Fan Speeds på Supermicro moderkort

Permalänk
Medlem

Fan Speeds på Supermicro moderkort

Hej,

Någon som vet hur man ändrar hur snabbt en fläkt ska få gå på ett Supermicro server-kort? Har ett hemmabygge som varvar upp till max rpm på cpu fläktarna med jämna mellanrum, vilket är fruktansvärt enerverande.

Det finns inga direkta inställningar i ipmi view (klient eller webbläsare) för att ändra detta, endast övervaka.

Om det hjälper kör servern esxi och i event logs ser man att det med väldigt korta mellanrum ändrar läget mellan rött o grönt på hardware fan status. Skulle gissa på att det är varningarna i sig som gör att fläkten blir ombedd att varva upp

Tacksam för insikt,

MVH
Sebastian

Permalänk
Avstängd

Är den på max eller går den upp när den blir varm?

Så fort man startar server går den i full varva när den sen är klar går den ner i varv om inte den blir varm.

Man kan ändra detta på IPMI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbeh:

Hej,

Någon som vet hur man ändrar hur snabbt en fläkt ska få gå på ett Supermicro server-kort? Har ett hemmabygge som varvar upp till max rpm på cpu fläktarna med jämna mellanrum, vilket är fruktansvärt enerverande.

Det finns inga direkta inställningar i ipmi view (klient eller webbläsare) för att ändra detta, endast övervaka.

Om det hjälper kör servern esxi och i event logs ser man att det med väldigt korta mellanrum ändrar läget mellan rött o grönt på hardware fan status. Skulle gissa på att det är varningarna i sig som gör att fläkten blir ombedd att varva upp

Tacksam för insikt,

MVH
Sebastian

Då vill inte att MB ska hantera värmen på din custom build utan riskera att skiten brinner upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är den på max eller går den upp när den blir varm?

Så fort man startar server går den i full varva när den sen är klar går den ner i varv om inte den blir varm.

Man kan ändra detta på IPMI.

Den varvar upp "när den blir varm". Det handlar om att den ligger på ett gränsfall pga hur lådan ser ut inuti, vilket gör ramet vid cpu2 för varmt. Det kan vara en differens på några enstaka grader som gör att den varvar upp eller ej, men när den gör det så går den upp i max i 5-10 minuter för att sedan varva ner igen. Detta händer i tid o otid dessvärre. Problematiken uppstod först efter jag gjorde en uppdatering till esxi 6.0 U1 (tror jag, långt ifrån övertygad), sen har jag levt med det ett bra tag.

Skrivet av studiox_swe:

Då vill inte att MB ska hantera värmen på din custom build utan riskera att skiten brinner upp?

Jag efterfrågar ju inte precis "hur gör jag för att bränna upp mitt moderkort snabbast", utan snarare att jag vill ändra gränserna på när den varvar upp, för att slippa problemet. Det finns uppenbara värmeproblem som jag inte kan lösa pga chassits utformning (Silverstone grandia GD08), där jag har proppat i ett E-ATX Supermicro MB med dubbla cpu:er och populerar samtliga 8 ram-slots, kombinerat med 2 st SSD diskar och 5 st 4tb SATA diskar.. Jag har en bättre hälft här hemma som jag behöver hålla nöjd! Det är dock endast värmeproblem om man tittar på ramet, resten klara sig utmärkt - det som gör det lite märkligt och svårt för en lekman som mig själv att felsöka.

--

CPU temps x2 = ~55 grader
ram vid cpu1 (närmst alla hårddiskar) = ~50 grader
ram vid cpu2 (närmst luftintag) = ~62 grader

Lite trött i skallen, hoppas mina beskrivningar makes some sense...

EDIT: att "resten klarar sig utmärkt" är väl att ta i, men i detta fall får jag leva med att utmärkt redan är något för varmt för min smak i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Hej,

Någon som vet hur man ändrar hur snabbt en fläkt ska få gå på ett Supermicro server-kort? Har ett hemmabygge som varvar upp till max rpm på cpu fläktarna med jämna mellanrum, vilket är fruktansvärt enerverande.

Det finns inga direkta inställningar i ipmi view (klient eller webbläsare) för att ändra detta, endast övervaka.

Om det hjälper kör servern esxi och i event logs ser man att det med väldigt korta mellanrum ändrar läget mellan rött o grönt på hardware fan status. Skulle gissa på att det är varningarna i sig som gör att fläkten blir ombedd att varva upp

Tacksam för insikt,

MVH
Sebastian

På mitt supermicro kort så kan jag ändra värden på mina fläktar i ipmi under configuration>fan mode setting.

Du kan inte lösa det med en extra fläkt som blåser över ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

På mitt supermicro kort så kan jag ändra värden på mina fläktar i ipmi under configuration>fan mode setting.

Du kan inte lösa det med en extra fläkt som blåser över ram?

Hm.. Nej, har ingen sådan setting dessvärre. Har ett lite äldre kort (X8DTE-F)

Permalänk
Medlem

Om du får rött på din server i ESXi så låter det som ett hårdvarufel.
Tex om en fläkt lägger av så går resterande upp på max.

Följ upp felet du får och kontrollera vilken komponent som ESXi varnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Om du får rött på din server i ESXi så låter det som ett hårdvarufel.
Tex om en fläkt lägger av så går resterande upp på max.

Följ upp felet du får och kontrollera vilken komponent som ESXi varnar på.

Ja, jo. Det är en fläkt som går upp på max rpm och det som utlöser felet. Alla fläktar fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Ja, jo. Det är en fläkt som går upp på max rpm och det som utlöser felet. Alla fläktar fungerar.

Måste vara ett väldigt udda fel, Aldrig stött på något liknande förr.
Men då är det bara att byta ut den och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

https://forums.freenas.org/index.php?threads/script-to-contro...

Mitt supermicro gör samma sak. Fläkten går för långsamt sedan rusar den på om och om igen. Testa med ipmitool enligt tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Måste vara ett väldigt udda fel, Aldrig stött på något liknande förr.
Men då är det bara att byta ut den och se om det hjälper.

Ja, väldigt udda. Men verkar dock inte vara helt ovanligt heller... Ska testa enligt nedan först

Skrivet av gigli:

https://forums.freenas.org/index.php?threads/script-to-contro...

Mitt supermicro gör samma sak. Fläkten går för långsamt sedan rusar den på om och om igen. Testa med ipmitool enligt tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ska testa det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Ja, väldigt udda. Men verkar dock inte vara helt ovanligt heller... Ska testa enligt nedan först

Tack! Ska testa det direkt.

Tycker det är bättre att lösa problemet istället för att gå runt det.
Låter som en temporär lösning tycker jag.

Om det nu är så att något är trasigt så får man byta ut den komponenten.

Permalänk
Medlem

När en fläkt går ner under "critical" varvar den också upp, har inget med temperaturer att göra. Jag hade det problemet och då sänkte jag "critical" nivån med ipmi utils.