Vad för alternativ som finns för internet uppkoppling

Permalänk
Avstängd

Vad för alternativ som finns för internet uppkoppling

Tja, jag har precis flyttat in till en lya i Bromma. Hyresvärden säger att det inte finns internet i lägenheten samt att utflyttning kan ske på kortvarsel. Så baserad på dessa förutsättningar tänkte jag ställa en ganska enkel fråga:

Jag har en dator, en smartphone, en smarttv samt en playstation 4 där alla behöver internet. Så jag vill hitta ett flexibelt verktyg som kan ge internet till alla dessa. (Uppenbarligen ska det vara ett verktyg som är flexibelt som jag kan ta med ifall jag flyttar ut inom kort och kan användas i hela stockholm stad).

Den enda alternativen jag ser just nu är 4st mobila bredband, men det känns både dyrt och onödigt. Har ni andra förslag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett mobilt bredband som delas med en router? De flesta operatörerna erbjuder det.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är väl att kolla vad du har för alternativ för uppkopplingen rent hårdvarutmässigt. Är det ett ethernetuttag någonstans i väggen eller har du com hems tre uttag? Telefonjack? Därefter får du kolla om det finns några leverantörer som erbjuder internetabbonemang utan bindningstid.

Annars är det ju mobilt bredband delat med en router som gäller.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att du behöver 4 stycken, en 4g router skulle lösa problemet. Med det sagt får du räkna med riktigt sunkig uppkoppling, hade inte rekommenderat att spela eller använda VoIP på den. Och givetvis har de flesta en begränsning i datamängd per månad.

Telenor hade förr ett försök där de ville att folk skulle använda deras 4g tjänster som fasta uppkopplingar, men jag tror det har dött ut helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Det du kan göra är väl att kolla vad du har för alternativ för uppkopplingen rent hårdvarutmässigt. Är det ett ethernetuttag någonstans i väggen eller har du com hems tre uttag? Telefonjack? Därefter får du kolla om det finns några leverantörer som erbjuder internetabbonemang utan bindningstid.

Annars är det ju mobilt bredband delat med en router som gäller.

Helt korrekt. Jag gör så.. Tack för tipset!