Har SLI menyn i kontrollpanel ändrats?

Permalänk

Har SLI menyn i kontrollpanel ändrats?

Så jag installera ett till kort då jag tog min brors som köpt ett nytt.
Har kopplat ihop SLI tidigare p åandra datorer och då har menyn i kontroll panelen varit annorlunda. Har denna ändrats på senare tid så att man inte kan disabla SLI numer?
Se screen shot...

https://postimg.org/image/r7fp04iov/

Permalänk
Medlem

Den har inte ändrats på ganska länge nej.
Ser ut som att du inte har en brygga mellan korten alt att din bräda inte supporterar sli.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

så ser inte min ut jag kan stänga av osv, sitter SLI bryggan i korrekt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en kryssruta där har jag för mig för att aktivera SLI

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

du kolla bara på physx inställningarna inte SLI...

dom ska vara till vänster där du har "sträck ut bildskärmar med Surround"

antingen har du ett moderkort som inte stödjer SLI, glömt SLI bryggan eller kopplat skärmar i kort 2.

om du har det första alternativet dvs moderkort som inte stödjer SLI testa denna
https://github.com/EmberVulpix/DifferentSLIAuto/releases

ska vara någon vidareutveckling på gammla SLIpatch som an kunde använda för att lura Nvidia drivaren att man körde ett SLI certat moderkort.

inte provat den själv dock då jag inte har något kort längre som saknar SLI stödet utan var i min gammla c2q burk dör jag använde SLIpatch 1.2 med framgång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har moderkort Z97 Extreme 9. Den har 4-way SLI support
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97%20Extreme9/

Saken är jag provade SLI bryggan på båda inställningarna på kortet fick samma alternativ fortfarande. Har GTX 670 så den har två ställen att sätta SLI bryggan på.
Kanske fel på SLI bryggan då :(?
Men jag har som sagt haft andra datorer med SLI och då varnade den när SLI bryggan inte var påsatt, jag får ingen sån varning.
Det er exakt samma grafikkort båda två. KFA2 GTX 670 4GB OC

Permalänk
Skrivet av Rumpeltroll:

Jag har moderkort Z97 Extreme 9. Den har 4-way SLI support
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97%20Extreme9/

Saken är jag provade SLI bryggan på båda inställningarna på kortet fick samma alternativ fortfarande. Har GTX 670 så den har två ställen att sätta SLI bryggan på.
Kanske fel på SLI bryggan då :(?
Men jag har som sagt haft andra datorer med SLI och då varnade den när SLI bryggan inte var påsatt, jag får ingen sån varning.
Det er exakt samma grafikkort båda två. KFA2 GTX 670 4GB OC

sitter alla dina skärmar (om du nu har fler) i översta kortet?

alternativt testa en annan drivrutin kan va nå vajs med den om inte annat testa ominstallera den

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jepp kan prova ominstallera drivrutinerna. Har bara en skärm inkopplad och den är på den översta.
Men det som är konstigt är att jag kan ju fortfarande dedikera physX till det andra kortet?
Det borde jag väl inte kunna om inte SLI fungerade

Permalänk
Skrivet av Rumpeltroll:

Jepp kan prova ominstallera drivrutinerna. Har bara en skärm inkopplad och den är på den översta.
Men det som är konstigt är att jag kan ju fortfarande dedikera physX till det andra kortet?
Det borde jag väl inte kunna om inte SLI fungerade

SLI och Physx är 2 olika saker och har inget med varandra att göra.

Du kan ha 2 olika kort inte kopplade i SLI och dedikera det ena som fysikkort (Nvidia Physx) istället för att din huvudkort eller CPU ska behöva beräkna fysiken utan göras av ett dedikerat kort som annars bara ligger i idle.

så du kan använda ett kort som dedikerat till fysik eller låta cpu alternativt låta ditt mainkort att ta hand om fysiken i de titlar med stöd för det.

som sagt SLI inställningarna ska vara i samma rad som alternativen för surround view (se min bild från min kontrollpanellängre upp i tråden) och du ska ha alternativen maximera prestanda(enable SLI) och disable SLI där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jepp, blir att ominstallera drivrutinerna och sen köpa en ny sli brygga om det inte fungerar.
Tack då

Permalänk

Nu fann jag ut vad det var.
Jag använder min m2 Ultra på moderkortet och hade moderkort extreme6 och inte extreme9.
Då fungerar itne SLI om man använder m2 kontakten för den stjäler pcie lanes.

Permalänk

Dåså problem solved then.

Du kan prova att flytta din m.2 disk till den port som inte heter ultra m.2 den ka vara endast 2pci-e lanes medan ultra porten ska använda upp 4

Då borde du kunna köra sli om än med en minimal flaskning på grafikkorten typ 1-2% nånting men knappt mätbart.

Samt något lägre överföringshastighet till din m.2 ssd men inget du lär märka om du inte flyttar mycket stora filer till och från ssdn

Fast borde fungera ändå ty ker man. Har för mig sli ska fungera ner till x4 pci-e 3.0 portar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:
Det var vad jag fann på nätet iaf, att den slutar fungera då, och att SLI inte fungerar.
Skulle haft Extreme9 då hade det fungerat.
Ser det nu har 2 st m2 slots, tack. Får prova det