Postnord har gjort tjänsten rekommenderat brev värdelös för försändelser från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lugz101:

Jag tror du blandar ihop 3 typer av paket. Från Kina kan dom skicka China Post Ordinary Small Packet ofta mindre saker, brev. Har ett spårnings nummer med endast siffror & går bara att spåra i Kina. När paketet kommer till Sverige behandlas det som ett brev & delas ut eller om det inte får plats i lådan får du en avi & hämta hos ombud (utan leg).
Sen finns de China Post Registerd Air Mail större saker max 2 kilo. Har ett spårningsnummer som börjar p R & slutar på CN det är spårbart i Sverige & kräver leg för att hämta ut.
Sen finns det China Post Express Mail Service EMS över 2 kilo större paket. Har ett spårnings nummer som börjar på E. När det kommer till Sverige körs det ut med bil till dörren. Kräver leg. Samt 100kr avgift till Posten, även moms ibland.

Vem blandar ihop något? Det var China Post Registered Air Mail som de delade ut till någon annan än mig, fast det var jag som var mottagaren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att inget har hänt och Postnords kundtjänst helt enkelt struntar i att svara mig, trots (eller tack vare) att jag har bevis att det är Postnord som har gjort fel. Nästa gång blir det Polisen direkt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kan rapportera att inget har hänt och Postnords kundtjänst helt enkelt struntar i att svara mig, trots (eller tack vare) att jag har bevis att det är Postnord som har gjort fel. Nästa gång blir det Polisen direkt.

Polisen kommer inte göra ett skvatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Polisen kommer inte göra ett skvatt.

Det gör de ju aldrig, men för principen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Halvt OT, men ändå inte?

Kan nån förklara hur det hela med brev/paket hänger ihop?

Vad jag menar är... Alla dessa sajter från Kina och liknande har ju helt löjligt låga fraktavgifter.
Hur går det ihop? Det är billigare för mig att handla en radistyrd bil på dx.com och få gratis frakt, än att skicka ett vykort 2 kvarter bort...

Mao, finns det nån sorts avtal mellan länder? Att all post som skickas in från ett annat land måste levereras?
För dom horribelt låga fraktavgifterna t ex CN har, är ju helt orimliga jämfört med vad postnord tar ut...

Så, kanske är så att postnord ledsnat på allt strul som alla dessa tusen, tiotusen, hundratusen(?)-tals brev/paket från Kina m fl börjat "orsaka"?

Du kan köpa saker för $5 från Kina, gratis frakt, så att totalsumman blir lägre än enbart frakten för ett inrikes paket i Sverige - "tack vare" fri marknadsekonomi, asiatiska barnarbetare och säkerligen en hel del mutor mellan olika instanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Du kan köpa saker för $5 från Kina, gratis frakt, så att totalsumman blir lägre än enbart frakten för ett inrikes paket i Sverige - "tack vare" fri marknadsekonomi, asiatiska barnarbetare och säkerligen en hel del mutor mellan olika instanser.

Du förstår inte att den "gratis" frakten är inbakad i priset på produkten på samma sätt som det är "gratis" frakt från komplett eller inet? Gå till ett postkontor i Kina och skicka ett paket till Sverige och se om du får skicka det gratis, kan säga att det får du inte.

Länder som Japan som är mer utvecklade och har högre löner än Sverige har ändå mycket lägre priser på posttjänster och när man privatiserade posten i Japan så gick priserna ner! Fråga dig varför allt är så dyrt i Sverige istället...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Du kan köpa saker för $5 från Kina, gratis frakt, så att totalsumman blir lägre än enbart frakten för ett inrikes paket i Sverige - "tack vare" fri marknadsekonomi, asiatiska barnarbetare och säkerligen en hel del mutor mellan olika instanser.

Absolut, det är ju det jag redan konstaterat. Frågan är hur det går ihop.
Det jag är mest intresserad av är hur "post" funkar mellan länder.

Jag menar, skickar jag från Sverige ett paket till tyskland, så betalar jag till Postnord.
Sedan vid gränsen så lämnar ju postnord över paketet till tyskland.

Då är frågan, tror vi att tysklands postsystem kommer leverera detta paket för 0:-?
Antagligen inte, det rimliga vore ju att Tysklands post fakturerar postnord för den delen av frakten dom står för.

Det enda andra alternativet är ju att det finns nån sorts avtal som säger att "alla brev/paket som kommer in i ett land från ett annat land måste levereras".

Frågan jag ställer mig är alltså, hur det än funkar i Kina, så måste ju -någon- stå för kostnaden för att mitt paket ska fraktas mellan kina till sverige, och sedan inom sverige.
När jag köper nått på dx.com som kostar 20:-, så förstår jag omöjligen vartifrån dom pengarna kommer.

Jag har redan få ett svar där någon hade en teori om att det är kinesiska staten som subventionerar och betalar.
Varför man sliter upp en en månad gammal tråd och citerar ett ett månad gammalt inlägg vetefan

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, det är ju det jag redan konstaterat. Frågan är hur det går ihop.
Det jag är mest intresserad av är hur "post" funkar mellan länder.

Jag menar, skickar jag från Sverige ett paket till tyskland, så betalar jag till Postnord.
Sedan vid gränsen så lämnar ju postnord över paketet till tyskland.

Då är frågan, tror vi att tysklands postsystem kommer leverera detta paket för 0:-?
Antagligen inte, det rimliga vore ju att Tysklands post fakturerar postnord för den delen av frakten dom står för.

Det enda andra alternativet är ju att det finns nån sorts avtal som säger att "alla brev/paket som kommer in i ett land från ett annat land måste levereras".

Frågan jag ställer mig är alltså, hur det än funkar i Kina, så måste ju -någon- stå för kostnaden för att mitt paket ska fraktas mellan kina till sverige, och sedan inom sverige.
När jag köper nått på dx.com som kostar 20:-, så förstår jag omöjligen vartifrån dom pengarna kommer.

Jag har redan få ett svar där någon hade en teori om att det är kinesiska staten som subventionerar och betalar.
Varför man sliter upp en en månad gammal tråd och citerar ett ett månad gammalt inlägg vetefan

Håller noll koll på datum i forum asså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När jag köper nått på dx.com som kostar 20:-, så förstår jag omöjligen vartifrån dom pengarna kommer.

3 kr av dessa 20 kr kanske går till frakten, det är väl inte så konstigt? Dessutom skickar man med bulk-post som gör att man väntar tills det finns ett flygplan som inte har plats som tas upp av normal post, då fyller man på med bulk-post.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag får avier från postnord och det är det enda som postombudet kräver, tog varken leg eller underskrift utan gav dem bara papperslappen så fick jag min post. varit så i nån månad ungefär

Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk
Medlem

Jag återupptar denna gamla tråd.

Jag väntar på ett rekommenderar brev från just Kina, som innehållet ett köp från ALIExpress.com, och eftersom det ser ut att ha fastnat i PostNords utrikesterminal så kontaktade jag deras kundtjänst och frågade när mitt brev kan tänkas komma till mitt serviceställe.

Detta är svaret fick jag, som gjorde mig lite bekymmrad:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Försändelse: RI*********CN

De flesta rekommenderade brev från Kina är inte längre spårbara när dom anländer Sverige, man ser en scanning när den ankommit till våran utrikes terminal i Stockholm men därefter hanteras det som ett vanligt brev. Ska därmed delas ut direkt till mottagarens brevlåda, om försändelsen är för stor för att gå ner i brevlådan så kommer du få en avisering och försändelsen kommer till ditt ombud där du kan hämta ut det.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning

M******
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås

Telefon 0771-33 33 10

postnord.se"

Så det stämmer verkligen att PostNord inte tycker Rek från Kina är värt mer än ett sketet vykort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag återupptar denna gamla tråd.

Jag väntar på ett rekommenderar brev från just Kina, som innehållet ett köp från ALIExpress.com, och eftersom det ser ut att ha fastnat i PostNords utrikesterminal så kontaktade jag deras kundtjänst och frågade när mitt brev kan tänkas komma till mitt serviceställe.

Detta är svaret fick jag, som gjorde mig lite bekymmrad:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Försändelse: RI*********CN

De flesta rekommenderade brev från Kina är inte längre spårbara när dom anländer Sverige, man ser en scanning när den ankommit till våran utrikes terminal i Stockholm men därefter hanteras det som ett vanligt brev. Ska därmed delas ut direkt till mottagarens brevlåda, om försändelsen är för stor för att gå ner i brevlådan så kommer du få en avisering och försändelsen kommer till ditt ombud där du kan hämta ut det.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning

M******
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås

Telefon 0771-33 33 10

postnord.se"

Så det stämmer verkligen att PostNord inte tycker Rek från Kina är värt mer än ett sketet vykort.

Kan iallafall säga att det paketet jag hämtade ut, som jag köpte på aliexpress gick som rekommenderat i Sverige. För de gick direkt till mitt postombud och de krävde leg för att jag skulle hämta ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan iallafall säga att det paketet jag hämtade ut, som jag köpte på aliexpress gick som rekommenderat i Sverige. För de gick direkt till mitt postombud och de krävde leg för att jag skulle hämta ut.

Mitt paket gick till mitt postombud och de krävde leg för att det skulle hämtas ut också. Synd bara att de skickade avin till någon annan än personen som stod på paketet och även lät samma felaktiga person hämta ut det.

Sen går många paket från Aliexpress med andra företag än just China Post nu, och de hanteras fortfarande som "riktiga rek" av PostNöt. Inte för att det hade hjälpt i mitt fall eftersom de skrev in fel person i systemet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: En tanke... har du tagit upp detta med PTS? Det vore intressant att se hur de ser på att Postmord - som det förefaller - själva bestämmer i vilken utsträckning de skall leva upp till sitt åtagande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Bra idé, om ingen gör tillräckligt väsen av sig vid sådana här fall så kan de ju fortsätta göra som de vill i oändlighet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag återupptar denna gamla tråd.

Jag väntar på ett rekommenderar brev från just Kina, som innehållet ett köp från ALIExpress.com, och eftersom det ser ut att ha fastnat i PostNords utrikesterminal så kontaktade jag deras kundtjänst och frågade när mitt brev kan tänkas komma till mitt serviceställe.

Detta är svaret fick jag, som gjorde mig lite bekymmrad:

"Hej,

Tack för ditt mail.

Försändelse: RI*********CN

De flesta rekommenderade brev från Kina är inte längre spårbara när dom anländer Sverige, man ser en scanning när den ankommit till våran utrikes terminal i Stockholm men därefter hanteras det som ett vanligt brev. Ska därmed delas ut direkt till mottagarens brevlåda, om försändelsen är för stor för att gå ner i brevlådan så kommer du få en avisering och försändelsen kommer till ditt ombud där du kan hämta ut det.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning

M******
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås

Telefon 0771-33 33 10

postnord.se"

Så det stämmer verkligen att PostNord inte tycker Rek från Kina är värt mer än ett sketet vykort.

Fått samma svar, fyfan vad jag hatar postnord. Väntat flera dagar på mitt paket från aliexpress som jag behöver. Mitt paket börjar på rm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

Gammal tråd.. Men ändå intressant att Avin skickades ut ca kl 08.00 Och hämtades ut efter ca 2 timmar... Världens snabbaste postombud, eller någon som jobbade på Postombud som inte har riktigt rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Om det är en SMS-avisering kan du komma ner på fem minuter. Jag har varit nere på ca 10 minuter då jag var i affären bredvid ombudet när SMS-et kom. Dessutom var det påminnelseavisering.

Skrivet av Neonodia:

Gammal tråd.. Men ändå intressant att Avin skickades ut ca kl 08.00 Och hämtades ut efter ca 2 timmar... Världens snabbaste postombud, eller någon som jobbade på Postombud som inte har riktigt rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Gammal tråd.. Men ändå intressant att Avin skickades ut ca kl 08.00 Och hämtades ut efter ca 2 timmar... Världens snabbaste postombud, eller någon som jobbade på Postombud som inte har riktigt rent mjöl i påsen.

Det står ju att en PÅMINNELSEAVI skickats ut (något som brukar skickas ut om försändelsen inte hämtats på en vecka). Vilket borde betyda att de enligt tidigare post (d.v.s. ~6 dagar innan) skickat ut den första avin. Det står ju inte heller att den som hämtat ut använt just påminnelseavin eller om den hämtat ut med den första avin.

EDIT: Eller för den delen hämtat ut med en SMS-avi eller med avi från postnords egna app.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Gammal tråd.. Men ändå intressant att Avin skickades ut ca kl 08.00 Och hämtades ut efter ca 2 timmar... Världens snabbaste postombud, eller någon som jobbade på Postombud som inte har riktigt rent mjöl i påsen.

Den skickades ut 6 dagar tidigare första gången? Det var påminnelsen som gick ut ca 08:00.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Ja Jag kan läsa, Men oavsett så 2 timmar efter att påminnelsen skickades ut så hämtades den ut.
Ta det i beräkning att TS även haft problem med att Hans Paket Hämtats ut av någon annan. 1+1 =

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ja att de sen förstör paketen är en annan femma (delvis osanning men har fått några väldigt skrunkliga paket då och då)

Permalänk
Medlem

Det som är problemet är att det sorteras som vanligt brev och registreras inte längre i systemet. Jag som ibland beställer varor upp till 2000kr tycker såklart att det här är oroväckande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

@mfm:
Synd att jag såg denna tråden 600kr för sent.

@No_Jah:
Jag fick svaret att dom "vi måste skriva in brevet för hand till datorn och därför har ditt paket skickats till fel person" kineserna måste begära kompensation för detta, inte mottagaren som förlorade pengarna. Detta efter att ha skrivit med deras helt inkompetenta support VIA TWITTER.

Överklagade via ARN som bussade mig på PTS vilka i sin tur ber mig kontakta postombudsmannen. En person inom PostNord. • http://www.postnord.se/sv/privat/kundservice/reklamera/Sidor/...

Då det enligt din beskrivning verkar omöjligt och då det var ett rent misstag av PostNord bedömer jag att det ändå kan vara värt att vända sig till Kundombudsmannen för att få deras kommentarer till fallet. Din bilaga med konversationen är såklart viktig i sammanhanget.

Jag har inte drivit det vidare då jag vet att PostNord kommer begklaga sig över det och inget händer därefter. JAg bryr mig inte heller om en "kommentar", jag vill ha mina jävla pengar tillbaka.

***bort/mod***

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

@mfm: en fråga har du några åäö i ditt namn..

för 2-3år sedan så vad ja med om att min avi inte kom fram, efter att postnord skyllt ifrån sig att kina inte kunde skriva åäö som jag sen visade på att dom kunde när ja mailade dom och frågade om vad det stod så var alla åäö-bokstäver ersatta med _ jag fick ingen avi paketet skickades tillbaka.

efter att ha krävt den inscannade bild från paketet så visade det sig att deras postsorteringsmaskin inte kunde läsa åäö

Skrivet av mfm:

Jag pratade med kundtjänsten hos Postnord för 30 minuter sedan, då sa hon jag pratade med att de just slutat med att kräva leg för rekommenderade försändelser från Kina eftersom det var så mycket problem med felstavade namn. Och att de inte hade något ansvar för att min försändelse hämtades ut av någon annan än mig, och att det hade lämnats ut utan att någon kollade leg.

när man har med ett företag att göra där dom skyller ifrån sig så är det aldrig bra med telefon just av anledningen att det är svårt att spela in samtal.. så mycket enklare med mail,

med "källa" menas nån form av text på deras sida, vad nån telefonsupport har sagt är obetydligt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@mfm:
Synd att jag såg denna tråden 600kr för sent.

@No_Jah:
Jag fick svaret att dom "vi måste skriva in brevet för hand till datorn och därför har ditt paket skickats till fel person" kineserna måste begära kompensation för detta, inte mottagaren som förlorade pengarna. Detta efter att ha skrivit med deras helt inkompetenta support VIA TWITTER.

Överklagade via ARN som bussade mig på PTS vilka i sin tur ber mig kontakta postombudsmannen. En person inom PostNord. • http://www.postnord.se/sv/privat/kundservice/reklamera/Sidor/...

Då det enligt din beskrivning verkar omöjligt och då det var ett rent misstag av PostNord bedömer jag att det ändå kan vara värt att vända sig till Kundombudsmannen för att få deras kommentarer till fallet. Din bilaga med konversationen är såklart viktig i sammanhanget.

Jag har inte drivit det vidare då jag vet att PostNord kommer begklaga sig över det och inget händer därefter. JAg bryr mig inte heller om en "kommentar", jag vill ha mina jävla pengar tillbaka.

Deras sk support via Twitter är helt jävla handikappad, man tror att det är idioter som sitter och svarar med copy-paste svar.

Jag ber dig att gå vidare med ärendet, så att vi förhoppningsvis i framtiden kan slippa postnord och allt som har med de att göra. Får jag likande problem så kommer jag driva det så långt in som möjligt. Jag kan inte förstå hur avsändaren ska reklamera det när det har kommit till mottagarlandet och postnord har slarvat bort alternativt gett bort paketet till någon annan. Jag blir så jävla förbannad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

har lagt cirka 14 ordrar på aliexpress, värde på cirka 2000 totalt.

Får se hur många paket som dyket upp

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@mfm: en fråga har du några åäö i ditt namn..

för 2-3år sedan så vad ja med om att min avi inte kom fram, efter att postnord skyllt ifrån sig att kina inte kunde skriva åäö som jag sen visade på att dom kunde när ja mailade dom och frågade om vad det stod så var alla åäö-bokstäver ersatta med _ jag fick ingen avi paketet skickades tillbaka.

Jag har inga åäö i namnet och jag har ersatt de som finns i adressen. Men det är inte problemet utan det är exakt samma som lakej beskriver ovan: att man skrivit in en adress manuellt men det är inte min adress utan den till någon annan som bor i samma stad.

Jag brukar inte använda China Post längre, främst för att det brukar ta så lång tid att få paketen (utom för små saker som skickas med China Post Ordinary Small Packet).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Första paketet... Returnerade till avsändaren. Varför? För idioterna på postnord har inte delar ut någon avi till mig och jag hade ingen aning om att den fanns på min utlämningsställe. Fyfan vad förbannad jag blir

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt och funderat över den här förändringen. Mina senaste Kina-REK har kommit rakt i brevlådan utan avisering och bara blivit ankomstskannade på Arlanda. En annan konsekvens av förändringen är att det nu verkar ta en vecka från det paketet anländer till Arlanda tills de delas ut, tidigare gick det till nästa dag.

Kan man gissa att det är nåt avtalsbråk mellan svenska och kinesiska posten som ligger bakom? PostNord går ju dåligt och gissningsvis så går den mesta pakettrafiken från Kina. Kineserna får in pengarna och PostNord har stor del av kostnaderna.