Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@oatp1b1: Ja, den är precis uthämtad.

Utlåtande: Kraftfull men jag vettefan om den låter annorlunda än O2-kombon. Om den gör det så har jag nog för dålig hörsel eller för lite ormolja i mitt blod.

Tar mer utrymme.

Är väl ingen hemlighet att det är väldigt svårt att skilja på olika förstärkare, vilket är bra. Köp en billig och var nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är väl ingen hemlighet att det är väldigt svårt att skilja på olika förstärkare, vilket är bra. Köp en billig och var nöjd.

Med tillägget att kvaliteten gärna bör vara bra på den också. Jag hade en HRT microstreamer förut (kostade 1000 om jag inte minns fel?) och den lät väldigt bra, men herregud vad den strulade. Funkade inte till telefoner och hängde sig om samplerate ändrades. Synd eftersom det var en väldigt trevlig storlek på den dessutom.

Såg att det ligger ett par X00 PH på Blocket med ett rätt saltad prislapp. Undrar om någon kommer att vara okunnig nog att ge 8000 för dem eftersom det borde gå att få dem för ungefär hälften om man köper dem via Head-Fi + tull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är väl ingen hemlighet att det är väldigt svårt att skilja på olika förstärkare, vilket är bra. Köp en billig och var nöjd.

Varför skulle det va svårt höra skillnad på förstärkare? Finns många förstärkare som färgar ljudet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Öjöj.. här var det drag..
Att mäta hur mycket kraft och impedans det är i hörlursdelen utav receiverns förstärkare? Jag blir också lite förvirrad av vår diskussion
Jo jag tyckte att det kändes korrekt, men var lite osäker. Var ett par år sedan jag läste el, och då trodde jag inte att jag någonsin skulle använda mig utav det.. *facepalm*
Men ja, mycket tänkvärt här. Får ta och klura en stund tror jag, framför allt gällande mätinstrumentet. Jag har en stark känsla av att det kan vara en svag länk..

Jasså? Trodde att dessa pjäsers hörlursjack ofta var mer som en extra grej, bara var där för att det måste finnas. Men ja, jo.. Känns väl i för sig konstigt att göra en receiver som ska klara 4-8ohm laster utan knasigheter, men sedan anpassa hörlursjacket för 600ohm..

Ja mätinstrumentet bör ha hög kvalitet om det ska bli rätt, det påverkar priset på mätinstrumentet ganska mycket och det är tex det som gör att en kinamultimeter kan kosta under 100 kr men ett bra yrkesinstrument kostar några tusen och bättre "bänkinstrument" drar ofta iväg till femsiffriga belopp. Men det är ändå intressant att labba med nått sånt här bara för att få förståelse för principerna även om man inte har råd att skaffa precisionsinstrument och mäta helt rätt.

Det finns en del försteg som har väldigt bra hörlurssteg även om all inte har det, idag är det egentligen inte särskilt svårt att bygga det heller för det finns mycket bra ickretsar som går att använda och man har ju mycket gratis i ett försteg eftersom lådan och strömförsörjningen oftast är mycket dyra komponenter totalt sett och de finns ju redan på plats.

Anledningen till 600ohm är för att det blivit en defacto standardimpedans för balanserade linjesignaler i professionella sammanhang och det innebar även att man kan spänningsdela från slutstegsutgången och göra ett hörlursuttag om man inte gjort ett separat hörlurssteg.
Hörlurar har dessutom oftast mycket högre impedans än högtalare som en naturlig konsekvens av storleksskillnaden eftersom man använder tunnare tråd för att få plats med talspolarna.
Historiskt så har hög impedans även inneburit att man ibland kunnat använda OTL rörsteg vilket minskar kostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför skulle det va svårt höra skillnad på förstärkare? Finns många förstärkare som färgar ljudet

Ja, men bortser man medvetna val att färga ljudet (t.ex. rör) så är det betydligt svårare att skilja två förstärkare från varandra förutsatt att de är välbyggda och har tillräcklig kraft att driva lurarna ordentligt. Oftast är det relativt subtila skillnader som tar tid att bena ur tycker i alla fall jag, men det kan just vara den där subtila saken som fäller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja mätinstrumentet bör ha hög kvalitet om det ska bli rätt, det påverkar priset på mätinstrumentet ganska mycket och det är tex det som gör att en kinamultimeter kan kosta under 100 kr men ett bra yrkesinstrument kostar några tusen och bättre "bänkinstrument" drar ofta iväg till femsiffriga belopp. Men det är ändå intressant att labba med nått sånt här bara för att få förståelse för principerna även om man inte har råd att skaffa precisionsinstrument och mäta helt rätt.

Det finns en del försteg som har väldigt bra hörlurssteg även om all inte har det, idag är det egentligen inte särskilt svårt att bygga det heller för det finns mycket bra ickretsar som går att använda och man har ju mycket gratis i ett försteg eftersom lådan och strömförsörjningen oftast är mycket dyra komponenter totalt sett och de finns ju redan på plats.

Anledningen till 600ohm är för att det blivit en defacto standardimpedans för balanserade linjesignaler i professionella sammanhang och det innebar även att man kan spänningsdela från slutstegsutgången och göra ett hörlursuttag om man inte gjort ett separat hörlurssteg.
Hörlurar har dessutom oftast mycket högre impedans än högtalare som en naturlig konsekvens av storleksskillnaden eftersom man använder tunnare tråd för att få plats med talspolarna.
Historiskt så har hög impedans även inneburit att man ibland kunnat använda OTL rörsteg vilket minskar kostnaden.

Jo, jag kommer ihåg att det var något snack om dessa dyrare instrument. Tror vi hade ett ex i plugget som kostade nånstans runt 5000kr. Sådant har jag nog inte tillgång till med lätthet, skulle jag tro
Synd att lärarn gick i pension. Han hade nog jublat över att få in den i klassrummet :/
Oja, nog hade jag rätt kul under labbarna, även om det var av enklare variant. Problemet var väl att man inte direkt drog nytta av det som elektriker, och jag dessutom struntat i den vägen. Så nu har väl det mesta man lärde sig försvunnit, bara för att man sorterat det som onödig kunskap..
Går faktiskt i tankarna att renovera hela alltet, just för att det skulle vara lite kul.

Mhm.. Jag tror nog att dessa har bättre pryttlar i sig rent generellt, och problemet snarare är att tillverkarna inte tänker att folk bryr sig så mycket om den delen. Är trots allt inte syftet med den.

Hmm, tror jag läst något liknande, och jag har en känsla av att det stämmer in rätt bra på min. Ser ingen anledning att inte skryta om det, ifall det faktiskt finns separat hörlurssteg. Dock så hör jag ingen förvrängning när jag jämför med telefon/dator, vilket i så fall är lite underligt. Skillnaden jag hör är när jag skruvar upp volymen högre än de andra två kan, så att hörlurarna faktiskt får visa hur bra de är.
Kanske ska försöka att tyda det där schemat jag hittade till den i alla fall. Det såg ut som lagom med överkurs, men det blir nog intressant

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:
Helt otroligt, jag lyckades följa schemat lite smått.
Finns caps på 0,047uf 125WV (vad nu WV ska betyda vet jag dock inte..)
samt motstånd på 330+2ohm 2W.
Vet inte om det går genom båda motstånden. Det gör mig lite förvirrad att ena är med caps och andra inte. Men intressant i alla fall. Bör vara rätt rejäl outputimpedance om det är 330ohmarna som används. Dock får jag för mig att det är extremt med ström där, vilket kanske gör det mindre märkvärdigt, och snarare så att jag ska oroa mig för väldigt hög ström?

ecqm1473kz = caps
erg2anj331 = 330ohm
erx2anj100 = 10ohm

Bild vill inte.. kommer.. Edit: Där så..

Dold text
Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Jag har allt hört en del DAC-enheter som inte låtit helt bra det är iofs flera år sen sist nu och det har kanske hänt en hel del på den fronten.
Men jag vet att detta var en av anledningarna till att jag valde O2/ODAC, låg störning på ljudet.

Jag har dock inte släppt suget efter en rörförstärkare men jag tror det mer är mysfaktorn som lockar mig än något annat.
Det skulle iofs inte vara helt otänkbart att faktiskt köpa en enhet bara för att den ska stå och se fin ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag har en rörförstärkare på gång: Elekit TU-8200.
Så den ser jag fram emot!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

Jag har en rörförstärkare på gång: Elekit TU-8200.
Så den ser jag fram emot!

Såg fin ut. Det är DIY eller? Och du ska ha den både för högtalare och hörlurar, vilka isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Det DIY och den är tänkt för mina HD650

Permalänk
Fyndjägare

Nya MrSpeakers AEON låter sjukt lovande. Intropris just nu $699 för de 250 första. Annars $799. Leverans från MrSpeakers 30:e April
https://mrspeakers.com/aeon/

Aeon ska ha samma karaktär som Mr Speakers Ether Flow C enligt det jag hunnit läsa. Ether Flow, Ether Flow C och gamla Alpha Prime är ju grymma enligt mig så det bådar gott. Kan vara ny sluten referens under $1000.

Tyll är på gång med test också
http://www.innerfidelity.com/content/mrspeakers-introduces-ae...

Tills dess så tycker jag AudioHead verkar ha fångat det bra
"MrSpeakers made four different models of closed headphones before they ever made their first open one. They know how to do closed well and the ÆON shows it. In a nutshell, the overall sound is much in line with the ETHER Flow line. All of Dan’s headphones have been approaching a tuning ideal that he calls “natural” and which I call “balanced”. It doesn’t feel particularly bright or dark, but it’s not flat and boring either. It has generous bass levels without sounding like a bass-head-only can, it has peak-free treble without sounding veiled and the mids are smoothly rendered without being particularly forward or recessed."
http://audio-head.com/mrspeakers-aeon-review/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Söker tips på Hörlurar. Skall användas både för musik men även till datorn. Körs genom en Audioengine D1, men skulle det krävas mer ström finns det väl inget hinder för en ersättare till min D1'a. Just nu sitter jag med Senn558, ersatte mina trasiga 555. Jag är inget basfreak, lämnade tillbaka ett på X2 pga för mycket bas hela tiden. Även haft ett par Hifiman 400i hemlånade med en förstärkare. Dem låter fantastiskt bra till rätt musik.... men samtidigt "tunna".

Provlyssning av olika lurar är det illa med pga dåligt utbud I området om man inte vill köra en 15mil dvs. Jag gillar inte läder kuddar pga det blir för varmt, och dem får ju samtidigt inte vara för trögdrivna. Musiksmak = allätare! Pris-max 4k.

Permalänk
Medlem

Reparation genom lödning - AKG Q701

Hej allihopa! Hoppar in med en post som jag hoppas ni kan hjälpa till med,

Efter lite mer än 4 års användning (garantin slut) slutade det plötsligt komma ljud ur den högra sidan på mina AKG Q701 lurar. Googlade lite och hittade problemet + lösning i en head-fi tråd samt en video på youtube om hur man lödar ihop problemet. Nu är det så att jag har 0 erfarenhet av detta, men fadern min lovade att han hade kunnat fixa det sålänge jag kan öppna upp kåparna.

Nu undrar jag, vad behöver vi tänka på? Är det bara att följa videon eller är jag helt vilse och riskerar förstöra lurarna helt och hållet?
Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

@stoltz: Ptja, ett par HD600 eller HD650? Bör fungera med din förstärkare.

Permalänk
Inaktiv

@stoltz: Vad betyder "tunna"?
Om Innerfidelitys grafer stämmer så tror jag väl HD650 är lite varmare, även om båda är rätt rejält nära på neutralitet. Antar att det var mindre fokus på highs du sökte. HD650 400i (pdf)

@Mix0r: Som du ser i videon så smälter plasten lite när han gör det. Så antagligen är det lite knepigt att komma åt.. Men din far bör väl se ungefär vad som kan tänkas vara känsligt, tycker jag. Tror inte det är något större bekymmer, men jag vill väl inte påstå att jag är säker på det. Måste kika själv för att få en bra bild över det, tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

@mrqaffe:
Helt otroligt, jag lyckades följa schemat lite smått.
Finns caps på 0,047uf 125WV (vad nu WV ska betyda vet jag dock inte..)
samt motstånd på 330+2ohm 2W.
Vet inte om det går genom båda motstånden. Det gör mig lite förvirrad att ena är med caps och andra inte. Men intressant i alla fall. Bör vara rätt rejäl outputimpedance om det är 330ohmarna som används. Dock får jag för mig att det är extremt med ström där, vilket kanske gör det mindre märkvärdigt, och snarare så att jag ska oroa mig för väldigt hög ström?

ecqm1473kz = caps
erg2anj331 = 330ohm
erx2anj100 = 10ohm
http://i.imgur.com/jjuxnTu.png Bild vill inte.. kommer.. Edit: Där så..

Dold text

Sitter 330 Ohm resistorn i serie så är impedansen minst så hög och kondensatorerna är väl kopplade till jord via en resistor, det är nog ett filter i så fall dvs höga frekvenser kopplas till jord.
Det brukar finnas komponentlistor i servicemanualerna där man får mer info, det är också rätt svårt att förstå allt utan att se hela kretsen och sätta sig in i hur den fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Sitter 330 Ohm resistorn i serie så är impedansen minst så hög och kondensatorerna är väl kopplade till jord via en resistor, det är nog ett filter i så fall dvs höga frekvenser kopplas till jord.
Det brukar finnas komponentlistor i servicemanualerna där man får mer info, det är också rätt svårt att förstå allt utan att se hela kretsen och sätta sig in i hur den fungerar.

Hmm.. Okej.. Det låter nog rimligt att det är något filter. Alternativet jag kan se är väl att den byter mellan dessa vid någon punkt, t ex, när man skruvat volympotten till klockan 10. Fast det låter lite långsökt.
Tror inte du vill se hela ärligt talat, men här får du en bild. Förjävlig kvalite, men du kan förhoppningsvis se tillräkligt.

Dold text

Finns annras här att ladda ned om du orkar dig på allt detta.

Edit: Höger sida ligger det på, nästan längst ner börjar hörlurarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Okej.. Det låter nog rimligt att det är något filter. Alternativet jag kan se är väl att den byter mellan dessa vid någon punkt, t ex, när man skruvat volympotten till klockan 10. Fast det låter lite långsökt.
Tror inte du vill se hela ärligt talat, men här får du en bild. Förjävlig kvalite, men du kan förhoppningsvis se tillräkligt.

Finns annras här att ladda ned om du orkar dig på allt detta.

Edit: Höger sida ligger det på, nästan längst ner börjar hörlurarna.

Det ser ut som en tidstypisk konstruktion utan dedikerat hörlurssteg och man bör ha lurar med hög impedans till den om man inte ska riskera ljudpåverkan. Man ska däremot inte döma ut utgången på en gång som dålig utan vara medveten om att den kan påverka ljudet, det finns däremot många som håller på att "matcha delar" hela livet i stället för att satsa på saker som är byggda så de inte kan färga lika mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hörlursmänniskor, föredrar ni att lyssna via lurar eller högtalare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som en tidstypisk konstruktion utan dedikerat hörlurssteg och man bör ha lurar med hög impedans till den om man inte ska riskera ljudpåverkan. Man ska däremot inte döma ut utgången på en gång som dålig utan vara medveten om att den kan påverka ljudet, det finns däremot många som håller på att "matcha delar" hela livet i stället för att satsa på saker som är byggda så de inte kan färga lika mycket.

Mjo, men grejen är den att jag inte hört ljudskillnad när jag jämför med uttag på <10Ohm. Bara att de kommer upp mer i volym.
Jag hör fortfarande en ganska neutral/balanserad ljudbild när jag pluggar i, t ex, 400i. Lite mycket highs, och det är det ju på ett par frekvenser, vilket troligen är vad jag reagerat på.
Provat med allt från portabla lurar som mina MDR-1A till HD598, och upplevt alla som graferna säger, ungefär. Var väl X2orna jag hade som var så mörka och skumma att jag inte ens kan beskriva det, men det är ju mindre bas det bör bli om något..
MDR-1A var dock helt meningslöst att plugga in, trodde nästan de skulle eplodera..
Det jag märkt är väl noice, och mindre obalans, fast det verkar snarare sitta i pottarna, då det inte är linjär ökning utan kommer lite som det känner för.

Sorry för allt off topic..

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: hörlursmänniskor kommer nog svara hörlurar , själv föredrar jag hörlurar

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa: Beror på skulle jag säga. Men hörlurar tror jag, då det är enklare och mer användbart. Med högtalare måste man överväga så otroligt mycket. Bara faktumet att man stör grannar/samboende gör väl att jag nog aldrig kommer prioritera dessa för musik.
Kör nog på att spara till ett par Stax, så att man får allt i ett..

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

Högtalare, får en större närvaro och en annan upplevelse, men mina högtalare är ju också betydligt bättre än mina lurar så kanske hade tyckt tvärtom om lurarna var bättre o vice versa.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Beror på faktiskt. Börjar få till en helt okej stereoanläggning nu och då har det blivit roligare, men det blir ju inte lika detaljerat som om man lyssnar via lurar. Sen så är jag väldigt morgontidig, så på helger blir det mycket lurlyssning med en kopp kaffe och dagens tidning innan frun vaknar. Kommer troligtvis börja lyssna lite mer på lurar också när sista delen i anläggningen kommer.

Permalänk
Fyndjägare

Verkar som han på Ebay har Geek Out 1000 uppe till försäljning igen. 2st enligt annonsen.
Driver planars som en dröm. Iallafall alla Hifiman och Audeze jag testat med. Geek Out 1000 är inte för IEMs även om bilderna tycks påstå det, den är för kraftfull

http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-1000-USB-DAC-Headphone-Amplifi...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ni som har många hörlurar, köper ni många hörlursförstärkare också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hörlursmänniskor, föredrar ni att lyssna via lurar eller högtalare?

Högtalare är än så länge överlägset om anläggningen byggs rätt men det kräver ju framförallt ett bra rum och det är där det brister för de flesta, en hörlur påverkas oerhört lite, närmast försumbart av rummet såvida det inte bullrar, en hörlur ger däremot ofta en mycket felaktig ljudbild eftersom den kräver en konsthuvudsinspelning för att få det rätt med HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function och det mesta av dagens inspelningar är inte ens i stereo utan panorerad mono.
En ensam hörlur kan inte heller återskapa den fysiska känslan av basen och för att maskera det så är basens nivå ofta lite överdriven i många hörlurar, hörlurar tillsammans med ett par bra basmoduler ger däremot bra resultat.
Hörlurar och högtalare har olika styrkor och svagheter och kräver delvis olika förutsättningar för att kunna återge korrekt.

Skrivet av anon186252:

Mjo, men grejen är den att jag inte hört ljudskillnad när jag jämför med uttag på <10Ohm. Bara att de kommer upp mer i volym.
Jag hör fortfarande en ganska neutral/balanserad ljudbild när jag pluggar i, t ex, 400i. Lite mycket highs, och det är det ju på ett par frekvenser, vilket troligen är vad jag reagerat på.
Provat med allt från portabla lurar som mina MDR-1A till HD598, och upplevt alla som graferna säger, ungefär. Var väl X2orna jag hade som var så mörka och skumma att jag inte ens kan beskriva det, men det är ju mindre bas det bör bli om något..
MDR-1A var dock helt meningslöst att plugga in, trodde nästan de skulle eplodera..
Det jag märkt är väl noice, och mindre obalans, fast det verkar snarare sitta i pottarna, då det inte är linjär ökning utan kommer lite som det känner för.

Sorry för allt off topic..

Det är inte säkert att ljudet blir dåligt pga hög utimpedans, det indikerar däremot att olika hörlurar kommer att påverkas på olika sätt av utgången, det säger alltså inte att alla kombinationer automatiskt blir sämre men däremot kommer en utgång med låg impedans inte att påverka ljudkvaliten hos någon hörlur.
Det finns som sagt de som försöker matcha färgade delar och det kan gå men en sån anläggning blir mer oflexibel, Rörförstärkare är ju ett vanligt exempel på detta, de har ofta ganska hög utimpedans och även i övrigt ganska stor påverkan av ljudet om man bortser från impedansen men många uppskattar deras typ av övertonsdistorsion som nått positivt även om det inte är signaler som finns med i instrumentet utan ren dist.
Dist och kanalobalans uppstår ofta av potar och resistorer om de inte har mycket hög kvaliter elerl så får man använda VCA steg elelr liknade konstruktioner för att eliminera problemen, VCA är ju också ett sätt att göra det möjligt att använda digital styrning av ljudnivån utan att riskera att försämra ljudkvaliten https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier Det finns idag färdiga ickretsar med funktionen som håller hög kvalitet och de finns i bättre ljudkort och i diverse olika förstärkare som inte använder rent analoga nivåkontroller men där man ändå vill ha hög kvalitet, bra potentiometrar är ofta dyrt då de kräver hög mekanisk precision och individuellt trimning vilket gör att de ofta kostar 500 till > 1000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att ljudet blir dåligt pga hög utimpedans, det indikerar däremot att olika hörlurar kommer att påverkas på olika sätt av utgången, det säger alltså inte att alla kombinationer automatiskt blir sämre men däremot kommer en utgång med låg impedans inte att påverka ljudkvaliten hos någon hörlur.
Det finns som sagt de som försöker matcha färgade delar och det kan gå men en sån anläggning blir mer oflexibel, Rörförstärkare är ju ett vanligt exempel på detta, de har ofta ganska hög utimpedans och även i övrigt ganska stor påverkan av ljudet om man bortser från impedansen men många uppskattar deras typ av övertonsdistorsion som nått positivt även om det inte är signaler som finns med i instrumentet utan ren dist.
Dist och kanalobalans uppstår ofta av potar och resistorer om de inte har mycket hög kvaliter elerl så får man använda VCA steg elelr liknade konstruktioner för att eliminera problemen, VCA är ju också ett sätt att göra det möjligt att använda digital styrning av ljudnivån utan att riskera att försämra ljudkvaliten https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier Det finns idag färdiga ickretsar med funktionen som håller hög kvalitet och de finns i bättre ljudkort och i diverse olika förstärkare som inte använder rent analoga nivåkontroller men där man ändå vill ha hög kvalitet, bra potentiometrar är ofta dyrt då de kräver hög mekanisk precision och individuellt trimning vilket gör att de ofta kostar 500 till > 1000 kr.

Massor med intressant läsning som vanligt. Tackar för att du tar dig tiden till dessa inlägg.

Hmm.. Så även om det är en kass matchning, som det egentligen bör vara med mina 400i (35ohm), så är det möjligt att det inte påverkar ljudet speciellt mycket. Eller förstod jag dig fel nu?
Skulle kanske kunna vara så att min anläggning egentligen är färgad åt U hållet, och därför får hörlurarna att låta korrekt kanske?
Absolut finns det de som uppskattar färgat ljud. Jag har dock försökt att få en neutral ljudbild, vilket är orsaken till mina funderingar. Men jag hör som sagt ingen färgning, i jämförelse med andra källorna, vilket gör mig enormt förvirrad.

Jo, jag tror dock att jag mest behöver rengöra lite invändigt, eller nått i den stilen, för att bli väck problemet. Märkte att det hjälpte smått att bara vrida runt som en galning på alla pottarna när jag fick den, dvs den var värre än den nu är. Så får väl försöka mig på något sådant, och se vad som händer.
En annan tanke: Vad tror du om att köpa hem lite andra resistorer att byta ut 330ohm med? Får en känsla av att detta kan bli knepigt. Men det skulle vara lite intressant att testa med, kanske hälften, för att se om det blir någon skillnad.
Eller kanske jag ska prova att koppla till högtalar utgångarna.. Vet dock inte om jag vågar mig på det

Antar att VCA delen var för intressant läsning, och inte uppmuntran att försöka baka in det i anläggningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Massor med intressant läsning som vanligt. Tackar för att du tar dig tiden till dessa inlägg.

Hmm.. Så även om det är en kass matchning, som det egentligen bör vara med mina 400i (35ohm), så är det möjligt att det inte påverkar ljudet speciellt mycket. Eller förstod jag dig fel nu?
Skulle kanske kunna vara så att min anläggning egentligen är färgad åt U hållet, och därför får hörlurarna att låta korrekt kanske?
Absolut finns det de som uppskattar färgat ljud. Jag har dock försökt att få en neutral ljudbild, vilket är orsaken till mina funderingar. Men jag hör som sagt ingen färgning, i jämförelse med andra källorna, vilket gör mig enormt förvirrad.

Jo, jag tror dock att jag mest behöver rengöra lite invändigt, eller nått i den stilen, för att bli väck problemet. Märkte att det hjälpte smått att bara vrida runt som en galning på alla pottarna när jag fick den, dvs den var värre än den nu är. Så får väl försöka mig på något sådant, och se vad som händer.
En annan tanke: Vad tror du om att köpa hem lite andra resistorer att byta ut 330ohm med? Får en känsla av att detta kan bli knepigt. Men det skulle vara lite intressant att testa med, kanske hälften, för att se om det blir någon skillnad.
Eller kanske jag ska prova att koppla till högtalar utgångarna.. Vet dock inte om jag vågar mig på det

Antar att VCA delen var för intressant läsning, och inte uppmuntran att försöka baka in det i anläggningen?

Det är som sagt inte säkert att ljudet blir sämre med hög impedans utan bara att det påverkas men hur beror på impedanskurvan på luren, det kan ju bli som allt från att ändra volymkontrollen till att vrida tonkontrollerna i bott beroende på hur sakerna kombineras.
Ja det går att byta resistorerna men tänk på att de även skyddar hörluren, du kan egentligen ansluta en hörlur direkt på högtalarutgången på de flesta förstärkare men det är oerhört lätt att förstöra dem i så fall om du "slinter på volymen" eftersom förstärkarsteget och reglagen inte alls är designat för att hantera en så liten last på ett smidigt sätt, det är ungefär som att ta en 95 liters V16 diesel för lokomotiv och montera i en Hundkoja, roligt men svårhanterligt i praktiken

Det finns en del volymkontroller i diverse olika stadier av halvfabrikat för moddare och förstegsbyggare på Ebay och deras konstruktioner kan ju även ge inspiration om man vill bygga nått helt själv. Många baseras på denna krets från Texas Instuments > Digitally-Controlled Analog Volume Control PGA 2311 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pga2311.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.