Fick äntligen min Vive igår, och tänkte dela med mig utav första intrycken medan jag ändå sitter här på jobbet denna morgon!
Först å främst, vilken lyxig förpackning! Viven känns verkligen som en premiumprodukt vid uppackning. Elkontakterna hade EU-standard som väntat och jag stötte inte på några konstigheter.
Jag började med arr borra upp Lighthouse sändarna på väggen direkt. De medföljande väggfästena är riktigt stabila och smidiga och de kan installeras både på vägg, tak, på möbler osv. Satte upp de ca 2m högt på vägghörnen och ungefär 4.5m från varandra diagonalt (max 5m är tillåtet). Ingen synkkabel behövde användas emellan sändarna då de ser varandra bra och allt funkade perfekt från start.
Min fria spelyta efter konfigurationen är en rektangel åå 2,4 x 1,6m vilket är fullt tillräckligt även om jag önskat jag hade någon halvmeter till på varje sida, men där står soffa, bokhylla, datorbord mm. Jag berättar senare varför...
Konfigurationen var busenkel och rätt underhållande faktiskt, speciellt genomgången av hur kontrollerna fungerar. Kontroll nummer två ville först inte synka men det fixade sig snabbt genom att återställa kontrollen genom att trycka på tre knappar på den samtidigt. Inget lagg och inte en endaste gång tappade de sync.
Har aldrig tidigare testar VR så jag fick någon sorts instant lyckorus första kvarten och bara stod å fnittrade över hur sjukt cool hela grejen med VR är. Att bara blåsa upp ballonger (i tutorial) och kasta runt de och skjuta på de var ren underhållning!
Själva Viven sitter oväntat bekvämt på huvudet och jag behövde inte ens ställa in något för att få rätt skärpa. Testade faktiskt att skruva på båda inställningar där man kan ändra ögonavstånd samt inställningen för avstånd mellan ögonen och linserna men tyckte inte det gjorde någon större skillnad bortsett från att längre avstånd från linserna gav mindre FOV men varken bättre eller sämre bild. Man får testa sig fram lite i början hur hjälmen ska sitta på huvudet (högre upp eller längre ner) för optimal bildkvalitet, men man märker rätt fort vart skärpan sitter bäst.
Kontrollerna är fantastiskt sköna och reagerar verkligen helt utan fördröjning. Batterierna var halvt laddade från början så de räckte utan problem ett par timmar igår innan läggdags.
Kablarna från Viven känns inte alls i vägen, även om de skulle kunna varit lite längre, men det går nog att lösa genom att skaffa längre hdmi och usb sladdar mellan datorn och lilla Vive-kopplingsboxen. Inget nödvändigt dock.
De medföljande hörlurarna är helt ok, även om jag hellre använder riktigt headset eller mina Beats Studio (inte testat det än dock). De små in-ear lurarna ger bra ljud, men saknar det där trycket och basen i ljudet.
Nu till bildkvaliten...
Jag hade från början förstått att upplösningen inte är mycket att hurra för, och det bekräftades snabbt så fort jag satte på mig Viven för första gången. Allt känns lite lågupplöst tyvärr, och screendoor effekten är påtaglig, mer än jag anat. Men man vänjer sig fruktansvärt fort och efter en stund tänker man inte ens på det längre.
Vive panelerna har riktigt bra ljusstyrka, fina färger och optiken är bra även om jag märker att bilden är som skarpast i mitten och lite lätt blurrig längre bort från mitten och ut i kanterna. Text och menyer (tex undertexter när man kör tutorial) kan vara lite svåra att läsa om man inte centrerar dessa, men absolut inget katastrofalt. Jag tror att jag blivit lite väl petig på sistone då jag vant mig att arbeta och spela i 4k, på en 27 tums skärm.
Men hur som helst så känns 1080p/1200p panelen i Viven lite lågupplöst, den biten kommer man inte ifrån. Jag sitter på en överklockad i7 4790k med dubbla rejält överklockade Gtx 980TI, så min dator hade garanterat fixat åtminstone 1440p i VR då den fixar 4k lätt i vanliga spel, men men vi får nog vänta på högre upplösning till nästa VR generation...
Själva "grid:en" man ser under spelens gång (som avgränsar och visar din spelyta) är en smart funktion, men ibland känns den jobbig också då det tar bort en del av närvaron när den allt som oftast dyker upp. Det finns inställningar på hur mycket den ska synas och man kan även helt stänga av funktionen, men i början är det nog rätt smart att ha den på för att slippa gå in i möbler osv.
Det största problemet med grid:en (eller vad det nu heter) är att min spelyta är lite liten. I vissa spel och demon så blir linjerna synliga så fort man tar ett halvt steg fram eller bak. Väldigt störande och distraherande i mörka spel, som tex Brookhaven Experiment (som för övrigt är jäkligt läskigt i början!). Det kanske finns en inställning på hur grid:en ska visas, om man tex ställer in den så att den bara ska visas när man nästan står på gränsen av spelplanen, det vore ju optimalt. Men nån sån inställning har jag ännu inte hittat. Hursomhelst, en spelyta på 3x3 eller 3x2m är att rekommendera om ni frågar mig, just av den anledningen.
Och så det här med spelen och utbudet hitintills...
Koden till de tre medföljande bundle-spelen hann jag inte få via mail från HTC förrän jag precis skulle lägga mig i går kväll, så dessa hann jag inte testa. Provade dock en del demos och gratis småspel på SteamVR, såsom The Lab, minigolf, Brookhaven Experiment mm. Väldigt underhållande titlar och VR funkar fantastiskt med dessa! The Lab var oväntat bra, och variationsrikt.
Dock känner jag att det fattas något riktigt bra att spela i VR ännu. Några Ok titlar finns på steam, och jag kan erkänna att jag hann spendera 400kr igår (kunde inte låta bli) på A Chair In A Room, The Blu, The Visitor och The Vanishing of Ethan Carter VR (gillar skräck hehe). Men av dessa hann jag bara testa The Blu och det var verkligen en härlig känsla att stå på botten av oceanen och se alla fiskar mm simma runt mig. Jag dyker mycket utomlands på riktigt då jag har Advanced Open Water Cert, och kan konstatera att det kändes verkligen som att dyka på riktigt i The Blu, förutom att man inte kunde simma runt vilket är lite synd.
Tyvärr tycker jag att många VR spel och tech-demos på Steam känns så sjukt dyra. Finns flera spel jag vill testa men att betala 200-300kr för dessa småspel känns lite surt, blir rätt dyrt i längden. Förhoppningsvis åker priserna ner snart, ju fler som får sina Vives...
Nåja, för att summera det lilla jag hunnit testa, så måste jag säga att Vive verkligen lever upp till hypen, och för mig som aldrig tidigare testat VR så känns hela grejen som en revolution faktiskt Riktigt skoj, sjukt bra närvarokänsla och allt fungerar faktiskt helt felfritt det lilla jag hann med igår.
Jag får återkomma med uppföljning i helgen eller efter helgen när jag gjort mer tester, provat fler spel (troligen köpt fler också, går ju inte låta bli haha) och hittat fler bra och eventuellt dåliga saker med Vive. Tills dess så hoppas jag att ni alla som läser, också får era Vives innan helgen. Tro mig, ni kommer älska det! Vive är värd all sin väntan, och bättre kommer det bli!
// Martin