Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot 2018/2019 om Ryzen blir en succè, dels för egen ekonomisk vinning och för att se vad Intel haft undangömt i garderoben de senaste 6 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer nog nya moderkort med nya chipset som stöjder mer än 64GB i framtiden.

Det får man nog hoppas på för AMDs del om de tänker kriga mot Broadwell-E/Skylake-E i högsta klassen. Pysslar man t ex med tung videoproduktion (After Effects, Resolve etc) så spelar det ingen roll hur bra pris/prestanda Ryzen får om det inte går att ha mer än 64GB.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

De demos som finns som visar ARM-SoC'ar köra Windows 10 med x86-stöd är riktigt imponerande. Jag hade inte trott det om någon nämnt det för säg 3 år sedan eller så. Eller 10 år sedan. Wintel-eran är definnitivit på väg mot sitt slut nu, och Intel kan troligen inte göra något åt detta. Vem vill betala för en dyr Intel-plattform när en billig ARM-plattform har mer eller mindre samma kompatibilitet, tillräcklig prestanda men kostar betydligt mindre?

Varför använda windows på maskin där man ej kör tyngre appar? Det är liksom de mer krävande applikationerna som man behöver ett specifik operativsystem för, resten körs nästan enbart direkt i webbläsaren.
Jag föredrar då istället en linuxmaskin.
*edit* gäller detta inte för allt fler, spel och stora program är det som kräver ett visst operativsystem. Inte mängder med småprogram som förr.
'

Angående minnesmängden 64GB så är visst är den ett problem, inte minst när man börjar virtualisera. Men samtidigt så är den en väldigt liten skara som har behov mer rammängd i förhållande till cpu. Kollar man på en standard dual 8 core Xeon dator idag, så brukar väl dessa generellt också ha runt 64GB ram tillsammans då det är bra ballanserat?
Så om gränsen sitter på 64GB, så är min åsikt att man kan ej få allt. Serverversionerna av Ryzen lär dock stödja mer.
Att istället skaffa en Intel för 128GB ram, så är det väl Xeon E5or man får upp i och de är heller inga konsumentprisvänliga cpuer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Det får man nog hoppas på för AMDs del om de tänker kriga mot Broadwell-E/Skylake-E i högsta klassen. Pysslar man t ex med tung videoproduktion (After Effects, Resolve etc) så spelar det ingen roll hur bra pris/prestanda Ryzen får om det inte går att ha mer än 64GB.

En Prosumer-variant av Naples-plattformen hade varit passande.

Hoppas även jag på att man kan trycka i mer minne. 128GB är inte direkt tokdyrt idag, framförallt om man har behovet. För vanliga användare är det galet overkill förstås men dessa hade inte övervägt en HEDT-plattform heller för den delen.

Skrivet av anon159643:

Varför använda windows på maskin där man ej kör tyngre appar? Det är liksom de mer krävande applikationerna som man behöver ett specifik operativsystem för, resten körs nästan enbart direkt i webbläsaren.
Jag föredrar då istället en linuxmaskin.
*edit* gäller detta inte för allt fler, spel och stora program är det som kräver ett visst operativsystem. Inte mängder med småprogram som förr.
'

Angående minnesmängden 64GB så är visst är den ett problem, inte minst när man börjar virtualisera. Men samtidigt så är den en väldigt liten skara som har behov mer rammängd i förhållande till cpu. Kollar man på en standard dual 8 core Xeon dator idag, så brukar väl dessa generellt också ha runt 64GB ram tillsammans då det är bra ballanserat?
Så om gränsen sitter på 64GB, så är min åsikt att man kan ej få allt. Serverversionerna av Ryzen lär dock stödja mer.
Att istället skaffa en Intel för 128GB ram, så är det väl Xeon E5or man får upp i och de är heller inga konsumentprisvänliga cpuer.

Implementationen har förvisso en nackdel i dagsläget, den är låst till win32. Borde gå att lösa, speciellt när AMD, som själv ingår i ARM-gruppen, sitter på AMD64/x86-64. Samtidigt är SoC'arna relativt klena men när möjligheterna nu öppnats upp att bygga kraftfulla ARM-SoC'ar som inte körs i en mobil eller surfplatta utan kanske kan byggas in i (billigare) datorer och kanske till och ATX-kompatibla system så kan vi se rejäla produkter framöver. Demot visade blandannat World of Tanks och Photoshop körandes på en relativt ny Qualcom ARM-SoC. Det är ett enormt kliv framåt.

Problemet med Linux är att nästan ingen vill använda en produkt om de vet att den använder Linux. Folk vill använda system som de känner igen och programvara de är bekant med. Ju mer ointresserad användaren är, desto viktigare blir detta. Hade folk fattat att Android är Linux-baserad hade intresset troligen varit mindre med, även om det är det låga priset på alla budgettelefoner som mest driver köpare.

Går ju inte direkt att säga att ChromeOS blivit någon succe heller. Nu vet jag folk som blivit intresserad av delativt intressanta specifikationer och priser som blivit avskräckta när de förstått att den inte använder Windows eller för den delen OS X. Jag hade ärligt talat inte skaffat en själv, såvida det inte är en modell som kan köra ren Linux vettig, gärna med vettig lokal lagring. Nu räknas jag som gammal Linux-användare och använde i ett flertal år enbart olika Linux-distros som OS. Personligen tycker jag att Linux på skrivbordet förmodligen missat sin sista chans att faktiskt växa. När Windows 8(.0) härjade som mest så var intresset, trots Steam OS/Linux-stöd, lågt för dessa system. Och ju längre tiden går, desto mer tveksam är jag att vi någonsin får ett Year of the Linux på desktop.

Naples bör stödja rejält med minnen. Det är ju en väldigt fet plattform också, totalt 64 kärnor på dess två socklar och 128 trådar. Förhoppningsvis dyker det upp något mellanting för de som har andra behov men inte vill eller mest troligen kan kosta på en Naples-plattform.

Mer än 64GB för rena konsumentprodukter känns lite onödigt, de flesta kommer nog inte gå över eller ens gå upp till 32GB. Men ja, något mellanting vore helt klart bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag ser fram emot 2018/2019 om Ryzen blir en succè, dels för egen ekonomisk vinning och för att se vad Intel haft undangömt i garderoben de senaste 6 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser man till vad Intel presenterar jämfört med vad de levererar så...

http://m.hardocp.com/news/2017/01/16/retail_7700k_up_to_5ghz_...

Enligt länken går endast ett fåtal av levererade processorer att överklocka till konkurrenskraftiga värden.

Då får man ju hoppas att Ryzen sköter det automatiskt, som utlovat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

@Herr Kantarell:

en client behöver inte mer än 32GB.

Windows 10 Home 64-bit stödjer max 128GB, så det är den praktiska begränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det får man nog hoppas på för AMDs del om de tänker kriga mot Broadwell-E/Skylake-E i högsta klassen. Pysslar man t ex med tung videoproduktion (After Effects, Resolve etc) så spelar det ingen roll hur bra pris/prestanda Ryzen får om det inte går att ha mer än 64GB.

Det tråkiga här är väl att man med 128GB hade kunnat trycka i en ramdisk på 112GB, nu blir man begränsad till 40 GB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SectionX2:

@Herr Kantarell:

en client behöver inte mer än 32GB.

För de flesta räcker nog 16 GB, mindre om man inte spelar.
Funderar väl mest över hur mycket Zen tillåter, för de som vill ha eller behöver ruskigt mycket minne, jag hoppas på minst 128 GB.
Windows 10 Pro stödjer 512 GB 2 TB.
Själv siktar jag på 64, jag är en minnesjunkie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

mobilt, snabb omställning lär ge amd massor av affärer

http://wccftech.com/amds-infinity-fabric-detailed/

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Windows 10 Home 64-bit stödjer max 128GB, så det är den praktiska begränsningen.

Windows 10 Home duger knappt till en klient, då man ej utan fulhack kan joina en domän.
Så Windows 10 Pro med 2TB ram är den praktiska begränsningen till ens tunna klient/terminal.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa36...

Skrivet av OldComputer:

Det tråkiga här är väl att man med 128GB hade kunnat trycka i en ramdisk på 112GB, nu blir man begränsad till 40 GB.

Håller med, samttidigt finns det mindre bra alternativ som dubbla Samsung 960 Pro SSD.

Nå begränsningen visar sig snart, i dagsläget är 64GB tillräckligt för de flesta klienter och 128GB är lite mer åt de tekniska användarna och servers, varvid fokus på billiga konkurrenskraftiga konsument cpuer inte har legat på detta. Alltså det viktiga för Ryzen nu är vad den levererar i vanliga tester, ytterst få recensenter kommer lägga laster som kräver mer än 64GB ram på den och ungdomar kommer jubla att datorn nu borde klara av att starta spelet Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alltså det viktiga för Ryzen nu är vad den levererar i vanliga tester, ytterst få recensenter kommer lägga laster som kräver mer än 64GB ram på den och ungdomar kommer jubla att datorn nu borde klara av att starta spelet Crysis.

Varför tror jag att vi kommer få en massa negativa kommentarer efter lansering för att ryzen är 10% sämre än intel i några tester... jag är förhoppningsfull för att världen blir bättre och vibfår fred överallt och så även bland teknikforumen men denna utopi är lite av en fantasi.

Jag vet att jag kommer korka upp champagnen om AMD visar sig vara bättre än mina förväntningar 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Year of Linux finns det väl i grund och botten ingen efterfrågan för? De enda som potentiellt bryr sig är gamers som bygger sina egna datorer. Alla andra ser operativsystemet som att det "ingår" och är nöjda med det, alt. saknar kunskap om att det skulle kunna vara annorlunda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

@anders190:
Year of Linux finns det väl i grund och botten ingen efterfrågan för? De enda som potentiellt bryr sig är gamers som bygger sina egna datorer. Alla andra ser operativsystemet som att det "ingår" och är nöjda med det, alt. saknar kunskap om att det skulle kunna vara annorlunda.

Det är något Linux-användare hoppas på varenda kommande år. På desktop då, servrar och övrig IT infrastruktur ligger Linux bättre till, för att inte tala om att de i antal sålda smartphones och tablets dominerar. Så länge vanliga konsumenter inte fattar att de faktiskt kör Linux så går det bra, även om det är en extrem förenkling av varför det är så, förstås.

Risken är relativt liten, även om Microsofts förändringar sedan Nadella tog över, men jag hade gillat ett experiment där en Windows-utgåva släpps där allt ser ut som en vanlig Windows-utgåva för vanliga användare men där Windowskerneln är utbytt mot Linux. Linux med ett Windows-skal ovanpå för UI och applikationskompatibilitet. Nu är delvis ARM Windows med x86-stöd något i den riktningen men inte fullt så. Internt använder vissa Microsoft-avdelningar egna Linux-distributioner i sitt arbete. Företaget har gått långt från Bill Gates eran där open source var fienden.

Själv kommer jag fortsätta hoppas på ett Year of Linux men så som det ser ut idag och alla missade tillfällen ser det mörkt ut. Och om det sker så är det nog viktigt att konsumenten inte ens fattar att de använder Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är något Linux-användare hoppas på varenda kommande år. På desktop då, servrar och övrig IT infrastruktur ligger Linux bättre till, för att inte tala om att de i antal sålda smartphones och tablets dominerar. Så länge vanliga konsumenter inte fattar att de faktiskt kör Linux så går det bra, även om det är en extrem förenkling av varför det är så, förstås.

Risken är relativt liten, även om Microsofts förändringar sedan Nadella tog över, men jag hade gillat ett experiment där en Windows-utgåva släpps där allt ser ut som en vanlig Windows-utgåva för vanliga användare men där Windowskerneln är utbytt mot Linux. Linux med ett Windows-skal ovanpå för UI och applikationskompatibilitet. Nu är delvis ARM Windows med x86-stöd något i den riktningen men inte fullt så. Internt använder vissa Microsoft-avdelningar egna Linux-distributioner i sitt arbete. Företaget har gått långt från Bill Gates eran där open source var fienden.

Själv kommer jag fortsätta hoppas på ett Year of Linux men så som det ser ut idag och alla missade tillfällen ser det mörkt ut. Och om det sker så är det nog viktigt att konsumenten inte ens fattar att de använder Linux.

"Don't mistake a clear view for a short distance"

När det väl kommer så tror jag att det blir en stark transaktion, det som kommer behövas först tror jag är att datorspelare går över till Linux.
Jag tror att om Vulkan blir en succé så blir det vad som (åtminstone jag) skulle kalla för "killer app" eller snöbollseffekten, den händelse som får Linux att komma över tröskeln.
Därefter kommer marknaden att naturligt tillgodose Linuxplattformen i övrigt och då kan "vanliga" desktop användare och företag gå successivt över.

Spekulationer... vi får helt enkelt se

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Windows 10 Home duger knappt till en klient, då man ej utan fulhack kan joina en domän.
Så Windows 10 Pro med 2TB ram är den praktiska begränsningen till ens tunna klient/terminal.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa36...

Håller med, samttidigt finns det mindre bra alternativ som dubbla Samsung 960 Pro SSD.

Nå begränsningen visar sig snart, i dagsläget är 64GB tillräckligt för de flesta klienter och 128GB är lite mer åt de tekniska användarna och servers, varvid fokus på billiga konkurrenskraftiga konsument cpuer inte har legat på detta. Alltså det viktiga för Ryzen nu är vad den levererar i vanliga tester, ytterst få recensenter kommer lägga laster som kräver mer än 64GB ram på den och ungdomar kommer jubla att datorn nu borde klara av att starta spelet Crysis.

Nu spelar det väl ingen större roll på ganska lång sikt, men jag förstår verkligen inte varför MS har max 128 GB för Homeversionen.
Mindre funktioner? javisst, men varför denna begränsing?
MS gör naturligtvis som de vill och vi kan ju alltid köpa en proversion av W10, det kostar bra mycket mindre än 256 GB minne, men denna begränsning känns krystad.

Det går för övrigt bra att redan i dag köpa 128 GB (4*32) för en ganska rimlig summa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1790#rparams=m=s3052433...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ni som undrar vad Jim Keller ska göra hos Tesla kan läsa detta, tydligen inte bara Jim som de tog ifrån AMD...

https://electrek.co/2016/04/05/tesla-chip-architect-amd-autop...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Nu spelar det väl ingen större roll på ganska lång sikt, men jag förstår verkligen inte varför MS har max 128 GB för Homeversionen.
Mindre funktioner? javisst, men varför denna begränsing?
MS gör naturligtvis som de vill och vi kan ju alltid köpa en proversion av W10, det kostar bra mycket mindre än 256 GB minne, men denna begränsning känns krystad.

Det går för övrigt bra att redan i dag köpa 128 GB (4*32) för en ganska rimlig summa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1790#rparams=m=s3052433...

Ingen vettig person köper home och använder över 128GB

Tänk det är ECC reggat också inga konsument RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

mobilt, snabb omställning lär ge amd massor av affärer

http://wccftech.com/amds-infinity-fabric-detailed/

Secondly if you take a look at the slides, you will notice how the Infinity Fabric is now so much more than just HyperTransport. It is the physical implementation of AMD’s all-encompassing Lego philosophy, for lack of a better word, where everything is fully scalable and 100% flexible.

Infinity Fabric is a coherent implementation which means that cache coherency is maintained across multiple processors externally and scaling up cores, in a CPU or a GPU, is not a problem and only limited by the bandwidth of the transport itself (which we have mentioned above). This philosophy is in contrast to Intel’s stricter vision of a tailor-made design. It also allows AMD to scale up and down designs within a matter of hours rather than months without spending additional human capital or resources. This flexibility will allow it to serve a larger number of custom clients than anyone else.

Verkar ganska fett

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:
Så i princip, att designa en APU handlar om att välja TDP och hur man vill fördela tillgänglig effekt mellan CPU och GPU. I så fall skulle jag säga att det är värt det för AMD att utveckla de nya Polarischippen enbart för att de skall gå att använda på infinity fabric.

Edit: När jag läste följande stycke i artikeln började jag fundera:
So what is the big deal about it? Well, even if you are to leave all the high level talk behind, one of the biggest impacts of Infinity Fabric is that it will allow AMD to fully utilize DRAM available to any SoC or GPU. This means that textbook and theoretical performance limits will be achievable and will result in an overall power efficient architectural design

Om vi har förstått arkitekturen för Vega korrekt, så är det i Vega som "High bandwidth cache controller" finns som har möjligheten att ansluta till infinity fabric. Vi har inte fått se att det finns något liknande på Ryzen ännu, men om Zen är byggd på samma platform, vilket artikeln gör gällande, så måste ju även Zen ha dessa egenskaper och då infinner sig några frågor:
1. Hur många controllers behöver/kan det finnas?
2. Måste man ha ett grafikkort som är ett Vega-derivat för att processorn skall kunna dra nytta av detta?
3. om det finns en sådan cache controller på CPU, varför skulle den vara begränsad till 64GB när controllern på Vega kan hantera 512 TB?

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Ingen vettig person köper home och använder över 128GB

Tänk det är ECC reggat också inga konsument RAM.

Och skulle man köpa tex 256 GB, kostar det mycket mindre att gå från Home till Pro, än vad minnena kostar.
Nej jag tänkte mer på att gränsen på 128 GB känns onödig och meningslös.
Kör själv med ECC minnen fast jag bara har 32 GB.
Kommer nog att satsa på 64 GB, så detta berör mig inte personligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För de flesta räcker nog 16 GB, mindre om man inte spelar.
Funderar väl mest över hur mycket Zen tillåter, för de som vill ha eller behöver ruskigt mycket minne, jag hoppas på minst 128 GB.
Windows 10 Pro stödjer 512 GB 2 TB.
Själv siktar jag på 64, jag är en minnesjunkie.

Vad ska du ha så mycket minne till? ^^ Hälften är ganska mycket i min mening. Frågan är vilket som är bäst, 2 eller 4 minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad ska du ha så mycket minne till? ^^ Hälften är ganska mycket i min mening. Frågan är vilket som är bäst, 2 eller 4 minnen

Fördelen med två minnen är att det blir lätt att peta i fler om man vill ha det.
Förutsatt att det finns plats då... Jag har fått lära mig att det annars är bättre med två större minnen är fyra mindre.
Vet inte om det stämmer dock, det får någon som kan mer bekräfta eller dementera.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Fördelen med två minnen är att det blir lätt att peta i fler om man vill ha det.
Förutsatt att det finns plats då... Jag har fått lära mig att det annars är bättre med två större minnen är fyra mindre.
Vet inte om det stämmer dock, det får någon som kan mer bekräfta eller dementera.

Nackdelen är om ett minne går sönder med två minnen, då får man köra med hälften av det man hade i singelkanal. Har man 4 minnen och ett går sönder så har man 75% minne kvar i alla fall

Får jag in pengar så blir det nog 32GB minne på mitt nya system

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nackdelen är om ett minne går sönder med två minnen, då får man köra med hälften av det man hade i singelkanal. Har man 4 minnen och ett går sönder så har man 75% minne kvar i alla fall

Får jag in pengar så blir det nog 32GB minne på mitt nya system

Ja minnen är så billigt att jag kommer nog kasta in 32GB jag också, har förvisso 2x8GB 2133mhz DDR4 liggandes hemma av någon anledning. Vi får väl se vad Corsair vengeance rgb landar på i pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Vad ska du ha så mycket minne till? ^^ Hälften är ganska mycket i min mening. Frågan är vilket som är bäst, 2 eller 4 minnen

Jag är som sagt minnesjunkie, även 32 GB kommer att räcka långt, 16 GB kommer att räcka för de flesta.
Två minnen brukar vara bättre, plats för expansion och mer lättdrivet för DMA:n.
Ser att du är inne på att om en sticka går, har man mer minne kvar med 4 stickor, tycker ändå att man skall satsa på två om man kan.

64 GB är högst överkomligt, det kan man får för under 4k.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s305291800&o=produkt_p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sitter jag med 30-50 flikar på ett X79 system med ett Titan kort märker jag också av att blir stor skillnad.
De som förespråkar i3 för spel är säkert samma personer som sa att 970 eller att GPUer med > 4GB VRAM är overkill för 1080p dvs personer som har noll koll.

Sant. De personerna som skriker att 1080 är onödigt för 1080p är samma snubbar som skrek sig hesa att 980 är totalt overkill för 1080p, perfekta korttn var 970.. det bästa grafikkortet för 1080p ... 980 var onödigt och vem villa slänga pengarna i sjön? När ljuvliga 970 som är bäst för 1080p.

Permalänk
Medlem

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

Själv har jag bestämmt mig att gör nåt helt nytt och har nu beställt redan chassi och kylaren för detta bygget.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Kommer behålla mitt P280, resten blir nytt.
1070, om inte 1080 sjunker i pris tills dess.
16GB DDR4
Samsung 960 EVO eller PRO 500/512GB
Lite sådant.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

För min del blir det bara nytt moderkort, processor och RAM. Uppgraderade chassi till ett S340 Elite väldigt nyligen, min Noctuakylare kommer jag kunna återanvända och mitt R9 390 finns det fortfarande gott om liv kvar i. Köpte en Samsung 850 Pro för några månader sedan som får duga ett tag till också.

Om det finns dugliga mITX-kort när Vega släpps så finns chansen att det blir att uppgradera allt som inte uppgraderas nu dock.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340