Fryslagg/låg fps i spel sedan ca en vecka tillbaka

Permalänk

Fryslagg/låg fps i spel sedan ca en vecka tillbaka

Hej!
Byggde denna dator för lite drygt 10 månader sedan:

http://imgur.com/a/Ybcg6

Har inte haft några problem alls med den förrän ca en vecka sedan då jag började spela diablo 3 igen. Upptäckte då att spelet ibland fryslaggade under 2-3 sekunder för att sedan återgå till normal. Detta hände (och händer) väldigt oförutsägbart vilket är väldigt irriterande. Strax därefter började även andra spel bugga. T.ex vid uppstart av Battlerite (via steam) och Rainbow Six Siege (via uplay), så är FPSen superlåg (10-20). Ibland hjälper det med omstart av spelet men oftast krävs att jag startar om datorn och sedan starta upp spelet så snabbt jag kan efter uppstart så brukar jag komma in i spelet och FPSen är normal under hela tiden jag har programmet uppe.
Jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet (GTX 980 ti) i hopp om att detta kanske skulle lösa sig, men utan större framgång.
Känns tråkigt att detta händer då datorn inte är supergammal.
Förstår att det kanske är svårt att "pinpointa" problemet utefter beskrivningen men vill försöka ta reda på om det är ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem och isåfall tar jag gärna emot tips på hur jag kan gå till väga för att försöka åtgärda detta.
Tack på förhand!

(Har givetvis lite fläktar och skit i datorn också men allt det "viktiga" borde vara med på bilden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longbone94:

Hej!
Byggde denna dator för lite drygt 10 månader sedan:

http://imgur.com/a/Ybcg6

Har inte haft några problem alls med den förrän ca en vecka sedan då jag började spela diablo 3 igen. Upptäckte då att spelet ibland fryslaggade under 2-3 sekunder för att sedan återgå till normal. Detta hände (och händer) väldigt oförutsägbart vilket är väldigt irriterande. Strax därefter började även andra spel bugga. T.ex vid uppstart av Battlerite (via steam) och Rainbow Six Siege (via uplay), så är FPSen superlåg (10-20). Ibland hjälper det med omstart av spelet men oftast krävs att jag startar om datorn och sedan starta upp spelet så snabbt jag kan efter uppstart så brukar jag komma in i spelet och FPSen är normal under hela tiden jag har programmet uppe.
Jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet (GTX 980 ti) i hopp om att detta kanske skulle lösa sig, men utan större framgång.
Känns tråkigt att detta händer då datorn inte är supergammal.
Förstår att det kanske är svårt att "pinpointa" problemet utefter beskrivningen men vill försöka ta reda på om det är ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem och isåfall tar jag gärna emot tips på hur jag kan gå till väga för att försöka åtgärda detta.
Tack på förhand!

(Har givetvis lite fläktar och skit i datorn också men allt det "viktiga" borde vara med på bilden)

Använde du DDU när du installerade om drivrutinerna? Hur ser temperaturerna på GPU/CPU ut när du spelar?

Visa signatur
Permalänk

@Longbone94: Inet har byggt ihop den åt dig, så du har 3 års garanti. Lämna in den och låt experterna ta hand om datorn

Permalänk
Skrivet av Staz:

Använde du DDU när du installerade om drivrutinerna? Hur ser temperaturerna på GPU/CPU ut när du spelar?

Yes det gjorde jag.
Här är temperaturen medan jag kör rainbow six (som är relativt tungt)

http://imgur.com/a/JMsV8

Det är superkonstigt. Startar jag spelet direkt efter uppstart av datorn i windowed(borderless) mode så kör det konstant på 70 fps och och använder strax under 50% av gpun, tidigare har den alltid kört på 140+ med mina inställningar.
Om jag istället gör lite annat på datorn och sedan startar spelet i windowed(borderless) kör den istället på drygt 20 fps konstant vilket är helt katastrofalt, och sedan när jag byter till fullscreen hoppar den upp till nära 70. Finner liksom ingen logik. Men den beter sig lika dant varje gång. Tänkte att det var att den registrerade båda mina skärmar samtidigt, men provade att koppla ur den andra och inget blev bättre av det.

Permalänk
Skrivet av Grease Princess:

@Longbone94: Inet har byggt ihop den åt dig, så du har 3 års garanti. Lämna in den och låt experterna ta hand om datorn

Hehe jo, det är nog ingen dum idé. Får väl skriva till dom. Hade varit skönt att kunna lösa själv men har ingen aning om vad det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Staz:

Använde du DDU när du installerade om drivrutinerna? Hur ser temperaturerna på GPU/CPU ut när du spelar?

CPUtemperaturen är kring 60-80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longbone94:

CPUtemperaturen är kring 60-80 grader.

Vid spelande? Jag har haft ett likande problem där det var hårddisken som var problemet. Fryslagg i ett par sekunder för att sedan fungera normalt några minuter. Har du en annan disk du kan prova?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Staz:

Vid spelande? Jag har haft ett likande problem där det var hårddisken som var problemet. Fryslagg i ett par sekunder för att sedan fungera normalt några minuter. Har du en annan disk du kan prova?

Yes. Hm, nej inte direkt tyvärr. Men det blir bara fryslagg i Diablo 3. Resten av spelen kör bara på lägre fps än de vanligtvis gör, ibland mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longbone94:

Yes. Hm, nej inte direkt tyvärr. Men det blir bara fryslagg i Diablo 3. Resten av spelen kör bara på lägre fps än de vanligtvis gör, ibland mycket lägre.

Ladda ner Malwarebytes och se ifall du har dragit på dig något virus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har nvidias näst senaste driver installerad? Tänker på "375.63-desktop-win10-64bit-international-whql" <-- den. Ett tips är att uppdatera till absolut senare, "375.86" och se om det gör någon skillnad.

För egen del var det som natt och dag i vissa spel

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Staz:

Ladda ner Malwarebytes och se ifall du har dragit på dig något virus.

Hehe det var det första jag gjorde typ men det hjälpte inte :/ Antar att det blir att installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longbone94:

Hehe det var det första jag gjorde typ men det hjälpte inte :/ Antar att det blir att installera om windows.

Ah okej Ja, en ominstallation bör nog hjälpa så länge det inte är fel på hårdvaran!

Visa signatur