Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@mlvmhn:

Grafikkort med PCI eller AGP försvann långt före Core2duo, så det är PCI-E som gäller ja.

Jag hade tagit ett enkelt kort, som t.ex. Geforce GT 710 1GB, finns drivrutiner till linux för det.

Lite mer info: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-710/f...

När det gäller SSD finns det en hel drös att välja på, men jag rekommenderar Samsung eller Intel.

Samsung EVO 750, 250GB: https://www.inet.se/produkt/4300148/samsung-750-series-evo-25...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

@mlvmhn:

Grafikkort med PCI eller AGP försvann långt före Core2duo, så det är PCI-E som gäller ja.

Jag hade tagit ett enkelt kort, som t.ex. Geforce GT 710 1GB, finns drivrutiner till linux för det.

Lite mer info: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-710/f...

När det gäller SSD finns det en hel drös att välja på, men jag rekommenderar Samsung eller Intel.

Samsung EVO 750, 250GB: https://www.inet.se/produkt/4300148/samsung-750-series-evo-25...

nice, tack för tips. grafikkortet verkar duga till mina behov som ett instegskort som ersätter det inbyggda.

fungerar det "out-of-thebox" eller måste man installera nya drivrutiner?

har bara råd med en sak just nu, så vad ger mest prestandaförbättring av nytt grafikkort eller SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

I min dator sitter det för närvarande en Core2Duo processor på 3 Ghz, 4 GB RAM, Intel integrerat grafikkort.

Nu har jag nyligen startat om datorn efter att den hängde den sig på Youtube. Sitter med fiberlina 100/100.

Vad i min dator är det som gör att Youtube-klippen hänger sig?

Enligt specsen kan jag ha maximalt 16 GB RAM i min dator; det borde göra susen?

Alltså, nytt PCI-Express grafikkort, 16 GB RAM och en SSD-hårddisk borde göra underverk med min dator?

Skrivet av mlvmhn:

I min dator sitter det för närvarande en Core2Duo processor på 3 Ghz, 4 GB RAM, Intel integrerat grafikkort.

Nu har jag nyligen startat om datorn efter att den hängde den sig på Youtube. Sitter med fiberlina 100/100.

Vad i min dator är det som gör att Youtube-klippen hänger sig?

Enligt specsen kan jag ha maximalt 16 GB RAM i min dator; det borde göra susen?

Alltså, nytt PCI-Express grafikkort, 16 GB RAM och en SSD-hårddisk borde göra underverk med min dator?

Ingen aning varför den hänger sig, men du kanske ska testa Mint istället? Nej men seriöst. Strular mkt mindre än vad jag upplever ubuntu gör, hur det nu kan komma sig med tanke på att det är så väldigt närbesläktat. Allt jag vet är att mina erfarenheter av ubuntu = småstrul av olika slag som gjorde att man tröttnade. Mint = inte ett enda problem (förutom vad man själv orsakar ibland)

Nu är ju detta inte en sån tråd så jag lämnar det därhän och dina egna erfarenheter av Mint var väl inte mkt bättre än ubuntu..

Som sagt jag vet inte varför det strular så mycket för dig men det skulle ju kunna vara nån av din hårdvara som bråkar. Jag tror SSD kommer göra susen och då nåt grafikkort som du fick tips om. 16GB minne är nog lite overkill men 8gb tot är väl inte alls fel känner jag själv personligen, även om jag får köra typ chrome med 15+ flikar och nån VM om jag ens skall komma upp i 4gb användning...

Du kan ju alltid börja med SSD och se vad det ger, sen nåt grafikkort och nån 4gb sticka ram så blir ju allt lite fräschare åtminstone. Har du fortfarande problem efter det, ja då kanske det är moderkortet som inte mår bra, man vet inte..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter77:

Ingen aning varför den hänger sig, men du kanske ska testa Mint istället? Nej men seriöst. Strular mkt mindre än vad jag upplever ubuntu gör, hur det nu kan komma sig med tanke på att det är så väldigt närbesläktat. Allt jag vet är att mina erfarenheter av ubuntu = småstrul av olika slag som gjorde att man tröttnade. Mint = inte ett enda problem (förutom vad man själv orsakar ibland)

Nu är ju detta inte en sån tråd så jag lämnar det därhän och dina egna erfarenheter av Mint var väl inte mkt bättre än ubuntu..

Som sagt jag vet inte varför det strular så mycket för dig men det skulle ju kunna vara nån av din hårdvara som bråkar. Jag tror SSD kommer göra susen och då nåt grafikkort som du fick tips om. 16GB minne är nog lite overkill men 8gb tot är väl inte alls fel känner jag själv personligen, även om jag får köra typ chrome med 15+ flikar och nån VM om jag ens skall komma upp i 4gb användning...

Du kan ju alltid börja med SSD och se vad det ger, sen nåt grafikkort och nån 4gb sticka ram så blir ju allt lite fräschare åtminstone. Har du fortfarande problem efter det, ja då kanske det är moderkortet som inte mår bra, man vet inte..

funderar faktiskt på att testa Mint igen, kan ju alltid vara kul att jämföra det mot Ubuntu om inte annat?

men vilken version skall man satsa på av Cinnamon, Mate, KDE och Xfdc? vad är skillnaderna?

går Mint att installera från Terminalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

nice, tack för tips. grafikkortet verkar duga till mina behov som ett instegskort som ersätter det inbyggda.

fungerar det "out-of-thebox" eller måste man installera nya drivrutiner?

har bara råd med en sak just nu, så vad ger mest prestandaförbättring av nytt grafikkort eller SSD?

SSD ger mest prestandaökning, grafikkortet är för bättre stöd för t.ex. uppspelning av media.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Vad är det som gör så Ubuntu är så törstig?

Det måste vara något extra skit som snurrar bakom skärmen? Är det Unity 3D?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör både Mint (Mate) och Ubuntu (Gnome) och tycker mig inte se någon prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av Ubuntu 14.04 som jag kört på min chromebook, vid sidan om ChromeOs-kärnan i chroot.

Min cpu vs din:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Duo-E8400-vs...

Skulle gissa på att det är din CPU då den är 3GHz, som jämförs med en CPU som är snäppet vassare än den som sitter i min Chromebook.

I den datorn körde jag Ubuntu 14.04 LTS, vilket jag upplevde att den kördes väldigt smidigt.
Det började bli tungt om jag drog igång Android studio eller andra tunga program.
Orsaken till att det kändes smidigt är också för att jag har en SSD i den som medföljde modellen av Chromebook.

Ett annat tips kan vara att testa att köra LTS-versionerna, t.ex. 14.04, eller 16.04.
Men ett nytt grafikkort och en SSD hade gjort underverk för dig

I mitt nuvarande projekt på jobbet så har jag gått igenom en del arbetslaptops som haft i5, i7 cpu's i sig där jag installerat Ubuntu 16.04, men där hårddisken helt enkelt är för gammal och inte orkat med och fryst systemet, så det kan vara så att din hårddisk sjunger på sista versen också.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

funderar faktiskt på att testa Mint igen, kan ju alltid vara kul att jämföra det mot Ubuntu om inte annat?

men vilken version skall man satsa på av Cinnamon, Mate, KDE och Xfdc? vad är skillnaderna?

går Mint att installera från Terminalen?

Jag bara kört med med Xfce och Mate, Xfce är ju ganska avskalad och ja jag ville ha lite mer lyx på skrivbordet Så det blev Mate som jag tycker är otroligt snyggt, speciellt i ett mörkt tema.
Kan därmed inte uttala mig om de andra, hur de är på Mint. Har kört KDE förr men gillar ej det, Cinnamon var väl ok men jag körde det på ubuntu ihop med Unity bara ett litet kort tag och det åkte ut, det var unity och ubuntu jag ej orkade med, Cinnamon var det inget större fel på.

Men Mate är den desktopen som jag tycker är riktigt snygg, välfungerande och ändå resurssnål.

Ligger på ca 400mb ramförbrukning nybootad, xfce ligger nånstans kring 320 kanske? Så skillnaden är inte så stor.

Huruvida det går att installera från terminalen kan jag dessvärre ej svara på.
Nåt jag tycker är bättre i mint än ubuntu är väl programhanteraren om jag ska nämna något, mycket snyggare och fräschare. Funktionsmässigt samma antar jag. Sen kommer det med en massa andra förkonfigurerade administrationsverktyg också som bara fungerar.

Version 17.3 och 18 är det jag kört när det gäller mint.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tagert:

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av Ubuntu 14.04 som jag kört på min chromebook, vid sidan om ChromeOs-kärnan i chroot.

Min cpu vs din:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Duo-E8400-vs...

Skulle gissa på att det är din CPU då den är 3GHz, som jämförs med en CPU som är snäppet vassare än den som sitter i min Chromebook.

I den datorn körde jag Ubuntu 14.04 LTS, vilket jag upplevde att den kördes väldigt smidigt.
Det började bli tungt om jag drog igång Android studio eller andra tunga program.
Orsaken till att det kändes smidigt är också för att jag har en SSD i den som medföljde modellen av Chromebook.

Ett annat tips kan vara att testa att köra LTS-versionerna, t.ex. 14.04, eller 16.04.
Men ett nytt grafikkort och en SSD hade gjort underverk för dig

I mitt nuvarande projekt på jobbet så har jag gått igenom en del arbetslaptops som haft i5, i7 cpu's i sig där jag installerat Ubuntu 16.04, men där hårddisken helt enkelt är för gammal och inte orkat med och fryst systemet, så det kan vara så att din hårddisk sjunger på sista versen också.

Har idag installerat Mint 18 med Cinnamon gränsnittet. Vet inte vad som gör det, men hela datorn känns piggare.
Gillar även att hela operativsystemet känns fräschare och mer stabilt samt väldigt färglatt. Känns även mer användarvänligt.

Är mest sugen just nu på att skaffa en ny SSD, så det lutar åt det. Enligt tipsen är det denna uppgraderingen som kommer vara bäst i första hand.

Vad skall jag tänka på när jag köper en SSD?

Räcker det med 120 GB eller skall jag satsa på 250 GB?

Hur vet jag vilken anslutning jag har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mlvmhn:

Har idag installerat Mint 18 med Cinnamon gränsnittet. Vet inte vad som gör det, men hela datorn känns piggare.
Gillar även att hela operativsystemet känns fräschare och mer stabilt samt väldigt färglatt. Känns även mer användarvänligt.

Är mest sugen just nu på att skaffa en ny SSD, så det lutar åt det. Enligt tipsen är det denna uppgraderingen som kommer vara bäst i första hand.

Vad skall jag tänka på när jag köper en SSD?

Räcker det med 120 GB eller skall jag satsa på 250 GB?

Hur vet jag vilken anslutning jag har?

De allra flesta datorer använder sata för att ansluta hdd och ssd, 120 Gbyte börjar bli litet idag om du ska ha en dator för allmänt bruk men det funkar om du bara ska ha operativsystemet på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Har idag installerat Mint 18 med Cinnamon gränsnittet. Vet inte vad som gör det, men hela datorn känns piggare.
Gillar även att hela operativsystemet känns fräschare och mer stabilt samt väldigt färglatt. Känns även mer användarvänligt.

Är mest sugen just nu på att skaffa en ny SSD, så det lutar åt det. Enligt tipsen är det denna uppgraderingen som kommer vara bäst i första hand.

Vad skall jag tänka på när jag köper en SSD?

Räcker det med 120 GB eller skall jag satsa på 250 GB?

Hur vet jag vilken anslutning jag har?

Är ju fan det jag sagt hela tiden Som jag sa så förstår jag inte heller varför det är så, men det känns rappare överlag och fräschare och inte så tungdrivet.
Men men. Ubuntu hade du ju haft ett tag om jag förstod rätt. Jämförelsen blir kanske rättvis först när du haft det installerat ett tag.
Köp en 240gb hdd så klarar du dig iaf.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Om du bara har systemet på SSD och /home på en annan disk så räcker 120GB långt.