Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bokomu:

"I och med att illegal nedladdning blivit en allt mer utbredd företeelse har frågor kring upphovsrättsbrott får allt större uppmärksamhet. Antalet så kallade piratsajter har också vuxit..."

Hmm, Kommer denna informationen ursprungligen från landet i väst via deras intresseorganisationer så kanske dom använder sig av 'Alternative facts' för att beskriva situationen.. ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativa_fakta )

Mina egna observationer säger snarare tvärt om, det har minskat. O det på alla områden, utbudet / sajter / användare.. Börjar ju själv bli gammal nu och har inte samma kolla på allt som när man var ung, men när jag hör mig för bland ungdomar på jobbet så är det knappt någon som sysslar med torrents, dom flesta sitter inte ens vid en hemdator längre..

Nä. Informationen med de ordvalen kommer från Sweclockers redaktion. Du kan ju kalla det för alternativ fakta om du vill ;).
Läser du IDGs artikel som är deras källa så ser du att de inte tar upp ökad fildelning utan att den organiserade verksamheten snarare är det som växt och det man vill åt. Vi har ju sedan några år ett helt gäng alternativ som är väldigt lätta att använda. Swefilmer och liknande bland annat. Den typen av organiserade siter och ekonomin kring detta kan mycket väl ha växt jämfört med innan.
Sen är det väl så att för 10-15 år sedan så var det väl ungdomarna som stod för väldigt stor del av piratkopieringen men när streamingsiter, popcorntime och liknande gjort alternativen så lätta så använder en mycket bredare kundgrupp dessa jämfört med tidigare även om användandet inom varje segment är lägre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Man kan ju tycka så, men samtidigt så är det ju fildelning i vinstsyfte.
Inte riktigt samma sak som när Svensson någonstans i Svea tar ner filmen som han missade på TV.

Sen så kan man ju alltid diskutera straffsatsen, speciellt om man ser att en likadan sajt (som riktar sig mot norden) ligger i Ryssland utanför radarn.

Det som jag reagerar på är detta:
"En av ändringarna skulle vara att personerna bakom piratsajterna bör ses som kriminella och inte bara enskilda fildelare. Detta då sajterna ofta har koppling till organiserad brottslighet och drar in miljonbelopp via exempelvis reklam. Med en sådan ändring, tillsammans med en hårdare straffskala, skulle Polisen få tillgång till bättre verktyg för att bekämpa denna typ av brottslighet."

Där är en motivering som öppnar för dom gällande andra brott = straffskalan är redan nu längre för den typen av fildelning för att inte säga att polisen redan nu borde ha resurser och verktyg för organiserad brottslighet. Har dom inte så är det illa!

Ser mer ut som att Herr Morgan Johansson (S) inte är rätt person på ämbetet då han förefaller brista i kunskap

Vinstyfte? Är det det värsta som finns, menar du? Grov misshandel av någon ger alltså mindre straff än fildelning för att misshandeln inte var i vinstsyfte? Känns det ok? Och om den grova misshandeln var i vinstsyfte då?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vinstyfte? Är det det värsta som finns, menar du? Grov misshandel av någon ger alltså mindre straff än fildelning för att misshandeln inte var i vinstsyfte? Känns det ok? Och om den grova misshandeln var i vinstsyfte då?
.

Oj oj oj, läs och fundera igen

Var ju inte precis det jag menade.

Vad säger meningen nedan?
"Sen så kan man ju alltid diskutera straffsatsen, speciellt om man ser att en likadan sajt (som riktar sig mot norden) ligger i Ryssland utanför radarn."

Är ju en viss skillnad på att dela upphovsrättsskyddat verk med mål att tjäna pengar eller som ex. dela med en kompis. Vilket det redan idag finns utrymme för i lagen.
Det nämns "koppling till organiserad brottslighet" vilket då rimligen även ger möjlighet i dagens lagtext att utdömma längre straff utan att ändra straffskalan för fildelning, då genom att tillämpa andra delar av lagen.

Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt rätt. Kan inte låta såna typer sko sig på bolagen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

"Stöld är stöld". Om någon snodde min bil och körde iväg med den fast bilen stod ändå kvar i garaget så hade inte jag anmält någon stöld.

Varje gång en tvkanal visar en film eller radiokanal spelar en låt så betalar de en avgift, även tjänster som netflix och viaplay gör detta på ett eller annat sätt. Man syftar på personer som gör sig en inkomst via reklam genom att visa material utan att betala dessa avgifter t.ex. swefilmer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Nej, det är precis detta som gör att dom kan rikta in sig mot privatpersoner igen, och om dom får in en lagändring med hårdare straff så innebär det att dom kan börja göra husrannsakan hos gemene man genom att bara misstänka dig för upphovsrättsbrott. Det verktyget har dom inte just nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Känns som att Piratpartiet kan bli aktuellt igen, deras flummel verkar äntligen ha nått en ända...

Piratpartiet kan aldrig bli aktuellt igen med tanke på den politik som förs nu för tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=qSwnLGnamR8
Synd att PP inte bara kunde hålla sig till upphovsrättsfrågor, utan var tvungen att anamma vänstern, miljöpartiet och centerns politik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Piratpartiet kan aldrig bli aktuellt igen med tanke på den politik som förs nu för tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=qSwnLGnamR8
Synd att PP inte bara kunde hålla sig till upphovsrättsfrågor, utan var tvungen att anamma vänstern, miljöpartiet och centerns politik.

Vad tror du fick mig till att ta upp dom

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oj oj oj, läs och fundera igen

Var ju inte precis det jag menade.

Vad säger meningen nedan?
"Sen så kan man ju alltid diskutera straffsatsen, speciellt om man ser att en likadan sajt (som riktar sig mot norden) ligger i Ryssland utanför radarn."

Är ju en viss skillnad på att dela upphovsrättsskyddat verk med mål att tjäna pengar eller som ex. dela med en kompis. Vilket det redan idag finns utrymme för i lagen.
Det nämns "koppling till organiserad brottslighet" vilket då rimligen även ger möjlighet i dagens lagtext att utdömma längre straff utan att ändra straffskalan för fildelning, då genom att tillämpa andra delar av lagen.

Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!

.

Vad meningen säger? Ja, att du och jag inte har samma åsikt i frågan. Du håller upphovsrätten högre än människors väl och ve och det får du ju tycka om du vill

Vad säger de här två meningarna dig, månntro:?

Och jag anser att det borde vara högre straff på grov misshandel än på att ha en server för fildelning i Ryssland. Misstänker att många som fått sina kroppar sönderslagna och invalidiserade för livet p g a grov misshandel håller med mig här.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad meningen säger? Ja, att du och jag inte har samma åsikt i frågan. Du håller upphovsrätten högre än människors väl och ve och det får du ju tycka om du vill

Vad säger de här två meningarna dig, månntro:?

Och jag anser att det borde vara högre straff på grov misshandel än på att ha en server för fildelning i Ryssland. Misstänker att många som fått sina kroppar sönderslagna och invalidiserade för livet p g a grov misshandel håller med mig här.

.

Läs original och ta det i helhet, använd dom grå-

Din omskrivning vasar ju bara vad du vill få det till, sen så är det du som ser facinitationen med våld.
Själv är jag för ickevåld....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

@Söderbäck: Nej, det är precis detta som gör att dom kan rikta in sig mot privatpersoner igen, och om dom får in en lagändring med hårdare straff så innebär det att dom kan börja göra husrannsakan hos gemene man genom att bara misstänka dig för upphovsrättsbrott. Det verktyget har dom inte just nu.

Ja det är kanske sant. Vi får se vad det hela innebär. Jag ser ju att de har ett tydligt motiv till straffhöjningen som faktiskt är de organiserade siterna. Iaf i nuläget.
Framöver kanske det bör finnas två typer av lagar för upphovsbrott likt för snatteri/stöld för att ge rimligare avgränsningar.
Edit:
Efter att ha läst vad som krävs för husrannsakan så verkar det räcka med att fängelsestraff finns med på straffskalan. Två eller tre år verkar inte spela någon roll så det verkar inte förändra någonting ;). Bra va!
https://lagen.nu/1942:740#K28
28 Kap 1§

Skrivet av SweMerlin:

Vad meningen säger? Ja, att du och jag inte har samma åsikt i frågan. Du håller upphovsrätten högre än människors väl och ve och det får du ju tycka om du vill

Vad säger de här två meningarna dig, månntro:?

Och jag anser att det borde vara högre straff på grov misshandel än på att ha en server för fildelning i Ryssland. Misstänker att många som fått sina kroppar sönderslagna och invalidiserade för livet p g a grov misshandel håller med mig här

Men... Grov misshandel kan ju ge upp till 6 års fängelse. Och misshandel synnerligen grovt brott kan faktiskt ge upp till 10 år. Upphovsrättssbrott bara två år. Föreslagen ändring av upphovsrättsbrott gällde ju upp till tre år men det är fortfarande så som du önskar att det skulle vara. Misshandel kan ge högre straff än organiserat piratande. Så allt är i sin ordning här ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är faktiskt sant. Vi får se vad det hela innebär. Jag ser ju att de har ett tydligt motiv till straffhöjningen som faktiskt är de organiserade siterna. Iaf i nuläget.
Framöver kanske det bör finnas två typer av lagar för upphovsbrott likt för snatteri/stöld för att ge rimligare avgränsningar.

Men... Grov misshandel kan ju ge upp till 6 års fängelse. Och misshandel synnerligen grovt brott kan faktiskt ge upp till 10 år. Upphovsrättssbrott bara två år. Föreslagen ändring av upphovsrättsbrott gällde ju upp till tre år men det är fortfarande så som du önskar att det skulle vara. Misshandel kan ge högre straff än organiserat piratande. Så allt är i sin ordning här ;).

Sen är frågan hur långa fängelsestraff som verkligen döms ut?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Läs original och ta det i helhet, använd dom grå-

Din omskrivning vasar ju bara vad du vill få det till, sen så är det du som ser facinitationen med våld.
Själv är jag för ickevåld....

Vafalls? Det var det lustigaste jag läst sedan Tant Agdas förlorade brev kom i dagern. Härligt med ett sådant sjukt sinne för humor

Jag ser bara med fascination på hur du tycker att fildelning skall (och görs) straffas hårdare än grov misshandel. Kolla gärna din egen länk så får du se. Det är allt. Helt sjukt, om du frågar mig.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men... Grov misshandel kan ju ge upp till 6 års fängelse. Och misshandel synnerligen grovt brott kan faktiskt ge upp till 10 år. Upphovsrättssbrott bara två år. Föreslagen ändring av upphovsrättsbrott gällde ju upp till tre år men det är fortfarande så som du önskar att det skulle vara. Misshandel kan ge högre straff än organiserat piratande. Så allt är i sin ordning här ;).

Enligt Bengt-Arnes BRÅ-lank så är det inte vad som utdöms:

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18...

17 månader i snitt får man för fullbordad grov misshandel. Och så vill Staten att fildelning skall straffas betydligt hårdare än grov misshandel. Helt rubbat, säger säkert alla de som fått sina kroppar förstörda av grov misshandel.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Nu får du minsann skilja på äpplen och päron. Du kan inte jämföra genomsnittsstraffet för ett brott med maxstraffet för ett annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Enligt Bengt-Arnes BRÅ-lank så är det inte vad som utdöms:

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18...

17 månader i snitt får man för fullbordad grov misshandel. Och så vill Staten att fildelning skall straffas betydligt hårdare än grov misshandel. Helt rubbat, säger säkert alla de som fått sina kroppar förstörda av grov misshandel.

Det är såklart inte så rimligt att jämföra snittet av fällande domar för misshandel med maxtid för upphovsrättsbrott. Vill du anänvda siffran 17 månader får du ta fram vad snittet av upphovsrättsdomarna visar.
Av de domar jag läst så har straffet varit från villkorligt upp till några månader i fängelse. Ingen översteg ett år vad jag sett.
Piratebaymålet hade väl domar på ett år. Deras verksamhet var minst sagt organiserad och ändå fick de bara hälften av maxstraffet...

Dessutom har du faktiskt inte ens tagit med den högsta graden av misshandel i jämförelsen här vilket är misshandel synnerligen grovt brott.

Jag tycker du kan fundera lite över detta för det verkar faktiskt vara precis så som du beskrivit att du vill ha det.

Rycks inte med av "tonårsstönen" i forumet om att upphovsrättsbrott ses som grövre än misshandel och liknande för det är vanligen rätt vinklade beskrivningar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är såklart inte så rimligt att jämföra snittet av fällande domar för misshandel med maxtid för upphovsrättsbrott. Vill du anänvda siffran 17 månader får du ta fram vad snittet av upphovsrättsdomarna visar.
Av de domar jag läst så har straffet varit från villkorligt upp till några månader i fängelse. Ingen översteg ett år vad jag sett.
Piratebaymålet hade väl domar på ett år. Deras verksamhet var minst sagt organiserad och ändå fick de bara hälften av maxstraffet...

Dessutom har du faktiskt inte ens tagit med den högsta graden av misshandel i jämförelsen här vilket är misshandel synnerligen grovt brott.

Jag tycker du kan fundera lite över detta för det verkar faktiskt vara precis så som du beskrivit att du vill ha det.

Rycks inte med av "tonårsstönen" i forumet om att upphovsrättsbrott ses som grövre än misshandel och liknande för det är vanligen rätt vinklade beskrivningar ;).

Nej, jag har inte tagit med synnerligen grov misshandel för jag tycker att det räcker gott med grov misshandel och jag tycker att det borde straffas hårdare än all fildelning i världen. Alla grova misshandelsfall håller säkert med mig. 17 månader i snitt är horribelt låg. Här är definitionen för grov misshandel:

"Vid bedömningen av om misshandeln är grov, ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller i övrigt visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Grov misshandel kan utgöras av att sparka på någon som ligger, eller att flera gärningsmän angriper någon som är hjälplös."

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, jag har inte tagit med synnerligen grov misshandel för jag tycker att det räcker gott med grov misshandel och jag tycker att det borde straffas hårdare än all fildelning i världen. Alla grova misshandelsfall håller säkert med mig. 17 månader i snitt är horribelt låg. Här är definitionen för grov misshandel:

"Vid bedömningen av om misshandeln är grov, ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller i övrigt visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Grov misshandel kan utgöras av att sparka på någon som ligger, eller att flera gärningsmän angriper någon som är hjälplös."

Var försiktig med att tala för alla andra ;).
Visst kan man tycka att 17 månader i snitt är horribelt lågt. Det har jag inte givit mig in på alls.

Det jag velat få fram är att misshandel faktiskt har en hårdare straffskala än upphovsrättsbrott i Sverige. Något som många i tråden inklusive dig försökt ge sken av inte riktigt är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Var försiktig med att tala för alla andra ;).
Visst kan man tycka att 17 månader i snitt är horribelt lågt. Det har jag inte givit mig in på alls.

Det jag velat få fram är att misshandel faktiskt har en hårdare straffskala än upphovsrättsbrott i Sverige. Något som många i tråden inklusive dig försökt ge sken av inte riktigt är fallet.

Inte i praktiken och nu vill de alltså höja straffskalan för fildelning ytterligare. Är vidare ganska säker på att grova misshandelsfall håller med mig om att 17 månader i snitt för livsfara (se definitionen ovan) är oerhört lågt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Inte i praktiken och nu vill de alltså höja straffskalan för fildelning ytterligare. Är vidare ganska säker på att grova misshandelsfall håller med mig om att 17 månader i snitt för livsfara (se definitionen ovan) är oerhört lågt.

Vad menar du med "inte i praktiken"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad menar du med "inte i praktiken"?

Skickades från m.sweclockers.com

Se länken

Vad tycker du själv? Om någon sparkar in ditt ansikte medan du ligger ner, skall denne någon få mer eller mindre straff än någon som upplåter en server för fildelning?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Se länken

Nämen det här har vi redan gått igenom. Du behöver plocka fram statistiken för fällande domar även för upphovsrättsbrott för att kunna jämföra det med siffrorna i din länk.
Ellerhur?
Finns det ens ett enda upphovsrättsbrottsfall i Sverige relaterat till fildelning som givit 17 månaders fängelse? Eller över 50% av fängelsestraffet är väl rimligare att jämföra då 50% av kommande lagförslag skulle innebära 18 månaders fängelse.
Vad är oddsen att snittet för på följden av upphovsrättsbrott i Sverige hamnar över 17 månader?

Skrivet av SweMerlin:

Vad tycker du själv? Om någon sparkar in ditt ansikte medan du ligger ner, skall denne någon få mer eller mindre straff än någon som upplåter en server för fildelning?

Det beror på skalan eller omfånget om man så önskar.
Ställer serveraktiviteten till med tillräckligt med oreda så kan det vara motiverat med ett mer kännbart straff. Tre år för ekonomisk verksamhet baserad på omfattande piratkopiering ser jag inte som en orimlig maxgräns.
Vill jag att maxgränsen för grövre misshandel skulle vara ännu högre? Ja.
Bra grej att det faktiskt är så i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på skalan eller omfånget om man så önskar.
Ställer serveraktiviteten till med tillräckligt med oreda så kan det vara motiverat med ett mer kännbart straff. Tre år för ekonomisk verksamhet baserad på omfattande piratkopiering ser jag inte som en orimlig maxgräns.
Vill jag att maxgränsen för grövre misshandel skulle vara ännu högre? Ja.
Bra grej att det faktiskt är så i nuläget.

Vi tar det igen.

Grov misshandel:
"Vid bedömningen av om misshandeln är grov, ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller i övrigt visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Grov misshandel kan utgöras av att sparka på någon som ligger, eller att flera gärningsmän angriper någon som är hjälplös."

Så om någon gör detta mot dig. Skall han/hon ha högre straff än någon som upplåter en server för fildelning?

Det går utmärkt att svara "ja" eller "nej"

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Vi tar det igen.

Grov misshandel:
"Vid bedömningen av om misshandeln är grov, ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller i övrigt visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Grov misshandel kan utgöras av att sparka på någon som ligger, eller att flera gärningsmän angriper någon som är hjälplös."

Så om någon gör detta mot dig. Skall han/hon ha högre straff än någon som upplåter en server för fildelning?
Det går utmärkt att svara "ja" eller "nej"

Ja och nej. Är det en mindre grej som någon CDhubb så är svaret att personen nog bör ha ett mindre straff för detta än för misshandeln.
Handlar det om en av de internationella jättarna inom piratkopiering så ser jag det som mer rimligt. Här kan man tycka olika. Rätt eller fel vete katten...
Aja. Maxstraffet för misshandel är flertalet gånger högre än för upphovsrättsbrott oavsett.

However du undviker hela grunden till min frågeställning
Jag tar den igen också för den är av relevans:
Det här har vi redan gått igenom. Du jämför äpplen och päron. Vill du jämföra snittlängden för påföljden fängelsestraff för misshandel så måste du ju jämföra det med motsvarande siffror. Alltså snittlängden för påföljden fängelsestraff för upphovsrättsbrott. De siffrorna saknar du ju! Så när du skriver "inte i praktiken" så är det ju helt lösryckt från sammanhang tills du fått fram jämförbara siffror för upphovsrättsbrotten. Såklart!
Det enda vi har att gå på än så länge som faktiskt går att jämföra är maxlängden på respektive straff för där har vi jämförbara siffror.
Och där är ju maxstraffet mycket längre för misshandel än för upphovsrättsbrott, precis som du önskat. Var lite nöjd med det för det var ju det du ville åt i samhället (även om du inte vann argumentet)...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är aningen märkligt att de i IDGartikeln pratar om att utredarna vill ha mer effektiva verktyg. Inte att straffnivån är orimlig i förhållande till brottet. Ja kan man inte bara ge utredarna rätt verkyg i så fall? Varför väljer man att också höja maxstraffet? Den delen är jag inte med på här...

Domarna som har fallit har gjort det tydligt att straffet för verksamheten inte är så hårt att man får använda de tvångsmetoder man vill för att "utreda" brottet. Alltså, för att få tillgång till de verktygen igen, måste lagstiftningen ändras, så att straffet blir hårdare, åtminstone på pappret. När ett par domar sedan fallit, och det inte blir (minst) 2 år i fängelse för fildelning, så börjar man om igen, och karusellen snurrar ett varv till.

Skrivet av DasIch:

Så jo, stöld är stöld.

Visst. Och kopiering, är kopiering. Det är inte en halmgubbe.

Skrivet av Bengt-Arne:

Känns som att Piratpartiet kan bli aktuellt igen, deras flummel verkar äntligen ha nått en ända...

Jag vet inte om jag håller med där. Det är fortfarande alldeles för mycket med allt annat och inte "piratfrågan", med copyright, patenträtt osv i fokus.

Skrivet av Timergu:

Vad är straffet på att snatta en film? Eller att planka in på en bio?

Dagsböter, eller vanliga böter.

Skrivet av Söderbäck:

Va? Nä. Grejer som Gothia law med spridningskollen och lagändringar som ipredlagen kan åstadkomma ändringarna du oroar dig för. En höjning av maxgränsen för lagbrottet är inte synonymt på det sättet du försöker koppla ihop.

Hela vitsen med höjningen av straffet är för att man ska få tillgång till tvångsmedel, som numera inte är självklara att få tillgång till. Fängelse med minst 2 år på straffskalan ska inte bara vara med, utan vara ett realistiskt alternativ, vid dom. Och i dag har lagstiftningen visat sig inte riktigt ge det resultatet, så nu nekas man tillgången till de "verktygen", och bråkar därför om det. Inte speciellt konstigt, men rätt åtgärd är att säga till dem att växa upp, sluta uppföra sig som sura 5'åringar, och börja ta hand om sina kunder i stället.

Skrivet av Bengt-Arne:

Man kan ju tycka så, men samtidigt så är det ju fildelning i vinstsyfte.

Hade det varit i vinstsyfte, hade vi sett helt andra domar. Då hade staten varit snabba som fan med att gå rakt på mål med skattebrott. Där är straffen mer än långa nog, och prejudikat finns som gör det väldigt tydligt att alla lagliga tvångsmedel, avlysning, oannonserade husrannsakningar, och övervakning inkluderat, får tas till. Kunde man visa skattebrott på 14 miljoner, osv, så är 6års fängelse utan vidare med på listan...

Skrivet av Söderbäck:

Däremot undrar man ju lite varför de inte istället ändrar så att polisen får tillgång till de extra verktygen mot organiserade piratspridningsplattformar utan att man höjer maxstraffen. Den delen förklaras inte riktigt vad jag sett.

Svensk lagstiftning villkorar de här tvångsmedlena. 2 år ska inte bara finnas på straffskalan, utan anses vara rimligt att just det här brottet resulterar i, minst två års fängelse, för att man ska få tillgripa vissa tvångsmedel.

Skrivet av muSashi:

@Söderbäck: Nej, det är precis detta som gör att dom kan rikta in sig mot privatpersoner igen, och om dom får in en lagändring med hårdare straff så innebär det att dom kan börja göra husrannsakan hos gemene man genom att bara misstänka dig för upphovsrättsbrott. Det verktyget har dom inte just nu.

Så fort lagstiftningen ändras, och det inte finns prejudikat, så räcker det att 2 års fängelse finns med på straffskalan. Sen hinner man göra ett par utredningar inför åtal, och så leder de till dom, och det visar sig att man fortfarande inte får de två åren i fängelse utdömt, och tvångsmedlena hamnar bakom samma spärr. Du har helt rätt.

Skrivet av muSashi:

Synd att PP inte bara kunde hålla sig till upphovsrättsfrågor, utan var tvungen att anamma vänstern, miljöpartiet och centerns politik.

Japp.

Skrivet av Söderbäck:

Efter att ha läst vad som krävs för husrannsakan så verkar det räcka med att fängelsestraff finns med på straffskalan. Två eller tre år verkar inte spela någon roll så det verkar inte förändra någonting ;). Bra va!
https://lagen.nu/1942:740#K28
28 Kap 1§

"Problemet" här är att man arbetar mot dubbla standarder. Lagtexten kräver två år, och man utgår från prejudikat, om sådana finns. Annars utgår man från lagtexten i sig. Så, i dag är det omöjligt att göra husransakan, och beslagta all datorrelaterad elektronik, för att någon fildelat "En man som heter Ove". Men ändrar man lagtexten ogiltigförklarar man alla nuvarande prejudikat, och kan ge sig på enskilda fildelare igen. Och innan du skriver "med det skulle man aldrig göra" så finns prejudikaten som hindrar det, för att man redan har gjort det, men inte fått det utfallet man velat. I grund och botten är allt som krävs att någon anger sig själv direkt efter att den nya lagen träder i kraft, och betalar böterna, men man kommer så klart hinna göra ett par utredningar osv i alla fall, innan det hela rinner ut i sanden på nytt.

Skrivet av Stefflo:

Sen är frågan hur långa fängelsestraff som verkligen döms ut?

Japp. Och efter ett antal domar så har man konstaterat att "fildelning" både för enskilda fildelare, och för systematiska site-admins, inte ger de straffen man behöver för att få tillgång till tvångsmedel.

Skrivet av Söderbäck:

Det är såklart inte så rimligt att jämföra snittet av fällande domar för misshandel med maxtid för upphovsrättsbrott. Vill du anänvda siffran 17 månader får du ta fram vad snittet av upphovsrättsdomarna visar.
Av de domar jag läst så har straffet varit från villkorligt upp till några månader i fängelse. Ingen översteg ett år vad jag sett.
Piratebaymålet hade väl domar på ett år. Deras verksamhet var minst sagt organiserad och ändå fick de bara hälften av maxstraffet...

Det här är exakt vad som ligger bakom att man vill ha en ändring. Jag tror inte rättsväsendet kommer påverkas nämnvärt. Ingen kommer få domar på över 2 år, och efter flera år av strider i domstolar, stängs dörrarna till tvångsmedel igen.

Vad fan är det med mig och långa inlägg egentligen... Jaja.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Domarna som har fallit har gjort det tydligt att straffet för verksamheten inte är så hårt att man får använda de tvångsmetoder man vill för att "utreda" brottet. Alltså, för att få tillgång till de verktygen igen, måste lagstiftningen ändras, så att straffet blir hårdare, åtminstone på pappret. När ett par domar sedan fallit, och det inte blir (minst) 2 år i fängelse för fildelning, så börjar man om igen, och karusellen snurrar ett varv till.

Yes. Jag känner till att det verkar vara de extra verktygen man är ute efter och kanske inte så mycket själva straffet.
However, varför får man då inte bara tillgång till de verktygen?
Är det så att det inte är lämpligt att ta fram de mer kraftfulla verktygen på de mindre brotten? Om man då ändrar i lagen så att ett brott blir grövre utan att man egentligen är intresserad av det utökade straffet så kringgår man ju statens egna skydd mot att använda för grova verktyg på för små brott... Eller?
Som exempel hade det säkert varit lättare att utreda villainbrott om man satte livstidsstraff på det brottet. Det hade ju givit mer verktyg. Men hade det varit lämpligt?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hela vitsen med höjningen av straffet är för att man ska få tillgång till tvångsmedel, som numera inte är självklara att få tillgång till. Fängelse med minst 2 år på straffskalan ska inte bara vara med, utan vara ett realistiskt alternativ, vid dom. Och i dag har lagstiftningen visat sig inte riktigt ge det resultatet, så nu nekas man tillgången till de "verktygen", och bråkar därför om det. Inte speciellt konstigt, men rätt åtgärd är att säga till dem att växa upp, sluta uppföra sig som sura 5'åringar, och börja ta hand om sina kunder i stället.

Rätt åtgärd är att säga till dem att växa upp, sluta uppföra sig som sura 5'åringar, och börja betala för sin konsumtion istället

Nä, haha. Jag håller med dig. Fast det finns väl ett uns sanning i ovan mening också ;).
Är frågan vad lösningen för medieindustrin och kunderna är så är du helt rätt på det givetvis. Däri finns lösningen för medieindustrin. Ge oss bättre tjänster så kommer problemet vara ur världen likt musikbranchen löst det.
Handlar frågan istället om statens sits och intressen i frågan så är lösningen ovan av mindre intresse. Det finns en lagstiftning som ska upprätthållas och med nuvarande verktyg lyckas de inte med uppdraget vilket såklart inte är bra nog. Så jag förstår att man kollar på alternativ för att ha kontroll på de lagar man har.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är kanske sant. Vi får se vad det hela innebär. Jag ser ju att de har ett tydligt motiv till straffhöjningen som faktiskt är de organiserade siterna. Iaf i nuläget.
Framöver kanske det bör finnas två typer av lagar för upphovsbrott likt för snatteri/stöld för att ge rimligare avgränsningar.
Edit:
Efter att ha läst vad som krävs för husrannsakan så verkar det räcka med att fängelsestraff finns med på straffskalan. Två eller tre år verkar inte spela någon roll så det verkar inte förändra någonting ;). Bra va!
https://lagen.nu/1942:740#K28
28 Kap 1§

Såklart att det är sant, annars skulle jag inte tagit upp det. Du verkar ha missat att antipirat industrin redan har gått efter privatpersoner men inte fått dom utfall som önskats för att få tillgång till kraftigare verktyg. Det är därför dom nu har lyckats att lobbat ihop för att få till en lagändring.

Jag ser att lobbyisterna har ett tydligt motiv här, och det är att kunna sätta fast vanliga svensson, som kanske tankat hem någon film då och då och brutit mot upphovsrätten. Och det är inte första gången dom riktat in sig på små fildelare. Så tror inte ett öre på att den här lagen enbart skulle rikta in sig på folk som driver olika upphovsrättssidor och tjänar stora pengar etc, eftersom det gång på gång har visat sig att dom använder verktygen på helt fel sätt än hur det var tänkt från första början.

Du verkar inte ha läst bra nog vad som gäller, men som tur är finns jag här och ska nu guida dig rätt till en fin artikel hos IDG, bra va :D?

"Dagens HD-dom kan göra det svårare att få till husrannsakningar mot misstänka fildelare. "Det blir svårare i liknande fall", säger My Hedström hos Riksåklagaren."
http://www.idg.se/2.1085/1.601407/svarare-att-sla-till-mot-fi...

Rekommenderar dig även att läsa @-=Mr_B=- inlägg, han är oftast en väldigt påläst källa här på Sweclockers!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Jag känner till att det verkar vara de extra verktygen man är ute efter och kanske inte så mycket själva straffet.
However, varför får man då inte bara tillgång till de verktygen?

Sematik, antar jag. Lagstiftarna har vägt värdet av tvångsmedlen, exempelvis avlyssning, husrannsakan, osv, mot intrånget i den personliga integriteten. Man kan alltså inte lagstifta om att misstanke om "piratkopiering" automatiskt ska ge rätt till avlyssning, hämtning av trafikdata, och allt det där. Tvångsmedlens egen lagstiftning säger klart och tydligt att det krävs att ett straff på minst 2 års fängelse, eller likvärdigt, faktiskt kan vara aktuellt. Inte bara att det finns med i lagtexten, utan att prejudikat visar att det faktiskt kan komma att dömas på det viset. Eftersom domen mot TPB gav kortare fängelsestraff, och det åtminstone i Sverige, var den absolut största enskilda "brottslingen" av sin typ, har det lett till att man inte får använda sådana metoder längre.

Skrivet av Söderbäck:

Är det så att det inte är lämpligt att ta fram de mer kraftfulla verktygen på de mindre brotten?

Lagstiftande församlingen har gjort den bedömningen.

Skrivet av Söderbäck:

Om man då ändrar i lagen så att ett brott blir grövre utan att man egentligen är intresserad av det utökade straffet så kringgår man ju statens egna skydd mot att använda för grova verktyg på för små brott... Eller?

Japp. Det är precis det man är ute efter. Och, får man inte som man vill med 3 år på straffskalan, så fortsätter man. Förr eller senare passerar man gränsen typ, "upp till 5år" på straffskalan, men har fortfarande inte fått som man vill. Och då tar man till det idiotsäkra kortet. Minst 2, och upp till 5 års fängelse. Och sen har man garanterat lyckats få som man vill. Men gör absolut inget misstag i tolkningarna här. Lagstiftningen skiter fullständigt i hur "storskalig" din verksamhet är. Det är bara en tidsfråga tills rättighetsalliansen fått någon dömd så att man har ett prejudikat som säger att man FÅR använda tvångsmedel för, mot, piratkopiering, och sen börjar man öka på antalet "upphovsrättsintrång" som man försöker få igenom sitt krav på uppgifter för. Ingen tror väl att killen som erkände, och blev dömd för att ha fildelat "Hip hip hora" faktiskt bara hade fildelat just den filmen?

Skrivet av Söderbäck:

Som exempel hade det säkert varit lättare att utreda villainbrott om man satte livstidsstraff på det brottet. Det hade ju givit mer verktyg. Men hade det varit lämpligt?

Jag är ganska säker på att "alla" tvångsmedel, har en gräns på "minst" upp till 2 års fängelse. Så livstid eller 2 år, är inte så noga vilket. Men personligen anser jag att "gränsen" är för låg redan som det är i dag, och att man använder tvångsmedel när det inte är befogat, vilket drar ut på utredningstiden, kostar som fan, och, leder till intrång i folks privatliv, helt utan anledning.

Skrivet av Söderbäck:

Rätt åtgärd är att säga till dem att växa upp, sluta uppföra sig som sura 5'åringar, och börja betala för sin konsumtion istället

Jag är nog mer en anhängare av min egen formulering. När den tekniska lösningen för att erbjuda en laglig lösning som utan vidare skulle konkurrera ut den olagliga finns, men man kategoriskt vägrar använda sig av den, för att profithungern är för stor, då är det inte kundernas fel. I väldigt stor utsträckning verkar det som om fler och fler av "piraterna" även är konsumenter av de lagliga alternativen, och att man vänder sig till piratkopieringen först när man inte kan uppbringa samma resultat på laglig väg, eller, när den lagliga vägen är avsiktligt fylld med så många hinder som möjligt. Som jag har förstått det, så är det som piratkopieras absolut flitigast i dag, det är mjukvara. Spel är överrepresenterade, sen kommer OS, och då främst Microsoft, därefter allt möjligt i mjukvaruväg till olika OS. Det är även här den största delen piratkopiering som motsäger min teori ovan sker. Spel. Väldigt mycket av de spel som piratkopieras flitigt, finns på Steam. Det finns ett par olika plattformer till, men det är inte speciellt svårt att få tillgång till dem, och det förekommer sällan artificiella gränser för vilka spel som går att komma åt i vilka regioner på de här tjänsterna i dagsläget. Det kan skilja i pris på spelen beroende på var man köper dem, men det är ungefär det hela.
Film & tv-serier efter det, trots att deras tjänster suger. Artificiella begränsningar för vilken film som går att se i vilken region, plus att det formligen kryllar av olika tjänster, där alla hackat åt sig en bit av kartan, och ska ha exklusiva rättigheter, bara för att upprätthålla det fullständigt värdelösa konceptet med att låsa in kunderna, för att gama åt sig så stor del som möjligt av kundens pengar. Och Musik... Finns det verkligen folk som piratkopierar musik längre? För ett par år sedan skulle jag svarat ja. Jag vet folk som har samlat väldigt stora musiksamlingar, men på senare tid bara raderat dem. Spotify erbjuder så stor del av utbudet på en centraliserad plats, med så få artificiella begränsningar att folk slutat piratkopiera musiken. Det är alltså fullständigt möjligt, framförallt för film och TV industrin, som är den som "har svårt att hitta en fungerande affärsmodell" att kopiera det upplägget. Det är svårare för startups, osv, för innan man når över en viss tröskel är en sådan tjänst inte intresserad av ens utbud, men Spotify har i någon utsträckning hanterat det. Och, ser man till biobiljettförsäljningen, så kan man konstatera att en affärsmodell där "alla" filmer får ungefär samma prislapp, inte alls är omöjlig. Det är helt enkelt ren ovilja som gör att man inte är intresserad...

Skrivet av Söderbäck:

Handlar frågan istället om statens sits och intressen i frågan så är lösningen ovan av mindre intresse. Det finns en lagstiftning som ska upprätthållas och med nuvarande verktyg lyckas de inte med uppdraget vilket såklart inte är bra nog. Så jag förstår att man kollar på alternativ för att ha kontroll på de lagar man har.

Fast jag vill nog mena att staten inte har något problem i dagsläget. Staten skiter i om det fildelas, så länge staten inte går miste om momsintäkter. Och staten VET att momsintäkterna på utbetald lön, går rakt in i statskassan oavkortat. Nisse och Pelle kanske fildelade den där filmen, men de köpte 6 öl, och 2 påsar chips, staten är nöjd. Och, om man tänker dra fram argumentet att fildelningssajter skattefuskar, och att staten går miste om miljonbelopp, kan jag informera om att det finns få myndigheter som har så långtgående rättigheter som skatteverket. De har fulla rättigheter att kräva in dina kontouppgifter, och de frågar inte ens dig, utan går direkt till bankerna, som automatiskt ger dem dina uppgifter. De har långtgående befogenheter för att kräva in samma uppgifter från banker lite överallt i världen, med få undantag, och, om de får för sig att du har grävt ner en miljon i svarta pengar i din trädgård, så kommer de, kronofogden, och polisen att banka på din dörr, för att gräva upp hela gräsmattan... Vad jag försöker säga är att, om skatteverket för en sekund trodde att det fanns miljoner gömda på konton tillhörande administratörer på "fildelningssajter" så hade de varit där och rotat för längesedan.

Skrivet av muSashi:

Rekommenderar dig även att läsa @-=Mr_B=- inlägg, han är oftast en väldigt påläst källa här på Sweclockers!

Med smicker kan man komma hur långt som helst. Vill du låna pengar? ;- )
Skämt å sidor. Det här är HELT uppenbart en lagförändring man lobbar för, för att kunna gå efter fildelare, och inte site-ops. Det är högst troligt att man inte berättat det för de politiker man försöker övertala, men i sammanhanget torde politikerna inte vara dummare än att de förstår det på egen hand. Eftersom man VET att det finns gott om folk som skulle få spader om man försöker kränka den personliga integriteten genom att sänka gränsen för "tvångsmedel" till 6 månader - ett år, så försöker man i stället få upp straffet på själva brottet. Ytterst få kommer tycka det är värt att bråka om huruvida fildelning verkligen är ett brott som motiverar en grövre kränkning av någons privata sfär, än den tidigare nämnda misshandeln. Det är hårdare straff på straffskalan för misshandel, utan tvekan, men det ska vara en synnerligen grov misshandel för att man ska få ut uppgifter från teleoperatören som placerar en på platsen, och syftet med lagändringen är att man ska kunna göra en ny våg snabba anmälningar mot fildelare för att få en "avskräckande effekt" innan rättsfallen stänger den dörren igen.
Och skulle det vara så att våra politiker inte fattar att man vill gå efter enskilda fildelare, är de mer än lovligt korkade, vilket vi iofs ser bevis på i nyheterna närmast dagligen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vafalls? Det var det lustigaste jag läst sedan Tant Agdas förlorade brev kom i dagern. Härligt med ett sådant sjukt sinne för humor

Jag ser bara med fascination på hur du tycker att fildelning skall (och görs) straffas hårdare än grov misshandel. Kolla gärna din egen länk så får du se. Det är allt. Helt sjukt, om du frågar mig.

.

Nu får du sluta ge mig åsikter som jag inte vill och inte kan stå bakom.

Skärpning!

Förefaller vara svårt att läsa innantill, jag skev i inlägget som visas nedan "Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!"

Skrivet av Bengt-Arne:

Oj oj oj, läs och fundera igen

Var ju inte precis det jag menade.

Vad säger meningen nedan?
"Sen så kan man ju alltid diskutera straffsatsen, speciellt om man ser att en likadan sajt (som riktar sig mot norden) ligger i Ryssland utanför radarn."

Är ju en viss skillnad på att dela upphovsrättsskyddat verk med mål att tjäna pengar eller som ex. dela med en kompis. Vilket det redan idag finns utrymme för i lagen.
Det nämns "koppling till organiserad brottslighet" vilket då rimligen även ger möjlighet i dagens lagtext att utdömma längre straff utan att ändra straffskalan för fildelning, då genom att tillämpa andra delar av lagen.

Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte om jag håller med där. Det är fortfarande alldeles för mycket med allt annat och inte "piratfrågan", med copyright, patenträtt osv i fokus.

Ser nog att dom tagit till förnuftet och breddat politiken.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hade det varit i vinstsyfte, hade vi sett helt andra domar. Då hade staten varit snabba som fan med att gå rakt på mål med skattebrott. Där är straffen mer än långa nog, och prejudikat finns som gör det väldigt tydligt att alla lagliga tvångsmedel, avlysning, oannonserade husrannsakningar, och övervakning inkluderat, får tas till. Kunde man visa skattebrott på 14 miljoner, osv, så är 6års fängelse utan vidare med på listan...

Kan verkligen inte hålla med där, postade tidigare denna länk: https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18...

Där ger Bedrägeri 2,9 månader och grovt bedrägeri 20,7 månader.

Har även insyn i en person som under 5 år undanhöll ca: 1 miljon i skatt per år genom dubbel bokföring ihop med falska fakturor.
Där blev domen 6 månader, han släpptes efter 3 månader.

En annan som förfalskade momspapper där staten lurades på 400 000 ~ 600 000 under ett antal år fick en villkorlig dom, samma person hade sen tidigare en skatteskulld på några miljoner (har för mig den var på 3.2 miljoner).
Här blev domen villkorlig.

Behöver kanske inte nämna att båda svansar efter ett enfrågeparti, inte det tidigare nämnda...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!