Permalänk
Medlem

Missnöjd med Asus VG245HE

Hej!
Har precis skaffat ny skärm! Det blev en Asus VG245HE.
Jag har använt mig av en BenQ GW2270 innan och tyckt det varigt en bra skärm till datan men här om dagen så var jag som sagt o köpte en till skärm för jag ville ha två.
Så då tänkte jag att jag lika gärna kunde läga några hundringar till istället för att köpa en likadan som innan och köpa en kanske lite bättre!
Men när jag kom hem och satt in skärmen tyckte jag direkt att det såg konstigt ut.
Min benq såg ut att vara mycket skarpare och asus skärmen såg ut att vara liksom vit i tonen och mer suddig.
Jag ringde och frågade på kund service men de sa bara att det typ är för att det är en gaming skärm eller nått? :/
Även ska man kunna sänka och höja den fast det har jag ingen aning om hur man gör.
Btw jag har försökt att ändra med "grafik instälingarna" men hittar inget så det ser lika bra ut som på min benq :/
Vet någon vad som är fel eller vad som det är? om typ gaming skärmar är så där??
(Jag är ny med gaming och såntdär så förlåt om jag låter dum)
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

du kan ju ändra gamma och liknande i menyn, då kan du även ställa in hur mycket av varje färg som ska synas

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Permalänk

Du gämför äpplen och päron...

VA panel på din Benq skärm medans asus'en har TN bottenskrap som visserligen klarar högre uppdateringsfrekvens men färg och svärtamässigt är bottenskrap.

vill du ha något liknande din gamla får du leta VA panel vill du ha uppgradering leta IPS

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du gämför äpplen och päron...

VA panel på din Benq skärm medans asus'en har TN bottenskrap som visserligen klarar högre uppdateringsfrekvens men färg och svärtamässigt är bottenskrap.

vill du ha något liknande din gamla får du leta VA panel vill du ha uppgradering leta IPS

Men jag trode att gaming skärmar skulle vara skarpa? Men den kanske är bättre på annat? Tycker du att det värkar som en bra skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofflann:

Men jag trode att gaming skärmar skulle vara skarpa? Men den kanske är bättre på annat? Tycker du att det värkar som en bra skärm?

Nej, med spelskärmar så brukar man mena skärmar med hög uppdateringsfrekvens och låga latenser. VG245HE klarar förvisso 75Hz, men med hög uppdateringsfrekvens menar man oftast 120Hz eller högre. Spelskärmar brukar däremot oftast vara helt galet inställda från fabrik, men det brukar gå att ställa in dem så att det åtminstone går att titta på dem. Men det går inte att komma ifrån att den har en TN-panel, så riktigt bra kommer det aldrig bli.

Om du vill ha bra bild, köp en vettig IPS-skärm istället. T.ex. Dell P2417H för att bara nämna en. Då får du 60Hz istället för 75Hz som VG245HE klarar, men om hög uppdateringsfrekvens är viktigt för dig så bör du hellre kolla på någon 144Hz-skärm. Men då får du lägga på några hundralappar till och nöja dig med en TN-panel, eller lägga på några tusenlappar till om du också vill ha bra bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, med spelskärmar så brukar man mena skärmar med hög uppdateringsfrekvens och låga latenser. VG245HE klarar förvisso 75Hz, men med hög uppdateringsfrekvens menar man oftast 120Hz eller högre. Spelskärmar brukar däremot oftast vara helt galet inställda från fabrik, men det brukar gå att ställa in dem så att det åtminstone går att titta på dem. Men det går inte att komma ifrån att den har en TN-panel, så riktigt bra kommer det aldrig bli.

Om du vill ha bra bild, köp en vettig IPS-skärm istället. T.ex. Dell P2417H för att bara nämna en. Då får du 60Hz istället för 75Hz som VG245HE klarar, men om hög uppdateringsfrekvens är viktigt för dig så bör du hellre kolla på någon 144Hz-skärm. Men då får du lägga på några hundralappar till och nöja dig med en TN-panel, eller lägga på några tusenlappar till om du också vill ha bra bildkvalité.

Tack så jätte mycket för all hjälp! Har No inte pengar till det just nu så jg behåller min asus. Den ser riktigt bra ut i spel tycker jag men brevid min Benq på skrivbordet ser den ut som skit.
Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost: Har du någon aning förresten hur man sänker skärmen eller höjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofflann:

@perost: Har du någon aning förresten hur man sänker skärmen eller höjer?

Det ser inte ut att vara något speciellt med den skärmen, har du testat att bara dra den uppåt eller neråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser inte ut att vara något speciellt med den skärmen, har du testat att bara dra den uppåt eller neråt?

Vet inte riktigt vad jag ska gör men tror du att ASUS VG248QE är något att ha? Ska jag ha kvar min asus och sälja min Benq eller ska jg sälja min nya asus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofflann:

Vet inte riktigt vad jag ska gör men tror du att ASUS VG248QE är något att ha? Ska jag ha kvar min asus och sälja min Benq eller ska jg sälja min nya asus?

Varför kan du inte bara lämna tillbaka Asus:en? Om du nyss har köpt den så lär du väl ha öppet köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför kan du inte bara lämna tillbaka Asus:en? Om du nyss har köpt den så lär du väl ha öppet köp?

Det är väll att kartongen inte får vara öppnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En TN-panel har garanterat inte lika bra färger som en VA, men det borde inte vara någon större skillnad sett till hur skarp den är. Säker på att du har rätt upplösning inställd i Windows-menyn?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

En TN-panel har garanterat inte lika bra färger som en VA, men det borde inte vara någon större skillnad sett till hur skarp den är. Säker på att du har rätt upplösning inställd i Windows-menyn?

Japp, har kollat flera gånger.. :/ blir så ledsen när man sparat och så blir det inte som man förväntat sig... Och det värkar inte gå att lämna tillbaka den för typ kartongen får inget vara bruten eöler nått :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofflann:

Det är väll att kartongen inte får vara öppnad?

Om du har köpt varan på nätet så har du enligt lag 14 dagar på dig att testa varan, och för att kunna göra det så måste du förstås få öppna kartongen. Butiken har rätt att ta ut en avgift om varan av någon anledning minskat i värde p.g.a. det, vilket inte borde gälla en skärm. Du brukar också få betala frakten för att skicka tillbaka varan till butiken.

Om du köpt varan i butik så är det väl mer av en gråzon om kartongen är öppnad, men det brukar inte vara några problem i de flesta butiker. Så kolla med butiken du köpt skärmen av, jag skulle bli förvånad om du inte fick lämna tillbaks den när du inte är nöjd med produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du har köpt varan på nätet så har du enligt lag 14 dagar på dig att testa varan, och för att kunna göra det så måste du förstås få öppna kartongen. Butiken har rätt att ta ut en avgift om varan av någon anledning minskat i värde p.g.a. det, vilket inte borde gälla en skärm. Du brukar också få betala frakten för att skicka tillbaka varan till butiken.

Om du köpt varan i butik så är det väl mer av en gråzon om kartongen är öppnad, men det brukar inte vara några problem i de flesta butiker. Så kolla med butiken du köpt skärmen av, jag skulle bli förvånad om du inte fick lämna tillbaks den när du inte är nöjd med produkten.

Okej men tror du att ASUS VG248QE är något för mig eller har du något förslag på skärm som är bra för gaming och har vacker bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.