Permalänk
Medlem

Hjälp med inbränning. ARNE ? :)

har en 1700+ 0308.

hur är det bästa sättet att bränna in den?
hur gjorde ni? har sandra 03 och burn in guiden. men vilken spänning mhz m.m ska jag köra?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

du skall ha grymt hög spänning så processorn får svettas och så kör du Toast eller CPUBurn4 (burnk7.exe) i 2-3 dygn i ett streck.
då får du samtidigt se din verkliga fulloadtemp.

har lagt upp ett litet arkiv med några bra program:
http://www.axzell.com/filer/body.htm där både toast och burnk7 finns..

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Avstängd

Hög spänning, låg temp och så pressar du med Toast eller nått.

Permalänk
Medlem

Ja men HUR hög spänning? ska jag köra org hastighet?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Ja men HUR hög spänning? ska jag köra org hastighet?

kör du vattenkylning så kan du ju maxa Vcoren...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
kör du vattenkylning så kan du ju maxa Vcoren...

Jag kör luft.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

dra på 1.85-1.95Vcore (men kolla tempen)

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
dra på 1.85-1.95Vcore (men kolla tempen)

Ok. har 43 full load i 1.66.
men ska jag köra med låg hastighet på prollen eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk

Jag har inte brännt in min på nått speciellt sätt förutom att den gått på max rätt mycket När processorn var ny kunde jag endast köra 1.85v som max men efter lite extremklockning funkar den upp till 1.95v nu

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

kör 2400Mhz i 1.95v nu. det borde väll räcka för att bränna in lite?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
kör 2400Mhz i 1.95v nu. det borde väll räcka för att bränna in lite?

kör på

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

hur vet man när vcoren är för hög då?? min blir aldrig varmare än nån grad när jag ökar den, kan jag öka till 2,1 volt då utan att den bränns upp?

Visa signatur

amd xp2500+@3200+ h20 kyld ,herkules radeon 9700pro h2o kyld ,Soltek SL-75FRN2 h2o kyld NB ,2*256mb twinmos m winbond 400mhz ,koolance pc2-601bw voltmoddad ,160gig seagate +annat godis till ett värde av 32000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av violator699
hur vet man när vcoren är för hög då?? min blir aldrig varmare än nån grad när jag ökar den, kan jag öka till 2,1 volt då utan att den bränns upp?

Öka lite i taget och kör toast och kolla vad Ondie-tempen ligger (våga inte fråga vad Ondie-temp är)

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

motfråga då : kan man öka hur mycket som helst bara tempen inte stiger för mycket?

Visa signatur

amd xp2500+@3200+ h20 kyld ,herkules radeon 9700pro h2o kyld ,Soltek SL-75FRN2 h2o kyld NB ,2*256mb twinmos m winbond 400mhz ,koolance pc2-601bw voltmoddad ,160gig seagate +annat godis till ett värde av 32000 kr

Permalänk
Medlem

Va jag hört, så är inbränning en stor myt.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av violator699
motfråga då : kan man öka hur mycket som helst bara tempen inte stiger för mycket?

De var väl så att man ska försöka hålla sig under 1.9v om man använder luft... eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wavedude
De var väl så att man ska försöka hålla sig under 1.9v om man använder luft... eller?

tror inte det spelar någon roll bara man har en hyffsad temp...

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem

Går att tillägga att högre temp ger bättre inbränning.. då processron "vänjer" sig vid högre temps...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Va jag hört, så är inbränning en stor myt.

Håller med Jamzo.

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem

Man kan dra vissa paralleller med HiFi-grejer speciellt högtalare. Det sägs att en högtalare aldrig låter riktigt bra från fabrik utan måste "spelas in" ett antal timmar först.

Det finns många argument både för/emot fenomenet.

Ett ganska klyftigt resonemang mot inspelning (vilket kanske kan hållas mot inbränning också, vad vet jag) är att:
Varför skulle materialet i en högtalare ändra karaktär väldigt snabbt i början (under 40-80h) för att sedan knappt ändras något på flera år?

Själv vet jag inte. Jag tycker ibland att saker funkar bättre efter ett tag, men det kanske är inbillning, hehe.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ropo
Man kan dra vissa paralleller med HiFi-grejer speciellt högtalare. Det sägs att en högtalare aldrig låter riktigt bra från fabrik utan måste "spelas in" ett antal timmar först.

Det finns många argument både för/emot fenomenet.

Ett ganska klyftigt resonemang mot inspelning (vilket kanske kan hållas mot inbränning också, vad vet jag) är att:
Varför skulle materialet i en högtalare ändra karaktär väldigt snabbt i början (under 40-80h) för att sedan knappt ändras något på flera år?

Själv vet jag inte. Jag tycker ibland att saker funkar bättre efter ett tag, men det kanske är inbillning, hehe.

Anledningen till att högtalare behöver spelas in är att högtalare är mekaniska. Högtalare konstrueras alltid med egenskaperna hos ett gammalt (slitet) element som har en helt annan karaktär än ett nytt pga att upphängningen är mjukare.

Sedan så finns det dårar som skickar spänning genom sina kablar under en viss tid för att "få elektronerna att röra sig åt rätt håll", detta är totalt humbug. En kabel är passiv, aktiva komponenter (typ processorer) är en annan sak

Permalänk
Medlem

Jag märkte störst skillnad med min Tbird 750 som inte ens klarade 940mhz 49°C 1.85Vcore. men efter ett par dagars inbränning med Burnk7 på max Vcore så fixade processorn 1Ghz 50°C fulload 1.85Vcore.

Så inbränning är ingen myt. det fungerar, ibland ger det mkt och ibland ger det nästan inget..

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Men om alla fjollor som har "hört" att det e en myt o inte funkar kunde ta o pröva själva kanske?

Har funkat på 1 cpu, 3 grafikkort och 1 minne för mig.. bränn på bara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
Men om alla fjollor som har "hört" att det e en myt o inte funkar kunde ta o pröva själva kanske?

Har funkat på 1 cpu, 3 grafikkort och 1 minne för mig.. bränn på bara!

hmmm, vi kanske har testat och vi har inte bara "hört" att det är en myt.
Men du kanske kan berätta varför inbränning skulle funka??
Du kanske inte har läst så mycket om transistorer, för om du hade det så vet du ju hur dom funkar och att maxa på spänningen + prime inte gör nån nytta.

Det som kanske har hänt är att kylpastan har "bränt-in" sig och därmed blir kylningen mer effektiv och prollen trimmar bättre.

jag kan säga att jag inte är nån expert, men jag har snackat med folk som läst mycket om transistorer, dess uppbyggnad och hur dom funkar.
Dom säger att det inte är möjligt med "inbränning"

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
hmmm, vi kanske har testat och vi har inte bara "hört" att det är en myt.
Men du kanske kan berätta varför inbränning skulle funka??
Du kanske inte har läst så mycket om transistorer, för om du hade det så vet du ju hur dom funkar och att maxa på spänningen + prime inte gör nån nytta.

Det som kanske har hänt är att kylpastan har "brännt-in" sig och därmed blir kylningen mer effektiv och prollen trimmar bättre.

jag kan säga att jag inte är nån expert, men jag har snackat med folk som läst mycket om transistorer, dess uppbyggnad och hur dom funkar.
Dom säger att det inte är möjligt med "inbränning"

Jag vet inte exakt hur det fungerar men någon hade uppe en länk häromdan som visade exakt... och jag har läst tillräcklig om transistorer eftersom jag pluggar till elektriker. Det gör visst nytta.

jasså, har du kylpasta på dina minnen ?

Jag skiter i om nån säger att det inte är möjligt eftersom det fungerar för mig.

// LiPMAN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag har inte brännt in min på nått speciellt sätt förutom att den gått på max rätt mycket När processorn var ny kunde jag endast köra 1.85v som max men efter lite extremklockning funkar den upp till 1.95v nu

Jag kommer inte ens upp i 1.75V. Då kommer jag ej in i windows. Lite skumt. Har kört Prime med CPU på 2125MH 12h(Kan inte komma högre eftersom multippel över 12,5 inte går att komma åt).

Har f ö en xp1700+, step:
AXDA 1700DLT3C 9824907282791
JIUHB 0308MPMW

Visa signatur

Asus A7V333, Sönderfryst xp1900+, xp1700+@3000+
Asus 8200t Gf 3 175/400@250/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
Jag vet inte exakt hur det fungerar men någon hade uppe en länk häromdan som visade exakt... och jag har läst tillräcklig om transistorer eftersom jag pluggar till elektriker. Det gör visst nytta.

jasså, har du kylpasta på dina minnen ?

Jag skiter i om nån säger att det inte är möjligt eftersom det fungerar för mig.

// LiPMAN

Läst tillräckligt om transistorer?? Inte när man pluggar till elektriker på gymnasienivå gosse lille.

Pluggar själv till dataingenjör, så jag är rätt säker på att jag har "lite" mer kunskap om transitorer. Bland annat om dess högfrekvensegenskaper, vilket man inte behandlar på gymnasienivå. Så glöm "jag har läst tillräcklig om transistorer eftersom jag pluggar till elektriker". Av den teori jag läst och den erfarenhet jag har efter 9års klockning av processorer kan jag bara säga att det är rent skitsnack med inbränning. Men jag instämmer i det som Jamzo säger "Det som kanske har hänt är att kylpastan har "bränt-in" sig och därmed blir kylningen mer effektiv och prollen trimmar bättre".

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem

varför ska man bränna in cpu:n???

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem

Jag tillhör oxå dom som har märkt av att det gör nytta.

Försökte klocka 1:a dagen när alla delarna kommit. Det gick skit
Men efter att datorn arbetat i en vecka (normalt orkade inte ösla massa tid på inbränning) så arbetar den helt klart stabilare på högre FSB.
Jag verkar mäst ha varit mina minnen som gillade att arbeta lite innan dom stressades.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Men tänk efter... Har du kylpasta på dina minnen kanske??? nae, just det..

[EDIT] här kan du läsa lite mer ingående om inbränning...
http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

så jag tycker du borde läsa på lite bättre nästa gång...