Uppgradering av gammal burk vs Helt ny?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammal burk vs Helt ny?

Tjenare!

Sitter idag på en rigg som har hängt med i ett antal år men som ändå har uppdateras med nytt grafikkort och SSD under vägen.
Nu sitter jag i den sitsen att jag funderar på om jag ska lägga mer pengar på denna och byta ut processor osv alt köpa en helt ny alt en beg spelrigg?

Har i dagsläget inte lust att lägga mer än en ca 7-8000.
Planerar att byta chassi till ett Fractal design!

Spelar mest CS:GO, en Del GTA, Overwatch men vill att datorn ska klara av BF1 osv.

Dagens har följande komponenter:

CPU: AMD Phenom X6 1055T 2,8 ghz
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600 mHz 16gb
Moder: gigabyte GA 870A UD3
Nätagg: Silverpower SS500W
Graf: Nvidia Gforce GTX770
HD: Samsung EVO 840 SSD 128gb & Seagate 7200 1tb

Långt ifrån ett monster men lirar idag kring 200fps och är egentligen inte begränsad av min prestanda, mest nyfiken på om det går att uppgradera för en vettig peng!

Otroligt tacksam för hjälp!
Ha de gott,

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att du inte har så mycket mer att hämta ur din burk. Även med överklockning av processorn och ett nytt värstinggrafikkort så är det en gammal och med dagens mått slö plattform.

Se exempelvis var storebror till din processor X6 1100T hamnar i BF1 i jämförelse med nyare processorer
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
Spoiler: det är ganska långt från toppen...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Nästan det jag misstänkte. Funderade på att byta ut processor om de skulle göra något, men kanske inte värt.
Vad tros om denna? Känns som ett rätt schysst bygge, vad skulle man värdera den till?
(Hittad annons!)

CHA: Fractal Design Define Nano S
MB: ASUS Z170i PRO GAMING
CPU: Intel I5-6600k
CPU: Corsair Hydro H115i
GPU: MSI GeForce GTX 1060 3GB GT OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svart
PSU: Corsair RM650x 650W
SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB

Vad bör man betala för en sådan burk som är ca 6 månader gammal!

Permalänk
Medlem

Men om man ska kika på nytt, kring 7-10 tusen vad tros då?

Permalänk
Medlem

Alternativt följande:

Asus Maximus VIII Hero
* Intel I7 6700K
* G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz 16GB
* Asus Radeon RX 480 Strix Gaming 8GB
* Samsung 960 EVO Series 250GB Nvme
* Samsung 850 EVO Series 250GB Sata
* Western Digital Red 2TB
* Corsair Hydro H115i
* Phanteks Eclipse P400S
* EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk

@Cpkk: Du får såklart mest för pengarna om du köper begagnat, och om du har en budget på <10k skulle jag föreslå just detta. Kika på Sweclockers egna marknad för att bilda dig en uppfattning om priserna, då de oftast är ganska "korrekta" priser där, jämfört med andra annonseringssajter där priserna snabbt kan skena iväg mot rena fantasisummor.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Cpkk:

Tjenare!

Sitter idag på en rigg som har hängt med i ett antal år men som ändå har uppdateras med nytt grafikkort och SSD under vägen.
Nu sitter jag i den sitsen att jag funderar på om jag ska lägga mer pengar på denna och byta ut processor osv alt köpa en helt ny alt en beg spelrigg?

Har i dagsläget inte lust att lägga mer än en ca 7-8000.
Planerar att byta chassi till ett Fractal design!

Spelar mest CS:GO, en Del GTA, Overwatch men vill att datorn ska klara av BF1 osv.

Dagens har följande komponenter:

CPU: AMD Phenom X6 1055T 2,8 ghz
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600 mHz 16gb
Moder: gigabyte GA 870A UD3
Nätagg: Silverpower SS500W
Graf: Nvidia Gforce GTX770
HD: Samsung EVO 840 SSD 128gb & Seagate 7200 1tb

Långt ifrån ett monster men lirar idag kring 200fps och är egentligen inte begränsad av min prestanda, mest nyfiken på om det går att uppgradera för en vettig peng!

Otroligt tacksam för hjälp!
Ha de gott,

Sätt i ett 1151 mobo & en i5 6600k/6500. Där har du en uppgradering som din gpu kommer klara av. (om du vill kan du ju alltid slänga in ett 1060 eller 1050Ti tillsammans med den cpu'n.) I övrigt har du ju tillräcklig ram och ett nätagg som bör klara det mesta.