utgången beror på hur förhören går och hur bra advokaterna sköter sitt jobb, faktiska bevis på illegal kameraövervakning finns inga överhuvudtaget även fast vem som helst kan förstå hur det gått till.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Idag lyckades jag få hjärnsläpp, vet riktigt hur, men nog fan for dörrjäveln upp och slog i bilen bredvid. Tur i oturen så blev det bara lackmärke från min bil på den andra bilens dörrhandtag, så det blev ingen buckla. Jag tror att det räcker med att peta bort min lack med en plastbit och sen polera lite så är det fixat.

Tog iaf foton av skadan och den andra bilens regnummer och lämnade en lapp. Ett par timmar senare ringde killen som ägde bilen upp mig och var skitglad över att nån faktiskt varit så ärlig att dom lämnat en lapp! Skadan sket han fullkomligt i och ville inte ha en spänn eller blanda in några försäkringsbolag. Vi snackade en stund och önskade sen varandra glad påsk.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"