vilken mobil ska man köpa!

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat på den nya Iphone,

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibez:

Jag skulle väntat på den nya Iphone,

Som kommer om ca 8 månader, really?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag påstod inte att kameran är bättre. Jag sa att eftersom jag är foto intresserad, uppskattar jag kameran. källa->"Turbonisse". Jag fotograferar mest. Filmar, gör jag ytterst sällan, så det är nästan helt utan betydelse för mej. All video som man skjuter med formatet, blir av naturen ostabilt och stabilisering av något slag är helt klart att föredra. (Är det viktigt?)1. Priset är i högsta grad relevant. Lottovinster där emot, är irrelevant i sammanhanget.
2. Att låsa sig på ett abonnemang eller ej, för att få en billigare telefon, är upp till var och en.
I högsta grad en relevant fråga! (Bara för att man inte kan göra det med en OnePlus i dagsläget, gör inte frågan irrelevant. Om inte detta är en ren tävling mellan OP3 och H8, vilket vi redan sagt att det inte är?)
3. Sedan är det en allmänt utbredd missuppfattning att MAN LÅSER SIG. Det finns inget som heter så i verkligheten.
Lika lite som du låser dig på en lägenhet du väljer att hyra. Man ingår ett avtal, det kan när som helst sägas upp eller avslutas. MÅNGA har telefoner de aldrig skulle köpt. Så möjligheten till avbetalning på 24 månader, eller reducerat pris är i högsta grad relevant.

Men bortsett från det, så körde alltså Huawei en aggressiv kampanj för att få ut sina lurar på den svenska marknaden. Därför finns det nu en mängd människor med Honor-8 lurar, som annars inte hade haft en. Det är svaret på eran fråga, om varför så många snackar om Honor-8.

OBS att det är skillnad på en 24 månaders avbetalning, där man betalar av vad luren skulle kostat om man köpt den kontant, bara fördelat på 24 månadsbetalningar. Man tjänar inget, förutom att man får ett litet lån på 24 månader av teleoperatören.
Och på Huawei's kampanj. Där telefonen faktiskt är avsevärt billigare, hur man än vänder på det.
Det relevanta i sammanhanget är givetvis att medans Huawei dränkte den svenska marknaden med tiotusentals Honor-8, sålde OnePlus några hundra telefoner på sin höjd.
Det relevanta i sammanhanget, är att när dessa människor skall köpa nästa telefon, så vet de, deras familj och vänner vad Huawei är för något. (Inte många av dem vet, eller kommer att veta vad en OnePlus är för något.)Rangordna får man göra som det passar.
Frågor:
Hur ser du din Amoled, utomhus i solen? (Skulle tro INTE SÅ BRA?)
Har du så mycket öppet samtidigt att du verkligen har någon nytta av 6/8GB RAM? (OP skriver själva "overkill" på sin sida.)
Spelar du mycket? 820/821 CPU är vassa grejer, senaste, spjutspets teknologin. (+64GB lagring)
Hur mycket "snabbare" är din laddning gämfört med den näst snabbaste? Eller den tredje?

Jag frågar, är för att du nämnde dessa egenskaper speciellt. Allt detta kostar tillverkaren extra pengar att stoppa i telefonen. Jag ser något av det som direkt onödigt. Inget som gör din telefon bättre att använda i verkligheten. Endast i benchmarks. Då är jag rädd att kundkretsen som köper en Honor-8 är fel målgrupp.

Disskutionen gällde vilken telefon man skulle köpa, om man säger att man gillar foto skulle de flesta tolka det som att man vill ha en så bra kamera som möjligt. Att man uppskattar att telefonen har en kamera gör nog de flesta idag, fotointresserade och vanligt folk.
Med lottvinster så syftade jag även på en jämförelse till tillfälliga priser som endast några få kan få ta del av. I en tråd som heter vilken mobil ska man köpa så känns det dumt att rekommendera en telefon baserat på drive-priser snarare än msrp, iaf så länge du inte har en direktlänk till dem. Uppskattar dock förklaringen du hade till varför folk plotsligt var intresserade av vad som för mig verkade som en udda telefon av vara så intresserad av (anser det finns telefoner med bättre telefon/kr-ratio så som op3, eller t.ex. redmi3 som dök upp här i tråden).
Vet hur avtal funkar, men tack för den onödiga förklaringen för jag tror de flesta. Låser sig är vedertaget utryck som jag vet inte betyder att tele2 dyker upp med faktiska handbojor kopplade till min telefon.
Reducerat pris så länge man stannar hos den operatören dvs man får betala med sin "frihet", något jag inte har något emot, men för vissa, dvs det gör det svårt att jämföra priset med en sådan reducerad telefon med en som inte är det. Äpplen och päron och allt det där, och återigen tråden var till för att hjälpa folk välja.
Svar:
Tack ser min amoled fantastisk bra, var ljusstarkast av alla premiumtelefoner för ett år sen och inte blivit sämre. Tydligen kan du inte så mycket om mobiltelefoner och skärmteknik men här kommer en länk där du kan ser en jämförelse med lite andra telefoner: http://www.anandtech.com/show/9146/the-samsung-galaxy-s6-and-...
Har 3 gb ram på min galaxy s6a vilket är för lite så beror på hur bra telefonen hanterar ram hur mycket man behöver, Op3 har säkert mer än nödvändigt, men klart hellre för mycket än för lite.
Spelar inte alls, tror du bara att det är därför man har nytta av en snabb mobilprolle?
Laddar snabbast är inte dumt. och rätt relevant när man jämför mobiler. Men förstår inte riktigt om det är det du gör, för isf verkar det inte gå så bra för dig?
Många bäckar små, det som gör en bra telefon, och det är därför op3 är en bättre telefon, den är bättre på så många punkter. Behöver inte vara en enda killer feature. Därför Pixel phone verkar vara den bästa androidtelefonen just nu. Det och mjukvaran. Och baserat på op3s mjukvara ensamt så vågar jag rekommendera den över honor8 även om den inte vore bättre på nästan alla andra hårdvarupunkter med.

Förstår att alla inte behöver det senaste eller vassaste, men har man det håller telefonen längre med, och den får bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som kommer om ca 8 månader, really?

Verkar dock bli något alldeles extra. Är 10 års jubileum nästa år. Så förstår lite logiken, även om det kanske är lite länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooldz:

Verkar dock bli något alldeles extra. Är 10 års jubileum nästa år. Så förstår lite logiken, även om det kanske är lite länge

Jo, men jag skulle iallafall inte vänta 9 månader, som man brukar säga, det finns alltid något bättre, varje dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooldz:

Disskutionen gällde vilken telefon man skulle köpa, om man säger att man gillar foto skulle de flesta tolka det som att man vill ha en så bra kamera som möjligt. Att man uppskattar att telefonen har en kamera gör nog de flesta idag, fotointresserade och vanligt folk.

Hur man än lägger upp det, finns det bättre kameror. Och det finns alltid folk som kommer hoppa ur lådan och hacka ner på vad man skrev. Honor-8 har en väldigt bra kamera! För att vara en telefon.

Skrivet av wooldz:

Med lottvinster så syftade jag även på en jämförelse till tillfälliga priser som endast några få kan få ta del av. I en tråd som heter vilken mobil ska man köpa så känns det dumt att rekommendera en telefon baserat på drive-priser snarare än msrp, iaf så länge du inte har en direktlänk till dem. Uppskattar dock förklaringen du hade till varför folk plotsligt var intresserade av vad som för mig verkade som en udda telefon av vara så intresserad av (anser det finns telefoner med bättre telefon/kr-ratio så som op3, eller t.ex. redmi3 som dök upp här i tråden).

Jag skulle sälja min Volvo 240. När köparen hörde att jag arbetade på Volvo, påstod han att all extra utrustning i bilen var stulen, då jag hade tillgång till sådant. Prut-argumentet var lite galet.
Jag tycker att ditt resonemang om tillfälliga priser, binda sig m.m. Blir ungefär lika fel.

Skrivet av wooldz:

Vet hur avtal funkar, men tack för den onödiga förklaringen för jag tror de flesta. Låser sig är vedertaget utryck som jag vet inte betyder att tele2 dyker upp med faktiska handbojor kopplade till min telefon.
Reducerat pris så länge man stannar hos den operatören dvs man får betala med sin "frihet", något jag inte har något emot, men för vissa, dvs det gör det svårt att jämföra priset med en sådan reducerad telefon med en som inte är det. Äpplen och päron och allt det där, och återigen tråden var till för att hjälpa folk välja.

Den onödiga förklaringen var helt klart bortkastad på dej. Men någon annan kanske blev lite klokare på kuppen, vem vet?
Du säljer inte din frihet till tele operatören. Du verkar ha kört fast i den tankebanan.
Du skriver på ett kontrakt, där operatören lovar dej fördelar om du lovar att stanna hos denna i två år. Du är dock ALLTID FRI SOM EN FÅGEL att ändra dej och flyga din kos. Du betalar av det som är kvar och är hela tiden FRI att göra som du vill. Vill du byta tidigare, står det dej fritt! (Mot en kostnad. INTE din frihet.)

Just för att det blir så svårt, borde man inte lägga fingrarna emellan vad folk än väljer att gå för väg. Teckna ett kontrakt och få en ny iPhone7 för 395kr/månaden. Eller... Köp en OP3'a för 4000, sedan ett abonnemang på det för ca 250kr/mån. Vad blir billigast över två år? Troligen är det billigare att ta ut iPhonen i sverige, än att importera en OP3'a, men det beror på vilket abonnemang man väljer..

Skrivet av wooldz:

Svar:
Tack ser min amoled fantastisk bra, var ljusstarkast av alla premiumtelefoner för ett år sen och inte blivit sämre. Tydligen kan du inte så mycket om mobiltelefoner och skärmteknik men här kommer en länk där du kan ser en jämförelse med lite andra telefoner: http://www.anandtech.com/show/9146/the-samsung-galaxy-s6-and-...

Innan firman försåg mej med en iPhone, för snart tre år sedan. Hade jag en Samsung S4 Active (LCD) Den vanliga S4an hade AMOLED och den sög i sol ljus. Så jag medger att jag inte var helt uppdaterad på den punkten.

Skrivet av wooldz:

Har 3 gb ram på min galaxy s6a vilket är för lite så beror på hur bra telefonen hanterar ram hur mycket man behöver, Op3 har säkert mer än nödvändigt, men klart hellre för mycket än för lite.
Spelar inte alls, tror du bara att det är därför man har nytta av en snabb mobilprolle?
Laddar snabbast är inte dumt. och rätt relevant när man jämför mobiler. Men förstår inte riktigt om det är det du gör, för isf verkar det inte gå så bra för dig?

Ovan gissar du om min person. Och här nedan fortsätter du att sälja OP3'an.

Skrivet av wooldz:

Många bäckar små, det som gör en bra telefon, och det är därför op3 är en bättre telefon, den är bättre på så många punkter. Behöver inte vara en enda killer feature. Därför Pixel phone verkar vara den bästa androidtelefonen just nu. Det och mjukvaran.
Och baserat på op3s mjukvara ensamt så vågar jag rekommendera den över honor8 även om den inte vore bättre på nästan alla andra hårdvarupunkter med.

För att vara en som aldrig skulle rekommendera sin OP3 till någon, så tycker jag du marknadsför den ganska hårt just nu.

Skrivet av wooldz:

Förstår att alla inte behöver det senaste eller vassaste, men har man det håller telefonen längre med, och den får bättre andrahandsvärde.

Så du menar att du kan slå mitt pris på andrahands värdet med en OP3a?
Om jag efter att ha ägt min H8 i två år och jag säljer den för säg 1500kr om den är i fint skick. (Det brukar mina telefoner vara)
Så har jag tjänat drygt 500kr sett till rena telefon priset. (40kr x 24mån är priset för telefonen.) Säg att jag skiter i förtjänsten, jag säljer den för 960kr. Tror du på fullaste allvar att du kan få tillbaka ditt nypris för din OP3'a efter två år? Hur tänker du nu?

Tidigare idag, sade du:

Skrivet av wooldz:

Sist av allt skulle jag aldrig tala mig varm för min egen telefon, jag har det för att den råkade passa mig vid köptillfället. Hatar samsung telefoner och köpte en s6a då den var bäst för pengarna när jag köpte. Men avsäger mig märkespreferenser, köpte den pga att det excelblad jag gjort i vilket jag matade in 20 parametrar som jag sen rangordnade sa att det var den jag skulle köpa.
Skulle aldrig rekommendera den till någon annan.

Snyggt jobbat!

P.S.
Citerar mej själ som avslutning. Stämmer bra in på dej just nu.

Skrivet av Turbonisse:

För övrigt tror jag de flesta sådana här diskussioner är ganska "färgblinda". Alla talar sig varma för den lur de själva har...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bästa budget telefonen är lätt Oneplus 3. Kostar bara 3700 och har allt du behöver. Den kan köra alla spel appar och har en 5.5 tums skärm.

Har haft den i 6 månader nu och är helnöjd kommer aldrig köpa från något annat företag.

https://oneplus.net/se/3

Visa signatur

Gainward GeForce GTX 770 4gb | NZXT Hades
Intel Core i5 680 3.6Ghz (Noctua NH-U9B SE2) | Corsair CX 750M
Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz 4x2048 MB 8GB
Logitech G502 | Corsair K70 | Logitech Speakers X-230
Eizo Foris F2331 | Corsair Force 3 SSD 120gb |

Permalänk
Medlem

@Zemtex: OnePlus 3 går inte att köpa längre, den har blivit ersatt av 3T som kom ut förra veckan.
Kostar lite mer, men också mera nam nam i den utan att se annorlunda ut alls.
Lite lång leveranstid kanske, beställde min i tisdags och leveransen beräknad till 30dec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemtex:

Bästa budget telefonen är lätt Oneplus 3. Kostar bara 3700 och har allt du behöver. Den kan köra alla spel appar och har en 5.5 tums skärm.

Har haft den i 6 månader nu och är helnöjd kommer aldrig köpa från något annat företag.

https://oneplus.net/se/3

skulle inte vilja kalla en oneplus för budget telefon för nästan 4000, budget är ju typ kina telefoner 500-1000kr men ja det är en bra telefon för pengarna helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

skulle inte vilja kalla en oneplus för budget telefon för nästan 4000, budget är ju typ kina telefoner 500-1000kr men ja det är en bra telefon för pengarna helt klart.

4295/4795 kr beroende på om man vill ha med 64 eller 128 GB.
Fin telefon. Klart man är sugen, 16Mpix både fram och bak, uppgraderat batteri till 3400mAh.
Mycket som lockar med den telefonen.
För somliga är dock skärmen för stor. 5,5" är max vad jag kan leva med, men vill helst ha något mindre.
Och som du sa, är 4-5000kr inte direkt budget.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hur man än lägger upp det, finns det bättre kameror. Och det finns alltid folk som kommer hoppa ur lådan och hacka ner på vad man skrev. Honor-8 har en väldigt bra kamera! För att vara en telefon.

Jag skulle sälja min Volvo 240. När köparen hörde att jag arbetade på Volvo, påstod han att all extra utrustning i bilen var stulen, då jag hade tillgång till sådant. Prut-argumentet var lite galet.
Jag tycker att ditt resonemang om tillfälliga priser, binda sig m.m. Blir ungefär lika fel.

Den onödiga förklaringen var helt klart bortkastad på dej. Men någon annan kanske blev lite klokare på kuppen, vem vet?
Du säljer inte din frihet till tele operatören. Du verkar ha kört fast i den tankebanan.
Du skriver på ett kontrakt, där operatören lovar dej fördelar om du lovar att stanna hos denna i två år. Du är dock ALLTID FRI SOM EN FÅGEL att ändra dej och flyga din kos. Du betalar av det som är kvar och är hela tiden FRI att göra som du vill. Vill du byta tidigare, står det dej fritt! (Mot en kostnad. INTE din frihet.)

Just för att det blir så svårt, borde man inte lägga fingrarna emellan vad folk än väljer att gå för väg. Teckna ett kontrakt och få en ny iPhone7 för 395kr/månaden. Eller... Köp en OP3'a för 4000, sedan ett abonnemang på det för ca 250kr/mån. Vad blir billigast över två år? Troligen är det billigare att ta ut iPhonen i sverige, än att importera en OP3'a, men det beror på vilket abonnemang man väljer..

Innan firman försåg mej med en iPhone, för snart tre år sedan. Hade jag en Samsung S4 Active (LCD) Den vanliga S4an hade AMOLED och den sög i sol ljus. Så jag medger att jag inte var helt uppdaterad på den punkten.

Ovan gissar du om min person. Och här nedan fortsätter du att sälja OP3'an.

För att vara en som aldrig skulle rekommendera sin OP3 till någon, så tycker jag du marknadsför den ganska hårt just nu.

Så du menar att du kan slå mitt pris på andrahands värdet med en OP3a?
Om jag efter att ha ägt min H8 i två år och jag säljer den för säg 1500kr om den är i fint skick. (Det brukar mina telefoner vara)
Så har jag tjänat drygt 500kr sett till rena telefon priset. (40kr x 24mån är priset för telefonen.) Säg att jag skiter i förtjänsten, jag säljer den för 960kr. Tror du på fullaste allvar att du kan få tillbaka ditt nypris för din OP3'a efter två år? Hur tänker du nu?

Tidigare idag, sade du:Snyggt jobbat!

P.S.
Citerar mej själ som avslutning. Stämmer bra in på dej just nu.

Suck, går verkligen inte in för dig att just det priset du fick kanske inte gäller alla andra men visst, fakta biter inte på alla. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3796381
Det går alltid att göra bra deals med olika operatörer drives osv men om man inte kan länka till det direkt så känns det onödigt att prata om hur bra deals man själv gjort vid ett eller annat tillfälle. Jag köpte tekniskt sett min s6a för 3600 kr isf, fast avbetalning då så uppdelat på 24 månader, men tidsvärdet av pengar men inflation inräknat gör att priset skall beräknas med ex 2% inflation uppdelat på 24 osv osv osv. du hör ju själv hur onödig disskutionen blir. msrp gör denna disskutionen lite mera relevant under längre än en kampanjperiod.
Känner heller inte för att hålla en filosofisk disskution med dig av definitionen av frihet, knappast det jag syftat på vilket du vet, men jag matade väl trollen lite för länge antar jag.
Har som sagt inte en op3, så säljer inte in min egen telefon, inte rekommenderat en s6a till någon här på forumet vilket du vet då du citerade mig när jag skrev det.

Håller med dock om att man kan hålla än bättre ton än vad det blev här. Blir lite lätt provocerad när folk uttalar sig om teknik och rekommenderar saker då de verkar sakna massa kunskap om dem, känns taskigt mot andra här som behöver hjälp och istället blir lurade.

Permalänk
Medlem

@wooldz Din första post, frågade du varför det diskuterades om en viss telefon, när det i ditt tycke finns en "så mycket bättre".
Sedan kan du inte släppa det!
Jag skrev att jag är (mycket) nöjd med kameran i den andra telefonen. Genast tolkade du det som ett påstående att den skulle vara bättre än i din favorit. Och krävde källa?
Med facit i hand, gick du in stenhårt för din favorit, för att sedan bara öka.

Det är ingen här som pratat illa om din favorit telefon.
Men du vill inte se att även den har sina brister och kan inte acceptera att vi kan se den i dina ögon, sämre produkten som ett bättre alternativ.

Senast igår, var det en talare i tråden, som köpte sin H8 för 2500, dvs 1800 billigare än en op3t. Om du inte kan acceptera det som ett argument att köpa h8an istället, så kan vi nog inte hjälpa dej att förstå.
Ett annat argument, är att jag kan gå till närmaste pressbyrå kiosk här i stan och hämta en H8. Dvs ingen leveranstid över huvudtaget och jag behöver inte ens ta mej till en affär för att handla den.

Prestanda:
Till vardags, att ringa, surfa, ta lite foto, märker man INGEN skillnad på en H8 och en OP3T, om man inte har dem brevid varandra. Så varför besvära sig om det inte märks någon skillnad?

Då har jag inte nämnt varken storlek eller design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!