AMD säljer sämre även när de är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@sKRUVARN: eller så är det kanske så att medel-Svensson som är ändå "lite teknisk kunnig" är lätt övertalat av säljare som slänga ut såna grejer ur säg när dem försöka säljer dem det som säljaren vill sälja till personen jämförd med vad egentligen är bäst för köparen.
Tror det är någ så att tillräckligt många där ute är tillräckligt kunnig för att bygga ihop en dator för sig själv men inte för att kunna tänka för sig själva och istället lyssna mest på det säljaren och marknadsföringen säga istället för fakta.

Vadå eller? Det du beskriver är ju ett varumärkesproblem (vilket var det jag poängtera).

Det är ju inte bara i den här kundbasen som AMD har problem. De känns ju som att de har problem i nästan princip alla kundgrupper.

* De som saknar kunskap helt och bara köper någon OEM-maskin. Nästan allt kommer väl intel/nvidia konfigurerat nu för tiden.
* De som har lite koll men kollar inte speciellt mycket på recensioner. Köper nvidia för att alla andra har det så det känns säkert och hört att det är bäst (för de har de snabbaste korten).
* De som faktiskt kollar upp nån review. Men eftersom AMD har haft rätt ljumna lanseringar på senare år vilket gjort att de inte vart något självklart köp vid release så även om drivrutiner/tredjepartskort/prisjustering har gjort ett kort till ett toppenköp så når inte den informationen majoriteten av konsumenter.
* De som bara köper det bästa oavsett pris.

Jag kanske har helt fel, men det känns som den kundgruppen som köper AMD just nu är typ en prismedveten entusiast... Tyvärr ingen grupp som kommer dra in enorma pengar.

Personligen förstår jag varför AMD inte säljer kort. Det är inte speciellt konstigt, vart man än vänder sig så är det nvidia som gäller (typ alla byggen på youtube, alla sponsrade byggen, alla maxade drömbyggen etc etc etc). AMD har tyvärr ingen "reach" för att nå konsumenter alls. Och de är inte tekniskt före nog för att kunna slå ordentligt underifrån. De måste antingen gå om nvidia tekniskt (vilket enligt rubriken inte ens är ett säkert kort) och/eller utmanövrera nvidia när de kommer till PR. För i dagsläget räcker det nog inte för amd att ha likvärdig pris/prestanda som nvidia.

Tillexempel så borde de slå hårdare på att de bygger chippen till konsolerna. Något som borde gå att bygga väldigt stort marknadsvärde kring. Men jag vet om någon annan noterade detta, men under PS4 och xbone E3 lanseringen nämnde varken Sony eller Microsoft AMD en enda gång... Intel tex hade säkert krävt en intel inside logga på konsolen.

Permalänk
Digital fyndjägare

Att AMD försöker och har hållit på med gerilla marknadsföring länge kan nog ingen ha missat, men då krävs det att man visar en klar ledning inom tekniken som bevisar att de är bästa valet på alla sätt och vis. Nvidia vet exakt vad AMD håller på med därför väntar de som en tiger på AMD vid varje release. Pascal var inget som skulle komma men Nvidia överraskade AMD totalt även om deras roadmap inte haft Pascal med. Efter Maxwell skulle Volta komma men Nvidia väntar hela tiden in AMD som tigrar. Helt plötsligt från ingenstans så ploppade Pascal upp i en konferens. Polaris blev totalt söndermalt av Nvidias överraskning. AMD hade inte förväntat sig att Nvidia Pascal skulle nå dessa nivåer som det gjort i teknik, försäljning och efterfråga. AMD kan ju inte gå i förlust bara för att mätta vissa kunder, visst att de drar ner priset men då ryker ju även kvaliteten på deras produkt. Om VEGA släpps med låg kvalitet för att de ska kunna sälja billigare så kommer de än en gång slå sig själva i foten. Nvidia sitter bara och väntar på att AMD ska släppa sitt för att återigen kontra med något som krossar dem "vid nyutsläpp". AMD måste visa att deras kort är bäst vid inköp inte efter ett par år, då finns nya spel samt nya kort, moderkort, CPU'r och datorer som folk köper. Nvidia vet hur de ska agera för de har hittat svag punkterna hos konkurrenten samt hos kunderna som gång på gång köper Nvidia före AMD. Jag hoppas verkligen att AMD ska lyckas denna gång men tyvärr så känns det bara att de grävt ner sig djupare ner nu då de inte hann släppa VEGA tidigare. De allra flesta har redan köpt upp sig så vid nästa omgång så bör AMD tajma in allt korrekt ihop med nya tekniker och spel. Bara då kan de ha en chans att fortsätta tävla mot Nvidia.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

Den främsta anledningen till att jag väljer AMD är för att korten håller betydligt längre och har historiskt sett levererats med mer minne än Nvidia vilket ytterligare förlängt livslängden hos korten.

Nvidias affärsidé går ut på att man har fantastisk prestanda inledningsvis till ett högt pris men där produktens prestanda sakta försämras med åren kontra likvärdiga produkter från AMD. Tänker primärt på 780 Ti vs 290X som i princip släpptes samtidigt men där 780 Ti var mycket dyrare.
Det har på reddit bevisats att många äldre Nvidia kort kan få bättre prestanda om man går tillbaka till äldre drivrutiner, där man med AMD endast fått bättre prestanda med åren från nya drivrutiner.

Lite fult av Nvidia att ha en bestämd ålder på hårdvaran, ett datum när kortet helst ska kasseras helt enkelt. Man blir tvingad att köpa nytt, precis som deras Gsync skärmar tvingar dig att välja Nvidia trots att man enkelt hade kunnat använda sig av det öppna freesync.

http://www.sweclockers.com/test/17844-nvidia-geforce-gtx-780-...

http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...

Läser man ovanstående tester så ligger 780 Ti aningen före 290X vid release men 4 år senare är det en helt annan visa, 290X är överlag ikapp och förbi.

För att citera en bra kommentar på reddit:

Citat:

Just note that the R290 was onpar with the 780 at release. It was $400 vs $499 of the 780. It had 4GB vram vs 3GB on the 780. A year after release, it was ahead by a good margin. Today it's routinely 20-30% faster in NEW games. So it's not as if AMD's drivers made their GPU non-competitive at release.

You could think of it like fine wine, it matures better. Or a more "future-proof" architecture, whatever you call it, it's happened and continues to happen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bulibasha:

Det har på reddit bevisats att många äldre Nvidia kort kan få bättre prestanda om man går tillbaka till äldre drivrutiner, där man med AMD endast fått bättre prestanda med åren från nya drivrutiner.

Resten av vad du skriver är ganska känt vid det här laget angående Kepler i moderna spel men att äldre drivrutiner ger bättre prestanda har jag då inte hört talas om eller sett i någon benchmark. Det är snarare tvärtom så att både R9 290/290X och 780/780 Ti har optimerats för sina launch-titlar med åren medan R9 290/290X har haft det lättare med nyare spel än Kepler.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Resten av vad du skriver är ganska känt vid det här laget angående Kepler i moderna spel men att äldre drivrutiner ger bättre prestanda har jag då inte hört talas om eller sett i någon benchmark. Det är snarare tvärtom så att både R9 290/290X och 780/780 Ti har optimerats för sina launch-titlar med åren medan R9 290/290X har haft det lättare med nyare spel än Kepler.

Kanske borde förtydligat att det är extra framträdande på äldre kort som Nvidia uppenbarligen vill få bort från marknaden eftersom Nvidia internt verkar ha satt ett datum för när ett kort är slut.

https://www.reddit.com/r/darksouls3/comments/4efemc/if_you_ar...

Citat:

If you are using a 500 series Nvidia card, download 314.22 drivers, ENOURMOUS performance increase. Went from ~15 fps on 560ti to 45+ fps.

Citat:

Amazing find, went from 8-20 to 25-40FPS on 560

Varför Nvidia inte låter gamla kort åtnjuta prestandan som de faktiskt kan leverera är väl för att Nvidia är Nvidia, ett företag som endast är intresserad av att tjäna så mycket som möjligt på dig utan att bry sig om hur nöjd du är.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bulibasha:

Kanske borde förtydligat att det är extra framträdande på äldre kort som Nvidia uppenbarligen vill få bort från marknaden eftersom Nvidia internt verkar ha satt ett datum för när ett kort är slut.

https://www.reddit.com/r/darksouls3/comments/4efemc/if_you_ar...

Varför Nvidia inte låter gamla kort åtnjuta prestandan som de faktiskt kan leverera är väl för att Nvidia är Nvidia, ett företag som endast är intresserad av att tjäna så mycket som möjligt på dig utan att bry sig om hur nöjd du är.

Frågan är ju i så fall om detta gäller flera spel än Dark Souls 3? Ett spel är ju lite löjligt att dra en slutsats av.
Och stämmer det fortfarande med moderna drivrutiner eller var det bara ett problem vid launch?

Konspirationsteorier I all ära men lite mer kött på benen behövs IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag vill tro att jag inte är så mottaglig för reklam och marknadsföring, men jag ljuger säkert för mig själv. Oavsett vilket:

Jag kollar upp benchmarks/reviews/specs i veckor innan varje datorköp, och det har likväl blivit Intel/Nvidia senaste 3-4 byggena.

Mina kriterier är: Rimligt hög prestanda, fast med väldigt hög prioritet på låg ljudnivå, samt låg underhållsnivå.
Vad detta i mitt fall leder till för beslut är:

* Ingen vattenkylning. Jag är obekväm med AIO-lösningarna (låter i många fall mer, har inte funnits lika länge/obeprövad livslängd, etc), samt jag är inte intresserad av att bygga ihop ett eget vattenkylningssystem, samt göra plats för radiator.

* Ingen SLI. Grafikkortet är alltid det som låter mest i mina datorer (under last). Att dubbla detta ljudet samt överdimensionera nätagget är inget jag är intresserad av.

Hur maximerar jag då min prestanda utifrån dessa parametrar?

Jag köpte ett GTX 1080. Vad hade varit mitt andra alternativ? Ett RX480? 1080 är 80-100% bättre? Ja, du kan köpa två RX480 + lite fluff för samma pris, om din enda optimeringsparameter är prestanda, men av mina tidigare erfarenheter och från vad jag läst (kan ha fel i skrivande stund men tror inte det) så är SLI/Crossfire-stöd i mjukvara ganska svajigt.

Jag har tex ett HTC Vive och vad jag vet finns det knappt något stöd för SLI/CF i VR (än). Vilket historiskt är scenariot vid många paradigmskiften/releaser. Spel som får SLI/CF-stöd lång efter release, etc.

Som CPU köpte jag en i7 6700k. Vad hade varit mitt alternativ där? FX-8350? Billigare, men 6700K är 60% bättre (oklockad).

TLDR; Jag har inga som helst problem att acceptera att AMD i många fall är bättre på pris/prestanda (och som OP även skriver har varit bättre på energieffektivetet), men om man har fler optimeringsvärden än pris/prestanda så faller det ofta på att AMD inte har annat än mellansegmentsprodukter.

Vill man inte bygga crossfire-rigg och överklocka massor men ändå vill ha en prestandadator så får man pröjsa för det tyvärr monopolistiska intel/nvidia-konsumentpremium-skiktet. Ingen skulle vara gladare än jag om det fanns konkurrens där.

Ps. Jag köpte 6700k samt en Noctua-kylare för att priset 6700->6700k var försumbart, och det lämnar utrymme för min ungdoms klockningsäventyr om behovet uppstår. Ds.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är ju i så fall om detta gäller flera spel än Dark Souls 3? Ett spel är ju lite löjligt att dra en slutsats av.
Och stämmer det fortfarande med moderna drivrutiner eller var det bara ett problem vid launch?

Konspirationsteorier I all ära men lite mer kött på benen behövs IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vad så startades tråden 2016, varför man skulle behöva backa till en drivrutin som släpptes 2013 för att få vettig prestanda finns det ingen ursäkt för, det är bara totalt uselt / medvetet gjort från Nvidias sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Jag vill tro att jag inte är så mottaglig för reklam och marknadsföring, men jag ljuger säkert för mig själv. Oavsett vilket:

Jag kollar upp benchmarks/reviews/specs i veckor innan varje datorköp, och det har likväl blivit Intel/Nvidia senaste 3-4 byggena.

Mina kriterier är: Rimligt hög prestanda, fast med väldigt hög prioritet på låg ljudnivå, samt låg underhållsnivå.
Vad detta i mitt fall leder till för beslut är:

* Ingen vattenkylning. Jag är obekväm med AIO-lösningarna (låter i många fall mer, har inte funnits lika länge/obeprövad livslängd, etc), samt jag är inte intresserad av att bygga ihop ett eget vattenkylningssystem, samt göra plats för radiator.

* Ingen SLI. Grafikkortet är alltid det som låter mest i mina datorer (under last). Att dubbla detta ljudet samt överdimensionera nätagget är inget jag är intresserad av.

Hur maximerar jag då min prestanda utifrån dessa parametrar?

Jag köpte ett GTX 1080. Vad hade varit mitt andra alternativ? Ett RX480? 1080 är 80-100% bättre? Ja, du kan köpa två RX480 + lite fluff för samma pris, om din enda optimeringsparameter är prestanda, men av mina tidigare erfarenheter och från vad jag läst (kan ha fel i skrivande stund men tror inte det) så är SLI/Crossfire-stöd i mjukvara ganska svajigt.

Jag har tex ett HTC Vive och vad jag vet finns det knappt något stöd för SLI/CF i VR (än). Vilket historiskt är scenariot vid många paradigmskiften/releaser. Spel som får SLI/CF-stöd lång efter release, etc.

Som CPU köpte jag en i7 6700k. Vad hade varit mitt alternativ där? FX-8350? Billigare, men 6700K är 60% bättre (oklockad).

TLDR; Jag har inga som helst problem att acceptera att AMD i många fall är bättre på pris/prestanda (och som OP även skriver har varit bättre på energieffektivetet), men om man har fler optimeringsvärden än pris/prestanda så faller det ofta på att AMD inte har annat än mellansegmentsprodukter.

Vill man inte bygga crossfire-rigg och överklocka massor men ändå vill ha en prestandadator så får man pröjsa för det tyvärr monopolistiska intel/nvidia-konsumentpremium-skiktet. Ingen skulle vara gladare än jag om det fanns konkurrens där.

Ps. Jag köpte 6700k samt en Noctua-kylare för att priset 6700->6700k var försumbart, och det lämnar utrymme för min ungdoms klockningsäventyr om behovet uppstår. Ds.

Så har nog flera gjort det senaste halvåret då AMD precis som du säger inte har något att komma med mot 1080, dock är det ju felaktigt av dig att säga att det ofta faller på att AMD inte har annat än mellansegmentsprodukter.

Det är väl bara senaste RX serien som saknar ett flaggskepp, annars har ju Fury X, 390X samt 290X varit konkurrenskraftiga vid release om vi bortser från Titan modellerna som inte riktigt tillhör prestandasegmentet utan snarare vansinnessegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Så har nog flera gjort det senaste halvåret då AMD precis som du säger inte har något att komma med mot 1080, dock är det ju felaktigt av dig att säga att det ofta faller på att AMD inte har annat än mellansegmentsprodukter.

Det är väl bara senaste RX serien som saknar ett flaggskepp, annars har ju Fury X, 390X samt 290X varit konkurrenskraftiga vid release om vi bortser från Titan modellerna som inte riktigt tillhör prestandasegmentet utan snarare vansinnessegmentet.

Det är möjligt att du har rätt, jag går bara efter vad jag minns, men när jag kollar wikipedia nu så släpptes GTX 900-serien i september 2014, medan 390/Fury/X släpptes först i juni 2015, och fury x som var deras enthusiast (över high-end) var fortfarande 20% sämre än 980ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är ju i så fall om detta gäller flera spel än Dark Souls 3? Ett spel är ju lite löjligt att dra en slutsats av.
Och stämmer det fortfarande med moderna drivrutiner eller var det bara ett problem vid launch?

Konspirationsteorier I all ära men lite mer kött på benen behövs IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså DS3 är inte helt bugfritt eller kanske väloptimerat på PC:ar i alla varianter, köpte det i fredags och det var en hel del pillande och testande av 3D-inställningar innan det slutade spontant krascha på mitt 1070. Och ja jag har säkert kört 30-40 andra spel som inte har några problem alls. Efter lite googlande så hittade man folk, speciellt på äldre versioner av spelet som hade upplevt allt möjligt konstigt på en mängd olika grafikkort så jag skulle nog inte klandra GPU-tillverkaren eller drivern i första hand.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bulibasha:

Oavsett vad så startades tråden 2016, varför man skulle behöva backa till en drivrutin som släpptes 2013 för att få vettig prestanda finns det ingen ursäkt för, det är bara totalt uselt / medvetet gjort från Nvidias sida.

Dock så påtalade någon i tråden du länkade att 362.00-drivrutinen också fungerade bra i spelet redan då. Så det var tydligen inte nödvändigtvis så att man behövde gå till 314.22-drivrutinen, det var bara den någon upptäckte fungerade bra med spelet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Det är möjligt att du har rätt, jag går bara efter vad jag minns, men när jag kollar wikipedia nu så släpptes GTX 900-serien i september 2014, medan 390/Fury/X släpptes först i juni 2015, och fury x som var deras enthusiast (över high-end) var fortfarande 20% sämre än 980ti.

beror helt på vilket spel du väljer, och 980ti släpptes inte förens i juli 2015. I Vulkan så vinner ju Fury korten och närmar sig 1080 prestanda.

Sweclockers prestanda index suger, det är bara kolla på spelen de använder, nästan bara spel som är Nvidia fördel. Jag kommer ihåg när de tog bort Witcher 2 för att prestanda för Nvidia kort var skit i spelet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Sweclockers prestanda index suger, det är bara kolla på spelen de använder, nästan bara spel som är Nvidia fördel. Jag kommer ihåg när de tog bort Witcher 2 för att prestanda för Nvidia kort var skit i spelet.

Har du några bevis på det?
Min teori är att Witcher 2 togs bort för att det är DX9 och DX11 hade kommit redan. Så de valde att testa DX11 istället. Är det dåligt?
Dessutom infördes ju AMD-spelen Sleeping Dogs, Hitman Absolution och Far Cry 3 i testsystemet istället några månader senare. Visserligen presterade 680 aningen bättre i Far Cry 3 1080p, men i resten var 7970 GHz bättre.

Jag tycker att de helt borde undvika köpta spel som använder Gaming Evolved och Gameworks, men tyvärr är det väl sällsynt med grafikkrävande sådana.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Har du några bevis på det?
Min teori är att Witcher 2 togs bort för att det är DX9 och DX11 hade kommit redan. Så de valde att testa DX11 istället. Är det dåligt?
Dessutom infördes ju AMD-spelen Sleeping Dogs, Hitman Absolution och Far Cry 3 i testsystemet istället några månader senare. Visserligen presterade 680 aningen bättre i Far Cry 3 1080p, men i resten var 7970 GHz bättre.

Jag tycker att de helt borde undvika köpta spel som använder Gaming Evolved och Gameworks, men tyvärr är det väl sällsynt med grafikkrävande sådana.

Jag har faktiskt valt bort spel som varit Nvidia gameworks mördade som warthunder, mindre för gameworks med det var en del av dealen som dödade spelet för mig, FPS dödare när de skulle bli Nvidia certifierade.

Witcher 2 var ett av de mest krävande och snyggaste spelen fortfarande i dagens läge att de tog bort det så tidigt var väldigt skumt.

jag har även svårt att förstå valet av The division som valt spel för test då det varken är snyggt eller spelas av många längre, spelet är även väldigt dåligt optimerat och skit.

Assassins Creed har alltid varit en nvidia titel och väldigt dåligt optimerat genom alla spel för PC överhuvudtaget.

Shadow of mordor är inte heller något som jag hade lagt in där då det inte något speciellt med det.

Var är Battlefield 1 eller 4 ? , Warhammer total war, Doom/vulkan,

Var är VR testerna ?

Witcher 2 kan fortfarande vara ett bra test med Uber settings igång. Och även om jag inte gillar CoD så har AMD haft väldigt bra test resultat över åren i CoD som inte funnit ofta på Swelcockers test de senaste åren.

Valen av spel de senaste åren har fått mig att börja fundera på hur sweclockers tänker när de väljer spel för test, de kanske borde ha med Äldre titlar så väl som nya inom ett span av 5-3 år och lägga dem i olika kategorier ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tycker att de helt borde undvika köpta spel som använder Gaming Evolved och Gameworks, men tyvärr är det väl sällsynt med grafikkrävande sådana.

Om inte annat är fortfarande testet mer relevant för 99% av köpare om det görs i en packe spel som är populära och representerar det folk faktiskt kommer spela på sina kort, och inte något förlegat skit bara för att det är tekniskt neutralt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

beror helt på vilket spel du väljer, och 980ti släpptes inte förens i juli 2015. I Vulkan så vinner ju Fury korten och närmar sig 1080 prestanda.

Sweclockers prestanda index suger, det är bara kolla på spelen de använder, nästan bara spel som är Nvidia fördel. Jag kommer ihåg när de tog bort Witcher 2 för att prestanda för Nvidia kort var skit i spelet.

Inte för att Fiji är ett dåligt chip alls men, Vulkan? 1080? Nu var det väl hur kortet presterade vid release, och då var det inte generellt snabbare än 980ti (ref ens) och inte heller aggressivt prissatt, ett fabriksöverlockat 980Ti hade rätt mycket bättre prestanda/kr ganska länge. Dessutom hade Fury problem med renderingstider i en mängd titlar vid release, så i det anseendet gick det knappt om 980. Sen handlade ju tråden lite om försäljning och konsumenter, så även om alla sidor är orättvisa så blir det lite irrelevant då det är var sidorna säger/testerna visar som de flesta köparna kan gå efter. Så vill AMD sälja kort så måste de se bra ut i recensioner vid release, och inte ett år senare...

Sen angående titlar... Sweclockers har väl inte mycket titlar som lutar extremt mycket mer mot ena laget än andra? Den titel som brukar skilja sig mest är väl hitman? Och den lutar väl mot AMD. Sen borde man såklart gå lite efter titlar som faktiskt är relevanta/nyare och framför allt populära. Tror typ GTA V säljer mer grafikkort än ashes, och är på så sätt viktigare hur kortet presterar där än någon teoretisk prestanda. Sen borde man iof börja som techreport att använda "best API" i prestanda index, så det baseras på det gränssnitt som kortet presterar bäst i. Tycker prestandaindex där man splittar DX11 och 12/vulkan blir lite irrelevant.