Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Permalänk
Melding Plague

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ersätts det av någon simplare mekanism eller blir det helt DRM-fritt? Kanske redo för försäljning på GOG?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte märkt av några problem med denuvo so far. Vad är problemet i doom?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som bäddat för GOG-release och plattformsoberonde med Vulkan?
-I think not...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd skadar bara betalande kunder och den lilla lilla procent som inte orkar vänta på att det knäcks, så det känns som ett helr logiskt beslut att ta bort det då det är dumt att förstöra för betalande kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Vem spelar doom än idag? Det skulle då vara multiplayer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Kopieringsskydd skadar bara betalande kunder och den lilla lilla procent som inte orkar vänta på att det knäcks, så det känns som ett helr logiskt beslut att ta bort det då det är dumt att förstöra för betalande kunder.

För mig är inget förstört so far. Vad är problemet med denuvo i doom? Jag märker inget

Skrivet av anon159643:

Vem spelar doom än idag? Det skulle då vara multiplayer.

Jag ;). Single player mest. Alla köper inte på releasedagen surru.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig är inget förstört so far. Vad är problemet med denuvo i doom? Jag märker inget

Vet inte om det är annorlunda i Doom men denuvu generellt äter prestanda och skriver onödigt mycket till disk vilket kan förkorta livslängden på SSD:er.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem spelar doom än idag? Det skulle då vara multiplayer.

Jag då jag köpte det för två veckor sedan.
Både single- och multiplayer.

Spelet är rätt slött att starta upp och behöver starta om varje gång man växlar mellan single, multi och custom game men tveksam till att det hänger speciellt mycket på Denuvo.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Då kanske vi får se test om prestandan blivit bättre eller om det gör 0 skillnad?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att köpa spel som använder Denuvo så detta är en bra nyhet, dags att köpa Doom.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem spelar doom än idag? Det skulle då vara multiplayer.

Ganska många?
Själv spelar jag det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att rekommendationen från dem som gjorde StarForce (ett tidigare mycket kritiserat kopieringsskydd) var att kunderna skulle plocka bort skyddet ungefär ett halvår efter att man släppt mjukvara med detta skydd.

Doom är väl mer än ett halvår gammalt nu?

Permalänk
Medlem

Nice. Vad jag förstått är det Denuvo som ställt till det för Linux-användare som velat spela det genom Wine. Den öppna multiplayer-betan fungerade tydligen rätt hyfsat i och med att det inte hade DRM. Så förhoppningsvis kommer det gå att spela det genom Wine nu alltså

*edit*
Enligt WineHQ fungerar det dock fortfarande inte, men det verkar röra på sig.

Läs sista kommentarerna i den här buggen
Och den nya buggrapporten här

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Er1kssoN:

Kommer aldrig att köpa spel som använder Denuvo så detta är en bra nyhet, dags att köpa Doom.

Du kommer inte att ångra dig, oerhört väl spenderade pengar för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

var det darför spelet installerade 11gb uppdatering idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte om det är annorlunda i Doom men denuvu generellt äter prestanda och skriver onödigt mycket till disk vilket kan förkorta livslängden på SSD:er.

Alla det du nämnde där har inte bekräftats eller testas, t.ex. prestanda biten hitta mig ett FAKTISKT test och inte ett random inlägg på något forum som påstår det. Idag finns det fortfarande inga tester på hur mycket Denvou tar i prestanda, nu borde det gå att testa hyfsat med Doom. Har inte hittat något test på detta än, får hoppas det kommer då jag själv är nyfiken.

När det gäller att det skulle skriva mycket till SSD'n så är det inte sant, personen som spred det ryktet från början från reddit hade något annat konstigt i sitt system.

Det finns mycket skit man kan ta upp om Denuvo men håll dig gärna till fakta. T.ex. riktiga problem folk brukar ha med detta är Autentiseringen Som ett exempel GOD EATER 2/GOD EATER Rage Burst där de lyckades använda samma nycklar för två olika versioner av spelet vilket gjorde det jobbigt att växla mellan de två olika spelen på grund av att Autentiseringen krånglade o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Fast Doom klarar man ju på strax över en timme

Permalänk

Patchen är på 11 GB. Tog ca 5 minuter att ladda hem.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte märkt av några problem med denuvo so far. Vad är problemet i doom?

Går inte modda.

Nu kanske man kan spela det igen då man kanske kan installera detta igen https://www.reddit.com/r/Doom/comments/4n8apu/mod_no_glory_ki...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peking:

Nice. Vad jag förstått är det Denuvo som ställt till det för Linux-användare som velat spela det genom Wine. Den öppna multiplayer-betan fungerade tydligen rätt hyfsat i och med att det inte hade DRM. Så förhoppningsvis kommer det gå att spela det genom Wine nu alltså

*edit*
Enligt WineHQ fungerar det dock fortfarande inte, men det verkar röra på sig.

Läs sista kommentarerna i den här buggen
Och den nya buggrapporten här

Källan kanske inte är den mest tillförlitliga, men det verkar finnas lite folk som fått det att fungera bra utan att vara nå vidare insatta.
http://steamcommunity.com/app/379720/discussions/0/152391285

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Källan kanske inte är den mest tillförlitliga, men det verkar finnas lite folk som fått det att fungera bra utan att vara nå vidare insatta.
http://steamcommunity.com/app/379720/discussions/0/152391285

Goda nyheter, oavsett om det fungerar nu eller om bcrypt blir fixat i Wine (som ska vara på gång as we speak).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Går inte modda.

Nu kanske man kan spela det igen då man kanske kan installera detta igen https://www.reddit.com/r/Doom/comments/4n8apu/mod_no_glory_ki...

Spel med Denuvo går visst att modda. Exempel:
https://steamcommunity.com/app/364360/workshop/
http://steamcommunity.com/app/493340/workshop/
Det du menar är avancerade hack som ändrar spelet, som injektorer m.m.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Spel med Denuvo går visst att modda. Exempel:
https://steamcommunity.com/app/364360/workshop/
http://steamcommunity.com/app/493340/workshop/
Det du menar är avancerade hack som ändrar spelet, som injektorer m.m.

Men DOOM har inte workshop eller hur.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Men DOOM har inte workshop eller hur.

Men det är inte Denuvos fel. Bethesda har varit mycket moddningsvänliga i tidigare spel. Men Doom har väl inte så stort fokus från deras sida.

I övrigt tycker jag det är en ok strategi om de kan ta kostnaden. Att ha Denuvo ett tag när spelet säljer som mest men sen patcha bort det för att öppna för mer avancerade mods.

Permalänk
Medlem

<foliehatt på/>
Tänk om Bethesda har anställt en hacker för att knäcka det så de slipper betala fullpris för Denuvo!
</foliehatt av>

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Jag ogillar hur detta redan gigantiska spel fortsätter svälla upp efter varenda uppdatering. Jag hade gärna sett att MP-läget separerats från SP-läget likt hur CoD-spelen brukade vara tidigare så att man slipper MP-delen om man bara vill ha åt SP-läget. Spelet är nästan uppe i 80 GB nu.

Skrivet av s0sdaf:

Ersätts det av någon simplare mekanism eller blir det helt DRM-fritt? Kanske redo för försäljning på GOG?

Det hade varit trevligt med en GOG-lansering men känner mig personlig tveksam. Bethesda brukar inte göra smarta saker och deras historik vad gäller lanseringar på GOG är riktigt dålig.

Men vem vet.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om att det nog är dags att installera spelet igen och spela klart det Någon som spelar nu som kan ge input om hur mp fungerar? Spelar folk det fortfarande? Har det kommit några nya spellägen eller andra saker som gör det roligare?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
"för mig är det inga fel!" betyder inte att problemen inte existerar, du har tur, andra har inte det.

Permalänk
Avstängd

Klart de gör, spelet är ju redan crackat och klart. De har inget att förlora på att plocka bort Denuvo.

Låt mig se en utvecklare vars spel inte crackats än plocka bort Denuvo...

Löjligt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)