Permalänk
Medlem

Hej!
Finns det möjlighet någonstans att köpa ett nytt fläktgaller (golvgallret) till mitt Fractal Design XL?
Gick sönder i flytten och vill inte damma ner mitt FD Newton R2

Mvh!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av FlashTec:

Tycker det är dags för er nu att släppa en uppföljare till node 605, den håller ju fortfarande måttet någorlunda som htpc chassi modell större men i dagens samhälle där VR kommer starkare och starkare och spelande i vardagsrum sker mer och mer så känns 605an inte direkt optimal när det kommer till att få plats med grafikkort på höjden där det mesta tycks bli lidande, så nån cm högre hade inte gjort nåt. Kabeldragningen blir lidande med mera. Kanske kolla på era andra chassin typ R5 och liknande som blivit hyllade. Vickar man omkull ett sånt och ändrar lite så vore det ju kanske inte så långt ifrån ett riktigt bra htpc chassi. Bara en tanke

Tjena, tack för feedbacken! Vi ska kika på detta

mvh
Fractal Design

Skrivet av Trunk:

Köpte ett Define S för knappt ett år sedan och är överlag väldigt nöjd. Det enda jag kan klaga på är att när jag använder hörlursutgången som sitter på fronten så brusar det ganska högt, speciellt under load. Jag kan noll och ingenting om detta, men kanske att den är dåligt skärmad eftersom det just ökar med ökad belastning av systemet?

Visst är det lite tråkigt men samtidigt ingenting jag bryr mig speciellt mycket om. Känner inte att det är värt allt jobb att med posten skicka tillbaka till butik för att få det fixat. Speciellt inte eftersom jag klarar mig bra utan just den utgången.

Däremot kom jag nyligen att tänka på att det troligtvis sänker andrahandsvärdet en hel del, om jag nu kommer sälja chassit. Så jag tänkte i alla fall fråga om ni vet ifall det finns någon enkel lösning mot detta. Kanske bara en någon simpel kabel som behöver bytas ut?

Edit: Sen är jag bara lite allmänt nyfiken på om ni testat olika fläktplaceringslösningar och kommit fram till det "optimala" antalet fläktar och dess placering. Jag har alltid trott att fler fläktar betyder svalare dator, men kollar man runt lite så verkar det knappt vara en märkbar skillnad på t.ex. 3 fläktar eller 6. I alla fall inte i många andra chassin.

Hej
Ibland kan man få störningar på ljudet på grund av att ljudkabeln från frontportarna ligger för nära andra kablar inne i chassit, framförallt 24pins kabeln. Så testa att dra om ljudkabeln en annan rutt inne i chassit och se om det hjälper. Kan förstås inte utesluta att det inte är någon defekt på din ljudport, så om ovanstående inte hjälper så kan du kontakta vår support på länken nedan så skickar de ut en ny.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Det är väldigt svårt att säga någon generell bästa placering på fläktarna då resultatet påverkas mycket av övrig hårdvara i datorn. Men du har rätt i att varje fläkt extra man sätter i har mindre och mindre påverkan på temperaturerna.

mvh
Fractal Design

Skrivet av Swe91:

Hej!
Finns det möjlighet någonstans att köpa ett nytt fläktgaller (golvgallret) till mitt Fractal Design XL?
Gick sönder i flytten och vill inte damma ner mitt FD Newton R2

Mvh!

Hej

Vi säljer ej den delen löst tyvärr, men kolla med killarna på vår support. Ibland har de något liggandes som de kan skicka ut.
http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

mvh
Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej
Ibland kan man få störningar på ljudet på grund av att ljudkabeln från frontportarna ligger för nära andra kablar inne i chassit, framförallt 24pins kabeln. Så testa att dra om ljudkabeln en annan rutt inne i chassit och se om det hjälper. Kan förstås inte utesluta att det inte är någon defekt på din ljudport, så om ovanstående inte hjälper så kan du kontakta vår support på länken nedan så skickar de ut en ny.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Det är väldigt svårt att säga någon generell bästa placering på fläktarna då resultatet påverkas mycket av övrig hårdvara i datorn. Men du har rätt i att varje fläkt extra man sätter i har mindre och mindre påverkan på temperaturerna.

mvh
Fractal Design

Tack för svaret, ska testa att dra om kablarna och se ifall det blir någon skillnad.

Kollade på sweclockers recension om Define C och blev ganska sugen på ett köp men samtidigt kom jag att tänka på tre saker jag (och troligtvis flera andra) stör mig lite på, skriver ner dom här ifall ni är intresserade.:
1. Lite snålt med enbart två USB-portar i fronten. I de allra flesta fall klarar man sig bra med enbart två portar, men med jämna mellanrum händer det att jag hade behövt en till. Det leder till ett onödigt irritationsmoment eftersom jag inbillar mig att kostnaden för att ha tre portar är löjligt låg.
2. Ljusdioden på framsidan är alldeles för stark, i alla fall på mitt Define S, kanske har ni ändrat redan. Sitter jag i ett hyfsat mörkt rum och t.ex. spelar så blir jag faktiskt bländad av ljuset. Nu har jag satt en del av en strumpbyxa över, på så vis lyser den fortfarande men med en mycket behagligare styrka. Även om det var lätt åtgärdat så är det ändå lite av ett irritationsmoment. (Sen är jag absolut ingen som bryr sig som mycket om bling-bling men när det kommer till just frontdioden hade det varit snyggt om man kunde välja färg.)

Fan... här kommer den kritiken (förhoppningsvis den konstruktiva sorten) som på räls så jag fortsätter:
3. Fronten är väldigt... plastig. Hade gärna sett att man kunde få metall även här. Jag förstår att det säkert skulle bli dyrare för kunden, men hur mycket kan det egentligen röra sig om? Visst blir det tyngre också, men det är inte speciellt ofta man flyttar en stationär dator.

4. Sätter man fläktar/radiatorer på toppen av chassit måste man förstås ta bort de där ≈luckorna. I mitt fall har jag tagit bort en utav luckorna och satt en 140mm fläkt där. Temperaturskillnaden är ganska stor däremot så är luckan man tar bort så pass stor att det är flera cm tomrum mellan fläkten och resten av chassit. Lätt fixat med lite svart kartong och en sax, men jag hade föredragit om ni hade skickat med en bättre lösning. Inte nog med att det ser ganska fult ut det släpper även in extra damm och läcker ljud (även om den ökade ljudnivån mer än troligt är försumbar). Kanske kunde ni skicka med lite av den där ljudisoleringen ni använder samt någon sorts fästanordning, så kan man själv klippa och skruva som man vill. Det bästa hade förstås varit om det gick att lösa ordentligt med plast eller metall, men jag förstår att det är svårt med tanke på alla olika storlekar och former det finns på radiatorer och fläktar.

5. Hm... Jag hade något att skriva här men det flög visst bort, var väl inte så viktigt antar jag.

Och med allt det sagt vill jag bara lägga till att jag är fruktansvärt nöjd med mitt Define S, de klagomål jag kommit med nu är bara en droppe i havet jämfört med allt bra som finns med chassit. Nåja... en droppe i sjön i alla fall
Hade jag köpt chassi idag så hade det däremot helt klart blivit ett Define C eller något liknande. Jag är som sagt grymt nöjd med mitt Define S men den är bara aningens för stor för där den står, ett par centimeter mindre på väl valda ställen hade gjort stor skillnad.

Permalänk
Fractal Design

@Trunk: Mkt bra feedback, vi tar med oss detta framöver.

Permalänk
Medlem

Undrar om någon vet varför mikrofonen (kopplad till moderkortets mic utgång)brusar/brummar när frontpanelens hdaudio på nano-s är anslutet till asus h110i plus moderkortet, är det något fel på lådans hdaudio kontakt eller är det dragningen av kabeln som är orsaken till problemet? drog iof kabeln direkt till ljudkontakten på moderkortet på insidan oxå av chassit men blev inte av med bruset/brummandet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av DST:

Undrar om någon vet varför mikrofonen (kopplad till moderkortets mic utgång)brusar/brummar när frontpanelens hdaudio på nano-s är anslutet till asus h110i plus moderkortet, är det något fel på lådans hdaudio kontakt eller är det dragningen av kabeln som är orsaken till problemet? drog iof kabeln direkt till ljudkontakten på moderkortet på insidan oxå av chassit men blev inte av med bruset/brummandet.

Ljudkablarna kan i vissa fall få störningar om de dras tillsammans med kablarna från nätagget, men om du redan provat att dra kabeln rakt över moderkortet med samma problem så är det förmodligen fel på ljudporten.

Ta och kontakta vår support så hjälper de dig

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Permalänk
Inaktiv

Fönterruta R3

Hej, undrar ifall man på något vis skulle kunna få tag på en fönsterruta till ett fractal design r3?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon276229:

Hej, undrar ifall man på något vis skulle kunna få tag på en fönsterruta till ett fractal design r3?

Hallå,

Tyvärr inte. Vi gjorde mot slutet av R3:ans produktion en omgång sådana paneler, med kartong och så för försäljning i handeln. Såvitt vi vet är de dock slutsålda överallt.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Mitt Fractal Design Arc Mini R2 Svart damp i backen och slog sönder frontpanelen.

Går det beställa en ny och vad kostar den isf?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Sweede:

Mitt Fractal Design Arc Mini R2 Svart damp i backen och slog sönder frontpanelen.

Går det beställa en ny och vad kostar den isf?

Hej,

Du kan köpa en härifrån: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=381

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur långt bort är det egentligen att sätta en hdmi port i fronten på typ ett Define C/ mini C chassi?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Hur långt bort är det egentligen att sätta en hdmi port i fronten på typ ett Define C/ mini C chassi?

Hej,

Det finns i nuläget ingen vanligt förekommande intern port för HDMI, och vi vill undvika att ha en sladd som går ut ur datorn för att sedan kopplas in baktill.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

På den japanska versionen utav hemsidan så hittar man ett Define Nano S i vitt. Är det något som man kommer kunna lägga vantarna på här i Sverige inom snar framtid?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

På den japanska versionen utav hemsidan så hittar man ett Define Nano S i vitt. Är det något som man kommer kunna lägga vantarna på här i Sverige inom snar framtid?

Instämmer...Önskar att det fanns ett vitt/svart Define C ATX chassi med vita dioder!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Instämmer...Önskar att det fanns ett vitt/svart Define C ATX chassi med vita dioder!

Håller med dig och @Fisken1986 ! Vitt define c / mini c hade varit nice !

Permalänk

Hej köpte titanium färgen men nu vill jag ha en svart lucka då jag aldrig riktigt var förtjust i att endast fronten var grå. Var vänder jag mig?

Bör påpekas chassit är två år gammalt så hade naturligtvis betalat för en ny frontlucka.

Det gäller så klart Define R5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av drwlz:

På den japanska versionen utav hemsidan så hittar man ett Define Nano S i vitt. Är det något som man kommer kunna lägga vantarna på här i Sverige inom snar framtid?

Det är inte omöjligt att det kommer, men i nuläget är de inte på väg hit.

Skrivet av Fisken1986:

Instämmer...Önskar att det fanns ett vitt/svart Define C ATX chassi med vita dioder!

Vi ska överväga det!

Skrivet av lennartstek:

Hej köpte titanium färgen men nu vill jag ha en svart lucka då jag aldrig riktigt var förtjust i att endast fronten var grå. Var vänder jag mig?

Bör påpekas chassit är två år gammalt så hade naturligtvis betalat för en ny frontlucka.

Det gäller så klart Define R5

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan få tag i den här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=481

Det blir dock tyvärr ganska dyrt, då det är en komplett front samt skickas från Tyskland.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Det är inte omöjligt att det kommer, men i nuläget är de inte på väg hit.

Vi ska överväga det!

Du kan få tag i den här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=481

Det blir dock tyvärr ganska dyrt, då det är en komplett front samt skickas från Tyskland.

Det kostar att ligga på topp...

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Hej, köpte nyss ett R5 och startade upp datorn och hade ett konstigt "tickande" ljud ifrån datorn som om en av fläktarna slog i något. Öppnade upp och kollade om det var några sladdar i närheten och det var helt rent men lokaliserade att ljudet kom från den bakre inkluderade fläkten.

Inspekterade lite mer noggrant med ficklampa och såg att den vobblade en del och ljudet avtog/ökade när man använda den inbyggda fläktkontrollern.

Nu sitter jag med ett fläktblad i handen, det bröts av efter en stund och flög iväg i chassit. Som tur var verkar det inte som att det lyckades skada något annat i datorn som tur är då datorn verkar fungera som den ska.

Har skickat in en ticket på eran hemsida men tänkte kolla här så kanske det går snabbare att få svar eller få det löst.

Kommer jag behöva montera ur allt och åka tillbaka till Netonnet och lämna in det eller kan jag bara få en ny GP14 fläkt av er?

MVH

Christoffer

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Hej igen. Har ni väntat i 6 dagar, imorgon blir det 7, på min ticket på eran hemsida. Det står att det normalt svaras inom 48 timmar. Inte heller något svar här. Är det så hög belastning just nu eller är ni bara underbemannade?

Permalänk

Hej!
Vit fönsterpanel till r4, finns det att köpa?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

måste bara ge lite beröm för era nätdelar, dom är väldigt snygga inte för att det spelar nån roll egentligen men tycker dom ser bättre ut än både corsair evga och dom andra, fin touch med den vita fläkten och att ni fått bra betyg på sweclockers tester gör att jag känner mig nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett Fractal Design R5 Blackout edition utan fönster.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av PsyCor:

@Fractal Design: Hej igen. Har ni väntat i 6 dagar, imorgon blir det 7, på min ticket på eran hemsida. Det står att det normalt svaras inom 48 timmar. Inte heller något svar här. Är det så hög belastning just nu eller är ni bara underbemannade?

Hej!

Ursäkta sent svar. Vi har haft en hel del sjukfrånvaro på kontoret de senaste veckorna, och arbetar på att komma ikapp. När supportkillarna kommer till din ticket kommer de högst troligen skicka ut en ny fläkt

mvh,
Fractal Design produktutveckling

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av gylldevik:

Hej!
Vit fönsterpanel till r4, finns det att köpa?

De finns inte längre som tillbehör, och är tyvärr för tillfället slut i reservdelsshoppen. Du kan anmäla intresse för den här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=224

Skrivet av HazZarD:

måste bara ge lite beröm för era nätdelar, dom är väldigt snygga inte för att det spelar nån roll egentligen men tycker dom ser bättre ut än både corsair evga och dom andra, fin touch med den vita fläkten och att ni fått bra betyg på sweclockers tester gör att jag känner mig nöjd med köpet.

Kul att höra!

Permalänk
Medlem

@Fractal Design

Hej, byggde nyss i en ny core 500 och det blev såhär när allting var klart:

https://www.youtube.com/watch?v=OITCrm4u4ic

Jag har inte satt på locket snett eller så utan locket uppför sig på samma sätt även om den sitter på burken eller inte.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Hej Fractal Design,

Undrar om man kan ringa er angående support frågor. Har varit en trogen kund väldigt länge men senaste chassit Fractal R4 har problem med Power Led lampan.. Den har slocknat helt. Datorn fungerar dock som den ska. Vad ska jag göra?

Tack!

Permalänk

Hej!

Jag tänkte bygga en ny liten server hemma, och till min fasa så såg jag att man inte kan köpa Fractal Design Array nå mer?!!? Finns ju ingen annan vettig låda som jag hittar som är i närheten, kommer det komma någon liknande snart? Node 304 är ju lite större, lite för stor. Har redan en Array och en till uppe på den hade ju varit perfekt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Går det att köpa lösa bussningar till hårddiskvaggorna till ett Fractal Design Define Mini C?
Jag skulle koppla in en extra hårddisk och såg då att det bara sitter tre bussningar i den tomma vaggan.
Jag har letat och lyst med ficklampa i lådan i fall den skulle ha lossnat och hamnat någon stans, men det verkar inte så.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har ett define r3 (första versionen). Min reset knapp har glidit in i chassit, och jag har dessutom ett audiojack replacement kit som ska monteras underifrån vid power knappen. Men hur kommer jag åt att göra detta inifrån? Kan man ta bort fronten på chassit på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com