Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Permalänk
Medlem

Varför envisas utvecklarna/utgivarna med att använda sig av kopieringsskydd som inte har någon som helst positiv effekt?

Varför envisas folk med att stödja detta när det finns DRM-fria alternativ sedan länge? GOG.com t.ex.

Permalänk
Avstängd

Har inte haft några problem med Doom eller Denuvo alls. Bra om dom tar bort det ifall det sliter på ssd.

Tyckte Doom verkade värt att pröjsa för men har inte spelat klart än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Alla det du nämnde där har inte bekräftats eller testas, t.ex. prestanda biten hitta mig ett FAKTISKT test och inte ett random inlägg på något forum som påstår det. Idag finns det fortfarande inga tester på hur mycket Denvou tar i prestanda, nu borde det gå att testa hyfsat med Doom. Har inte hittat något test på detta än, får hoppas det kommer då jag själv är nyfiken.

När det gäller att det skulle skriva mycket till SSD'n så är det inte sant, personen som spred det ryktet från början från reddit hade något annat konstigt i sitt system.

Det finns mycket skit man kan ta upp om Denuvo men håll dig gärna till fakta. T.ex. riktiga problem folk brukar ha med detta är Autentiseringen Som ett exempel GOD EATER 2/GOD EATER Rage Burst där de lyckades använda samma nycklar för två olika versioner av spelet vilket gjorde det jobbigt att växla mellan de två olika spelen på grund av att Autentiseringen krånglade o.s.v.

Det är ett "teoretiskt prestanda -problem". Det faktiska problemet är ju med autentisering.

En grej som jag råkade ut för dock var att skivan till GTA San Andreas sprack efter något år, provade alla möjliga crack men fick köpa ny skiva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kommer inte att ångra dig, oerhört väl spenderade pengar för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag att det är ganska dåligt, men alla har ju olika smak.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Söderbäck:
"för mig är det inga fel!" betyder inte att problemen inte existerar, du har tur, andra har inte det.

Nä det är det väl ingen som har påstått heller.
Du har bara inte förstått frågan.

Jag undrar över vad det är för fel folk får i doom som är relaterat till denuvo.
Artikeln tar upp att användare som betalat för sig får problem. Och folk i tråden säger att denuvo i doom ger problem.
Men det tas ju inte upp vad problemen faktiskt är. Bara att folk är sura. Därför frågar jag vad det är för fel för jag märker inte av något själv heller och jag ser ingen skriva om faktiska problem.
Ändå är en del så himla upprörda över denuvo i doom.
Låter mer och mer som en storm i ett vattenglas...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är det väl ingen som har påstått heller.
Du har bara inte förstått frågan.

Jag undrar över vad det är för fel folk får i doom som är relaterat till denuvo.
Artikeln tar upp att användare som betalat för sig får problem. Och folk i tråden säger att denuvo i doom ger problem.
Men det tas ju inte upp vad problemen faktiskt är. Bara att folk är sura. Därför frågar jag vad det är för fel för jag märker inte av något själv heller och jag ser ingen skriva om faktiska problem.
Ändå är en del så himla upprörda över denuvo i doom.
Låter mer och mer som en storm i ett vattenglas...

Håller helt med dig, jag har heller inte märkt av några problem med Denuvo i detta spel, eller något annat Denuvo-spel. De som verkar drabbas verkar mest vara de som har teorier om scenarion där Denuvo möjligen skulle kunna krångla samt pirater.

Dock är jag för att kopieringsskyddet tas bort men lär säkert finnas fler skydd än Denuvo. Steam exempelvis.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
För att svara på din fråga, mestadels prestandaproblem, speciellt med Vulkan och AMD kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Söderbäck:
För att svara på din fråga, mestadels prestandaproblem, speciellt med Vulkan och AMD kort.

Tackar tackar!

Detta är alltså garanterat inte relaterat till drivrutiner eller spelmotor utan måste vara kopplat till just denuvo?
Finns det några källor månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Problemen löstes av en patch till Doom och inte med uppdaterade drivrutiner, Denuvo stör oftast med minnes-relaterade saker, vram, cache. Texturer som laddar segt är delvis Denuvos fel. Leder till microstutter och ojämna frametimes. Det finns inget positivt med Denuvo överhuvudtaget, och det ökar piratkopiering snarare än tvärtom.

Permalänk
Medlem

Kanske öppnar upp för ett eventuellt linuxstöd?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Söderbäck:
Problemen löstes av en patch till Doom och inte med uppdaterade drivrutiner, Denuvo stör oftast med minnes-relaterade saker, vram, cache. Texturer som laddar segt är delvis Denuvos fel. Leder till microstutter och ojämna frametimes. Det finns inget positivt med Denuvo överhuvudtaget, och det ökar piratkopiering snarare än tvärtom.

Så det skulle alltså kunna vara något fel med spelmotorn när vulkan användes också?
Finns det något källa på att det garanterat var kopplat till denuvo eller är det här från forumspekulationer?

Jag är inte ute efter att försvara eller beskylla någon part om belägg saknas utan att förstå vad problemen egentligen bestått av.

Förstå mig rätt här.
När varken nyhetsartiklar tar upp de faktiska problemen eller att det går att få fram något specifikt i trådarna även när man ställt frågan flera gånger så låter det mer och mer som att huvudproblemet är mantrat om denvos ondska kan vara själva problemet...
Om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Söderbäck:
För att svara på din fråga, mestadels prestandaproblem, speciellt med Vulkan och AMD kort.

Problemfritt med Vulkan och mitt R9 290 iallafall. När skulle dessa problem ha funnits, alldeles vid lanseringen?

Nvidia-kort hade dock en hel del problem, speciellt med Vulkan i början. AMD ska ha rullat på överlag riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Bra att dom tar bort detta DRM skadar ju mer änn det gör nytta, hoppas det blir en release på GoG snart.

Permalänk
Skrivet av Håkis:

Kanske öppnar upp för ett eventuellt linuxstöd?

Troligen inte med tanke på hur Bethesda ser på Linux, men eftersom att spelet körs i OpenGL/Vulkan så kan man köra det utan problem i Wine nu.
Jag vet i alla fall hur jag ska spendera min helg

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

För mig är DRM en urbota dum ide, köpt ett par spel genom tiderna som haft olika DRM. Ett av spelen gick inte spela om man hade en cd-spelare eller verktyg för att montera ISO-filer installerat. De släppte sedan en buggfix till spelet i fråga (vilket var ett crack de kopierat från någon warez-grupp). Om jag inte minns helt fel var detta ett av de gamla X-COM spelen.

Ett par andra har jag inte kunnat spela på grund av att jag har massa utvecklingsverktyg på min maskin som körs i bakgrunden.

Så i dagsläget köper jag inte DRM-spel alls.
T.ex. Anno 2070 vilket jag var hypad för när det släpptes, fortfarande DRM på detta så inget köp. Dessutom begränsat antal installationer vilket är ännu värre.

Istället för att straffa betalande kunder hur vore det om dessa belönades?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

Fast Doom klarar man ju på strax över en timme

https://www.youtube.com/watch?v=6JvMPMo8INI

Ok, så vad är det roliga med det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, så vad är det roliga med det?

Absolut ingenting.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Loggat 11 timmar själv enligt Steam och är max halvvägs.

Går nog att göra speedruns av dom flesta spel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har dom lyssnat på mitt konstanta efterfrågande av detta i SweClockers forum?! Knappast, men jag kanske får som jag ville trots allt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ogillar hur detta redan gigantiska spel fortsätter svälla upp efter varenda uppdatering. Jag hade gärna sett att MP-läget separerats från SP-läget likt hur CoD-spelen brukade vara tidigare så att man slipper MP-delen om man bara vill ha åt SP-läget. Spelet är nästan uppe i 80 GB nu.

Det hade varit trevligt med en GOG-lansering men känner mig personlig tveksam. Bethesda brukar inte göra smarta saker och deras historik vad gäller lanseringar på GOG är riktigt dålig.

Men vem vet.

När man installerar det från Steam så säger den att man måste ha 78,5 GB ledigt, bara det är nästan 80GB... vad tog det från början? 60-70?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

Har för mig att det var ca. 60GB @Hipshot

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Denuvo är inte ett DRM-skydd, det finns inget som hindrar att man använder Denuvo på spel som släpps på GoG. Det som hade skett är däremot att man nog fått rejäla problem med att använda mods då Denuvo är ett system som ser till så att man inte kan ändra vissa filer (där exe-filen garanterat är en av de viktigaste). Verkar vara många som tolkar Denuvo som att det är DRM men det är det alltså inte, anledningen till att utgivare använder det är för att det gör det mycket svårare att cracka spel som har Denuvo då det verkar röra sig om en viss form av kryptering.

Edit:
http://www.denuvo.com/
"Denuvo Anti-Tamper technology prevents the debugging, reverse engineering and changing of executable files to strengthen the security of games. It is not a DRM solution, but rather, Denuvo Anti-tamper protects DRM solutions, such as Origin Online Access or the Steam license management system, from being circumvented."

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

När man installerar det från Steam så säger den att man måste ha 78,5 GB ledigt, bara det är nästan 80GB... vad tog det från början? 60-70?

Skrivet av chipw00t:

Har för mig att det var ca. 60GB @Hipshot

Som @chipw00t skriver så låg spelet på runt 60GB i början av sommaren. Jag har för mig det var strax under 60GB, vilket var rätt mycket redan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför envisas utvecklarna/utgivarna med att använda sig av kopieringsskydd som inte har någon som helst positiv effekt?

Varför envisas folk med att stödja detta när det finns DRM-fria alternativ sedan länge? GOG.com t.ex.

Köper gärna spel från GoG men det är mycket spel som felar inte bara de senaste.
Exempel på spel som felar, Jazz Jackrabbit, Heretic, Hexen, Pro Pinball The Web.

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

För mig är DRM en urbota dum ide, köpt ett par spel genom tiderna som haft olika DRM. Ett av spelen gick inte spela om man hade en cd-spelare eller verktyg för att montera ISO-filer installerat. De släppte sedan en buggfix till spelet i fråga (vilket var ett crack de kopierat från någon warez-grupp). Om jag inte minns helt fel var detta ett av de gamla X-COM spelen.

Ett par andra har jag inte kunnat spela på grund av att jag har massa utvecklingsverktyg på min maskin som körs i bakgrunden.

Så i dagsläget köper jag inte DRM-spel alls.
T.ex. Anno 2070 vilket jag var hypad för när det släpptes, fortfarande DRM på detta så inget köp. Dessutom begränsat antal installationer vilket är ännu värre.

Istället för att straffa betalande kunder hur vore det om dessa belönades?

Ubisoft gjorde samma sak, det kanske var de du tänkte på?

Deras DRM var så buggat att den eventuellt inkompetenta högen programmerare bakom aldrig lyckades ta bort detta och man valde då att "låna" crack från gcw eller motsvarande och detta är väldigt uppenbart med den exe filen tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ubisoft gjorde samma sak, det kanske var de du tänkte på?

Ubisoft har tidigare använt ökända StarForce.