Permalänk
Medlem

CPU-Paket skadat

Hej på er alla glada medmänniskor, idag kom min i5 6600k till min brevlåda som jag hade beställt från NetOnNet och till min största förskräckelse så har Postnord deformerat paketet. Jag har inte öppnat och testat om den funkar eftersom mina andra delar kommer om några dagar.

Vad ska jag göra? Ska jag testa cpu:n eller är det ingen idé med tanke på paketets skick och istället bara skicka tillbaka den?

Framsidan
http://imgur.com/PtLsR2J

Baksidan OBS! det ser ut som det är en repa på högra delen av processorn men det vara bara kameran som krångla
http://imgur.com/iIAMpQs

En till bild på framsidan
http://imgur.com/RElXgCb

Permalänk
Entusiast

Chansen är väldigt liten att CPU'n skulle ha tagit skada av det då den är ganska väl skyddad i paketet men jag skulle ändå reklamera den för säkerhets skull.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft e 6700k från Netonnet som skickades i vadderat kuvert där sidorna på processorn var vikta uppåt. Dett var i somras och jag fick en ny och sa till dom att använda en kartong istället, men dom verkar inte ha lärt sig. Jag hade nog reklamerat den i fall den inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

jävligt dåligt sätt att skicka en processor på, i ett kuvert med lite bubbel insida.. skriv till netonnet /postnord, delvis netonnet då det ligger i ett kuvert och inte kartong med bubbel på insidan då alla i dagens samhälle vet hur postnord hanterar paket..

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

@EXame: Har redan skickat ett medelande till de. Ringde de 50 minuter innan deras support stängde, väntade i 20 minuter och sen la de på. Helt otroligt.

Permalänk
Avstängd

Kartongen är full med luft därför deformeras den ganska enkelt. Samlar du på kartonger kan du säkert reklamera och få en ny, men är garanterat inget fel på din processor som har med frakten att göra

Permalänk
Medlem

@Klubba: Men hur kan jag lämna tillbaka den om jag öppnar lådan? Bryts inte garantin då?

Permalänk
Medlem

Skicka bilder och fråga Netonnet spara sedan mailet om det vill att du ska prova cpun. (jag tvivlar på att det ska vara några problem med cpun.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Processorn ser inte ut att vara skadad så det är nog inta problem att öppna och testa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXame:

jävligt dåligt sätt att skicka en processor på, i ett kuvert med lite bubbel insida

Inte ett dugg dåligt, hade hela kedjan fungerat, så hade paketet varit 100%.
Men då gäller det att inte någon, idiot på vägen, lägger en halvpall över såna här mjuka paket...

Hur tror du egentligen vissa saker fungerar??
Tror du liksom att de stora bolagen som Inet, CDON, NetOnNet osv skickar sina paket "som de själva vill"?
De har avtal med de som hämtar paketen, beroende på vara så ska den vara packad si och så, för att företagen ska hålla sig försäkrade mot skador.

Jag vågar lova att beställer vi 100 sådana här paket, så är 98 av de 100% när de kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

Vad ska jag göra? Ska jag testa cpu:n eller är det ingen idé med tanke på paketets skick och istället bara skicka tillbaka den?

Finns inga skador på själva produkten, d.v.s CPUn.
Men vill du, så anser jag att du har rätten att klaga.

Det ska inte se ut sådär, klagar du, så kommer NetOnNet klaga på Postnord.
Så det är WinWin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

@Klubba: Men hur kan jag lämna tillbaka den om jag öppnar lådan? Bryts inte garantin då?

Va? Nej självklart inte! Vad är då poängen med garanti? Du kan dessutom använda dig utav distansköpslagen. Se bara till att dokumentera allt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Min omedelbara tanke är att detta är en av de fall där det faktiskt är bra att Intel kör utan pinnar på sina CPUer (föredrar AMDs sätt i övrigt), det är ju bara en hård solid bit utan några sköra delar som legat innanför flera lager av packmaterial (plasthållaren CPU:n sitter i, kartongen, och kuvertet med bubbelplast). Så det ska nog mycket till för att den ska ta skada.

Jag hade nog oavsett reklamerat, om vi inte säger till när det blir fel så kommer situationen aldrig förändras. Dessutom kanske man vill behålla kartongen, då är det ju synd om den är förstörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte ett dugg dåligt, hade hela kedjan fungerat, så hade paketet varit 100%.
Men då gäller det att inte någon, idiot på vägen, lägger en halvpall över såna här mjuka paket...

Hur tror du egentligen vissa saker fungerar??
Tror du liksom att de stora bolagen som Inet, CDON, NetOnNet osv skickar sina paket "som de själva vill"?
De har avtal med de som hämtar paketen, beroende på vara så ska den vara packad si och så, för att företagen ska hålla sig försäkrade mot skador.

Jag vågar lova att beställer vi 100 sådana här paket, så är 98 av de 100% när de kommer fram.

NetOnNet brukar vara rätt bra på att använda wellpapplådor när de skickar dyra datorkomponenter. Likaså Dustin. Inet packar också i wellpapp, men det är mer ett omslag och det brukar funka det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Falcon: givetvis om hela kedjan hade fungerat så är det absolut ett bra sätt att skicka varor på då det tar mindre plats, menar mest för att minska reklamationerna, skulle ju inte vara kul om man betalat summan X för en sak och så kommer den fram så, även om den är hel.
och jag vet hur sakerna fungerar i kedjan då jag kört varor åt ett stort fraktbolag. (sett hela omlastnings kedjan tex.. vilket är personerna som jobbar därs fel i hanteringen, ej tex hela postnord, schenker, dhls kedjorna.)

självfallet har dom avtal med fraktbolagen angående storlekarna, men fraktbolaget säger inte att dom ska skicka en cpu i ett bubbelkuvert, det är upp till Bolaget som säljer varan, för att minska reklamationerna så kanske en kartong vore på plats just i sådana tillfällen, även om en cpu inte innehåller några mekaniska delar så kan den vara trasig inuti då den såg lite tråkig ut.

menar mest att man kan påpeka det till bolaget så dom har det noterat( om man inte reklamerar den) iaf den börjar strula tex med värmeproblem då det krävs relativt mycket kraft för att åstadkomma repan på TS cpu då den ligger i ett hårdplast skal samt bubbelkuvertet.

menar ej att smutskasta något företag/kedja.

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

Bump. Har bestämt mig att lämna tillbaka processorn och byta ut den. Tror ni att man kan åka till NetOnNets lagershop och byta ut den där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snedvard:

Bump. Har bestämt mig att lämna tillbaka processorn och byta ut den. Tror ni att man kan åka till NetOnNets lagershop och byta ut den där?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut.
Har själv köpt en HDMI-kabel av fel format av Netonnet som jag till och med bröt förpackningen på och det var inga problem att lämna tillbaka den!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Absolut.
Har själv köpt en HDMI-kabel av fel format av Netonnet som jag till och med bröt förpackningen på och det var inga problem att lämna tillbaka den!

Så du menar att jag kan bara åka dit och byta ut den till en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snedvard:

Så du menar att jag kan bara åka dit och byta ut den till en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Yup det borde du kunna, speciellt eftersom ditt paket inte ens är brutet.
Men du måste ju ha med ett kvitto/ordernummer såklart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Tror som tidigare att det absolut inte är nån fara och kartongerna behöver inte mycket för att vika sig lite så där och skulle säga det är lungt och hade inte oroat mig över skador och har sett betydligt värre som jag fått själv eller andra beställt och just cpu är inte speciellt känslig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Sent svar kanske men ville bara säga att jag gick till butiken och bytte till en ny processor. Allt funkar som det ska nu och tack för all hjälp hörni och ha en bra 3:e advent

Permalänk
Medlem

NetOnNet skickar en extra processor

Har ingen aning var jag ska lägga den här tråden så jag lägger den i support sektionen.

Liten uppföljare på min gamla tråd. Jag skickade ett mail till NetOnNet angående min fraktskada förra fredagen. På söndagen gick jag till NetOnNets Lagershop och bytte ut den fraktskadade produkten. Idag svarar de på mitt mail som jag skickade i fredags där de skriver att de kommer skicka en ny processor.

Jag svarar på mailet och säger att jag har redan bytt ut den, men de kommer inte svara på mitt mail på 48h timmar p.g.a "Kundsupporten är överbelastad"

Vad ska jag göra? De verkar ju inte ha gått igenom i deras system att jag bytte ut min fraktskadade produkt, ska jag bara skicka tillbaka den när paketet kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

Vad ska jag göra? De verkar ju inte ha gått igenom i deras system att jag bytte ut min fraktskadade produkt, ska jag bara skicka tillbaka den när paketet kommer?

Låt bli att hämta ut den bara om de skickar den, så skickas den tillbaka utan att du behöver göra något. Annat måste du ordna med returfrakt etc.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar det som för mig, så vänder det nya paketet på utlämningsstället som "begärd retur". Men kanske inte alltid det fungerar så. Hämta inte ut paketet innan de svarat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ringa dem?

033-488 488

Om det nu inte redan är för sent. Annars är det bara att be om retur när den kommit.

Permalänk
Medlem

Lagershop hanteras väl inte av samma kundtjänst som i mejlen. Du måste ju meddela att du hämtat ut en ny processor.

Permalänk
Medlem

@Zaphood: De har stängt för idag, ringer imorn och förklarar situationen

Permalänk
Medlem

@Lorault: Känns väl fortfarande konstigt att det inte går igenom.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Snedvard: *trådar sammanfogade och flyttad*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord