Olika problem, t.ex. klockan visar fel tid

Permalänk
Medlem

Olika problem, t.ex. klockan visar fel tid

Hej allesammans!

Den senaste tiden har min dator börjat uppföra sig konstigt. Under några veckor så har Windows (10) påstått att mitt antivirusprogram (Avast) behöver uppdateras, trots att det redan är uppdaterat. Sedan några dagar tillbaka så visar klockan fel (om man stänger av "Ställ in tiden automatiskt" och sätter igång den igen så börjar den gå rätt igen). När jag nu trycker i Aktivitetsfältet för att visa dolda ikoner (t.ex. Avast och Dropbox) så finns de ibland inte där, ibland finns det flera ikoner för Avast.

Någon som har några teorier om vad som kan ha hänt med min dator? Finns det något att göra åt det, eller är det ominstallation som gäller?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Gigabyte Z270P-D3 | Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB | be quiet! Pure Rock | MSI GeForce GTX 1070 8GB QuickSilver OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance | Samsung 850-Series EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | ASUS DVD±RW DRW-24D5M | Windows 10 HOME | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem

Bios klockan kanske går fel (kan beror på att batteriet är SLUT), kolla moderkort ?
Det brukar ta slut efter typ 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Bios klockan kanske går fel (kan beror på att batteriet är SLUT), kolla moderkort ?
Det brukar ta slut efter typ 5 år.

Har nog haft datorn i 6-8 år nu, så inte helt omöjligt. Men då borde väl klockan ändå rätta till sig när man väl kommer in i Windows, eftersom den ska justeras automatiskt? Och känns ju inte som att de andra problemen kan ha med ett batteri att göra.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Gigabyte Z270P-D3 | Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB | be quiet! Pure Rock | MSI GeForce GTX 1070 8GB QuickSilver OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance | Samsung 850-Series EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | ASUS DVD±RW DRW-24D5M | Windows 10 HOME | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Bios klockan kanske går fel (kan beror på att batteriet är SLUT), kolla moderkort ?
Det brukar ta slut efter typ 5 år.

Menar du att man måste byta batteriet i moderkortet efter 5 år. På mitt Socket 775 bytte jag inte på över 7 år och aldrig behövt göra det heller.

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat lite så körde jag programmet SpeedFan och upptäckte att Vbat är 1,42V. Antar att det borde ligga runt 3V, så nog dags att byta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Gigabyte Z270P-D3 | Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB | be quiet! Pure Rock | MSI GeForce GTX 1070 8GB QuickSilver OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance | Samsung 850-Series EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | ASUS DVD±RW DRW-24D5M | Windows 10 HOME | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem

3.3V ska det vara på ett nytt batteri och SJÄLVKLART tar det slut nån gång men INTE EXAKT efter 5 år.
När klockan går fel så för man massa konstiga fel.
Det är INTE säkert att NTP-tid ställs om rätt om det skiljer för mycket mellan BIOS-klocka och rätt tid som hämtas från internet.