HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Tjenare,
Jag köpte hem ett Vive och testade över en helg men lämnade tillbaks det.
Det är tyvärr, för mig och mina behov inte en mogen teknik ännu.
För mycket SED och lag i DCS och andra simulatorer oavsett inställning och jag har maskin nog att driva det (borde i alla fall vara nog) :D. Men med det sagt, vilken fantastisk känsla!
Jag var där, i cockpit, med djupkänsla, stereosyn. Att lyfta och landa var en underbar känsla.
När generation 2 kommer så åker mina skärmar ut

SED=screendoor? Lyckades inte googla fram den förkortningen

Din dator borde nog fixa DCS. Har en haswell jag kör i 3,9 ghz och X 1080 inte nära att maxa givetvis men de flyter fint.
apropå reprojektion jag har aldrig aktiverat de kör utan och försöker trimma så jag får nära mina 90 fps i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Helt rätt, menade screendoor begriper inte vad jag fick den "förkortningen" ifrån :), skulle vara SDE.

Fick det inte att fungera alls, inget flyt över huvud taget oavsett hur lågt jag satte inställningarna.
Nåväl, jag är helt övertygad om att det inte dröjer så länge tills en version med bättre upplösning är ute och där prestandan är optimerad.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag var helt inne på att köpa en O/R men det börjar svänga mot vive efter att läst på och kollat en drös med youtube filmer.

Jag ser lite olika om hur stort rum dom rekomenderar, från 2.5 x 2.5 till 4.5 x 4.5m, jag får till lite drygt 3x3m räcker det, hur stort har ni som lirar med vive?

mvh /F

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Jag ser lite olika om hur stort rum dom rekomenderar, från 2.5 x 2.5 till 4.5 x 4.5m, jag får till lite drygt 3x3m räcker det, hur stort har ni som lirar med vive?

Ju större, desto mer inlevelse. Jag hade tidigare min Vive i mitt vidbyggda garage där jag hade en area på ungefär 3x4.5m. Nu har temperaturen sjunkit och jag föredrar värme så det har flyttats in till en yta på c:a 3x2.5 med väggar på två sidor. Det går hyfsat bra, men man bör vara lite försiktig om man vevar ordentligt. Man får förflytta sig med teleport/touchpad istället och använda ytan i huvudsak till att svänga runt med armarna. När du kommer i närheten av väggarna framträder chaperone-ramen och det är ganska störande.

Tänk på att du behöver ungefär 2 meter bara för att kunna sträcka ut armarna rakt ut från varandra! Golvytan behöver inte vara riktigt lika stor egentligen..

Permalänk
Medlem

Hur är utbudet med spel till barn i typ ~9års ålder?

Finns det "sitt ner och spela" spel till vive (likn chronos till OR)eller är det bara stå upp som gäller?
/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Hur är utbudet med spel till barn i typ ~9års ålder?

Finns det "sitt ner och spela" spel till vive (likn chronos till OR)eller är det bara stå upp som gäller?
/f

Det finns, men när dom väl testat room-scale VR så tror jag det blir svårt att få dom intresserade av att spela VR spel med en X-box kontroll. Det är min erfarenhet..

Tror man märker av otympligheten av VR Headsetet tydligare när man sitter ner helt enkelt..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Går de på nåt sätt att få steam menyn närmare ansiktet? Tycker de är lite långt bort och svår läst om man inte använder supersampling i menyn. Hade hellre haft de lite närmare allting

Permalänk
Medlem

jajo De är ju den nuvarande upplösningen och visa andra saker saker som gör ja väntar med vr

Skrivet av SweViver:

Fick äntligen min Vive igår, och tänkte dela med mig utav första intrycken medan jag ändå sitter här på jobbet denna morgon!

Först å främst, vilken lyxig förpackning! Viven känns verkligen som en premiumprodukt vid uppackning. Elkontakterna hade EU-standard som väntat och jag stötte inte på några konstigheter.

Jag började med arr borra upp Lighthouse sändarna på väggen direkt. De medföljande väggfästena är riktigt stabila och smidiga och de kan installeras både på vägg, tak, på möbler osv. Satte upp de ca 2m högt på vägghörnen och ungefär 4.5m från varandra diagonalt (max 5m är tillåtet). Ingen synkkabel behövde användas emellan sändarna då de ser varandra bra och allt funkade perfekt från start.

Min fria spelyta efter konfigurationen är en rektangel åå 2,4 x 1,6m vilket är fullt tillräckligt även om jag önskat jag hade någon halvmeter till på varje sida, men där står soffa, bokhylla, datorbord mm. Jag berättar senare varför...

Konfigurationen var busenkel och rätt underhållande faktiskt, speciellt genomgången av hur kontrollerna fungerar. Kontroll nummer två ville först inte synka men det fixade sig snabbt genom att återställa kontrollen genom att trycka på tre knappar på den samtidigt. Inget lagg och inte en endaste gång tappade de sync.

Har aldrig tidigare testar VR så jag fick någon sorts instant lyckorus första kvarten och bara stod å fnittrade över hur sjukt cool hela grejen med VR är. Att bara blåsa upp ballonger (i tutorial) och kasta runt de och skjuta på de var ren underhållning!

Själva Viven sitter oväntat bekvämt på huvudet och jag behövde inte ens ställa in något för att få rätt skärpa. Testade faktiskt att skruva på båda inställningar där man kan ändra ögonavstånd samt inställningen för avstånd mellan ögonen och linserna men tyckte inte det gjorde någon större skillnad bortsett från att längre avstånd från linserna gav mindre FOV men varken bättre eller sämre bild. Man får testa sig fram lite i början hur hjälmen ska sitta på huvudet (högre upp eller längre ner) för optimal bildkvalitet, men man märker rätt fort vart skärpan sitter bäst.

Kontrollerna är fantastiskt sköna och reagerar verkligen helt utan fördröjning. Batterierna var halvt laddade från början så de räckte utan problem ett par timmar igår innan läggdags.

Kablarna från Viven känns inte alls i vägen, även om de skulle kunna varit lite längre, men det går nog att lösa genom att skaffa längre hdmi och usb sladdar mellan datorn och lilla Vive-kopplingsboxen. Inget nödvändigt dock.

De medföljande hörlurarna är helt ok, även om jag hellre använder riktigt headset eller mina Beats Studio (inte testat det än dock). De små in-ear lurarna ger bra ljud, men saknar det där trycket och basen i ljudet.

Nu till bildkvaliten...
Jag hade från början förstått att upplösningen inte är mycket att hurra för, och det bekräftades snabbt så fort jag satte på mig Viven för första gången. Allt känns lite lågupplöst tyvärr, och screendoor effekten är påtaglig, mer än jag anat. Men man vänjer sig fruktansvärt fort och efter en stund tänker man inte ens på det längre.

Vive panelerna har riktigt bra ljusstyrka, fina färger och optiken är bra även om jag märker att bilden är som skarpast i mitten och lite lätt blurrig längre bort från mitten och ut i kanterna. Text och menyer (tex undertexter när man kör tutorial) kan vara lite svåra att läsa om man inte centrerar dessa, men absolut inget katastrofalt. Jag tror att jag blivit lite väl petig på sistone då jag vant mig att arbeta och spela i 4k, på en 27 tums skärm.

Men hur som helst så känns 1080p/1200p panelen i Viven lite lågupplöst, den biten kommer man inte ifrån. Jag sitter på en överklockad i7 4790k med dubbla rejält överklockade Gtx 980TI, så min dator hade garanterat fixat åtminstone 1440p i VR då den fixar 4k lätt i vanliga spel, men men vi får nog vänta på högre upplösning till nästa VR generation...

Själva "grid:en" man ser under spelens gång (som avgränsar och visar din spelyta) är en smart funktion, men ibland känns den jobbig också då det tar bort en del av närvaron när den allt som oftast dyker upp. Det finns inställningar på hur mycket den ska synas och man kan även helt stänga av funktionen, men i början är det nog rätt smart att ha den på för att slippa gå in i möbler osv.

Det största problemet med grid:en (eller vad det nu heter) är att min spelyta är lite liten. I vissa spel och demon så blir linjerna synliga så fort man tar ett halvt steg fram eller bak. Väldigt störande och distraherande i mörka spel, som tex Brookhaven Experiment (som för övrigt är jäkligt läskigt i början!). Det kanske finns en inställning på hur grid:en ska visas, om man tex ställer in den så att den bara ska visas när man nästan står på gränsen av spelplanen, det vore ju optimalt. Men nån sån inställning har jag ännu inte hittat. Hursomhelst, en spelyta på 3x3 eller 3x2m är att rekommendera om ni frågar mig, just av den anledningen.

Och så det här med spelen och utbudet hitintills...

Koden till de tre medföljande bundle-spelen hann jag inte få via mail från HTC förrän jag precis skulle lägga mig i går kväll, så dessa hann jag inte testa. Provade dock en del demos och gratis småspel på SteamVR, såsom The Lab, minigolf, Brookhaven Experiment mm. Väldigt underhållande titlar och VR funkar fantastiskt med dessa! The Lab var oväntat bra, och variationsrikt.

Dock känner jag att det fattas något riktigt bra att spela i VR ännu. Några Ok titlar finns på steam, och jag kan erkänna att jag hann spendera 400kr igår (kunde inte låta bli) på A Chair In A Room, The Blu, The Visitor och The Vanishing of Ethan Carter VR (gillar skräck hehe). Men av dessa hann jag bara testa The Blu och det var verkligen en härlig känsla att stå på botten av oceanen och se alla fiskar mm simma runt mig. Jag dyker mycket utomlands på riktigt då jag har Advanced Open Water Cert, och kan konstatera att det kändes verkligen som att dyka på riktigt i The Blu, förutom att man inte kunde simma runt vilket är lite synd.

Tyvärr tycker jag att många VR spel och tech-demos på Steam känns så sjukt dyra. Finns flera spel jag vill testa men att betala 200-300kr för dessa småspel känns lite surt, blir rätt dyrt i längden. Förhoppningsvis åker priserna ner snart, ju fler som får sina Vives...

Nåja, för att summera det lilla jag hunnit testa, så måste jag säga att Vive verkligen lever upp till hypen, och för mig som aldrig tidigare testat VR så känns hela grejen som en revolution faktiskt Riktigt skoj, sjukt bra närvarokänsla och allt fungerar faktiskt helt felfritt det lilla jag hann med igår.

Jag får återkomma med uppföljning i helgen eller efter helgen när jag gjort mer tester, provat fler spel (troligen köpt fler också, går ju inte låta bli haha) och hittat fler bra och eventuellt dåliga saker med Vive. Tills dess så hoppas jag att ni alla som läser, också får era Vives innan helgen. Tro mig, ni kommer älska det! Vive är värd all sin väntan, och bättre kommer det bli!

// Martin

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

Visade Viven för frugans syrra + man + 9-åriga dotter, gapande munnar och en 9-åring som absoluuut inte ville sluta spela, (roomscale tog hon till sig direkt och for runt över hela golvet), lika kul varje gång haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har ni sett nya strapen och trackern som de visat under CES? Jag är personligen inte så upphetsad över trackern men stapen ser riktigt skön ut.
https://www.youtube.com/watch?v=BS2S2SFP1r0

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kul men alldeles för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har ni sett nya strapen och trackern som de visat under CES? Jag är personligen inte så upphetsad över trackern men stapen ser riktigt skön ut.
https://www.youtube.com/watch?v=BS2S2SFP1r0

Det blir ett garanterat köp. Har problem med min nacke o Viven är så framtung så jag känner mig nästan tvungen att köpa...

Skulle ju kunna sluta använda den också......... noooot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är personligen inte så upphetsad över trackern men stapen ser riktigt skön ut.

Jag var upphetsad över den då i multiplayer är det sjukt viktigt att kroppen trackas korrekt så man tex inte exponerar för mycket när man tittar ut runt ett hörn, enda sättet att fixa det är att tracka midjan. Men nu visar det sig att du bara kan ha två trådlösa trackers samtidigt, så du får välja att ha 2 wands eller 2 puckar, eller 1 puck och 1 wand. Värdelöst ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag var upphetsad över den då i multiplayer är det sjukt viktigt att kroppen trackas korrekt så man tex inte exponerar för mycket när man tittar ut runt ett hörn, enda sättet att fixa det är att tracka midjan. Men nu visar det sig att du bara kan ha två trådlösa trackers samtidigt, så du får välja att ha 2 wands eller 2 puckar, eller 1 puck och 1 wand. Värdelöst ju

Den begränsningen känns en aning artificiell om jag ska vara ärlig. Nu har jag inte fått tid att utveckla i VR men jag både pluggade och jobbar som utvecklare. Svårt att tro att det är en hårdvarubegränsning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Mjukvaran ligger i firmwaren för headsetet dock, men visst kanske kan fixas i en update. Men just nu är det confirmed att det bara är max två trådlösa enheter åt gången

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag var upphetsad över den då i multiplayer är det sjukt viktigt att kroppen trackas korrekt så man tex inte exponerar för mycket när man tittar ut runt ett hörn, enda sättet att fixa det är att tracka midjan. Men nu visar det sig att du bara kan ha två trådlösa trackers samtidigt, så du får välja att ha 2 wands eller 2 puckar, eller 1 puck och 1 wand. Värdelöst ju

Verkligen överraskande med tanke på vad man hittade för maxindex på tracking devices i Unity. Tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Mjukvaran ligger i firmwaren för headsetet dock, men visst kanske kan fixas i en update. Men just nu är det confirmed att det bara är max två trådlösa enheter åt gången

16 devices stöds enligt Norman (och är väl det antalet man ser i källkoden) i handson videon jag precis kikade på från Tested, fast när han ställde frågan till HTC representant på CES fick han inget exakt svar.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är inte en begränsning i SteamVR på PCn utan bluetooth i headsetet som jag förstår det

edit: Här säger Norm att den är två som den kan connecta mot, https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=511

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ja, det är inte en begränsning i SteamVR på PCn utan bluetooth i headsetet som jag förstår det

Ja det spelar ju ingen roll hur många index man allokerar upp i mjukvaran om inte hårdvaran stödjer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

edit: Här säger Norm att den är två som den kan connecta mot, https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=511

Trist. Lyssnade bara fram till https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=505 där han säger att ljusfyrarna kan spåra upp till 16 enheter. Det kan ju säkert vara svårt att uppnå fler enheter framöver eftersom jag antar varje enhet suger bandbredd.

Permalänk
Medlem

jag vill rekommendera Old Friend för er som gillar att släppa loss o bara dansa väldigt kort men inte så dyr, 3 euro. (det är i princip en musikvideo i VR)

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Trist. Lyssnade bara fram till https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=505 där han säger att ljusfyrarna kan spåra upp till 16 enheter. Det kan ju säkert vara svårt att uppnå fler enheter framöver eftersom jag antar varje enhet suger bandbredd.

Här är någoin som verkar använda puckarna och kontrollerna samtidigt,

https://www.youtube.com/watch?v=OYCRDZJkSRk

"That is still factually correct. We had to use two Vives "hacked" to make this work (so the feet are the 2nd Vive's Left Hand/Right Hand), but while I can't say HOW it's going to work (we know how, just can't say yet), I can say that in UE4 we see the capacity to track 13 different objects."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på illamående. Jag blir lätt illamående när jag åker bil på krokiga eller ojämna vägar (IRL alltså) om jag inte håller ögonen på vägen. På typ motorvägar eller i tåg går det oftast bra, dock. Vad har folk med liknande känsligheter för erfarenhet av VR? Vet att det finns spel som nästan är designade för att bli illamående, där man t ex springer omkring i spelet men inte IRL, och de är jag inte intresserad av, men bil- och flygsimulatorer är jag riktigt sugen på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Lite nyfiken på illamående. Jag blir lätt illamående när jag åker bil på krokiga eller ojämna vägar (IRL alltså) om jag inte håller ögonen på vägen. På typ motorvägar eller i tåg går det oftast bra, dock. Vad har folk med liknande känsligheter för erfarenhet av VR? Vet att det finns spel som nästan är designade för att bli illamående, där man t ex springer omkring i spelet men inte IRL, och de är jag inte intresserad av, men bil- och flygsimulatorer är jag riktigt sugen på.

Jag är lite liknande, eller det var så för mig när jag var mindre iaf (illamående om jag ej kollar på vägen)

Men ivarjefall när jag började med vr så var det helt ok sålänge man körde spel med teleportering eller att man stog på samma ställe. Såfort spelet rörde karaktären åt en så blev jag snabbt illamående. Men det gick över sen vågade jag prova på racingspel. Assetto corsa då.

Det var HEMSKT. Jag körde cirka 10 kurvor i spelet innan jag kände mig spyfärdig. Men jag tog lite av flickvännens ingefära-te och drack någon kopp innan jag började köra i assetto corsa igen. Ställde in några inställningar för att underlätta med illamåendet och nu cirka 1 vecka senare så går det helt ok.

Min poäng är ivarjefall att du förmoderligen måste vänja dig vid det, eller så har du tur och det funkar galant för dig. men förmoderligen inte.
Men i min åsikt så är det helt klart värt det. Racingspel blir något helt annat i VR. Du kör mycket bättre för det går betydligt bättre att uppskattat vilken hastighet du kör i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Lite nyfiken på illamående. Jag blir lätt illamående när jag åker bil på krokiga eller ojämna vägar (IRL alltså) om jag inte håller ögonen på vägen. På typ motorvägar eller i tåg går det oftast bra, dock. Vad har folk med liknande känsligheter för erfarenhet av VR? Vet att det finns spel som nästan är designade för att bli illamående, där man t ex springer omkring i spelet men inte IRL, och de är jag inte intresserad av, men bil- och flygsimulatorer är jag riktigt sugen på.

Känner igen mig!
Kan inte ens använda google earth utan eagleview, och locomotion är inte ens lönt att försöka med. Bil- och flygspel kan jag knappt uthärda en sväng med, fast man kan nog vänja sig, som wasprocker sa.
Har Dirt och DCS som ligger och väntar på att jag vant mig. Bara synd att VR-sjukan är så grotesk, åkte 2 varv med BoosterUltimate (karusellgunga) och mådde illa hela dagen...
Men man får väl bita ihop och uthärda så man blir av med det nångång!

Får dock säga att alla andra spel funkar bra, det är verkligen antingen eller om man mår illa eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Känner igen mig!
Kan inte ens använda google earth utan eagleview, och locomotion är inte ens lönt att försöka med. Bil- och flygspel kan jag knappt uthärda en sväng med, fast man kan nog vänja sig, som wasprocker sa.
Har Dirt och DCS som ligger och väntar på att jag vant mig. Bara synd att VR-sjukan är så grotesk, åkte 2 varv med BoosterUltimate (karusellgunga) och mådde illa hela dagen...
Men man får väl bita ihop och uthärda så man blir av med det nångång!

Får dock säga att alla andra spel funkar bra, det är verkligen antingen eller om man mår illa eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat locomotion med FOV reduction? Tex,

https://www.youtube.com/watch?v=Lc7JgwT6Nls

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är HTC Vive svaret för mig på att hitta nya typer av spel?

Satt nyss, uttråkad och skummade igenom vad det fanns för nya (vanliga) spel och kommande spel. Känns som att man känner igen alla spel fastän man inte spelat dom. Man vet redan hur de kommer att vara.

Därför sitter jag och funderar på HTC Vive. Med VR förändras spelupplevelsen totalt och sättet man spelar. Jag har bara provat en video-demo i Occulus VR där man bara kunde vrida på huvudet. Väldigt häftig känsla. Hur är det att spela med VR? Tycker ni det fungerar bra eller är pinnarna "värdelösa"? Tex. med Nintendo Wii förväntade man sig att man skulle kunna göra avancerade rörelser men det var ju ganska simpelt...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Har du provat locomotion med FOV reduction? Tex,

https://www.youtube.com/watch?v=Lc7JgwT6Nls

Ah det är det jag menar med eagleview..
Jo det funkar bra! Fast det är ju häftigare utan, synd man inte pallar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.