AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Permalänk
Melding Plague

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det får nog skilja jävligt mycket för att folk ska gå över!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tiden går fort, kändes som igår när Jaguar eller Titan stod färdiga. Otroligt snygga maskinhallar dock!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Behövs verkligen, även om man själv inte använder servrar hemma så används de bara mer. Och minskade kostnader leder till det som vanliga konsumenter köper.

Jag själv kommer självklart skaffa en Ryzen hemma som server, lite tveksam dock om jag ska gå upp i serverhårdvara då det kostar så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Här snackar vi massiv CPU 32C/64T, 8-kanals IMC, 128st PCI-E lanes och en hög med L3 cache

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid hoppas, bra för konkurrens och bra för hemma-nördarna! jag tar gärna en Zen i min nästa server istället för Xeon om priset/prestanda/energi blir bra

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det får nog skilja jävligt mycket för att folk ska gå över!

Beror på vilka servrar man pratar om. Jag ser mig att de som använder det till mindre känsliga delar lite smått kan gå över till AMD. Allt eftersom AMD blir mer testat kan det det användas mer. Sedan extremisterna som har extremt mycket datakraft så blir det mycket pengar när de har många cpuer.

Men på många ställen är hårdvaran det billiga i sammanhanget och då väljer såklart folk den beprövade hårdvaran, även om den skulle kosta ett antal tusenlappar mer. (vilket som sagt är försumbart)

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i servermarknaden, men kan gissa att de stora pengarna ligger där jämfört med konsument marknaden...

Frågan är om de har fokuserat mer på servermarknaden så konsumentmarknaden blir lidande (sämre prestanda i spel m.m)

tiden får säga sitt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Talarion:

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Det blir SNOR dyrt haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Jag är tveksam till att majoriteten av alla servrar kör Windows, har du nån källa?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det får nog skilja jävligt mycket för att folk ska gå över!

Tror det räcker att AMD säljer mer kärnor till ett lägre pris för att ta tillbaka ett par procent av servermarknaden faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Talarion:

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag är tveksam till att majoriteten av alla servrar kör Windows, har du nån källa?

Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

Kollar man världens top 500 snabbaste superdatorer kör 64.2% av dom Linux så där är Windows definitivt inte dominant.. Nu vet jag inte var denna monsterprocessorn från AMD kan tänkas hamna men nog finns där servrar som kör Linux speciellt om man kollar länken och ändrar till operating system.

Windows verkar inte ens existera när det gäller operativsystem för superdatorer om man ska lita på denna statistiken.

https://www.top500.org/statistics/list/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag tror fan ZEN kan gå hem på server/arbets marknaden men kommer nog floppa för vanliga spel datorer.

Hög klock är det som gäller i majoriteten av datorspel idag inte flest kärnor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Tiden går fort, kändes som igår när Jaguar eller Titan stod färdiga. Otroligt snygga maskinhallar dock!

Fast, numera finns det kinesiska cpu:er som är kraftiga också.

https://www.top500.org/news/putting-the-rise-of-chinese-super...

Inga problem med den maskinhallen heller.

Deras processor verkar vara lite hemlig, men den äter ju marknadsandelar från både AMD och Intel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kollar man världens top 500 snabbaste superdatorer kör 64.2% av dom Linux så där är Windows definitivt inte dominant.. Nu vet jag inte var denna monsterprocessorn från AMD kan tänkas hamna men nog finns där servrar som kör Linux speciellt om man kollar länken och ändrar till operating system.

https://www.top500.org/statistics/list/

Jag tror du blandar ihop servrar och servrar.
Jag är ganska övertygad att de flesta serverhallar ute i världen kör RHEL eller liknande. Gissar att de även kör virtualiserat för att utnyttja kapaciteten optimalt.
Jag tror att det finns fler serverhallar än det finns superdatorer
De står nog i högskolor och forskningsanläggningar.
Gissar att ytterst få av dem kör OS vi ens känner till:)
Det krävs speciella OS för att effiktivt kunna nyttja den paralellitet du har i en superdator, inget man kör Windows på så att säga.

Permalänk
Medlem

Att jämföra kärnor mot kärnor som AMD gör är som att jämföra äpplen och päron.
Hoppas AMD inte ligger efter i prestanda/kärna och om dom gör det får det inte var mycket för att dom ska kunna ta sig in på marknaden.

Only time will tell...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Jag tror fan ZEN kan gå hem på server/arbets marknaden men kommer nog floppa för vanliga spel datorer.

Hög klock är det som gäller i majoriteten av datorspel idag inte flest kärnor.

Det kanske blir en Zengångare men vi kan alltid hoppas på det bästa, väntar på tester nu

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror du blandar ihop servrar och servrar.
Jag är ganska övertygad att de flesta serverhallar ute i världen kör RHEL eller liknande. Gissar att de även kör virtualiserat för att utnyttja kapaciteten optimalt.
Jag tror att det finns fler serverhallar än det finns superdatorer
De står nog i högskolor och forskningsanläggningar.
Gissar att ytterst få av dem kör OS vi ens känner till:)
Det krävs speciella OS för att effiktivt kunna nyttja den paralellitet du har i en superdator, inget man kör Windows på så att säga.

Du har helt rätt där. När det gäller superdatorer kan man få fram statistik men när man tänker serverhallar alltså vanliga servrar verkar det vara betydligt svårare att få fram statistik på det. Antar att Windows är rätt stort där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Det kanske blir en Zengångare men vi kan alltid hoppas på det bästa, väntar på tester nu

Alltså är så trött på dom här "Vi får se Zenare" du förstörde precis min dag.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Alltså är så trött på dom här "Vi får se Zenare" du förstörde precis min dag.

Missade du min smiley efter? skulle vara lite ironisk.

Så trött på bittra människor, nu är min dag förstörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Missade du min smiley efter? skulle vara lite ironisk.

Så trött på bittra människor, nu är min dag förstörd.

Samma här.. Det var min dag.. :')

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Här snackar vi massiv CPU 32C/64T, 8-kanals IMC, 128st PCI-E lanes och en hög med L3 cache

1,4 GHz

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

Jag har dålig koll på statistik, men just detta med att köra allt i Molnet på stora datacenter växer bara för varje år. Så det finns väldigt många datacenters som hostar mängder med windowsservrar.
Däremot megastora datacenters som facebook och CO så är det nog ej många som kör med Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså är så trött på dom här "Vi får se Zenare" du förstörde precis min dag.

Ibland måste man ha lite zense of humor

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kollar man världens top 500 snabbaste superdatorer kör 64.2% av dom Linux så där är Windows definitivt inte dominant.. Nu vet jag inte var denna monsterprocessorn från AMD kan tänkas hamna men nog finns där servrar som kör Linux speciellt om man kollar länken och ändrar till operating system.

Windows verkar inte ens existera när det gäller operativsystem för superdatorer om man ska lita på denna statistiken.

https://www.top500.org/statistics/list/

Per din egen länk så kör ju 99.6% Linux och 0.4% andra UNIX-derivat.

Skrivet av anon159643:

Jag har dålig koll på statistik, men just detta med att köra allt i Molnet på stora datacenter växer bara för varje år. Så det finns väldigt många datacenters som hostar mängder med windowsservrar.
Däremot megastora datacenters som facebook och CO så är det nog ej många som kör med Microsoft.

Statitisk för AWS instancer:
http://thecloudmarket.com/stats#/by_platform_definition

Sen ska vi väl komma ihåg att nästan alla moln-leverantörer bygger på Xen/KVM, ergo, Linux.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon159643:

Jag har dålig koll på statistik, men just detta med att köra allt i Molnet på stora datacenter växer bara för varje år. Så det finns väldigt många datacenters som hostar mängder med windowsservrar.
Däremot megastora datacenters som facebook och CO så är det nog ej många som kör med Microsoft.

Det är enormt stor skillnad mellan att host:a en server som används av end-line user och det operativsystem som servern i sig kör på. Windowsservrarna körs ju virtuellt i miljö.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Missade du min smiley efter? skulle vara lite ironisk.

Så trött på bittra människor, nu är min dag förstörd.

hehe förlåt ta inte åt dig jag skojade lite, bitter kan man vara zenare

(Var ju tvungen att göra en jag med nu)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

hehe förlåt ta inte åt dig jag skojade lite, bitter kan man vara zenare

(Var ju tvungen att göra en jag med nu)

hehe