Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem

Smaka lite "alternativa fakta" politikerna har hittat där. Håller med att jag tycker att piratoperingen måste ju hat gått ner egentligen. Upplever inte alls det är lika stort som förut. Man skulle någ kolla mer på vad politikerna gör på sin fritid och vem som har bjudit på middag mf.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

"Stöld är stöld". Om någon snodde min bil och körde iväg med den fast bilen stod ändå kvar i garaget så hade jag anmält någon stöld. Jag har inte laddat ner en enda MP3a sedan Spotify kom ut och hade de fixat EN filmtjänst som hade lika stort utbud så hade ingen behövt ladda ner filmer/serier heller. Det handlar inte om pengar - det handlar om distributionsmetoden. Detta bevisas om och om igen. Ska man behöva vara medlem på Netflix, Cmore, HBO, Viaplay, TV4 Play och allt vad tusan som finns så förstår jag att folk ger upp och skaffar vissa saker på annat sätt.

Jag har sagt det förr: Jag hade gärna betalat 400kr i månaden för att ha alla filmer och serier tillgängliga på någon sida t.ex. Netflix men det finns ingen sådan lösning idag pga rättigheter och då blir de företagen lidande via viss piratkopiering.

Vattnet rinner där det går lättast, det är upp till oss människor att placera våra turbiner där om vi vill utnyttja vattenkraften precis som det är upp till företagen att placera sina produkter är konsumenterna är villiga att konsumera dem.

Håller med, kunde lika varit jag som skrev ovanstående. Smidighet vinner.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När det gäller filmer/serier så är det nog ett lite unikt medium jämfört med musik för att det finns många som har högre krav på bildkvalitet som Netflix/HBO etc inte ens kan leverera. Alternativet då är ju BluRays som blir dyra i längden gentemot Netflix och är dessutom jobbigare att få tag i som du sade, man orkar kanske inte gå och köpa en BluRay helt plötsligt en tisdag-kväll.

Regionslåsningen är ju såklart också urbota dum.

Personligen har faktiskt Netflix helt okej kvalité och med appen har man även 5,1 ljud i många filmer/serier. Just serier är inte vanligt att piratsiter har med bra ljud, felet är DRM skyddet så jag inte får ut max kvalitén :/ Speciellt med nya HDCP 2.2 är ett gissel, inte konstigt att det kommer öka med fildelning tills tekniken är ikapp igen (fattar inte hur det kan gå så segt att få DRM skyddet klart i tid, som det är nu kommer inte alla kunna ta del av nyare BR filmer speciellt med HDR kommer troligen bara fungera under HDCP 2.2).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Bara så ni vet så har Sverige nästan högst straff för våldtäkter i hela världen. Höja detta kommer inte hjälpa. Det är inte så det fungera.

Folk begår straff beroende på hur enkelt det är samt vad dom får i bonus och hur lätt det är och åka fast.

Nej... vi har nästan lägst straff + frigivning efter halva tiden för alla "skötsamma"...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22130903.ab

Permalänk
Medlem

Usch du blir hårdare tagen för sådant här medan mördare får lindrigare.

#VadHänderMedSverige

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

"Stöld är stöld". Om någon snodde min bil och körde iväg med den fast bilen stod ändå kvar i garaget så hade inte jag anmält någon stöld. Jag har inte laddat ner en enda MP3a sedan Spotify kom ut och hade de fixat EN filmtjänst som hade lika stort utbud så hade ingen behövt ladda ner filmer/serier heller. Det handlar inte om pengar - det handlar om distributionsmetoden. Detta bevisas om och om igen. Ska man behöva vara medlem på Netflix, Cmore, HBO, Viaplay, TV4 Play och allt vad tusan som finns så förstår jag att folk ger upp och skaffar vissa saker på annat sätt.

Jag har sagt det förr: Jag hade gärna betalat 400kr i månaden för att ha alla filmer och serier tillgängliga på någon sida t.ex. Netflix men det finns ingen sådan lösning idag pga rättigheter och då blir de företagen lidande via viss piratkopiering.

Vattnet rinner där det går lättast, det är upp till oss människor att placera våra turbiner där om vi vill utnyttja vattenkraften precis som det är upp till företagen att placera sina produkter är konsumenterna är villiga att konsumera dem.

Håller helt med förutom ang stöld. Det handlar det ju inte om att de har sina saker kvar.
Om du lagt tid och pengar på att skapa musik, målning, foto, ritning på en bil, ny teknik etc som du vill sälja och leva på, men någon kopierar materialet och delar ut det gratis så är det väl stöld?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Musikälskare

Helt befängt som vanligt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Exakt rätt sak att satsa på när man inte ens har tid att utreda mord längre /s

Permalänk
Medlem

Stöld är stöld, och upphovsrättsintrång är upphovsrättsintrång. Antingen har regeringen dålig koll på de juridiska begreppen, eller så försöker de skapa effektfulla poänger genom att medvetet missbruka begreppen.

Höj gärna straffen, gör det, men då förväntar jag mig en proportionsenlig höjning av straffen för brott mot liv och hälsa. Känns inte rimligt någonstans att de som döms för fysiskt våld och/eller hot mot annan människa ska ha lägre straff än någon som kopierat ett upphovsrättsskyddat verk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är relativt dött ja.

Med risk för att hamna under §7 så är den mest distribuerade (seedade) piratkopierade torrenten distribuerad av ungefär 10K personer just nu på The Pirate Bay.
Det är alltså den största siten för piratkopiering och det allra mest distribuerade verket där just nu.

Plats 76 på Alexa - Global Top 500 sites. Relativt dött? Vi har nog olika definitioner...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Nej... vi har nästan lägst straff + frigivning efter halva tiden för alla "skötsamma"...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22130903.ab

Det är inte vad svenska skolan lär mig på Samhälle Dom säger att vi är nästan hårdast.

Permalänk
Medlem

Med ökad nedladdning måste de syfta på olagliga streamingtjänster?
För torrentsiter är det inte många kvar.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig högst tveksam till om någon av ministrarna eller någon i deras familj aldrig har laddat ner någon illegal media, eller fått det på en USB/CD-skiva av en bekant. Detta är lite som att försöka pumpa ut vatten ur en läckande båt. Om de istället fokuserar på att främja lagliga alternativ så kan de skynda på det kulturskifte i mediakonsumtionen som redan är igång.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Går väl dåligt för regeringen så de skall skärpa en redan tandlös lag och jaga sådant som inte existerar vad trött man blir på dessa iq befriade politiker. Vi har knappt resurser att klara upp mord/rån/våldtäkter osv men det är väl så att det som är "enklast" att gå efter hamnar i ljuset
medans all annan skit denna regering och förra med har skapat, det mörkas ned!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimmp:

Med tanke på alla mord, gruppvåldtäckter, bränder, rån osv. Så undrar jag om man prioriterat rätt i frågan

Men det kanske våran nästa statsminister kan ordna upp lite men pirater kommer alltid finnas och det är något som bara ändrar form och förändras med lagar och inget man kommer åt hur hårda lagarna än blir och finns större problem som bör prioriteras

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag ställer mig högst tveksam till om någon av ministrarna eller någon i deras familj aldrig har laddat ner någon illegal media, eller fått det på en USB/CD-skiva av en bekant. Detta är lite som att försöka pumpa ut vatten ur en läckande båt. Om de istället fokuserar på att främja lagliga alternativ så kan de skynda på det kulturskifte i mediakonsumtionen som redan är igång.

Här nere i Malmö har vi redan 11 skjutningar detta året. Lite som att försöka pumpa ur vatten ur en läckande båt. Dags att främja lagliga alternativ? En särskild arena kanske?

Vi har även ett kulturskifte... äh... umm.. nä, det var inget.

Vad jag försöker säga är att ändra lagen för att många bryter mot den är nog ingen bra väg att gå i längden. Särskilt inte när det gäller personers skydd och rättigheter.

Permalänk
Medlem

Grattis Sverige! Smörj in och öppna upp ordentligt. När Hollywood och andra lobbyister som inte har ett skvatt med faktiskt skapande av materialet, mer än att "lura" skaparna på vinsten kräver att regering drar sin krona till deras stack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av enbom:

Men inget hårdare straff för våldtäkter etc? Okej... Makes sense.

Det ena utesluter inte det andra, håller med om att detta är helt absurt men hårdare straff för våldtäkter är inget som regeringen inte pratat om.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem? Vad snackar dom om?
Piratkopiering är dött, alla som tankade musik har gått över till Spotify, alla som tankade film har gått över till Netflix.
Alla som tankade spel nyttjar tjänster som Steam, Xbox Live, Playstation Network, etc.

Det stämmer för spel och musik, möjligen, men inte för film... Inte på långa vägar. De kanske skulle försöka se till att det finns användbara alternativ innan man försöker bannlysa något.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagis2k:

Går väl dåligt för regeringen så de skall skärpa en redan tandlös lag och jaga sådant som inte existerar vad trött man blir på dessa iq befriade politiker. Vi har knappt resurser att klara upp mord/rån/våldtäkter osv men det är väl så att det som är "enklast" att gå efter hamnar i ljuset
medans all annan skit denna regering och förra med har skapat, det mörkas ned!

Precis, det största problemet i sverige är för få uppklarade brott.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rikspolischefen-siffrorna-a...

Att göra det mer attraktivt för piratjägare, parkeringsvakter och radiotjänstnissar är bland det mest effektiva de kan göra för att höja statistiken.

Angående straff, så är det väl väldigt få som tycker att de på thepiratebay fick för lite straff? Man kan diskutera huruvida fler borde åka dit, men idag piratkopierar mängder och någon enstaka blir uthängd syndabock och straffas för alla. Och nu ska denna få högre straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Bara så ni vet så har Sverige nästan högst straff för våldtäkter i hela världen. Höja detta kommer inte hjälpa. Det är inte så det fungera.

Folk begår straff beroende på hur enkelt det är samt vad dom får i bonus och hur lätt det är och åka fast.

Flera länder har dödstraff på våldtäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd

Skönt att se att en person som springer runt och skjuter folk eller gäng som våldtar får kortare straff och mindre böter än en som fildelar. tack för det Hollywood då de är dessa människor som sätter bötesskalan till orimliga nivåer.
Låt vår poliskår istället jaga de som mördar och våldtar och förstör liv och att folk inte törs gå utanför dörren när det är mörkt.

Detta land kommer gå åt hel...e

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ajin:

Flera länder har dödstraff på våldtäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt vad vi borde ha. Svenska fängelse är för bra för att inte vilja begå brott. Dom som har gjort brott får mer pengar per timme än Sveriges studenter. Vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är relativt dött ja.

Med risk för att hamna under §7 så är den mest distribuerade (seedade) piratkopierade torrenten distribuerad av ungefär 10K personer just nu på The Pirate Bay.
Det är alltså den största siten för piratkopiering och det allra mest distribuerade verket där just nu.

Tror du gör en liten felräkning.....
Och med det menar jag alla tusentals privata trackers!

En puplic tracker som The Pirate Bay har alla dödliga tillgång till, plus att det finns hur många publica till som helst.....

Privata Trackers är som hydra, hugg av huvet, så kommer det två till.

Det finns så många privata trackers, några mer synliga med flera tusen medlemmar, och några mer okända, ner till hundra medlemmar.

Edit/ Själv sysslar jag inte med piratgrejer/torrenter/trackers!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Man blir bara så trött på politiker. Det är pinsamt(och skrämmande) uppenbart att pengar är viktigare än människor.

Permalänk
Medlem

Konstigt när det kostar 340:- att gå på bio för två personer att folk börjat söka sig annanstans...
(Fallet var dock en 3D-bio, så dra av 30kr för glasögon)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimmp:

Med tanke på alla mord, gruppvåldtäckter, bränder, rån osv. Så undrar jag om man prioriterat rätt i frågan

De har insett för länge sedan att de ej har resurserna som krävs för att lösa en stor del av de allvarliga våldsbrotten. Därmed inriktar de sig på kriminalitet som de faktiskt har en god chans att lösa.

Det är upp till politikerna att ge polismyndigheten en större summa av den totala budgeten. Man talar om 25 000 nya polisarbeten för att nå europeiskt medelvärde.. Och man brukar räkna att varje snut kostar omkring 1 000 000. De flesta partier vill tillsätta 2 000 nya i tjänst, och SD 7 000... Fortfarande långt ifrån vad vad som krävs.

Var tog pengarna vägen? Välfärd är dyrt, särskilt i ett läge där det råder brist på bostäder och en kraftig flyktingström.

Så vad väljer du, sjukvård eller allmänt samhällsskydd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Konstigt när det kostar 340:- att gå på bio för två personer att folk börjat söka sig annanstans...
(Fallet var dock en 3D-bio, så dra av 30kr för glasögon)

Om de sänker kostnaden går de under på grund av det sjunkande intresset för bio. Det är ett förlegat koncept. Krävs nymodigheter för att väcka det där intresset igen! De måste kunna erbjuda människor en upplevelse de ej kan få själva hemma i vardagsrummet. Lite svårt för dem att konkurrera med konsumentprodukter i 4K och 75" till ett pris som går att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Konstigt när det kostar 340:- att gå på bio för två personer att folk börjat söka sig annanstans...
(Fallet var dock en 3D-bio, så dra av 30kr för glasögon)

Sist betala jag nog 400 för 2 biljetter, icke 3d men "vip", mindre salong å sjyssta fotöljer. Nu höjdes ju även biomomsen så nu är det ännu dyrare.
Ne bio blir det inte ofta pga priset. Hade samma upplevelse kostat hälften hade jag varit stamkund

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Problemet tycker jag är att man kan få en bättre ljud- och bildupplevelse hemma, då många biografer inte renoverat sina biografer på många år. Så de har verkligen inte gjort något åt att behålla sina kunder. Samma sak som hände musikindustrin när de inte hängde med i teknikutvecklingen.