Permalänk
Medlem

Bästa TV:n för cirka 10.000?

Tjenare gott folk!

Min gamla 32" tv som jag haft nu i cirka 8 år är lite outdated och är nu efter en ny lite fräschare. Jag vet att Black Friday bara är runt hörnet men då jag är väldigt oerfaren när det gäller TV-apparater så skulle jag behöva ha er hjälp. Har en budget på cirka 10.000kr och enda kravet är väl att den ska ha 4K stöd då jag glor på en hel del Netflix. Kan bli att man eventuellt skaffar en konsol till framtiden också.

Skulle uppskatta ifall ni kunde länka lite tips samt om ni eventuellt känner till kommande kampanjer på en sådan.

Ha en fortsatt trevlig helg alla Sweclockare!

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung 49" KS 7005 för 10k för en månad sedan, är ett av dom bättre alternativen. 4K, HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

@Iwar: Du tycker inte 49" är för litet då?

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Testpilot

Denna är sjukt prisvärd, beställde hem en tidigare i veckan och är kalas nöjd med bild och funktioner!

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/242379-philips_5...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

@Iwar: Du tycker inte 49" är för litet då?

Nej verkligen inte, men det är ju personligt...
Kanske 55" varianten reas ut på black friday med lite tur... kostar 12-13k annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Samsung UE55KU6175

Haft den lite mer än en vecka nu Grym TV

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Samsung KS7005 instämmer jag med

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: ser lovande ut!

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Nej verkligen inte, men det är ju personligt...
Kanske 55" varianten reas ut på black friday med lite tur... kostar 12-13k annars

Skickades från m.sweclockers.com

får hålla tummarna, vet att media markt smygstartar sin black friday imon bland annat:)!

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

den startade redan idag vid 18:00, in och kika på media markts hemsida

Permalänk
Medlem

Inte kollat några recensioner men 60", 4K och HDR för 9000kr.
http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/60-tum-och-storre-tv/lg...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Inte kollat några recensioner men 60", 4K och HDR för 9000kr.
http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/60-tum-och-storre-tv/lg...

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det så verkar inte HDR Pro vara samma sak som HDR?

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Värsta just nu är att det vimlar av tv-apparater som inte klarar kraven för HDR som UHD Premiummärkningen kräver och därför hittar tillverkarna på en mängd egna uttryck för HDR. Även Dolby Vision har liknande krav.

Väldigt få apparater under toppnivåerna klarar de runt 1000nits ljusstyrka som kan sägas vara miniminivå för tillräckligt omfång på HDR, även om OLED har ett halverat krav på ljusstyrka på 540nits då tekniken just nu inte klarar mer.
En vanlig tv eller dataskärm ligger runt 300-400nits som bäst, sedan finns det skärmar som inte klarar 300nits heller.

Dessutom menar man att Oled har sådan svärta att totala kontrasten blir godtagbar trots lägre ljusstyrkekrav men det gäller som sagt bara Oled för en LCD panel ska klara minimum 1000nits för att klassas som HDR enligt den märkningen. Sedan ska både Lcd och Oled paneler klara ett bredare färgomfång och bitdjup än en vanlig tv.

Därför försöker tillverkarna komma undan med en massa egna beteckningar för HDR med tillägg som såsom Pro som egentligen inte säger något alls. För en ny tv ska ju ha HDR och man måste ju bli av med fjolårets konstruktioner trots att standarden inte var klar då.

Problemet för konsumenten är att avgöra om teven nästan klarar av kraven och är rätt hygglig trots allt eller kanske rentav faktiskt klarar kraven men där tillverkaren vill inte vara med utan väljer egen märkning istället av marknadsföringsskäl.

I andra änden av skalan finns tillverkare som bara filat lite på bildbehandlingen på teven som alls inte visar HDR eller möjligtvis gjort det möjligt att apparaten kan ta emot och känna igen HDR signal men själva panelen har ändå ingen möjlighet att visa den som det ska vara.

Det är väl vad jag vet Samsungs 2016 7 och 8 serie KS7005 & KS8005 med och motsvarigheten med böjd panel som klarar det någorlunda av apparater under 20000kr. 49tummaren har gått för under 10000kr.

Det finns dessutom ytterligare några kommande standarder för HDR bla för hur man ska kunna sända HDR i direktsändningar på ingång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Franne:

Samsung UE55KU6175

Haft den lite mer än en vecka nu Grym TV

Lustigt, idag höjde Netonnet priset på TV'n med en tusenlapp. Ska vi slå vad en tusenlapp att dom sänker den igen på fredag?

Permalänk
Skrivet av Bulibasha:

Lustigt, idag höjde Netonnet priset på TV'n med en tusenlapp. Ska vi slå vad en tusenlapp att dom sänker den igen på fredag?

Det är just så REORNA fungerar, tur man lärde sig det för länge länge sedan...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Airborne tycker du låter lite negativ mot OLED där även om du inte direkt säger något fel. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att lcd har ett dubblerat maxkrav på nits för att dom inte klarar absolut svärta. Bäst vore ju om man hade en skärm som gick från noll till 1000 nits förstås men vad som passar en bäst beror nog mkt på rummet. Jag skulle definitivt välja OLED iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Värsta just nu är att det vimlar av tv-apparater som inte klarar kraven för HDR som UHD Premiummärkningen kräver och därför hittar tillverkarna på en mängd egna uttryck för HDR. Även Dolby Vision har liknande krav.

Väldigt få apparater under toppnivåerna klarar de runt 1000nits ljusstyrka som kan sägas vara miniminivå för tillräckligt omfång på HDR, även om OLED har ett halverat krav på ljusstyrka på 540nits då tekniken just nu inte klarar mer.
En vanlig tv eller dataskärm ligger runt 300-400nits som bäst, sedan finns det skärmar som inte klarar 300nits heller.

Dessutom menar man att Oled har sådan svärta att totala kontrasten blir godtagbar trots lägre ljusstyrkekrav men det gäller som sagt bara Oled för en LCD panel ska klara minimum 1000nits för att klassas som HDR enligt den märkningen. Sedan ska både Lcd och Oled paneler klara ett bredare färgomfång och bitdjup än en vanlig tv.

Därför försöker tillverkarna komma undan med en massa egna beteckningar för HDR med tillägg som såsom Pro som egentligen inte säger något alls. För en ny tv ska ju ha HDR och man måste ju bli av med fjolårets konstruktioner trots att standarden inte var klar då.

Problemet för konsumenten är att avgöra om teven nästan klarar av kraven och är rätt hygglig trots allt eller kanske rentav faktiskt klarar kraven men där tillverkaren vill inte vara med utan väljer egen märkning istället av marknadsföringsskäl.

I andra änden av skalan finns tillverkare som bara filat lite på bildbehandlingen på teven som alls inte visar HDR eller möjligtvis gjort det möjligt att apparaten kan ta emot och känna igen HDR signal men själva panelen har ändå ingen möjlighet att visa den som det ska vara.

Det är väl vad jag vet Samsungs 2016 7 och 8 serie KS7005 & KS8005 med och motsvarigheten med böjd panel som klarar det någorlunda av apparater under 20000kr. 49tummaren har gått för under 10000kr.

Det finns dessutom ytterligare några kommande standarder för HDR bla för hur man ska kunna sända HDR i direktsändningar på ingång.

Anser du ändå att den Samsung 55" apparaten som det skrivits om här lever upp till de kraven du anser en 4K TV skall ha eller tycker du man ska vänta / lägga mer pengar på något annat?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker @Airborne förklarar situationen väldigt bra. Det finns ingen perfekt produkt som kan svara till allas behov. Olika tekniker har sina styrkor och sina svagheter och det handlar om att matcha efter behov.

Där skulle jag tillägga att HDR och IPS-paneler idag inte är någon lyckad kombo. Det dynamiska omfånget finns inte där och jag har ännu inte sett någon IPS-lösning ge någon vidare upplevelse med HDR.

Permalänk
Medlem

Jag har nog ganska god förståelse frö att kvalité kostar, min budget ligger på cirka 10k därav kan jag ju inte riktigt förvänta mig allt för mycket. Lutar just nu på att köra samsungs 49" K7005. Något mindre än vad jag ville ha men hellre kvalité framför kvantitet kan jag känna. Läste mig fram till vad HDR pro är osv och det är ju rena bluffen måste man ju säga. Otroligt lätt sätt för den okunnige att tro att man köpte en mer avancerad HDR version på sin tvn när den i själva verket inte ens är i närheten!

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Om man ska återgå till ämnet lite grann, är det någon som lyckats hitta fler alternativ på TV nu när vissa företag smygstartat sin Black Friday tro?

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Får nog officiellt vänta till 25e, än är det bara media markt som smygstartat lite.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Squallie:

De båda teknikerna Lcd och Oled har sina olika områden som de är bra på och har också sina svagheter.

Lcd har fördelen av att kunna ge hög ljustyrka till ett lägre pris än Oled (åtminstone om man ser till årets modeller)
Men har istället då problem med svärta och då det handlar om ljus som skall släppas igenom panelen så blir det olika effekter pga bakgrundsbelysningen.

Men tekniken är väletablerad och fungerar hyggligt bra i ett rum där det inte är kolsvart som i ett vanligt vardagsrum. Troligen har man där mer nytta av extra ljusstyrka än absolut bottensvärta i ett upplyst rum.

Oled har å sin sida oöverträffad svärta då det i princip är små dioder som lyser som bildpunkter och och är de avstängde är det verkligen helt kolsvart. Bakgrundsljus som hos Lcd behövs ej då bildpunkterna själva avger ljuset som små lysdioder.

Men då tekniken är relativt ny(särskilt på större tv-paneler) har den också en del barnsjukdomar att kämpa med.
Barnsjukdomar som visserligen minskar alltmer för varje ny generation men som i nuläget ändå finns kvar speciellt om man tittar på fjolårsmodellerna.

Oled har inte nått samma mognadsgrad som Lcd då det är en nyare och mer exklusiv teknik än så länge.
Oled har dels problem med maximal ljusstyrka och dessutom sjunker ljusstyrkan ytterligare om det är stora ljusa ytor i bild, tänk isen på en hockeymatch eller snötäckta stora ytor.

Man kan väl säga att Oled har det motsatta problemet som Lcd har:

Där Lcd har sämre svärta därför att panelen inte kan släcka ljuset totalt som Oled kan och bakgrundsbelysningen inte adresserar varje punkt (utom någon enstaka dyr toppmodell) så kan en Lcd istället ge massor av ljus och för att komma upp i 1000nits för HDR har man helt enkelt satt in starkare dioder i bakgrundsbelysningen för att förklara enkelt.

Oled har inte problemet med att släcka Bakgrundsljuset (så det inte skiner igenom)och ger därför en fenomenal absolut svärta.

Vad Oled istället kan få problem med är sådant som att hantera effektförbrukning och värme av att miljoner "små dioder" lyser samtidigt och svårast är det då när hela panelen ska vara kraftigt upplyst dvs Oled har det svårare och drar mest ström i extremt ljusstarka situationer.

Så därför har tillverkarna av Oled haft en del trick för sig som att så länge en mindre del av bilden lyser så kan man ha högre ljusstyrka än om hela bilden är snötäckt i sol.

Annat som Oled kan ha problem med är homogenitet i bilden i stora fält.(kan förkomma synliga skillnader i ljusstyrka exvis som banding). Detta kan också förekomma på Lcd-paneler fast av andra orsaker.

Oled kan ha problem med övergångar längst ned i svärtan där de finaste nyanserna kan bli sämre eller saknas därför att det är tekniskt svårt att tända punkterna bara precis aningen över helt svart dvs helt släckt så de lyser extremt lite. Detta då det är svårt att precis kontrollera dem bra precis på gränsen till nedsläckt. Bara aningens nivå mer ljus och det fungerar mycket bättre när man lämnar det olinjära området allra längst ned i svart.

Nu har läget ofta förbättrats i takt med att nya generationer av paneler kommer ut och tillverkarna lärt sig att bättre hantera felen men helt felfritt är det inte.

Därför är det bra att tänka igenom hur man kommer att använda teven, vilket material man matar den med och om man fördrar absolut svärta eller kanske vill ha just det där extra trycket i en extremt ljusstark HDR bild.

Ingen av teknikerna är perfekt och måste man sedan hålla en budget för få har råd med eller ens lust att lägga 75k på en tv utan kanske hamnar i mellanklassen och nedåt ja då får man hitta den kompromiss som passar just dina krav samt ditt användande och bildideal bäst.

Nej jag anser att både Oled och Lcd är bra på sina sätt så jag dissar inte Oled egentligen även om det kan verka så.

Sedan handlar tråden om vad som finns att tillgå för 10000kr och då är just nu Samsungs KS7005 49" den enda som faktiskt klarar något som liknar vettig HDR i den prisklassen som jag ser det.

Utöver detta finns det massor med andra krav att ställa på Tevens egenskaper såsom 8 eller 10 bit panel, Input Lag elller att den ska klara 4-4-4 färgsampling. rörelsehantering Osv.

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se vad black friday ger oss!

Sugen på att inhandla en 65' 4K, men vi får se!

Tror ni att det kommer komma någon under 7.000kr?

Permalänk
Medlem

@KevinS92: ha svårt att tänka mig det, men om du hittar en 65" under 9.000 så ska du nog vara nöjd ändå verkar det som, kikat på en hel del apparater nu under veckan haha!

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|