Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Internet fungerar bara på några enheter

Permalänk
Medlem

Internet fungerar bara på några enheter

Jag fick ganska nyligen fiber installerat här hemma och det har fungerat bra i en månads tid.
Nu kommer jag inte åt internet via wifi på min iphone 7 och heller inte min Windows laptop.

De märkliga är att det fungerar utan problem på min macbook, ipad, stationära PC och tv.

På min iphone hittar jag nätverket men där står ingen internetanslutning när jag försöker ansluta.
Min sambo hittar inte wifi överhuvud taget från sin iphone.

Vad kan detta bero på?
Blir tokig här hemma, har provat starta om alla routrar och enheter men inget verkar hjälpa.

Jag har kopplat fiber -> airport extreme -> en extra airport extreme för utökat nätverk.

Det funkade under ett års tid utan problem när jag körde via telejacken och även bra första månaden via fiber utan några problem.

Någon som har några tips eller ideér så tas det tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

@speffy
Prova stäng av "Share IPv6 Connection" på dina Airport Extremes om det gör någon skillnad,
Se även över vilken firmware du har på dina Airport Extremes.

Först och främst att du kör med samma version på båda två, och helst den senaste.

/O

Permalänk
Medlem

Tack @ogge86
Ska genast prova detta när jag kommer hem.

Är nästan säker på att jag har senaste versionen på firmware på båda men dubbelkollar det också!

Permalänk
Medlem

Börja med att testa ifall stationerna fungerar genom att koppla in dem en och en i fiberuttaget.
Om du kan komma åt internet via wifi genom båda stationerna så är delningen felkonfigurerad.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kolla även så att du har kopplat internet från väggen till rätt kontakt (WAN Port) på routern. Om det är kopplat till någon av de andra portarna (de som är märkta Ethernet Ports) kommer Airport bara fungera som en switch och alla enheter kommer få externa IP-adresser som säkerligen är begränsade i hur många varje kund får.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)