Permalänk

4k Skärm under 5000Kr?

Som titeln lyder söker jag en 4k skärm under 5000kr, kom med förslag (med länkar tack).

Permalänk
Inaktiv

Hur stor?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Hur stor?

27-34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Travhäst:

Verkar vara nån av dessa som gäller (om man inte ska ha en hemsk TN-panel )
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3978763,3511029,3982771

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Verkar vara nån av dessa som gäller (om man inte ska ha en hemsk TN-panel )
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3978763,3511029,3982771

Dom ser ganska trevliga ut

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Verkar vara nån av dessa som gäller (om man inte ska ha en hemsk TN-panel )
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3978763,3511029,3982771

Man kan inaktivera freesync funktionen?

Permalänk
Medlem

Vad ska den användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Man kan inaktivera freesync funktionen?

I alla fall jag stött på, även om jag är lite osäker på varför du skulle vilja.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad ska den användas till?

Skärmen ska användas till lite film, men främst spel.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

I alla fall jag stött på, även om jag är lite osäker på varför du skulle vilja.

Jag vill inte få min fps låst av nån (v-sync, g-sync eller annan skit).

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, du kan som regel stänga av Freesync. I såväl skärm som i AMD-drivrutin. Och nej, det låser inte fps. Tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Jag vill inte få min fps låst av nån (v-sync, g-sync eller annan skit).

Men det är ju inte skärmen som bestämmer det utan det ställer du in i inställningarna till drivrutinerna.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Skärmen ska användas till lite film, men främst spel.

tänk på att 4k är väldigt tungdrivet för spel, och kräver rätt bra dator för att få en bra spel upplevelse, om du inte medvetet sänker inställningarna i spelet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Jag vill inte få min fps låst av nån (v-sync, g-sync eller annan skit).

Okej, såg att LGs IPS hade hyfsat låg input lag så det spelade ingen roll. Men var beredd på att skruva ner inställningarna om du ska köra med ett 1060. Har ett 1070 med en 6700k och jag får skruva ner en del på 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Man kan inaktivera freesync funktionen?

Om du har ett GTX 1060 som det står i din signatur så kommer FreeSync alltid vara avstängt, eftersom det bara är AMD-kort som kan använda FreeSync. Så det är i så fall bara att ignorera att skärmen har FreeSync.

Permalänk
Inaktiv

Har också kollat på lg 27ud68, det enda dåliga är att man får bara 1 års garanti på produkten och att den har mycket backlight bleeding.

Permalänk
Medlem

Under 40" är den 4K Efäckten inte so Bra-musste vara minst 55".....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Har också kollat på lg 27ud68, det enda dåliga är att man får bara 1 års garanti på produkten.

En annan nackdel är ju också att den bara finns hos 3 butiker på prisjakt, och den enda som har den i lager har ju inte direkt bra betyg (och där kostar den också över 6k). Den enda butiken som har den för under 5k har stängt ner butiken för "underhåll av sidan", vilket väl inte känns särskilt seriöst.

Sen ska den skärmen också ha en väldigt dålig anti-glare coating enligt denna recension (under "The Bad"). Det gjorde att jag själv valde 27UD88 istället, som ska ha en mycket bättre coating (jag har inte fått skärmen än). Men den kostar ju en bra bit över 5k också.

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Ud68 och 88 är väl exakt samma skärm förutom att 88an har stöd för usb type c. Är du säker på att den har en annan coating? Man kan för övrigt köpa 68an på amazon för under 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Ud68 och 88 är väl exakt samma skärm förutom att 88an har stöd för usb type c. Är du säker på att den har en annan coating? Man kan för övrigt köpa 68an på amazon för under 5k.

Bra fråga, jag hade för mig att jag läste en recension som jämförde dem, men kan inte hitta den nu. Så det kan hända att de har samma coating, och att 4k.com bara hade en dålig dag när de recenserade den (för jag har aldrig sett någon klaga på 27UD88).

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du har ett GTX 1060 som det står i din signatur så kommer FreeSync alltid vara avstängt, eftersom det bara är AMD-kort som kan använda FreeSync. Så det är i så fall bara att ignorera att skärmen har FreeSync.

Okej, då kör jag nog på någon av de panelerna.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

tänk på att 4k är väldigt tungdrivet för spel, och kräver rätt bra dator för att få en bra spel upplevelse, om du inte medvetet sänker inställningarna i spelet.

Jag tänker inte använda datorn i min beskrivning.

Permalänk
Inaktiv

Samsung 590D är rätt hyffsad 4K skärm, men med lite mer input lag. Har själv två och går för runt 3500-4000kr i dagsläget tror jag.

Permalänk
Medlem