Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja industrin är riktigt rolig Speciellt underhåll av maskiner verkar få veta eller bry sig om (något som är i för sig bra för företaget jag jobbar på). Vet inte hur många maskiner som är trasiga, bara för man inte ser till att det är smörja på glidytorna

Jag arbetar inom industri och jag har 'minst erfarenhet' men är utbildad (inte inom industri) och vet hur man öppnar en manual och läser.

Vi har på senare tid haft väldigt mycket problem med våra maskiner som är över 15 år gamla... När vissa kollegor kör 'underhåll' så betyder det att man går fyller i pärmen att man gjort det, sen är man klar

Sen att de som ändå gör något man kan kalla underhåll så hoppar man över 30% av punkterna för 'dom är inte så viktiga' när det nu på senare tid visat sig vara jävligt dyrt att hoppa över dessa 'skit saker'. ^^

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

En kompis köpte en ny 144hz skärm och var väldigt stolt över den och pratade alltid om hur skönt det var med 144hz när man spelade.

Det största var bara att han körde skärmen i 60hz i 1års tid

Erkännde han de själv eller var nån som påpekade honom om det?
Hur som heslt skulle man ju aldrig erkänna de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Jag arbetar inom industri och jag har 'minst erfarenhet' men är utbildad (inte inom industri) och vet hur man öppnar en manual och läser.

Vi har på senare tid haft väldigt mycket problem med våra maskiner som är över 15 år gamla... När vissa kollegor kör 'underhåll' så betyder det att man går fyller i pärmen att man gjort det, sen är man klar

Sen att de som ändå gör något man kan kalla underhåll så hoppar man över 30% av punkterna för 'dom är inte så viktiga' när det nu på senare tid visat sig vara jävligt dyrt att hoppa över dessa 'skit saker'. ^^

Det om något klassiker, ett företag har problem med en maskin. T.ex vibrationer eller bitarna inte blir som dom ska (slitet för smörjan kommer inte fram eller ingen som fettar in eller inte fyller på oljebehållaren).

Oftast hamnar maskinen på vårat bord och i många fall är det skitsaker som bara struntas i (blir mer omfattande renoveringar än om det gjorts i tid).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Erkännde han de själv eller var nån som påpekade honom om det?
Hur som heslt skulle man ju aldrig erkänna de.

Vi satt på lan och jag lirade på hans dator. Och jag tyckte inte det kändes som några 144hz. Så gick in och kollade och såg det

Kompisen var ungefär "Man behöver väl inte ändra? Skärmen är ju på 144hz redan" *Facepalm* hahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det om något klassiker, ett företag har problem med en maskin. T.ex vibrationer eller bitarna inte blir som dom ska (slitet för smörjan kommer inte fram eller ingen som fettar in eller inte fyller på oljebehållaren).

Oftast hamnar maskinen på vårat bord och i många fall är det skitsaker som bara struntas i (blir mer omfattande renoveringar än om det gjorts i tid).

Jo, "du rör inget nu! Dendär har alltid fungerat!"

En gång när jag satt och jobbade vid en hydraulpress så rasade hela överdelen ned...
Alla gubbarna tittade nervöst på mig när jag rev isär skiten och gjorde om det korrekt på eget bevåg...

"men nu stänker det ju olja när man använder den!"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

"är det fläkten som gör datorn snabb?" -Jag själv sommaren 2015

Visa signatur

I5 8600K l Asus Z370 TUF l Corsair Vengeance 16 Gb (4x4)
Asus gtx 1080 Strixl l Corsair 850W Psu l Kingston Hyperx 120 gb Ssd/500 gb Hdd l Corsair Meshify C Dark TG l Acer Predator XG270HU l Strafe RGB MX Blue l Scimitar RGB Gul

Permalänk

En kund ringde min chef i panik en gång och sa att det rinner el ur vägguttaget min chef undrar vad han menar och får till förklaring att elen rinner ut på golvet, min chef skickar en elektriker (inte mig tack och lov) för att kolla vad det var,
När han kommer fram så ser han att det rinner vatten ur ett av uttagen uppenbarligen så har ett vattenrör sprungit läck bakom vägguttaget men kunden menar på att det är el för dom har vattenfall som elleverantör

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Inte datorrelaterat, men ack så "kul".
Detta har hänt ett par gånger...

Kund: Fan vad ni har blivit dyra, allting går upp och servicen är kass, bara en massa unga människor. Jag ska börja tanka på Shell istället, där jobbar lite äldre och min granne sa att de är trevliga. Här strular alltid kortet när man ska betala. (kortet nekades).

Jag: Vad trevligt, men du vet om att du är på Shell nu?

Kund: Är jag?

Jag: Japp *pekar på skjortan* och stora loggan utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vectuvius:

En kund ringde min chef i panik en gång och sa att det rinner el ur vägguttaget min chef undrar vad han menar och får till förklaring att elen rinner ut på golvet, min chef skickar en elektriker (inte mig tack och lov) för att kolla vad det var,
När han kommer fram så ser han att det rinner vatten ur ett av uttagen uppenbarligen så har ett vattenrör sprungit läck bakom vägguttaget men kunden menar på att det är el för dom har vattenfall som elleverantör

haha det var bland det roligaste jag läst på länge ^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Det var från riksdagshuset...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

ett samtal imellan mig och kundtjänst på Bahnhof för en dryg 2 veckor sedan:

J: JAG
B: Bahnhof

J: tjena, jag har problemet att jag har beställt internet för dryg vecka sedan och det har fortfarande inte kommit igång.
B: ja men absolut vis ka börja felsöka allting så vi kan lokalisera felet!

J: vi behöver inte felsöka någonting, jag arbetar med IT och har kopplar en dator direkt i inkommande jack och försökt pinga google, jag får inget svar, jag har dessutom testat en annan dator och 2 olika TP-kablar, jag får en 10.73 IP adress. så problemet ligger ute i huset och inte i min lägenhet.

B: jaha men vad bra! men lyser alla ledarna på routern?

J:.......jag har kopplat mig direkt i väggen...det är ingentin imellan mig och er förutom en TP kabel
B: eee okej men skulle du kunna testa att starta om modemet?

J: jag har kopplat inkommande RJ45 kontakt till min dator...ingenting annat därimellan. problemet ligger ute hos er.

B: jaha men kommer du åt internet?

J: nej.....därav att jag ringer er

B: okej, är du hemma nu så kan vi hjälpa dig med felsökningen?

J: neeeej...jag är på jobb, det FINNS ingen felsökning att göra, problemet ligger INTE i lägenheten säger jag ju!

B: men är du inte hemma kan vi inte hjälpa dig tyvärr.

J: okej, har du så du kan skriva ner ett par saker till en tekniker som kan kolla på det?

B: *förvirrad* eeh ja

J: okej. skriv följande: kund har uteslutit fel i lägenhet, dator med MACadress xx.xx.xx.xx. och IP xx.xx.xx.xx är kopplad direkt i inkommande RJ45 kontakt.

B: ja okej, vad vill du vi ska göra?

J: JAG VILL ATT NI SKA FIXA MITT INTERNET!!!!! får jag inte internet innan jag är hemma ifrån jobb så säger jag upp det och tar någon annan istället!

B:okej tack så mycket, god jul

J: god jul.

3 timmar senare när jag var hemma ifrån jobb hade jag internet.

Permalänk
Avstängd

Jag tror mig kunna ana var felet låg...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Inte datorrelaterat, men ack så "kul".
Detta har hänt ett par gånger...

Kund: Fan vad ni har blivit dyra, allting går upp och servicen är kass, bara en massa unga människor. Jag ska börja tanka på Shell istället, där jobbar lite äldre och min granne sa att de är trevliga. Här strular alltid kortet när man ska betala. (kortet nekades).

Jag: Vad trevligt, men du vet om att du är på Shell nu?

Kund: Är jag?

Jag: Japp *pekar på skjortan* och stora loggan utanför.

hahahahaha, klockrent. Fick du något svar från kunden efter det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

ett samtal imellan mig och kundtjänst på Bahnhof för en dryg 2 veckor sedan:

J: JAG
B: Bahnhof

J: tjena, jag har problemet att jag har beställt internet för dryg vecka sedan och det har fortfarande inte kommit igång.
B: ja men absolut vis ka börja felsöka allting så vi kan lokalisera felet!

J: vi behöver inte felsöka någonting, jag arbetar med IT och har kopplar en dator direkt i inkommande jack och försökt pinga google, jag får inget svar, jag har dessutom testat en annan dator och 2 olika TP-kablar, jag får en 10.73 IP adress. så problemet ligger ute i huset och inte i min lägenhet.

B: jaha men vad bra! men lyser alla ledarna på routern?

J:.......jag har kopplat mig direkt i väggen...det är ingentin imellan mig och er förutom en TP kabel
B: eee okej men skulle du kunna testa att starta om modemet?

J: jag har kopplat inkommande RJ45 kontakt till min dator...ingenting annat därimellan. problemet ligger ute hos er.

B: jaha men kommer du åt internet?

J: nej.....därav att jag ringer er

B: okej, är du hemma nu så kan vi hjälpa dig med felsökningen?

J: neeeej...jag är på jobb, det FINNS ingen felsökning att göra, problemet ligger INTE i lägenheten säger jag ju!

B: men är du inte hemma kan vi inte hjälpa dig tyvärr.

J: okej, har du så du kan skriva ner ett par saker till en tekniker som kan kolla på det?

B: *förvirrad* eeh ja

J: okej. skriv följande: kund har uteslutit fel i lägenhet, dator med MACadress xx.xx.xx.xx. och IP xx.xx.xx.xx är kopplad direkt i inkommande RJ45 kontakt.

B: ja okej, vad vill du vi ska göra?

J: JAG VILL ATT NI SKA FIXA MITT INTERNET!!!!! får jag inte internet innan jag är hemma ifrån jobb så säger jag upp det och tar någon annan istället!

B:okej tack så mycket, god jul

J: god jul.

3 timmar senare när jag var hemma ifrån jobb hade jag internet.

Om man jobbar på kundtjänst brukar det finnas checklistor som man är tvungen att följa. Folk I allmänhet har inte bra koll på enkla lösningar, så alla checklistor börjar med omstart av modem, kolla att sladdar sitter I etc. Alla samtal avlyssnas, utvärderas och betygssätts, och om man inte följt alla punkter i checklistan får man underkänt (dåliga siffror och verbalt smisk av chefer). Alltså får man inte hoppa över några steg och anta att kunden är kunnig, utan måste i princip behandla den som en idiot för att inte få underkänt när samtalen avlyssnas.

Nu verkar ju inte denna person du pratat med varit så haj på tekniken den skulle hjälpa dig med, men kan från egen erfarenhet i kundtjänst se att personen i fråga försökte hålla sig till sina checklistor (vilket man tvingas göra).

Permalänk
Avstängd

Trodde mer att det var att han glömt själva modulator/dem. -boxen (eller mer korrekt dess innehåll...) för inkommande till huvudlinan och därför per automatik inte fick någon respons utifrån...
(kopplar jag direkt i nätverksuttaget här får jag ju inte heller någon respons från min internetleverantör eftersom min dator ensam (eller i grupp) inte kan kommunicera med deras system... (men jag får intern respons om annan utrustning eller flera datorer är på))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Om man jobbar på kundtjänst brukar det finnas checklistor som man är tvungen att följa. Folk I allmänhet har inte bra koll på enkla lösningar, så alla checklistor börjar med omstart av modem, kolla att sladdar sitter I etc. Alla samtal avlyssnas, utvärderas och betygssätts, och om man inte följt alla punkter i checklistan får man underkänt (dåliga siffror och verbalt smisk av chefer). Alltså får man inte hoppa över några steg och anta att kunden är kunnig, utan måste i princip behandla den som en idiot för att inte få underkänt när samtalen avlyssnas.

Nu verkar ju inte denna person du pratat med varit så haj på tekniken den skulle hjälpa dig med, men kan från egen erfarenhet i kundtjänst se att personen i fråga försökte hålla sig till sina checklistor (vilket man tvingas göra).

checklistor i all ära, men jag anser att en person på service skall ha någrlunda koll. och om jag från början berättat vad som är felsökt så borde han kunna hoppa i felsökningslistan.

Permalänk
Avstängd

Som jag skrivit tidigare här så är förmodligen minst 90% av alla samtal "idiotfrågor" av folk som inte kan så mycket.
Så jag förstår det.

Jag har själv råkat ut för fysiskt avbrott på linan in (som jag kollade med annan mätapparatur) och det tog flera samtal att påpeka det innan man skickade en tekniker. Jag fick förslag om att ställa om inställningarna i Explorer...
Men jag förstår ända att man verkligen vill utesluta att det är någonting annat innan man sänder dit en tekniker att kolla den fysiska linan.
Annat vore slöseri med resurser om teknikerna ständigt var sysselsatta med en massa skit i ställetför att hjälpa folk som dig och mig som verkligen behöver deras tjänster.
(Hade för visso kunnat laga den själv, men man får tyvärr inte röra saker på den del av linan som tillhör televerket utan specialtillstånd från dem. (Däremot linan inuti huset, från huvudintaget får man själv meka med om man har kunskaper (och naturligtvis egna datakablar, lösa sladdar, mm) men enligt gamla bestämmelser så får man egentligen fortfarande inte koppla in utrustning på telenätet som inte är godkänd.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@jnsson: Bara att han bad om ursäkt och bad om ansökan för ett företagskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

eller naanbröd eller chai-te eller.....

min favorit: Namnam bröd..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

checklistor i all ära, men jag anser att en person på service skall ha någrlunda koll. och om jag från början berättat vad som är felsökt så borde han kunna hoppa i felsökningslistan.

Det är just det man inte får göra. Och det är inte kundtjänstarbetaren själv som bestämmer det, om man hoppar över något får man smisk från de högre upp i kedjan. Detta för att en stor majoritet av de som ringer in "behöver hjälp av tekniker för att kolla på problem på företagets sida", samt "har kollat allt, startat om etc." när de i själva verket glömt sätta i SIM-kort, inte satt i sladden, inte startat om, inte betalat räkningar, etc etc.

Det är alltså en väldigt liten del av de som ringer in som faktiskt behöver tekniker. Det är till och med en liten del som behöver kundtjänstmedarbetaren att ändra i system, oftast får en bara säga till kunden att göra saker den enkelt kunnat göra själv. Så checklistor används inte för att vara dryg, de används för att de behövs och det skulle gå åt offantligt mycket mer resurser om alla som "redan felsökt själva" (läs: i princip alla som ringer och som tycker sig ha full koll på vad problemet är) skulle kopplas till en tekniker som faktiskt har koll på tekniken.

Det är självklart jobbigt för den kunnige att supporten fungerar på detta sätt, men tyvärr är det den typen av kundtjänst som behövs i 95% av fallen.

Permalänk

Fick en förfrågan på ett programmeringjobb idag, kunden ville ha något liknande tinder och jag gav honom ett pris.

Får detta svar tillbaka:

"Haha, det där kan du inte va seriös med, jag har en kille i Norge som gör det för 10.000 kr, det är bara att kopiera allt tinder har och klistra in en egen app"

Ja jo.. fast..

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbonprogrammer:

Fick en förfrågan på ett programmeringjobb idag, kunden ville ha något liknande tinder och jag gav honom ett pris.

Får detta svar tillbaka:

"Haha, det där kan du inte va seriös med, jag har en kille i Norge som gör det för 10.000 kr, det är bara att kopiera allt tinder har och klistra in en egen app"

Ja jo.. fast..

Haha! Klockren!

Högerklicka och välj "kopiera".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Lite som när Windows internet felsökning rekommenderar en att kolla på internet efter lösning. den försöker öppna sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mahkizmo:

Eller att windows fortfarande söker efter en lösning på problemet. Sen win 3.1

Eller steam som är övertygad om att det är fel på din internet anslutning (och absolut inte deras servrar), och ska ge dig tips online på hur du felsöker... hmm.

Skrivet av Grönahunden:

Ja fixade en ny antenn till en FM-radio från en bit 230v kopparkabel,
en bekant frågade om det var så bra ide då det "kunde finnas ström kvar i kabeln"

Personen har ju rätt... radiovågorna blir ju ström, som din mottagare förstärker och modulerar till en signal
(även om det så klart inte är 230v)

De tom har ju börjat bygga små snåla enheter som drivs av alla radio/Wifi signaler:
https://www.youtube.com/watch?v=4C1zjblLIyI
Så de driver en sensor för luftkvalitet, från överbliven Wifi energi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Om man jobbar på kundtjänst brukar det finnas checklistor som man är tvungen att följa. Folk I allmänhet har inte bra koll på enkla lösningar, så alla checklistor börjar med omstart av modem, kolla att sladdar sitter I etc. Alla samtal avlyssnas, utvärderas och betygssätts, och om man inte följt alla punkter i checklistan får man underkänt (dåliga siffror och verbalt smisk av chefer). Alltså får man inte hoppa över några steg och anta att kunden är kunnig, utan måste i princip behandla den som en idiot för att inte få underkänt när samtalen avlyssnas.

Nu verkar ju inte denna person du pratat med varit så haj på tekniken den skulle hjälpa dig med, men kan från egen erfarenhet i kundtjänst se att personen i fråga försökte hålla sig till sina checklistor (vilket man tvingas göra).

Skrivet av pokelia:

checklistor i all ära, men jag anser att en person på service skall ha någrlunda koll. och om jag från början berättat vad som är felsökt så borde han kunna hoppa i felsökningslistan.

Detta är anledningen till att man snällt förklarar för dem att du önskar ha en nivå två tekniker, då du har gjort grundläggande felsökning. Om du kan vad du gör, sparar det både dig och level 1 supporten sin tid.

@Hazelberg
Om jag ber om det, och kan tydligt förklara dem att jag har testat de grundläggande sakerna, så är det alt:
- De kopplar mig till en tekniker...
eller
- De kan säga upp abonnemanget direkt och jag tar en konkurrent som lyssnar på sina kunder.

Dock ska man aldrig vara elak eller taskig mot denna person i level 1. De gör sitt jobb, utan man måste få dem att förstå att du inte är en idiot som glömt sätta in SIM kortet. Normalt räcker det att snabbt rabbla upp alla steg som du har gjort. Jag har satt i det i 2 enheter, jag har testat flera olika routrar, enheter och sitter nu direkt kopplad. Jag har startat om dessa, och har bytt kablar mot andra. De borde rätt snabbt förstå att hela deras checklista är "gjord". Jag ringer inte för något så enkelt...

Tagit bort off topic-svar /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Någon gång under andra halvan av 80-talet så fick en polare en Commodore Amiga 500, riktig high-tech på den tiden för oss som var knappt 15 år gamla, och polaren visade stolt upp datorn. På grund av Amigan så trodde jag LÄNGE att 3.5"-disketter var hårddiskar. "Hård plast som omslöt själva skivan, då måste det vara hårddisk" resonerade jag nog. Det var inte förrän en annan polare köpte en riktig hårddisk på ca 105 Mb ( kom ihåg att jag fortfarande snackar slutet av 80-talet ) och hade den inkopplad på vänster sida på sin Amiga 500, jag pekade på lådan och frågade vad det var för något han hade inkopplad och han sa "Det är en hårddisk.". Det var först då som kugghjularna i min skalle tog fart på riktigt och jag insåg att 3.5" var disketter och inte hårddiskar...
Jag hade en Commodore 64 och 5.25"-disketterna skilde sej utseendemässigt en aning från 3.5".

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

För ~10 år sedan när jag jobbade i en Datorbutik.

Det kom in en man som var ingenjör från KTH och chef på "ett större företag".
Han ville köpa en Laptop och frågade hur många USB-minnen som ingick.
Så jag frågade snällt
"Hur många vill du ha?"
"30 USB-minnen"
Varpå jag säljer just 30 st extra usb-minnen till mannen utöver att ha hjälpt honom hitta en laptop.
Nästa dag utspelar sig följande scenario:
Chefen: Det var en kund som var riktigt förbannad över att du sålt 30 usb minnen till honom.
Jag: Han bad ju om att få 30 usb-minnen, vad skulle jag ha sålt till honom?
Chefen: Ingen aning vad han surrar om, han säger bara att han är ingenjör och visst vet vad han pratar om och jag lovade att skälla ut dig, så nu har du fått en utskällning. Vad sägs om en tårta på utskällningen?
Jag: <3

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat ut hdmi-sladden från satellitmottagaren för att använda den till datorn. pappa ringde mig och frågade hur man fick igång den. Efter att ha förklarat vilken sladd det är och vart man kopplar in den så lägger vi på. Jag kommer hem på kvällen och ser att han grävt fram en scart-kabel från garaget och kopplat in den istället. Det var tydligen lättare för honom att jobba med den.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Folk som säger royter om router tycker jag är rätt kul. Tänker på susanne royter

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Något många har gjort som jag märkt är att skärmen får ta stryk när burken är slö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke83:

För ~10 år sedan när jag jobbade i en Datorbutik.

Det kom in en man som var ingenjör från KTH och chef på "ett större företag".
Han ville köpa en Laptop och frågade hur många USB-minnen som ingick.
Så jag frågade snällt
"Hur många vill du ha?"
"30 USB-minnen"
Varpå jag säljer just 30 st extra usb-minnen till mannen utöver att ha hjälpt honom hitta en laptop.
Nästa dag utspelar sig följande scenario:
Chefen: Det var en kund som var riktigt förbannad över att du sålt 30 usb minnen till honom.
Jag: Han bad ju om att få 30 usb-minnen, vad skulle jag ha sålt till honom?
Chefen: Ingen aning vad han surrar om, han säger bara att han är ingenjör och visst vet vad han pratar om och jag lovade att skälla ut dig, så nu har du fått en utskällning. Vad sägs om en tårta på utskällningen?
Jag: <3

"Ingår" och "köpa med" är två olika termer i sammanhanget om man står i en butik,

Fast nu vet jag inte vad detdär handlade om, verkade ju rätt vrickat...

Edit, jag tyckte också att den var rolig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number