Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ett bra mITX chassi under tusenlappen?

Permalänk
Medlem

Ett bra mITX chassi under tusenlappen?

Hej

Kommer till jul att bygga ihop till en mITX rigg och håller nu på att välja ut ett bra chassi för ändamålet.
Min budget ligger på under tusenlappen men gärna inte mer än 7-800kr.

Det jag är ute efter är ett mindre mITX chassi och då väljs chassin som Bitfenix Prodigy, NZXT Manta och liknande bort får då känns det nästan som att steget upp till mATX gör det ovärt. Har kollat på Fractal Design Node 304, Cooler Master 120 och även Raijintek Metis, problemet med det sistnämnda är att jag är osäker på märket och hurvida bra det faktiskt är, det är dock i min åsikt jävligt snyggt och +poäng för att det faktiskt ser lite ut som ett tower också.

Är det någon som har erfarenhet utav några av dessa chassin? Eller vet något bättre alternativ? Kan tilläggas att jag inte kommer att överklocka alls (i alla fall för nu), dock hade det varit trevligt om det fanns möjligheter för det, gärna att ha en liten vattenkylningsradiator för CPUn i framtiden, om det finns plats dvs. Pluspoäng om det inte är allt för svårbyggt, har byggt PCs innan men enbart full-towers då.

Tackar i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av fobban:

Hej

Kommer till jul att bygga ihop till en mITX rigg och håller nu på att välja ut ett bra chassi för ändamålet.
Min budget ligger på under tusenlappen men gärna inte mer än 7-800kr.

Det jag är ute efter är ett mindre mITX chassi och då väljs chassin som Bitfenix Prodigy, NZXT Manta och liknande bort får då känns det nästan som att steget upp till mATX gör det ovärt. Har kollat på Fractal Design Node 304, Cooler Master 120 och även Raijintek Metis, problemet med det sistnämnda är att jag är osäker på märket och hurvida bra det faktiskt är, det är dock i min åsikt jävligt snyggt och +poäng för att det faktiskt ser lite ut som ett tower också.

Är det någon som har erfarenhet utav några av dessa chassin? Eller vet något bättre alternativ? Kan tilläggas att jag inte kommer att överklocka alls (i alla fall för nu), dock hade det varit trevligt om det fanns möjligheter för det, gärna att ha en liten vattenkylningsradiator för CPUn i framtiden, om det finns plats dvs. Pluspoäng om det inte är allt för svårbyggt, har byggt PCs innan men enbart full-towers då.

Tackar i förhand

Hej
Skulle nog ta denna då, snyggt och finns i både svart och vitt.
https://www.komplett.se/product/893276/datorutrustning/chassi...

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

FD Core 500, har ett sådant. Jävligt mysigt! Får plats med en Noctua NH-D15 tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Hej
Skulle nog ta denna då, snyggt och finns i både svart och vitt.
https://www.komplett.se/product/893276/datorutrustning/chassi...

Lite för stort för mig men tack för tipset

Skrivet av svampae:

FD Core 500, har ett sådant. Jävligt mysigt! Får plats med en Noctua NH-D15 tex.

Är väl ungefär som en billigare variant av Node 304? Definitivt ett intressant alternativ dock iom att det är just lite billigare.
Finns det några självklara nackdelar som du har märkt av?

Permalänk
Medlem

@fobban: Det här med plats för kablar. Men det kan man förvänta sig i ett litet Mitx chassi, jag har dock lyckats bra med ett nonmodular Psu. Helt ok luftflöde också.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett Corsair Obsidian 250D som tekniskt sett uppfyller dina krav, men ej fått det ännu. Har tänkt sätta ett z170 mini-itx och asus 1070 strix i det. Verkar vara så att det precis får plats - men kan återkomma med bilder när det är färdigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fobban:

Hej

Kommer till jul att bygga ihop till en mITX rigg och håller nu på att välja ut ett bra chassi för ändamålet.
Min budget ligger på under tusenlappen men gärna inte mer än 7-800kr.

Det jag är ute efter är ett mindre mITX chassi och då väljs chassin som Bitfenix Prodigy, NZXT Manta och liknande bort får då känns det nästan som att steget upp till mATX gör det ovärt. Har kollat på Fractal Design Node 304, Cooler Master 120 och även Raijintek Metis, problemet med det sistnämnda är att jag är osäker på märket och hurvida bra det faktiskt är, det är dock i min åsikt jävligt snyggt och +poäng för att det faktiskt ser lite ut som ett tower också.

Är det någon som har erfarenhet utav några av dessa chassin? Eller vet något bättre alternativ? Kan tilläggas att jag inte kommer att överklocka alls (i alla fall för nu), dock hade det varit trevligt om det fanns möjligheter för det, gärna att ha en liten vattenkylningsradiator för CPUn i framtiden, om det finns plats dvs. Pluspoäng om det inte är allt för svårbyggt, har byggt PCs innan men enbart full-towers då.

Tackar i förhand

Om du är van att bygga i fulltowers kommer du märka en skillnad redan i steget ner till ATX. Jag skulle byggt i ett chassi med många fläktplatser, då går samtliga chassin du kollat på förutom node 304 bort. Du blir dock begränsad till 140-150mm nätaggregat, om det är modulärt som gäller.

Tycker du ska bygga i ett Phanteks Evolv ITX, detta har plats för både fullstora nätaggregat och grafikkort. Har även 5st fläktplatser för 120/140mm fläktar.

Skrivet av fobban:

Är väl ungefär som en billigare variant av Node 304? Definitivt ett intressant alternativ dock iom att det är just lite billigare.
Finns det några självklara nackdelar som du har märkt av?

Skiljer 200kr mellan Core 500 och Node 304, Core serien är ett "du får vad du betalar" för koncept och inget jag personligen skulle byggt i.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Kolla upp Ncase! Kan bli jobbigt med tull. Men ändå!

Permalänk

Byggde själv en dator med ett Raijintek Metis nu i veckan. Med ett mindre grafikkort och sfx nätagg (icke modulärt) så gick det ganska smidigt om du kopplar i det mesta innan du monterar det i chassit. Borrade fläkthål och monterade fläkt i toppen över grafikkortet, och satte bakre fläkten på utsidan för att få lite mer utrymme (båda insug med dammfilter) Skulle behöva ett ytterligare ventilationshål i toppen så varmluften kan försvinna ut. Låg på runt 45c CPU och 72c GPU i load i BF1 med i5 6500 och GTX 1060. Ingen erfarenhet av andra mini-itx chassin. Vill du inte modifiera så bör du nog kika på andra.