Permalänk
Medlem

Röd skärm efter fläktbyte

Efter att jag hade installerat 3 extra fläktar i mitt chassi och startade datorn blev min skärm endast helt röd och reagerade inte på någonting.
Under insallationen behövde jag och råkade dra ut några sladdar, jag behövde även temporärt dra ut ett ram-minne. Men alla dessa satte jag sedan i på dess plats som de var tidigare.

Efter en hel del testande har jag provat att sätta in och ut hårddiskar, 2 ram minnen och grafikkortet. Men inget hjälper, även när jag har två onödiga hårddiskar och tre fläktar och en skärm urkopplad, förblir min skärm helt solid röd.

Det enda jag märkt inuti datorn är att först tänds "dram led", sedan slocknar den och "vga led" tänds och till sist slocknar även den och "boot device led" tänds, alla i en kort stund. När den sista lampan släcks startar skärmen och är helt röd.

Det konstiga är att datorn fungerade helt felfritt innan jag påbörjade fläktbytet. Känns som att jag endast, teoretiskt sett, "dratt ut och in kablar/komponenter" :/

Operativsystem: Windows 10 64x
Processor: Intel Core i7 960 @ 3,20GHz 3.20 GHz
Processorkylare: Noctua NH-U14S
Moderkort: Asus Sabertooth x58
Minne: 6x 6 GB Corsair TR3x6G16009C
Grafikkort: Zotac Geforce GTX 670 AMP!
Hårddisk: 120 GB SSD, 250GB HDD, 300GB HDD
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 700W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås (jag har kopplat ur de 3 extra 120mm tills vidare)

Permalänk
Medlem

Hur led tänds/släcks verkar rätt normalt och det verkar ju som skärmen får en "startsignal" ifrån grafikkortet så datorn i sig inklusive grafikkortet borde vara helt och funka normalt.

Har du en fläkt ikopplad till cpu_fan headern på moderkortet?
En del kort gillar inte alls att vara utan en där och om inte alla nästan alla har en bios/uefi inställning som stoppar boot om den ej finns, en del går det att ställa in minimum varvtal på.
Så se till att du har en/samma fläkt som innan byte ikopplad där.

Jag skulle gissa på antingen en HDMI/displayport/DVI/VGA kabel som inte sitter i skärmen riktigt alternativt trasig kabel/skadad kontakt på kabel/grafikkort/skärm.

SÅ kolla att kabel sitter i ordentligt i båda ändar hjälper ej det prova att dra ur/i den ett par gånger i varje ände (om det är oxid/skit som gör detta så kan det hjälpa).
Hjälper ej det inspektera kontakterna på kabeln/gpu/skärm, prova annan kabel/skärm/utgång på gpu.
Prova skärm/kabel med annan dator/bärbar/dvd/bluray/etc/etc för att utesluta att skärmen är trasig.

Kolla även så inga pinnar i pci-express sloten är skadade/böjda men det är då mer troligt att datorn skulle slå av direkt om detta vore fallet men kolla för säkerhets skull.

OM nåt i datorn är trasigt/skadat (förutom hdmi/displayport/vga/dvi kontakterna då) så är det inet alls uteslutet att nätagget har gett/upp tappat orken och skickat ut skadlig ström då det är ett skärp nätagg.
Och med skärp menar jag att det är i klass med tex corsairs CS/CX serier (kraft fick sämre betyg än CX men inte med så mycket) som är ökända för att dö efter alltifrån 6mån till 4-5år och runt 2års ålder är väldigt vanligt att dom dör vid.

Du kan även dra ur/i alla kablar ifrån nätagget ett par gånger samt kolla så inga kontakter är bruna/brända även stiften i kontakterna.
Kan även prova att hålla nätaggets kablar (till moderkort/gpu/etc) i lite spänn och starta datorn så OM det är glapp i nåt av stiften så har du böjt kablen lite så stiftet kanske får kontakt dvs inte för hårt utan lagom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Japp, det är noctua kylarens fläkt som sitter i cpu_fan och har suttit där hela tiden. Jag antar att kabeln sitter bra då fläkten funkar.

Angående DVI och kabel kopplingarna så har jag testat två olika dvi uttag med två olika kablar med två olika skärmar i alla möjliga kombinationer så jag tror att vi kan utesluta problemet därifrån.

Vad jag vet är inga pinnar i pci-express sloten skadadade, det är bara "click-mojängen" som clickar när man sätter i kortet och som man måste trycka ner för att dra ur kortet som är sönder. Plasten har brutits av i princip, men den har varit så sen tidigare och man kan fortfarande sätta i och dra ut grafikkortet fullständigt som man ska.

Jag testade som du sa att hålla kablarna i lite spänn men det gav inga resultat. Jag är rädd som du säger att nätagget inte orkade med den extra utrustningen. För jag minns att jag från början testade (när datorn från början var på och normal) att plugga i de 3 fläktarna med molex kabeln. Då gick de alla tre super och jag kunde höja och sänka hastigheten på fläktarna utan problem (för de har en manuell skruvgrej). Men sedan när datorn var avstängd och jag hade fått allt på plats, dock är jag inte säker, tror jag att jag testade sätta alla fläktarna på max och när jag startade datorn var det som att den var påväg att starta upp (fläktarna började gå upp i varvtal) för att sedan "ge upp" och startades om ännu en gång för att sedan ge upp igen. Därefter om den faktiskt klarade att starta eller om jag bröt strömen minns jag inte, men det var väldigt mysko.

Det jag börjar bli lite rädd för är att jag kanske har skadat datorn med elektrostatisk elektricitet. Då jag t.ex. har dammsugit utsidan av fronten på datorn pga damm och lite inuti på sidan av fronten. Sedan har datorn stått på ett trägolv medan jag har suttit på en matta ibland när jag höll på och pilla. Strömkabeln från datorn har också hela tiden varit inkopplad och det är bara ibland jag har stängt av nätaggregats-knappen, ex. när jag skulle dra ut grafikkortet. Men hela denna tiden har jag alltid sett till att komma i kontakt med utsidan på chassit för att jämna ut spänningarna eller vad det nu kan vara för att sedan börja pilla inuti datorn, men jag vet inte om det kanske var otillräckligt? :/

Permalänk
Medlem

Har du testat skärmarna på annan dator? (och då med DVI)
Provat med HDMI/VGA/Displayport istället för DVI? (om gpu nu har dessa) Finns tex inte en VGA port så brukar det följa med en DVI till VGA adapter och då VGA och DVI signalerna ej kommer ifrån samma pinnar i DVI kontakten så kan det mycket väl bli att tex DVI ej funkar men VGA gör det om det är nåt bränt på just den DVI utgången.

Du får ingen bios/uefi bild heller antar jag?
Är du säker på att du kopplat i cpu 4/8 pins kontakten och grafikkortets 6/8 pins kontakt/er?

Byte av fläkt? Menar du då enbart fläkt heller även kylflänsen? OM ja tog du bort/monterade cpu´n då?
OM ja så kan det handla om böjda/avbrutna pinnar i cpu sockeln så kolla det om cpu ommonterades.

ESD skada kan det ju handla om men oftas så gör det mindre skador som tar tid att visa sig/utvecklas till större problem än en mindre stabil dator.

När datorn går igång och du får den röda bilden (röd bild på båda skärmarna?) startar den om/stängs av av sig själv heller fortsäter den att vara på?
Om den fortsätter vara på så är det mindre risk att det är nätagget (men inte helt borta) det kan ju ha varit på den absoluta gränsen å nån/några fläktar gjorde att det inte orkade med längre och skickade ut för hög volt i x antal millisekunder innan strömmen bröts och då skadae nåt.

Så efter att du har kollat skärmen/skärmarna på annan dator med DVI o gärna dom andra med så du VET om dom funkar som dom ska och använder kabel som du vet funkar så är det inte så mycket mer kvar att göra.
Förutom kolla 4/8cpu,6/8gpu kablarna, pinnarna i cpu sockeln,skadad pci-e port så är det att börja prova delar på annan fungerande dator (som har nätagg som klarar av dessa delar!) och/heller börja handla nytt och byta en sak åt gången.

JAG hade hivat nätagget på tippen och absolut INTE litat ett skit på det och därmed hndlat ett nytt men OM nätagget/ESD gjort nåt så är ju troligen nåt annat trasigt/skadat med då du har detta problemet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Löste det!

@grizzly666:

Efter att ha testat med att dra ut ramminnen och pröva ett annat grafikkort kom vi fram till att det var grafikkortet som pajat och inte funka längre. Ska se om jag kan hitta ett nytt nu på black friday rean

Anledningen till att det paja kan ha varit en kombination av esd + gammal ålder (det är ju ett 670 trots allt) men det är osäkert och veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

...
Det jag börjar bli lite rädd för är att jag kanske har skadat datorn med elektrostatisk elektricitet. Då jag t.ex. har dammsugit utsidan av fronten på datorn pga damm och lite inuti på sidan av fronten. Sedan har datorn stått på ett trägolv medan jag har suttit på en matta ibland när jag höll på och pilla. Strömkabeln från datorn har också hela tiden varit inkopplad och det är bara ibland jag har stängt av nätaggregats-knappen, ex. när jag skulle dra ut grafikkortet. Men hela denna tiden har jag alltid sett till att komma i kontakt med utsidan på chassit för att jämna ut spänningarna eller vad det nu kan vara för att sedan börja pilla inuti datorn, men jag vet inte om det kanske var otillräckligt? :/

Du måste alltid ha strömkabeln utdragen när du bytar komponenter i datorn. Det räcker inte med att ha switchen avslagen på baksidan, det kan ändå finnas lite vagabonderande strömmar beroende på omständigheterna. Dumma och enkla delar som en fläkt klarar sig, men drar du ur och sätter i minne och grafikkort så kan det bli knas, vilket du har fått uppleva nu.

Skaffa ett ESD-band, det är en billig och enkel försäkring.

Sweclockers har en väldigt ingående artikel i ämnet: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

En gammal intern instruktionsvideo från Apple illustrerar än idag bäst hur ESD funkar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att det var nätagget som dödade grafikkortet än ålder/ESD men man vet ju aldrig till 100%.

Då kommer ju frågan törs du chansa på att ditt "skräp nätagg" som är rätt vanligt att dom dör vid runt 2års ålder är felfritt och kommer att fungera i x antal år till? Dvs ej dödar nåt/allt av gpu/cpu/moderkort/minne/ssd/hd/etc
Heller köper du hellre ett nytt nätagg och kan sluta tänka på det i x antal år (X beroende på om du köper skräp igen heller ett bra).

Tex dessa är BRA http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1377903,2394388,2394390,...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!