Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ok SSD eller?

Corsair Force LE 240GB

Förstår nog att prestandan inte är topp men priset på 700 kronor är väl bra. Pålitlig?

Kom du fram till om det är ett bra köp eller hittade du något annat?

Verkar okej i de recensioner jag sett, men samtidigt har den kostat runt 700 eller mindre ,periodvis under 2016.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Pryl-Thompa: Tanken var att utnyttja ångerrätten på 14 dagar på abonnemanget som en del gjort med tele2 för att få loss en telefon billigt. Har nämligen ett abonnemang med obegränsad surf för 89 kr i månaden men får betala för det jag ringer.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Kom du fram till om det är ett bra köp eller hittade du något annat?

Verkar okej i de recensioner jag sett, men samtidigt har den kostat runt 700 eller mindre ,periodvis under 2016.

Nöjd än så länge Verkar snabbare än Crucial MX 300 som jag har som systemdisk.
Hittade dock inte SSDn direkt i BIOS eller i Windows. Fick aktivera disken via diskhanteraren. Fick lite panik i början men det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pryl-Thompa:

Tjena,
Ja, du kan säga upp abonnemanget och behålla telefonen. Abonnemanget sägs upp med en slutfaktura på 24 mån * månadsavgiften för abonnemanget.
Det är lite klurigare med avbetalningen för telefonen. Där är jag osäker på om de kan göra en slutfaktura på 190kr * 24 mån. eller om de då slutdebiterar ordinarie pris.
Är lite småsugen på denna också.
Men jag kommer ta den med studentabonnemang då.
Det finns inget billigare abonnemang på marknaden tror jag (bevisa gärna fel)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, detta fungerar med studentabb också. 50:- ytterliggare rabatt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av dennisnp:

@Pryl-Thompa: Tanken var att utnyttja ångerrätten på 14 dagar på abonnemanget som en del gjort med tele2 för att få loss en telefon billigt. Har nämligen ett abonnemang med obegränsad surf för 89 kr i månaden men får betala för det jag ringer.

WHAT? Finns det sådana möjligheter också? Grymt i så fall. Då menar du att man enbart betalar 190kr/mån och det i 24 månader? Det låter som en grymt bra grej. Frågan är då om de kallar det ett köp eller separerar köpet (vilket måste vara fallet om man skall kunna göra en sådan grej).
Skall jag testa tycker du? Har inget att förlora då jag troligen behöver ett nytt abonnemang.
Har någon annan här inne info om denna möjlighet? Någon som läst det finstilta köpvillkoren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pryl-Thompa: På tele 2 vet jag att det går. En kollega gjorde det med S7 edge. Säljaren var galen och skulle sälja, så var det bara. Slängde på skal och en Chromecast och en trådlös laddare. Kompisen tog det och fick det hemskickat. Ringde och ville säga upp det och det var inga problem eftersom det var innan 14 dagar. Slapp startavgift och första månadskostnaden vilket kompisen faktiskt hade räknat med att få betala. Har försökt klura ut det. Det står inte lika tydligt som tele 2 att abonnemanget kan sägas upp när som helst. Hänger på som du själv säger om de hänger ihop eller inte. Telefon med abonnemang eller två separata köp.

Permalänk

Bra sugen

Skrivet av dennisnp:

@Pryl-Thompa: På tele 2 vet jag att det går. En kollega gjorde det med S7 edge. Säljaren var galen och skulle sälja, så var det bara. Slängde på skal och en Chromecast och en trådlös laddare. Kompisen tog det och fick det hemskickat. Ringde och ville säga upp det och det var inga problem eftersom det var innan 14 dagar. Slapp startavgift och första månadskostnaden vilket kompisen faktiskt hade räknat med att få betala. Har försökt klura ut det. Det står inte lika tydligt som tele 2 att abonnemanget kan sägas upp när som helst. Hänger på som du själv säger om de hänger ihop eller inte. Telefon med abonnemang eller två separata köp.

Bra sugen på att slå till alltså. De har ångerrätten enligt hemsidan ( https://www.comviq.se/kundservice/artikel/302 ) men som du förklarade, det hänger kanske på om det är separerade köp. Det bör vara två separata köp tycker jag men man vet aldrig. Jag tror jag slår till. Behöver en ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pryl-Thompa:

Bra sugen på att slå till alltså. De har ångerrätten enligt hemsidan (https://www.comviq.se/kundservice/artikel/302 ) men som du förklarade, det hänger kanske på om det är separerade köp. Det bör vara två separata köp tycker jag men man vet aldrig. Jag tror jag slår till. Behöver en ny mobil.

Jag beställde i alla fall tidigare. Så här står det på kvittot.
Du har beställt Betala nu Per månad
Huawei Mate 9 Pro, Guld 0 kr 190 kr
Fastpris med 7 GB surf : 07031xxxxx 0 kr 245 kr

Står även så här: "Tänk på att så fort du börjar använda mobilen eller tjänsten kan du bli skyldig att ersätta Comviq för den del du använt, till exempel samtalsavgifter, dataförbrukning osv."

Den delen du använt. Har man brukat abonnemanget i 7 dagar, kan de knappast påstå att man bränt 24 månaders samtal.

Fult att göra om det skulle gå. Jag ska då behålla abonnemanget, då det är riktigt prisvärt jämfört med andra operatörer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa Mate 9 Pro.

Jag har nu 7GB i månaden och använder aldrig upp det, dock blir det lite surf dagligen på mobilnätet.

Dumsnålt med 1GB? Någon som har erfarenhet hur mycket hastigheten spärras när man kommer över gränsen på Comviq?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att se vad Comviq skulle kunna göra om Thompa köper loss telefonen direkt, för att dagen efter ringa och nyttja ångerrätten på abonnemanget. Visst skulle Comviq kunna hävda att han skall betala fullpris för telefonen, men det bör ju vara ett kontraktsbrott i sig. Om de vill att han skall returnera den kan han säga att han köpt loss den, får således göra vad han vill med den och drog in den i väggen.

Nu uppmanar jag inte Thompa till att göra något liknande, utan mer nyfiken på om Comviq har någon rätt på sin sida i ett fall som detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pryl-Thompa:

Tjena,
Ja, du kan säga upp abonnemanget och behålla telefonen. Abonnemanget sägs upp med en slutfaktura på 24 mån * månadsavgiften för abonnemanget.
Det är lite klurigare med avbetalningen för telefonen. Där är jag osäker på om de kan göra en slutfaktura på 190kr * 24 mån. eller om de då slutdebiterar ordinarie pris.
Är lite småsugen på denna också.
Men jag kommer ta den med studentabonnemang då.
Det finns inget billigare abonnemang på marknaden tror jag (bevisa gärna fel)

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inget billigare tillsammans med Mate 9 Pro.

Om du bara är ute efter själva abonnemanget så ligger Vimla, Hallon och Comviq inom 5 kronor av varandra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Hej! Vad tror/tycker vi om Harman kardon högtalaren för 1290kr är den bästa i den prisklassen just nu? Eller hittar vi någon bättre i ungefär samma prisklass?

http://cdon.se/mobiltelefoni/specialkampanjer/hk_onyx_3/

Den här hade jag statsat på istället (halva priset - sista dagen idag):
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/headset-och-h...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Hej! Vad tror/tycker vi om Harman kardon högtalaren för 1290kr är den bästa i den prisklassen just nu? Eller hittar vi någon bättre i ungefär samma prisklass?

http://cdon.se/mobiltelefoni/specialkampanjer/hk_onyx_3/

Beror på hur länge du orkar vänta på bättre pris. Vet själv av erfarenhet att inpriset på dessa är runt 750:-. Så det är inte omöjligt att det dyker upp någon under tusingen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Väldigt svårt att se vad Comviq skulle kunna göra om Thompa köper loss telefonen direkt, för att dagen efter ringa och nyttja ångerrätten på abonnemanget. Visst skulle Comviq kunna hävda att han skall betala fullpris för telefonen, men det bör ju vara ett kontraktsbrott i sig. Om de vill att han skall returnera den kan han säga att han köpt loss den, får således göra vad han vill med den och drog in den i väggen.

Nu uppmanar jag inte Thompa till att göra något liknande, utan mer nyfiken på om Comviq har någon rätt på sin sida i ett fall som detta.

Det jag undrade var, som dennisnp sa, om man kunde teckna sig för abonnemanget och telefonen för säg 190kr/mån (telefonen) + 195kr/mån för abonnemanget. När du sedan fått hem telefonen och abonnemanget så säger du upp abonnemanget utan att använda det.
Du behåller telefonen och får kontinuerligt en faktura från Comviq på 190kr/månaden i 24 månader. Du köper i praktiken telefonen för halva priset på avbetalning. Jag kan inte tolka deras villkor och vad föregående inlägg (det med fakturadelningen) visade på att det inte skulle gå att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pryl-Thompa:

Det jag undrade var, som dennisnp sa, om man kunde teckna sig för abonnemanget och telefonen för säg 190kr/mån (telefonen) + 195kr/mån för abonnemanget. När du sedan fått hem telefonen och abonnemanget så säger du upp abonnemanget utan att använda det.
Du behåller telefonen och får kontinuerligt en faktura från Comviq på 190kr/månaden i 24 månader. Du köper i praktiken telefonen för halva priset på avbetalning. Jag kan inte tolka deras villkor och vad föregående inlägg (det med fakturadelningen) visade på att det inte skulle gå att göra så.

Det står ju följande på deras hemsida :

Avbetalning mobil, 24 mån, 190 kr/mån
Fastpris 1 GB, 24 mån bindningstid, 145 kr/mån

Avtalet man ingår är alltså en kombination av de båda. Bryter man det ena så är det rimligt att anta att man även bryter det andra d.v.s telefonen. Avdraget på telefonen beror ju på att man binder sig till deras abb där de vet att de tjänar in förlusten på telefonen.

Det är som att man skulle köpa 2 för 3 och sen lämna tillbaka 2 och därmed få 1 gratis.

Med det sagt så är det såklart inte omöjligt att de inte tänkt igenom sin kampanj helt och att det faktiskt är möjligt att behålla telefonen för 190x24 trotts att man brutit abb, d.v.s paketpriset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Folk blandar ihop med tele2 som inte har någon bindningstid på sina abonnemang?

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av Neon:

Det står ju följande på deras hemsida :

Avbetalning mobil, 24 mån, 190 kr/mån
Fastpris 1 GB, 24 mån bindningstid, 145 kr/mån

Avtalet man ingår är alltså en kombination av de båda. Bryter man det ena så är det rimligt att anta att man även bryter det andra d.v.s telefonen. Avdraget på telefonen beror ju på att man binder sig till deras abb där de vet att de tjänar in förlusten på telefonen.

Det är som att man skulle köpa 2 för 3 och sen lämna tillbaka 2 och därmed få 1 gratis.

Med det sagt så är det såklart inte omöjligt att de inte tänkt igenom sin kampanj helt och att det faktiskt är möjligt att behålla telefonen för 190x24 trotts att man brutit abb, d.v.s paketpriset.

Det låter Mycket logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Snart lägger vi SIBA på lagerhyllan
SIBA blir NetOnNet och redan imorgon, 9/1 kl 10:00, påbörjar vi därför utförsäljningen av SIBA Backaplan och SIBA Järnbrott med upp till 70% rabatt. Utförsäljningen pågår t.o.m. fredag 13/1. "

har varit på denna "utförsäljning" i gbg Backaplan och det mesta i butiken var bara demo-/fyndvaror förutom nya hdmi-kablar och kaffekapslar.
bl.a 50% på några gaming-mus/tangentbord, tex Logitech G910 under 900kr (fanns endast 1st och då var jag bland de 20-30 som först kom in i butiken)..

så egentligen ljuger Siba när de skriver en "utförsäljning av SIBA Backaplan", en utförsäljning av returex/demovaror i SIBA Backaplan skulle det stå

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Neon:

Det står ju följande på deras hemsida :

Avbetalning mobil, 24 mån, 190 kr/mån
Fastpris 1 GB, 24 mån bindningstid, 145 kr/mån

Avtalet man ingår är alltså en kombination av de båda. Bryter man det ena så är det rimligt att anta att man även bryter det andra d.v.s telefonen. Avdraget på telefonen beror ju på att man binder sig till deras abb där de vet att de tjänar in förlusten på telefonen.

Det är som att man skulle köpa 2 för 3 och sen lämna tillbaka 2 och därmed få 1 gratis.

Med det sagt så är det såklart inte omöjligt att de inte tänkt igenom sin kampanj helt och att det faktiskt är möjligt att behålla telefonen för 190x24 trotts att man brutit abb, d.v.s paketpriset.

Skrivet av freddan83:

Folk blandar ihop med tele2 som inte har någon bindningstid på sina abonnemang?

Vet inte om bindningstiden påverkar, men man har alltid möjlighet att ångra köp över internet/telefon genom distansavtalslagen. Jag utnyttjade detta (med just Tele2) för att beställa en telefon tillsammans med abonnemang för att sedan säga upp abonnemanget.
I absolut värsta fall säger de "om du vill säga upp abonnemanget så får du skicka tillbaka telefonen också", men skulle faktiskt tro att de inte kan göra så om det inte står ordagrant i avtalet.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Kruxet är att om du inte avbetalar mobilen 190x24 och istället betalar direkt så är det full pris på hemsidan när man ändrar.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu... Angående mobilen så står det klart och tydligt att det är 24 månaders bindningstid på abonnemanget och det anges en total månadskostnad för abonnemang och mobil.

I det fall ni ångrar abonnemanget behöver ni självklart skicka tillbaka mobilen, alternativt kan ni betala av allt, förmodligen i en klumpsumma (månadsavgift för mobil och abonnemang, multiplicerat med 24).

Torde väl vara ganska logiskt och simpelt?

Mobil
Huawei Huawei Mate 9 Pro, Guld (190 kr/mån i 24 mån)
Abonnemang
Fastpris med 1 GB surf (145 kr/mån, i 24 mån)
Minsta totalpris
8040 kr för mobil
335 kr/mån

I annat fall kan man applicera era antaganden på deras övriga mobiler, vilket skulle betyda att de är billigast av alla på alla telefoner (och säljer med förlust). Exempelvis en iPhone 7 Plus för 6000 kr. Det är 2800 kr billigare än billigaste återförsäljare. Låter det rimligt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:


"Snart lägger vi SIBA på lagerhyllan
SIBA blir NetOnNet och redan imorgon, 9/1 kl 10:00, påbörjar vi därför utförsäljningen av SIBA Backaplan och SIBA Järnbrott med upp till 70% rabatt. Utförsäljningen pågår t.o.m. fredag 13/1. "

har varit på denna "utförsäljning" i gbg Backaplan och det mesta i butiken var bara demo-/fyndvaror förutom nya hdmi-kablar och kaffekapslar.
bl.a 50% på några gaming-mus/tangentbord, tex Logitech G910 under 900kr (fanns endast 1st och då var jag bland de 20-30 som först kom in i butiken)..

så egentligen ljuger Siba när de skriver en "utförsäljning av SIBA Backaplan", en utförsäljning av returex/demovaror i SIBA Backaplan skulle det stå

Jag har jobbat på SIBA. När en butik ska stängas så brukar dom skicka alla lagervaror till andra butiker för att sälja där, förutom demo-/returex eller utgående varor t.ex. Att rea allt dom har på lager i en butik kommer nog aldrig att hända.
Jag minns när OnOff lades ner, alltså hela kedjan, inte ens DÄR såldes nåt vettigt vid utförsäljningarna. Allt med värde var redan borta från butikerna.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andymannen:

Seagate Expansion Desktop Drive 4TB 999:- på elgiganten

Någon som har köpt en och tittat på vad det är för disk som sitter i?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Skrivet av Jocke83:

Någon som har köpt en och tittat på vad det är för disk som sitter i?

Det verkar vara den här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1661129

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Bra pris med andra ord. Men är den prisvärd?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Någon som vet hur mycket hastigheten påverkas av 5400rpm hårddisken som sitter i? Gissar att den sänker hastigheten för USB 3.0 något?

Permalänk
Skrivet av blind_lie_:

Någon som vet hur mycket hastigheten påverkas av 5400rpm hårddisken som sitter i? Gissar att den sänker hastigheten för USB 3.0 något?

troligtvis ingenting.

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av blind_lie_:

Någon som vet hur mycket hastigheten påverkas av 5400rpm hårddisken som sitter i? Gissar att den sänker hastigheten för USB 3.0 något?

Beror på vad du menar med hastighet. 5900rpm-disken klarar hastigheter i både läs o skriv på över 100MB/s via sata, via usb3.0 ska det vara liknande hastigheter.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av broschi:

Beror på vad du menar med hastighet. 5900rpm-disken klarar hastigheter i både läs o skriv på över 100MB/s via sata, via usb3.0 ska det vara liknande hastigheter.

A, jo det var överförings- och skrivhastighet jag syftade på då, men om USB 3.0 har samma hastighet så flaskhalsar den inte då, tack!