Vart är mitt paket? Går inte längre att spåra.

Permalänk
Entusiast

Vart är mitt paket? Går inte längre att spåra.

Beställde en vara med värde $199+$70 frakt ifrån USA den 22:a och allt såg ut som det ska tills paketet lämnade i Danmark varpå det blivit ospårbart. Hur hittar jag det, är det någon jag kan ringa? En tanke är att det är i tullen här i Sverige men det borde väl stå på sökningen isåfall? Mitt kolli-nr som jag fick vid beställning ger inget svar på något av sökningarna hos Svenska distributörer.

Är det vanligt att det händer och jag behöver bara vänta på avi eller?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Beställde en vara med värde $199+$70 frakt ifrån USA den 22:a och allt såg ut som det ska tills paketet lämnade i Danmark varpå det blivit ospårbart. Hur hittar jag det, är det någon jag kan ringa? En tanke är att det är i tullen här i Sverige men det borde väl stå på sökningen isåfall? Mitt kolli-nr som jag fick vid beställning ger inget svar på något av sökningarna hos Svenska distributörer.

Är det vanligt att det händer och jag behöver bara vänta på avi eller?

http://i.imgur.com/gI9juRj.png

inget konstigt med detta, annan leverantör tar över när det når sverige i detta fall och du kommer få en avi när den finns att hämta. Troligtvis dröjer det extra då tullen kommer ge dig tullavgift på detta paketet, räkna med att få pröjsa 500 kr för att hämta ut det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rvin82:

inget konstigt med detta, annan leverantör tar över när det når sverige i detta fall och du kommer få en avi när den finns att hämta. Troligtvis dröjer det extra då tullen kommer ge dig tullavgift på detta paketet, räkna med att få pröjsa 500 kr för att hämta ut det.

Det lämnade Danmark den 26:e, det har alltså gått 5 arbetsdagar och ingen Svensk leverantör verkar ha tagit sig an det då jag inte kan söka efter det. Räknar med att det kommer kosta lite extra så det är lugnt där.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det lämnade Danmark den 26:e, det har alltså gått 5 arbetsdagar och ingen Svensk leverantör verkar ha tagit sig an det då jag inte kan söka efter det. Räknar med att det kommer kosta lite extra så det är lugnt där.

Kan ta lång tid igenom tullen. Ha is i magen eller kontakta säljaren och rådfråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Fick svar från en sändare igår. "flyget har blivit stoppat av tullen, räkna med 5-15 dagar försening".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hulkenstrong:

Kan ta lång tid igenom tullen. Ha is i magen eller kontakta säljaren och rådfråga.

Okej så de scannar inte paketet när det landar i tullen utan bara när det lämnar? Jag försökte leta reda på lite information innan och det lilla jag fick läst så brukar det oftast stå på sökningen att det sitter hos tullen åtminstone men det kanske inte gäller i detta fallet?

Skrivet av kissekotten4:

Fick svar från en sändare igår. "flyget har blivit stoppat av tullen, räkna med 5-15 dagar försening".

Hoppas inte våra paket delade flyg då. Trist..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har för mig att Posten ibland får för sig att byta ut spårningsnumret till ett "svenskt" spårningsnummer. Så den resterande spårningen fram till mottagaren går på detta nummer istället.
Behöver i och för sig inte vara så här, men ett samtal till postens kundtjänst borde kunna ge svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Okej så de scannar inte paketet när det landar i tullen utan bara när det lämnar? Jag försökte leta reda på lite information innan och det lilla jag fick läst så brukar det oftast stå på sökningen att det sitter hos tullen åtminstone men det kanske inte gäller i detta fallet?

Hoppas inte våra paket delade flyg då. Trist..

Jag har haft paket som inte scannats förrns dom tagit sig igenom. Någon gång har det scannats att det behandlas. Troligen scannas det inte förrns någon tullman har lagt sina händer på paketet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Naki:

Behöver i och för sig inte vara så här, men ett samtal till postens kundtjänst borde kunna ge svar på det.

Lång kö till postnord men jag ringde, dem kunde inte se att det lämnat Danmark än så de visste lika lite som jag.

Skrivet av hulkenstrong:

Jag har haft paket som inte scannats förrns dom tagit sig igenom. Någon gång har det scannats att det behandlas. Troligen scannas det inte förrns någon tullman har lagt sina händer på paketet.

Det är bara att vänta en vecka till då, 6-10 dagar blev 13-18.

Tack för svaren.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Som nämnts så blir det ett nytt kolli Id när det kommer till sverige och det är inte alla som sänder det nya numret, Och som det ser ut nu för tiden på postmarknaden så vet man aldrig när det dyker upp.
Bara att ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När jag beställt grejer från USA så har jag kunnat på in på postens hemsida och söka vidare på tracking nummret jag fått genom deras sida och se vad som händer med den i sverige.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Destromath:

När jag beställt grejer från USA så har jag kunnat på in på postens hemsida och söka vidare på tracking nummret jag fått genom deras sida och se vad som händer med den i sverige.

Just det som inte går i detta fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Beställde en vara med värde $199+$70 frakt ifrån USA den 22:a och allt såg ut som det ska tills paketet lämnade i Danmark varpå det blivit ospårbart. Hur hittar jag det, är det någon jag kan ringa? En tanke är att det är i tullen här i Sverige men det borde väl stå på sökningen isåfall? Mitt kolli-nr som jag fick vid beställning ger inget svar på något av sökningarna hos Svenska distributörer.

Är det vanligt att det händer och jag behöver bara vänta på avi eller?

http://i.imgur.com/gI9juRj.png

När jag beställt via DHL från england de 2 senaste gångerna så slutade spårningen fungera i sverige 1 gång, dvs. fungerade 1 gång i sverige.

Fick sms när det kom till sverige om att jag kunde välja att hämta det i service box eller hemleverans. Det är en riktigt smidig sak om man beställer mindre saker

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Fick du någonsin paketet? Hur lång tid tog det?
Det är samma sak för mig nämligen, suttit fast i Danmark i över en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det lämnade Danmark den 26:e, det har alltså gått 5 arbetsdagar och ingen Svensk leverantör verkar ha tagit sig an det då jag inte kan söka efter det. Räknar med att det kommer kosta lite extra så det är lugnt där.

Du kan inte söka med samma kollinummer hos svenska leverantörer som hos utländska. de svenska leverantörerna skapar sitt eget kollinr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av careface:

Fick du någonsin paketet? Hur lång tid tog det?
Det är samma sak för mig nämligen, suttit fast i Danmark i över en vecka.

Så här såg det ut i slutändan:

@Mithras:
Jodå de använde samma kolli nr så den gick att söka på i Sverige när den väl var här.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Så här såg det ut i slutändan:
http://i.imgur.com/WCFQYqy.png

@Mithras:
Jodå de använde samma kolli nr så den gick att söka på i Sverige när den väl var här.

Jesus vad tid det tog.
Tack för uppdateringen, det har bara gått fyra dagar för mig utan updates så jag lär få vänta i ett tag till.

Permalänk
Testpilot

Brukar inte vara någon fara i slutändan, speciellt inte från länder så som USA.

Beställer en hel del från Kina, och spårnumret man får brukar upphöra när paketet lämnar Kina/Taiwan, sedan kommer ett mail efter ett par veckor med det nya när det hamnat någonstans inom EU/Sverige.

Kommer ihåg ett paket jag beställde i Juli 2016, skulle ta 22 dagar. Kom i slutet av December 2016

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Så här såg det ut i slutändan:
http://i.imgur.com/WCFQYqy.png

@Mithras:
Jodå de använde samma kolli nr så den gick att söka på i Sverige när den väl var här.

I stand corrected then

Ofta när de överlämnar till PostNord/Schenker/UPS så övergår kollit till företagets eget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |