Permalänk
Medlem

@daskedennis: Menade mest att ha en hoj som satt på ksk 390cc och sedan stryper till 11kw bara för få den försäkrad som A1 men köra den med A2 kort

Permalänk
Medlem

Som många har skrivit så borde jag ta körlektioner, får väl bli kanske någon enstacka, märkte inte på jarla trafikskola att de hade en enstaka då det stog som packet först på 8st. Eftersom jag vill pröjsa själv så försöker jag ju ändå komma undan billigt också. Fanns en testlektion man kunde gå på så tänkte fråga er ifall ni vet vad den innebär, lär gå på den + 1 körlektion isåfall och ev. ta ut en till lektion ifall det behövs.

Länk till testlektionen: https://www.jarlatrafikskola.se/motorcykelkorkort/testlektion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Jag är i princip samma situation som dig förutom att mina föräldrar är starkt emot a1-kort... Pengarna har jag så det är inte det som problemet utan det tycker ba att det är för farligt etc.

Jag skulle säga att a1 kort är lätt värt det bara för hastighetsökningen jämfört med 45 km/h samt att du får köra på motorväg.

Mycket säkrare att köra mc än att köra moppe. Mc håller du samma hastighet som bilar men med moppe så sitter du i 45 och som alla vet så finns det många galningar där ute som inte borde köra som har 0 respekt för andra förare oavsett moppe eller inte. Och då är det bra att köra samma hastighet som bilarna

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZeSalmon:

@daskedennis: Menade mest att ha en hoj som satt på ksk 390cc och sedan stryper till 11kw bara för få den försäkrad som A1 men köra den med A2 kort

Försäkringsbolagen är inte dumma. Det här är bl a varför försäkringspriser höjs. De vet att folk ljuger och kompenserar helt enkelt genom att höja premier eller ignorerar effekten på vissa hojar. Dessutom kan det vara så att de vill undersöka hojen om den krockas och upptäcker de att den inte stämmer med vad som är specat kan man bli av med en del eller alla försäkringspengar.

Kör en hoj du har råd med och som du behärskar.

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Tänker på det med, känner därför också jag vill köra 2 takt för då har jag kräm att komma undan i tajta sitser då kanske det är någon idiot som jag känner ligger i röven på mig.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Försäkringsbolagen är inte dumma. Det här är bl a varför försäkringspriser höjs. De vet att folk ljuger och kompenserar helt enkelt genom att höja premier eller ignorerar effekten på vissa hojar. Dessutom kan det vara så att de vill undersöka hojen om den krockas och upptäcker de att den inte stämmer med vad som är specat kan man bli av med en del eller alla försäkringspengar.

Kör en hoj du har råd med och som du behärskar.

Inte bara det, du kan även bli av med körkortet och hela den biten, eftersom du framfört ett fordon som du inte har behörighet för

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Mycket säkrare att köra mc än att köra moppe. Mc håller du samma hastighet som bilar men med moppe så sitter du i 45 och som alla vet så finns det många galningar där ute som inte borde köra som har 0 respekt för andra förare oavsett moppe eller inte. Och då är det bra att köra samma hastighet som bilarna

Jo jag har fått skaffat moppe, men en lätt-mc får ju gå fortare och det är la deras enda argument egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@daskedennis: Menade mest att ha en hoj som satt på ksk 390cc och sedan stryper till 11kw bara för få den försäkrad som A1 men köra den med A2 kort

Skrivet av ZeSalmon:

@Paddglutt: Tänker på det med, känner därför också jag vill köra 2 takt för då har jag kräm att komma undan i tajta sitser då kanske det är någon idiot som jag känner ligger i röven på mig.

Tyvärr så får man inte köra en som har 390cc då gränsen går vid 125cc och max 11kw original. Jag tänkte själv på det med icke sa transportstyrelsen. Sen när du har A2 så får du göra det då du får köra fordon upp till 35kw eller om man stryper en som har 70kw eller mindre men då vill man knappast sitta o köra en strypt hoj på 11kw.
Sen vet jag inte riktigt om alla 2t har så mkt mer vrid då du fortfarande är begränsad av 125cc och 11kw och det finns riktigt rappa 4-takts hojar. Sen om man bor på ett ställe som inte har poliser som kör flygande besiktningar på en så kan man trimma dom nästan alla hojar med ett nytta avgasrör, drev(om man nu räknar det som trim) osv osv.

Såg att någon skrev om försäkringar innan och det får man tänka på men om du skaffar en hoj så lär den stå på någon av dina föräldrar. Vet att jag själv skulle åka på 13K om året om jag stod på den själv men eftersom min ena förälder står på den så ligger jag på lugna 900kr året på helförsäkring och ja 900kr är sjuuuukt billigt.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Jo jag har fått skaffat moppe, men en lätt-mc får ju gå fortare och det är la deras enda argument egentligen.

Men om du hade pengarna till det så är det bara gå för det, du måste inte ha dina föräldrars godkännande för att ta mc kort.
Rekommenderar dock att du inte tar en värstinghoj som är racing inspirerad då dom bara kommer bli oroligare och vara ännu mer emot det. Mina föräldrar var emot att jag skulle ta mc kort men sen såg dom att jag inte var ute efter en sportmodell utan en glidare som man bara njuter på dvs (vilket är det man ska göra) men som fortfarande klarar allt som en hoj ska.

Det är ju bättre att du lär dig hantera hastighet nu än om du helt plötsligt bara ska ta B kort och lära dig hantera en 1,5 ton plåtburk i 120km/h. Har kört över 1600 mil senaste 2 åren på hoj och det har gett mig en bra förberedelse för bil och jag vet hur trafiken fungerar bättre än hur mitt egna rum ser ut xD

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Men om du hade pengarna till det så är det bara gå för det, du måste inte ha dina föräldrars godkännande för att ta mc kort.
Rekommenderar dock att du inte tar en värstinghoj som är racing inspirerad då dom bara kommer bli oroligare och vara ännu mer emot det. Mina föräldrar var emot att jag skulle ta mc kort men sen såg dom att jag inte var ute efter en sportmodell utan en glidare som man bara njuter på dvs (vilket är det man ska göra) men som fortfarande klarar allt som en hoj ska.

Det är ju bättre att du lär dig hantera hastighet nu än om du helt plötsligt bara ska ta B kort och lära dig hantera en 1,5 ton plåtburk i 120km/h. Har kört över 1600 mil senaste 2 åren på hoj och det har gett mig en bra förberedelse för bil och jag vet hur trafiken fungerar bättre än hur mitt egna rum ser ut xD

Mvh PG

Visst behöver man föräldrarnas tillstånd till att ta körkort? Jag är endast intresserad av motarder som ser i princip likadan ut som min rieju.
Min farsa skulle tycka att det var okej om inte min morsa vore kungen på att övertala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Såg att någon skrev om försäkringar innan och det får man tänka på men om du skaffar en hoj så lär den stå på någon av dina föräldrar. Vet att jag själv skulle åka på 13K om året om jag stod på den själv men eftersom min ena förälder står på den så ligger jag på lugna 900kr året på helförsäkring och ja 900kr är sjuuuukt billigt.

Även detta går under försäkringsbedrägeri och många försäkringsbolag brukar kräva att det är den huvudsakliga brukaren som står som ägare. Kanske svårare för försäkringsbolaget att bevisa än att man kört med ett fordon med för hög effekt, tex, men det finns de som blivit nekade ersättning pga att någon annan än brukaren stått som ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Tyvärr så får man inte köra en som har 390cc då gränsen går vid 125cc och max 11kw original. Jag tänkte själv på det med icke sa transportstyrelsen. Sen när du har A2 så får du göra det då du får köra fordon upp till 35kw eller om man stryper en som har 70kw eller mindre men då vill man knappast sitta o köra en strypt hoj på 11kw.
Sen vet jag inte riktigt om alla 2t har så mkt mer vrid då du fortfarande är begränsad av 125cc och 11kw och det finns riktigt rappa 4-takts hojar. Sen om man bor på ett ställe som inte har poliser som kör flygande besiktningar på en så kan man trimma dom nästan alla hojar med ett nytta avgasrör, drev(om man nu räknar det som trim) osv osv.

Såg att någon skrev om försäkringar innan och det får man tänka på men om du skaffar en hoj så lär den stå på någon av dina föräldrar. Vet att jag själv skulle åka på 13K om året om jag stod på den själv men eftersom min ena förälder står på den så ligger jag på lugna 900kr året på helförsäkring och ja 900kr är sjuuuukt billigt.

Mvh PG

Ifall vi tar en EX-C som exempel så har jag sett folk köra de i säkert 160km/h och ändå sjukt bra acceleration och tror detta är utan trim annars är det bara med ett annat rör I suppose. Det jag leter egentligen från hojen är ikte just 160km/h då jag aldrig kommer köra så snabbt men iallafall 120. Sen så är ju servicrn dyrare på en 4takt eller? Osäker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Ifall vi tar en EX-C som exempel så har jag sett folk köra de i säkert 160km/h och ändå sjukt bra acceleration och tror detta är utan trim annars är det bara med ett annat rör I suppose. Det jag leter egentligen från hojen är ikte just 160km/h då jag aldrig kommer köra så snabbt men iallafall 120. Sen så är ju servicrn dyrare på en 4takt eller? Osäker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer inte upp i några 160km/h med 11kW om inte hojen är extremt aerodynamisk. 110, kanske 120, med medvind, solen i ryggen och hemlängtan, men sista biten upp till toppen går rätt segt.
En ostrypt (olaglig med A1-kort) 125:a, tvåtakt, kan gå rätt fort.

Kostnad för service och även serviceintervall varierar från märke till märke och modell till modell, men visst, på vissa servicar behöver ju ventilerna justeras och eventuell kamrem osv bytas på en fyrtaktare.
Man byter ju även olja, så därför kan ju själva servicen blir lite dyrare. Med en tvåtakt tillsätter man ju istället olja kontinuerligt, så kostnaden blir nog inte så mycket högre och försvinner troligen i den totala budgeten.
En tvåtakt har en teoretisk högre maxeffekt vid samma cylindervolym, men en fyrtakt har i regel med vrid/bottendrag, vilket är trevligt vid "normal" körning när man inte ligger och pressar max. En tvåtaktares effektregister är väldigt smalt.
Eftersom vi ändå pratar om strypta hojar kan det ju vara trevligt med mer bottendrag, eftersom toppeffekten nog är relativt lika.

Permalänk

Köp en 125:a och sedan kollar du in SMC's forum eller sporthoj's forum så kan du säkert fixa en handledare som kan hjälpa dig för kostnad av en fika + bensinkostnad.

Det är en skillnad mellan MC och moped så det tar lite träning innan du lär dig det du behöver för en uppkörning.

MC kort är det bästa du kan ha och skaffa det så tidigt som möjligt. Du lär dig mest när du är ung och du vill inte komma in i högre ålder och sen ångra att du inte skaffade det tidigare.

Jag pendlar året runt på MC, finns inget annat alternativ i Stockholm. Dubba däcken och njut av att inte fastna i snöstormen! Sen såklart det nöjes åkandet/semester man tar med hojen är ju en stor bonus när vädret är som bäst. Samt det allmänt hur roligt och bra man har det med en hoj. Bil hade jag i ca 1.5år och det var det dummaste jag gjort i mitt liv är att skaffa en bil.

Plus du måste ändå vänta tills 18 för att skaffa B-kort. Men lätt MC kan du skaffa redan som 16 så gör det! Sen när du är 18 så är det bara en enkel uppkörning för A2 sedan enkel uppkörning för A. Tills dess har du lärt dig en hel del och skaffat dig en hel del erfarenhet.
Man kan inte lära en gammal hund nya saker eller vad man än säger. Så onödigt och dumt att vänta med MC-kort men smart att vänta med B-kort.
Det glädjer alltid mig att se en 125cc hoj som körs av en ung person även om man själv sitter på en tung hoj så blir man avundsjuk. Då jag hade också drömmen att skaffa hoj sen jag var liten men fick inte ta A1 samt hade inga pengar själv för det.

Så har du nu möjligheten så skaffa det omedelbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Även detta går under försäkringsbedrägeri och många försäkringsbolag brukar kräva att det är den huvudsakliga brukaren som står som ägare. Kanske svårare för försäkringsbolaget att bevisa än att man kört med ett fordon med för hög effekt, tex, men det finns de som blivit nekade ersättning pga att någon annan än brukaren stått som ägare.

Det beror på. Jag har länsförsäkringar på hojen och enligt deras avtal så får vilket familjemedlem som helst bruka hojen. Tar du Svedea däremot så måste man fylla i om någon äldre eller yngre ska köra och om det är en yngre så blir det svindyrt. Men det går inte under försäkringsbedrägeri. Det är ju ungefär som om jag skulle tända ett ljus och morsans hus brinner ner så får vi inga försäkringspengar bara för att det var jag som tände det. Försäkringsbedrägeri är om jag kraschar hojen och säger att den är kvaddad och en mekaniker skriver under på det men så visar det sig att den bara har några bulor och att jag laga den för några hundringar bara och har säg 30K kvar det försäkringsbolaget gav mig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Ifall vi tar en EX-C som exempel så har jag sett folk köra de i säkert 160km/h och ändå sjukt bra acceleration och tror detta är utan trim annars är det bara med ett annat rör I suppose. Det jag leter egentligen från hojen är ikte just 160km/h då jag aldrig kommer köra så snabbt men iallafall 120. Sen så är ju servicrn dyrare på en 4takt eller? Osäker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar du en lite sportigare modell som till exempel Yamaha YZF-r125 så går den i 160 stock och det gör många av hojarna, beror bara på hur nära gränsen tillverkaren går, många går inte ens över 9kw. Sen beror det på när det gäller servicen, jag servar min hoj själv hemma på mc-bänken då det mest är nya filer och vätskor/olja. Man har egentligen ingen anledning att lämna in den till en verkstad ändå för du får inge mer för hojen när du säljer den, det är bara att du betalar 1000kr extra för att få en stämpel med ett namn, som köpare eller ägare av hojen så har ju jag inte den blekaste om han vet vad han gör på en liten 125 eller om han bara få testa sig fram vilket dom flesta gör. 9/10 125or går i 120, bara att det är flera som går snabbare.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon:

Svårt att förklara, därav säger jag att du bör ta en körlektion eller två, bättre än att köra upp och kugga

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@ZeSalmon:

Svårt att förklara, därav säger jag att du bör ta en körlektion eller två, bättre än att köra upp och kugga

Håller med. Att försöka köra upp utan att ha tagit en enda körlektion är sjukt riskabelt eftersom körskolan vet exakt vad man ska tänka på vid en uppkörning och vad inspektören kommer titta på, något du bara kan läsa dig utan lektioner till vilket är svårare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddglutt:

Det beror på. Jag har länsförsäkringar på hojen och enligt deras avtal så får vilket familjemedlem som helst bruka hojen. Tar du Svedea däremot så måste man fylla i om någon äldre eller yngre ska köra och om det är en yngre så blir det svindyrt. Men det går inte under försäkringsbedrägeri. Det är ju ungefär som om jag skulle tända ett ljus och morsans hus brinner ner så får vi inga försäkringspengar bara för att det var jag som tände det. Försäkringsbedrägeri är om jag kraschar hojen och säger att den är kvaddad och en mekaniker skriver under på det men så visar det sig att den bara har några bulor och att jag laga den för några hundringar bara och har säg 30K kvar det försäkringsbolaget gav mig.

Att du får låna ut en hoj är ju inte samma sak som att du skulle få skenförsäkra.
Din mor får låna ut sin motorcykel enstaka gånger, men att DU äger en motorcykel och är huvudbrukaren och försäkrar den på någon annan är skenförsäkring vad du än vill tro. Försäkringsbedrägeri som ger upp till 2 års fängelse är det däremot inte, men om du skulle råka ut för en olycka och du då hävdar att du lånat din mammas motorcykel (som egentligen är din motorcykel) för att försäkringen ska gälla då är det bedrägeri också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

En tvåtakt har en teoretisk högre maxeffekt vid samma cylindervolym, men en fyrtakt har i regel med vrid/bottendrag, vilket är trevligt vid "normal" körning när man inte ligger och pressar max. En tvåtaktares effektregister är väldigt smalt.
Eftersom vi ändå pratar om strypta hojar kan det ju vara trevligt med mer bottendrag, eftersom toppeffekten nog är relativt lika.

Det där stämmer inte alls, en 2-takt har teoretiskt mycket högre vrid än en 4-takt vid alla varvtal. Har du dock en 2-takt med väldigt hög trimningsgrad, säg en GP125 som ligger på ca 55hk ja DÅ får du ett smalt register för spolportar/avgassystem/insug är allt avstämt för absolut högsta effekt. Men gör du så med en 4-takt får du också ganska snävt register. Vid lägre trimningsgrader är en 2-takt alltid starkare än en 4-takt av samma volym. Titta på endurohojarna och en 300cc 2-takt har högre vrid och låg/mellan-varvseffekt än en 450 4-takt

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Det här med försäkringar är ju dock olika beroende på företaget, min pappa står på min hoj men jag kör den, inga problem från försäkringsbolaget då jag uppfyller de kraven de har. Så man får ju kolla på vilket avtal som gäller för sin försäkring!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@Klubba:

Det här med försäkringar är ju dock olika beroende på företaget, min pappa står på min hoj men jag kör den, inga problem från försäkringsbolaget då jag uppfyller de kraven de har. Så man får ju kolla på vilket avtal som gäller för sin försäkring!

Då har du hittat någon jävligt knasig försäkring, är ägaren av fordonet som ska stå som försäkringstagare. Trafikförsäkrings-delen är dessutom reglerad i trafikförsäkringslagen som bolagen måste följa.

Vad någon tonåring sagt på kundtjänst i telefonen är inte riktigt vad som gäller i verkligheten

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Alltså min pappa står på hojen och försäkringen, men jag kör ju den. Jag formulerade mig fel, jag är den som kör den 100% av tiden och det är lugnt för försäkringsbolaget jag kanske missförstod det ni skrivit om tidigare^^ Edit, läste nu att ni snackade om att en äger och en försäkrar den nu så jag missförstod ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@Klubba:

Alltså min pappa står på hojen och försärkingen, men jag kör ju den. Jag formulerade mig fel, jag är den som kör den 100% av tiden och det är lugnt för försäkringsbolaget jag kanske missförstod det ni skrivit om tidigare^^

Är på jobbet så har inte riktigt tid nu men det är inte OK. Är det du som brukar hojen till 100% så är det du som anses vara huvudbrukare, eller ägare. Sen att bolaget ändå låter er teckna försäkring är ju för de vill sälja, Skulle du tappa hojen i garaget och få några repor så täcker de säkert den kostnaden också utan att bråka.

Problemet blir om något blir dyrt, riktigt dyrt. Säg att du krockar med en unge utanför dagis och ni båda blir förlamade och det kostar försäkringsbolaget ett par miljoner, då blir det plötsligt värt för dem att koppla in utredare och advokater.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Det är ju dock inget som varken står i försäkringsavtalet eller något som jag någonsin har fått höra av någon som kör mc att det skulle vara så. Men isåfall är det helt klart värt att kolla upp! Det jag kunde läsa är att det är fullt lagligt och ok så länge jag är skriven som brukare av fordonet och blir då högre kostnad av försäkringen dock billigare än jag hade stått på den själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det där stämmer inte alls, en 2-takt har teoretiskt mycket högre vrid än en 4-takt vid alla varvtal. Har du dock en 2-takt med väldigt hög trimningsgrad, säg en GP125 som ligger på ca 55hk ja DÅ får du ett smalt register för spolportar/avgassystem/insug är allt avstämt för absolut högsta effekt. Men gör du så med en 4-takt får du också ganska snävt register. Vid lägre trimningsgrader är en 2-takt alltid starkare än en 4-takt av samma volym. Titta på endurohojarna och en 300cc 2-takt har högre vrid och låg/mellan-varvseffekt än en 450 4-takt

Ja, jag är inte expert på motorkonstruktion så jag viker mig i det. Det är möjligt att alla tvåtaktare jag varit i kontakt med varit avstämda för hög effekt helt enkelt och fyrtaktarna mindre så. Jag har dock alltid upplevt tvåtaktare av alla slag jag varit i kontakt med som att först händer ingenting, sen ingenting, och så ingenting och sedan händer allt väldigt fort, typ.
Tex en RD350 jag hade, som ändå hade ventiler vid avgasporten som stämde av avgassystemet för olika varvtal för att både bredda effektkurvan och öka toppeffekten.
Det är en rätt kul motorkaraktär, tycker jag, men kräver att man är väldigt aktiv och växlar rätt mycket så det är inte så himla kul i stadstrafik, tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Att du får låna ut en hoj är ju inte samma sak som att du skulle få skenförsäkra.
Din mor får låna ut sin motorcykel enstaka gånger, men att DU äger en motorcykel och är huvudbrukaren och försäkrar den på någon annan är skenförsäkring vad du än vill tro. Försäkringsbedrägeri som ger upp till 2 års fängelse är det däremot inte, men om du skulle råka ut för en olycka och du då hävdar att du lånat din mammas motorcykel (som egentligen är din motorcykel) för att försäkringen ska gälla då är det bedrägeri också.

Försäkringsbolaget har sagt att det är okej på båda mina hojar och att försäkringen gäller för hela familjen så jag vet inte vad du har för försäkringar eller så men jag har fått det sagt från dom att det är tillåtet att köra hur mycket man vill inom familjen så länge alla har skydd på sig. Vet inte varför du snackar så mycket om försäkringsbedrägerier när du troligen inte läst avtalen som andra har. Försäkringsbolagen bryr sig inte om jag kraschar utan varför, har jag kört vårdslöst så får jag troligen inte ut något för den men om jag kraschar för att någon har trängt sig eller rammat mig så spelar det ingen roll om det var jag, morsan eller farsan som körde den eftersom vi alla får köra den. Jag har Mc kort och den är försäkrad, har inga tidigare krascher eller skador så jag förstår inte varför det skulle räknas som bedrägeri bara för att jag hade en riktigt dålig dag och att jag eller någon orsakade en skada på hojen när jag tog en hojtur. Och bara för att jag såg tidigare att du skrev att man måste fylla i brukare och det står som brukare att det bara är inom nära familjen som den brukas.

Men jag tycker att vi tar och lägger ner detta om försäkringsbedrägerier osv då tråden handlade om han skulle ta Mc kort eller inte.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Men går inte t.ex EX-C på typ 4kw pga vikten eller något har jag läst men att man kan byta krök eller rör typ och då får man ju maxeffekt, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det där stämmer inte alls, en 2-takt har teoretiskt mycket högre vrid än en 4-takt vid alla varvtal. Har du dock en 2-takt med väldigt hög trimningsgrad, säg en GP125 som ligger på ca 55hk ja DÅ får du ett smalt register för spolportar/avgassystem/insug är allt avstämt för absolut högsta effekt. Men gör du så med en 4-takt får du också ganska snävt register. Vid lägre trimningsgrader är en 2-takt alltid starkare än en 4-takt av samma volym. Titta på endurohojarna och en 300cc 2-takt har högre vrid och låg/mellan-varvseffekt än en 450 4-takt

Har för mig att detta inte stämmer då vad jag vet så kan väl 4 taktarna komma upp i mycket högre varvtal, iallafall från vad jag sett. Då menar jag en del högre varvtal.

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska regga dig på ett mc-relaterat forum som sporthoj eller svmc, detta blir lite som om någon på ett mc-forum frågar hur man bygger en bra speldator, visst kommer säkert några som även gillar datorer att ge hyffsade svar, men du kommer också få knasiga svar från folk som helt enkelt inte har det som intresse.

T'ex "köp dig en diskmaskin istället det är mer praktiskt" är väl ganska snarligt svaren här som tycker du ska ta B-kort istället, man har helt enkelt inte intresset själv och förstår inte varför någon vill ha en MC, eller speldator.

Angående varvtal på motorer så beror det på hur den är konstruerad och för vilket ändamål, vill du ha högt varvtal och mycket effekt för t'ex racing så är det ofta maximala kolvhastigheten som sätter stopp, och den är ju i sin tur beroende på slaglängden (vilken till stor del är beroende av motorvolymen)

En högt trimmad 4-taktare har ofta väldigt kort slaglängd, medans en högt trimmad 2-taktare har längre då den måste ha spolportar i cylindern.

Helt enkelt så finns inget enkelt svar som att en fyrtakt kan varva högre än en 2-takt, en 250cc cross 4-takt har väldigt kort slaglängd och varvar därför mer än en 250cc 2-takt, men inte lika mycket som en 85cc 2-takt för den har mindre volym totalt sett och även kortare slaglängd, samtidigt så varvar de alla mer än en 4-takt bil.

2-taktare har dock nästan alltid högre vridmoment, och därför får en 250cc 2-takt cross också högre effekt än en 4-takt, trots att den varvar mindre.

Finns en aprilia RS125 på blocket bänkad till 39hk på bakhjulet DEN hade jag köpt direkt om jag skulle ta A1-kort en sån effekt kan en 125cc 4-takt bara drömma om oavsett vilka trim du sätter på. Är ju dock inte laglig att framföra ostrypt på A1-kort såklart